Příjemné překvapení. Crussis Cobra (One) – podrobný test

Firma Crussis není žádným nováčkem na našem trhu, a ani koloběžky této značky nevznikly před nedávnem. Nicméně když na konci loňského roku Crussis představil úplně novou řadu koloběžek s hliníkovým rámem s názvem Cobra, potažmo Cobra One, měl jsem pocit, že český koloběžkový trh se trochu zatřásl. Ovšem tedy v pozitivním slova smyslu. Přijela sem zkrátka čerstvá nová krev. A jak je na tom Crussis Cobra ve skutečnosti? Čtěte podrobnou recenzi!

 

Jestliže jste četli První pohled na koloběžku Crussis Cobra, který jsem vydal 1. dubna 2021 – a nemyslel jsem to jako apríl –, můžete přeskočit několik prvních částí, kde popisuji konstrukci tohoto stroje. Jediná změna, přesněji řečeno doplnění je v části u chrániče paty zde. Pak už můžete jít rovnou na část Jízdní vlastnosti a číst až do konce.

Prolog

Takže co to tu máme? Velkou koloběžku s koly 26/20 palců, postavenou na hliníkovém rámu. Víceméně univerzální stroj, určený jak na hlaďoučký asfalt, tak i do lehkého terénu typu ujezděných suchých polních a lesních cest. O tom svědčí trekové pláště Schwalbe Marathon Racer. Ale to už trochu předbíhám, přesněji tedy přebíhám k části Komponenty. V této úvodní pasáži tedy zbývá už jen uvést, že právě díky hliníkovému rámu je aktuálně Crussis Cobra s celkovou hmotností 7,6 kg nejlehčí koloběžkou třídy 26/20 palců na českém trhu.

Pět barev Cobry One | Zdroj foto Crussis
Pět barev Cobry One | Zdroj foto Crussis

A ještě přece jenom dovětek. Psal jsem to sice už v loňské upoutávce na tuto novinku, ale pro jistotu ještě jednou: Crussis vyrábí a prodává CobruCobru One. Obě to jsou úplně stejné koloběžky, rozdíl je pouze v designu, přesněji v laku. Pět modelů Cobra One zachovává uměřené jednobarevné provedení, pět dalších kober bez přívlastku One je už vyvedeno v poněkud divočejším designu, jak jsme ostatně u Crussisu zvyklí. Znovu podotýkám – jinak jsou to stejné koloběžky. I cena je stejná :-)

Pět barev Cobry | Zdroj foto Crussis
Pět barev Cobry | Zdroj foto Crussis

Když jsem ale nakousl tu cenu, tak musím pár vět ještě i k ní – byť v duchu hesla „každý produkt za každou cenu má svého kupce“ ceny běžně nehodnotím. Crussis do toho tvrdě šlápl nejen samotnou konstrukcí koloběžky (o tom dále v článku), ale také cenou. 9 990 Kč je těsně pod magickou hranicí deseti tisíc korun a rozhodně to není cena za lehkou hliníkovou koloběžku. Tím chci říct, že jde o velmi nízkou cenu, na kterou nedosáhnou ani některé ocelové koloběžky stejné třídy. Toš tak…

Crussis Cobra One
Crussis Cobra One

Konstrukce

Je to hliník, kam se podíváš. Ocelové jsou na Kobře jen dráty výpletu, bowdeny a lanka brzd a nějaké ty šrouby. No dobře, tak třeba ještě i osy a ložiska nábojů a ložiska hlavového složení. Ale to už bude fakt všechno. Ještě vlastně drátěná patka v pláštích :-) 

Co dělá Cobru Cobrou je hliníkový rám s poměrně mohutným hlavním rámovým profilem trojúhelníkového nebo spíše lichoběžníkového průřezu s širokou plochou stranou otočenou vůči jezdci, a – nebo spíš ale hlavně stupátko a zadní vidlice z jednoho kusu materiálu.

Crussis Cobra One
Crussis Cobra One

Tento profil je vzadu ohnutý, je zde profrézovaná „drážka“ pro zadní kolo, navařené dvojité zadní patky a… jedem! Už jsem to psal v loňském představení Cobry – v oceli je toto vcelku běžné konstrukční provedení (byť tedy v trubkové variantě), nicméně v hliníku jde o novinku. Toto je samozřejmě umožněno díky „správnému“ průřezu profilu stupátka a zadní vidlice, kdy jsou i po vyfrézování nebo vyřezání vnitřní části zachované vnitřní boky zadní vidlice. Stačí tak jen zaslepit střední část, a jak už jsem psal… jedem! :-) 

Je to vtipné, je to jednoduché, ušetří to spoustu práce, spoustu svarů, spoustu kroucení rámu teplem od svařování a tak dále, a tak dále. K tomu se dá přičíst i menší náchylnost – respektive úplně eliminovaná náchylnost – k potenciálním lomům ve svarech. Takže ano, toto se povedlo náramně. Skoro si až říkám, jakto, že to nikoho nenapadlo už dřív? :-)

Crussis Cobra One
Crussis Cobra One

Stratégové Crussisu se v případě nové Cobry díky Bohu neinspirovali u vlastních ocelových koloběžek – čímž myslím inspiraci u geometrie stroje a vůbec celkových rozměrů a návrhu „proporcí“. Naopak vzali si to nejlepší od nejlepších, takže model Cobra má de facto standardní rozměry koloběžek s koly 26/20 palců, ať už se to týká rozvoru kol, prostoru pro jezdce nebo úhlu hlavové trubky. Byť tedy, pokud píšu o standardních rozměrech, měl bych doplnit „standardní rozměry spíše menších modelů koloběžek s koly 26/20 palců“ – protože i v rámci jedné kategorie lze samozřejmě vysledovat velikostní rozdíly.

Jedinou viditelnější odlišností o konkurence je o 20–30 mm nižší horní hrana hlavového složení – jinak řečeno, tato koloběžka je celkově nižší a je tedy vhodná pro jezdce standardních a menších postav. Nicméně ti větší to mohou dohnat (byť asi ne úplně) vyšším představcem.

Crussis Cobra One

Crussis Cobra One

Správně je navržená výška (potažmo pak i šířka a délka) stupátka. Stupátko je patrně kvůli ohybu v zadní části, kde přechází v zadní vidlici, celé velmi decentně prohnuté, ale to není takříkajíc nic proti ničemu. Kvůli dvojitým zadním patkám je však v nižší poloze vpředu mírně zvednuté, aby se po zvednutí do vyšší polohy srovnalo – to je klasika dvojitých patek. 

Ještě k samotné hodnotě výšky – světlost 50 mm pod patou (kvůli onomu mírnému prohnutí spíše pod zadní třetinou délky stupátka) je při obutí do trekových plášťů naprosto korektní hodnotou. Díky tomu si můžete dovolit koloběžku přezout na silniční kola, čímž se dostanete na krásných řekněme odhadem 40 mm. Hliníkový profil stupátka má tloušťku cca 27 mm, což je taktéž výborná hodnota. Paráda, tak to má být.

Crussis Cobra One
Crussis Cobra One

Chvályhodné je také použití úzkého zadního 65mm náboje, což umožnilo udělat zadní stavbu tak, aby byla rovnoběžná se stupátkem – nerozšiřovala se. To je nejideálnější konstrukce, takto to mají už jen koloběžky Kostka.

Jak jste si určitě všimli sami, stupátko nemá standardně žádné protiskluzové pásky – je to jen nalakovaná plná plocha. Mně osobně toto řešení vůbec nevadí, nejsem nijak paranoidní z klouzání noh, a to ani v mokrém prostředí. Běžná sportovní bota drží na hladkém povrchu, i když je mokrý. Každopádně výrobce nabízí možnost nalepení protiskluzových pásků, takže i tato varianta k dispozice je.

Osobně mám trochu obavy z konstrukce chrániče paty, který na mě působí jako „vyzouvák“ bot, nicméně to uvidíme teprve po testování. Chválím skrytí bowdenů do rámu, byť to je u hliníkových strojů díky mohutnějším profilům víceméně standard.

Crussis Cobra One
Crussis Cobra One

Aktualizace 11. 4. 2020
Moje podezření na to, že chránič paty se bude chovat jako vyzouvák bot, se bohužel potvrdilo. Abych to zase nepřeháněl – není to nijak kritické, ale je pravdou, že pokud nohu přistrčíte co nejvíce dozadu, pata obuvi má tendenci se dovnitř chrániče paty zaklesnout. Záleží samozřejmě na typu sportovní boty a její velikosti. Nicméně mě zkrátka otravovalo pomyšlení, že na to musím myslet. V principu jsou tyto „otevřené“ chrániče paty (nemá je jen Crussis – modří vědí :-) ) v podstatě konstrukční hloupostí. Dobrý chránič paty by měl mít z logiky věci svůj střed plný.

Pokud jste četli první pohled na koloběžku Crussis Cobra, můžete nyní pokračovat rovnou na část Jízdní vlastnosti. Jestli ne, čtěte plynule dál :-)

Hliníková je i přední vidlice, která je na rozdíl od zadní určená pro klasické 100mm cyklonáboje. Všimněte si hlavového složení – to je semiintegrované a tváří se jako tapered, nicméně velikosti obou ložisek jsou stejné. Přiznám se, že mi tento fejkový design – jako jediná věc (po vyzouváku :-) ) na této koloběžce – vůbec nesedí. Ani ne tak proto, že si hraje na něco, co není, ale nějak mi to celé opticky nenavazuje na sebe. Tedy hlavová trubka na přední vidlici i hlavová trubka na hlavní rámový profil. Je to celé takové kostrbaté :-)

Crussis Cobra One
Crussis Cobra One

Rám má dvoje vložky pro uchycení košíku na bidon, což je dobré, kdyby ovšem… spodní uchycení nebylo příliš nízko. Pod košík s bidonem byste měli dát špičku boty, abyste se dostali až dopředu stupátka. To u Cobry bohužel nejde. Inspirace pro malý upgrade…

Komponenty (aneb Crussis branding)

Kam se podíváš, tam logo Crussis. Jiná značka je jen na brzdách a na pláštích. Mohli byste říct: „Vždyť stejně to má třeba Kostka.“ Ano, s jedním poměrně zásadním rozdílem – Kostka si svoje obrandované komponenty vyrábí sám ve svojí továrně v Jeseníkách a sám si je branduje na vlastních strojích. Kdežto komponenty Crussisu jsou čínské nebo taiwanské sériovky, opatřené logem české firmy. Nicméně v principu o nic nejde. Pokud je Crussis schopný ohlídat si kvalitu dovážených komponent, nevidím důvod, proč by si na ně neměl nechat natisknout i svoje logo. Ostatně velkosériová produkce s volitelným brandingem je samozřejmě také cenově výhodná. Ale pojďme už ke komponentám, pěkně jedna po druhé.

Crussis Cobra One
Crussis Cobra One

Vezmu to tentokrát shora – rovná řídítka šířky 62 cm plus 100mm představec se středním zvihem – oboje v 31,8mm oversize provedení, které je u běžné koloběžky (neterénní) v podstatě zbytečné, ale chápu to… vypadá to líp nežli běžná úzká 22,2mm řídítka. Chválím nízké silikonové gripy – tyhle mám moc rád – výborně se drží, nekloužou, netlačí.

Brzdové páčky Tektro, potažmo pak i V-brzdy této značky jsou skoro stejná klasika jako Shimano řady 4000. Brzdí standardně dobře, stejně tak se dají normálně seřídit, zkrátka běžná naprosto dostačující kvalita. Crussis to trochu vylepšuje speciální levou páčkou s integrovaným zvonkem. Nápadité provedení, i když… pokud se zvoneček pokazí, nevim nevim, jestli půjdou sehnat náhradní součástky.

Crussis Cobra One
Crussis Cobra One

O hlavovém složení jsem už psal, zbývá jen dodat, že výrobce nechává pod představcem čtyři centimetrové podložky, můžete jít tedy o 4 cm níž, plus navíc cca 1,5 až 2 cm, které dá představec otočený dolů. Jak už jsem uvedl – Crussis Cobra je sice velká koloběžka, ale zároveň co do výšky určená spíše jezdcům normálních nebo menších postav. Čahounům bych tuto koloběžku nejspíš nedoporučil. Crussis uvádí doporučenou výšku postavy 140–190 cm – já bych z těch 190 cm klidně deset ubral. Jinak vás bude bolet za krkem…

A jde se na kola! O tom, že vpředu je 100mm a vzadu 65mm náboj, jsem už psal. Jde samozřejmě o náboje s průmyslovými ložisky, oba jsou opatřené rychloupínáky, oba mají efektní červený lesklý elox. Uchycení drátů výpletu je klasické – dráty se zahnutou hlavičkou uchycené do rozety náboje z boku. Výplet je křížený, „špic“ napočítáte v obou kolech stejný počet – po čtyřiadvaceti drátech. Patrně opět pro efekt jsou zde použité zbytečně vysoké ráfky, pro které však není žádný důvod. Naopak, zvyšují hmotnost na rotačních částech kola, což je ta nejhorší váha. Ostatně ani designově nevypadají tyto ráfky nijak zvlášť – toto je primárně silniční koloběžka, lehká gazela, která by měla i lehce vypadat, a ne mít tlustá kola… Jasně, vysoký karbonový ráfek je trochu jiný level :-) Toto je však obyčejný hliník, který jenom přidává na hmotnosti na špatném místě.

Crussis Cobra One
Crussis Cobra One

Reputaci naštěstí zachraňují skvělé pláště Schwalbe Marathon Racer 1,5palcové šíře s decentním vzorkem, které patří k nejosvědčenějšímu univerzálnímu obutí, jaké můžete na koloběžku dát.

Jízdní vlastnosti

Než se pustím do samotných jízdních vlastností Cobry, musím ještě doplnit pár vět ke konstrukci a tuhosti rámu. U „hliníkáče“ se dá předpokládat zvýšená tuhost rámu, byť to tedy není nijak racionálně podložený předpoklad, jde pouze zkušenosti z jiných koloběžek s hliníkovým rámem. Crussis Cobra naštěstí v tomto ohledu nevybočuje – rám této koloběžky, nebo spíše rám + přední vidlice, je skutečně velmi tuhý. Dlužno však dodat, že o něco méně než třeba „betonové“ Kickbiky, potažmo pak Yedoo Trexx Disc, který se, jak se zdá, čerstvě stal etalonem tuhosti (o tom budu ještě na Přibližovadlech psát). Crussis Cobra zkrátka maličko, ale skutečně jen maličko pruží. Přirovnal bych ho v tomto ohledu ke stejně velkým ocelovým strojům od Miba, čili typicky k Universu.

Crussis Cobra One 

Ono malé pružení vychází z poměrně subtilní zadní vidlice, která má, upřímně řečeno, také velmi decentní sklon k axiálnímu kroucení. To se projevuje poněkud neklidným chováním, malými vibracemi zadního kola ve velmi vysoké rychlosti – až po 60 km/h. Realita ovšem je, že po dvou nijak dlouhých, ale rychlých sjezdech, jsem musel utahovat rychloupínák zadního kola. Dodávám a opakuji – ony zmíněné vibrace se projevují fakt jen pokud to z kopce pustíte a nebojíte se toho. Do té šedesátky, se Cobra naopak chová naprosto vzorně! Díky správně zvolenému cestovnímu úhlu sklonu přední vidlice, si můžete rychlé sjezdy užívat naprosto v klídku, bez stažených půlek a jiných nelibých pocitů.

Navíc zmíněné miniaturní pružení přispívá ke komfortu jízdy. Odstraní se tím nepříjemné mikrovibrace, které se přenáší hlavně přes řídítka do rukou jezdce. Na tomto místě ještě jednou chválím výborné standardně dodávané silikonové gripy. Jezdil jsem v lehkých rukavicích bez jakýchkoliv výstélek, a jízda byla velmi komfortní.

Crussis Cobra One

Samotné jízdní vlastnosti jsem už jaksi načal, pojďme to dokončit. Skvělá a velmi návyková je malá hmotnost této koloběžky. Když z Cobry přesednete, vlastně tedy přestoupnete, na těžší koloběžku – což není žádný problém, protože většina sériových modelů bude těžší –, nebude se vám moc chtít měnit. Cobra je stroj pro dlouhé táhlé kopce, ale také prudké krátké výjezdy. Je to koloběžka, u které skutečně nemáte pocit, že byste vezli něco navíc. Pokud vám to nejede, problém bude nejspíš ve vaší fyzičce.

Ještě poslední zamyšlení k velikosti. Už jsem napsal v popisu konstrukce, že je to spíše nižší stroj (ve svojí kategorii) se spíše kratším rámem. Mně, s mými 186 cm tělesné výšky, byl Crussis Cobra se standardně dodávaným 100mm představcem trochu krátký, ale rozsah prostoru pro jezdce jsem vnímal v pořádku. Nahradil jsem představec o 20 mm delším typem a… jízda byla pro mě samozřejmě mnohem komfortnější. Užíval jsem si to. Pokud mám jízdní vlastnosti Crussisu Cobra zhodnotit jedním slovem, pak nemůžu použít jiné než vynikající. Ale nesmíte jezdit rychleji, než cca 60 km/h :-)

Celkové hodnocení

Pro mě osobně, a myslím si, že v tom nejsem sám, představuje Crussis Cobra velké překvapení. Velké příjemné překvapení. Nebudeme si nic nalhávat, předchozí ocelové modely Crussisu, které se tedy stále prodávají, nelze dost dobře s čistým svědomím zařadit k výborným koloběžkám na našem trhu. Hliníkovou prvotinou Cobra nebo Cobra One (byť tedy rozdíly jsou jen v laku) však Crussis, podobně jako před zhruba třemi lety Yedoo, překročil vlastní stín. Ten příběh je ostatně velmi podobný, až dalo by se říci stejný, pouze s tím rozdílem, že Crussis je nyní teprve na novém startu. Ale na startu, který se povedl skvěle. Cobra je výborná koloběžka, které se dají vytknout skutečně jen drobnosti. Je lehká, má řekněme standardní rozměry a geometrii, plus k tomu nejdůležitější – vynikající jízdní vlastnosti. Doporučuji!

Plusy a minusy

nízká hmotnost
dobře navržená geometrie
vynikající jízdní vlastnosti
velký výběr barevného provedení

…ale

nešťastný chránič paty à la „vyzouvák“
mírné vibrace rámu ve vysokých rychlostech

Crussis Cobra One

Konkurence

V hliníku je to Yedoo Trexx a už nic jiného, v poněkud nesouměřitelné oceli pak Kostka Tour Max (G6), Mibo UniverseYedoo S2620. Oceláče nebudu příliš porovnávat, zaměřím se jen na Trexxe. S ním má Cobra mnoho společného, ať už je to skoro stejná celková hmotnost nebo také proporce koloběžky, podobně třeba i dvojité patky zadního kola. Trexx má trochu živější jízdní projev nežli Cobra, nicméně zase vyniká o něco větším prostorem pro jezdce. Jinak už mezi těmito dvěma koloběžkami rozhoduje snad jen design a cena :-)

Cenové srovnání
(k datu 11. 4. 2021)

Crussis Cobra (One) | 9 990 Kč
Yedoo Trexx | 12 590 Kč

Kostka Tour Max (G6) | 10 990 Kč
Mibo Universe | 10 690 Kč
Yedoo S2620 | 9 590 Kč

Sdílej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

4 komentáře

  1. Prostor pro jezdce 63,5 cm je hodně krátkej.
    Pokud by šla ta hlava dole zafrézovat a udělat do ní osazení pro spodní velký ložisko (možná s tím počítaj) a osadit silniční vidlí s 28 palcovým kolem, tak by to mohlo bejt zajímavý.

      1. Já mám na tý svý prťavý 26/20 prostror pro jezdce 680mm a max. zkrácení bych zkousnul na 660mm.
        Ale je pravda, že jezdím řídítka nízko, žádná “paní radová”.
        A na mě má tahle koloběžka moc vysoko hlavu, nesložil bych si záda do roviny ve sjezdu, ale tj. víceméně můj problém s vystouplým hrudníkem. Ti s plochým to asi dají bez problémů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít