Search
Close this search box.

Super volba… Kostka Tour Max (G6) v podrobném testu

Od té doby, co je velká koloběžka Kostka Tour na trhu – a že tomu už pár let je – pořád patří ke stálicím. Když jsem se na začátku tohoto roku dozvěděl, že tento model výrobce hodlá uvést v nové či spíše inovované verzi, zpozorněl jsem a znejistěl zároveň. „Hlavně znovu nevymýšlejte kolo“, říkal jsem si v duchu. Jak to dopadlo?

 

Prolog

Kostka Tour je ryze dospělácká ocelová koloběžka s koly 26/20 palců, koncipovaná jako univerzální nebo trekový stroj – čili model jak na silnici, tak pro přejezdy lehkým terénem typu zpevněných polních a lesních cest. Možná úplně nejlepší označení je… turistická koloběžka. Tedy nejoblíbenější třída napříč všemi velikostními kategoriemi. Ostatně zůstaneme-li právě u velikosti, pak zrovna koncept 26/20 je taktéž nejvyhledávanější mezi dospělými koloběžkáři.

Kostka Tour Max (G6) – testování v době koronaviru :-)
Kostka Tour Max (G6) – testování v době koronaviru :-)

Tourka prošla, podobně jako ostatní modely značky Kostka, od svého prvního modelu, který přišel na trh někdy před deseti lety (klidně mě opravte, lovím ve značně děravé paměti), několika modifikacemi – i když základ konstrukce zůstal de facto nezměněný doposud. Hýbalo se zejména s geometrií, pracovalo se na pevnosti a tuhosti rámu, vylepšovaly se komponenty. No a v roce 2020 zde máme Kostku Tour s označením G6 – stroj šesté generace. Co je nového u něj?

Kostka Tour Max (G6) v sedmi barvách. Jedna se vám musí líbit, i když… já bych chtěl bílou :-)
Kostka Tour Max (G6) v sedmi barvách. Jedna se vám musí líbit, i když… já bych chtěl bílou :-)
Konstrukce

Ocelová konstrukce rámu Tourky zachovává typický koncept této značky – hlavní rámový profil kapkovitého průřezu a na něj navařené stupátko z palcových trubek, plynule přecházející v nezměněné šířce v zadní vidlici. Patříte-li mezi majitele starších modelů (může to být i loňský), patrně jste si okamžitě všimli změny právě v oblasti stupátka. Podélný střední plochý obdélníkový profil mezi hlavními trubkami stupátka hned dvojnásobně nabyl na tloušťce (dříve 30 × 10 mm, nyní 30 × 20 mm), a nově na něm chybí protiskluzové nýty. Tedy chybí… nechybí, prostě tam nejsou :-) Pro dobré držení bot bohatě stačí nerezové prvky na krajních trubkách stupátka.

Kostka Tour Max (G6)
Kostka Tour Max (G6)
Kostka Tour Max (G6) – inovace v oblasti stupátka
Kostka Tour Max (G6) – inovace v oblasti stupátka

Stupátko ale doznalo ještě další změny – zcela přepracovaný byl chránič paty v jeho zadní části. Původní chránič, tvořený v ostrém úhlu ohnutou trubkou, nahradil designově elegantní hliníkový chránič paty. Jak se vám líbí? Jeho tvar má umožňovat – a také umožňuje – přizvednutí zadního kola patou stojné nohy. Je to tak, můžete si i trochu vyskočit :-)

Nový chránič paty Kostky Tour Max (G6)
Nový chránič paty Kostky Tour Max (G6)
„Pětačtyřicítka“ :-)
„Pětačtyřicítka“ :-)
Kostka Tour Max (G6)
Kostka Tour Max (G6)

Nové řešení chrániče paty má ale navíc ještě dvě pozitiva. Jednak o 10 mm prodlužuje délku stupátka – a zároveň tím o stejnou hodnotu prodlužuje prostor pro jezdce. Je to cenťák, ale i ten se počítá. No a také se toto technické provedení podílí na zvýšení tuhosti rámu – protože to byl jeden z hlavních záměrů konstruktérů při práci na 6. generaci Kostek. Než se k tomu ale dostanu podrobněji, přece jenom ještě jednou a naposledy k chrániči paty. Když jsem jej poprvé viděl na fotografiích, začal ve mně hlodat červíček: „Nebude se na to ‚napichovat‘ bota, když omylem šlápnu víc dozadu? Není to příliš úzké?“ Ptal jsem se sám sebe oprávněně, nový chránič paty má totiž opačný sklon než ten původní.

Chránič paty Kostky Tour Max (G6)
Chránič paty Kostky Tour Max (G6)

Hned první vyjížďka naštěstí všechny moje obavy velmi rychle rozehnala. Úzké „to“ samozřejmě není vůbec – necelých 40 mm v nejširší části vaši botu zadrží před kontaktem se zadním kolem naprosto spolehlivě. A opačný sklon? Díky onomu posunutí chrániče paty dozadu se mně stával opak – přistihl jsem se, že stojím spíše centimetr i dva před chráničem. Že bych na něj šlápl shora, to se mi vážně nestalo ani jednou. Mimochodem, to je také jeden z důkazů výborné ergonomie rámu koloběžky pro dospělého jezdce!

Ještě se ale vrátím ke zvýšení tuhosti rámu. Výrobce tvrdí, že vzrostla až o 30 procent. Nedisponuji testovací stolicí, takže to nemohu potvrdit exaktně, nicméně protože na Tource starší generace jezdím často, nemohl jsem nepoznat, že tuhost skutečně vzrostla nezanedbatelně. Tohle je jiná Tourka, z pohledu pružení se dá říci nová Tourka. Jezdec mnohem výrazněji cítí, jak efektivněji jde stroj do odrazu, jak je jeho energie lépe využitá. Těch třicet procent to klidně může být. Ale zase musíte počítat s tím, že nová Tourka na nerovném terénu mnohem více drncá, takže pokud preferujete nebo jste nuceni jezdit po špatných cestách, bude to chtít gelové rukavice :-)

Návarky v ohybu zadní části stupátka/zadní vidlice
Návarky v ohybu zadní části stupátka/zadní vidlice

Na zvýšení tuhosti se kromě „upgradovaného“ stupátka podílí také podélné návarky na jeho spodní části, které jsou v ohybech trubek zdvojené. Návarky je opatřený také vnitřní oblouk hlavního rámového profilu – to jsme viděli například už u modelu Travel nebo Trip. Firma Kostka – kolobka zkrátka maximálně využívá možností svých výrobních technologií, v tomto případě svařovacího robota. Dlužno dodat, že samozřejmě nechybí mohutná „podkova“ v místě napojení hlavního rámového profilu na stupátko, která taktéž přispívá k tuhosti rámu.

„Podkova“ – zpevnění a zároveň ochrana
„Podkova“ – zpevnění a zároveň ochrana
Geometrie rámu

Velmi mě potěšilo, že u nové Tourky zůstala „stará“ osvědčená geometrie. Pokud zde v tomto ohledu došlo k nějakým inovacím, tak jsou skutečně mikroskopické a já jsem je nezaznamenal. V praxi to znamená, že máte před sebou koloběžku se skvěle odladěným rámem – přesněji setem rám + přední vidlice –, který zachovává de facto optimální prostor pro jezdce, „mainstreamově“ správnou výšku či světlost stupátka – a všechno úročí ve výborných jízdních vlastnostech (k těm se ale podrobněji dostanu jako obvykle až před koncem tohoto testu).

Kostka Tour Max (G6)

Kostka Tour Max (G6)

Přiznám se, že teprve až jsem psal recenzi první e-koloběžky od Kostky, modelu e-Hill Max Fold (E1), se širokou zadní stavbou, jsem si dostatečně uvědomil, jak jsou „normální“ Kostky skvěle vychytané co do „úzkosti“ celkové konstrukce. Lakonicky jsem napsal:

„Nemotorizované Kostky se – spolu s K-biky a Friendem – naprosto oprávněně chlubí nejužší zadní stavbou ze všech sériově vyráběných koloběžek – její vnější šířka činí pouhých 110 mm – přesně tolik, jaká je šířka stupátka.“

Ano, tohle si neuvědomíte (nebo alespoň já, který si často stojí na vedení), dokud onu nemotorizovanou Kostku nepostavíte vedle jiné koloběžky. A nemusí to být ani koloběžka s motorem. Více či méně širší stavbu mají zkrátka všechny ostatní stroje. Svůj podíl na tom má u Kostek také způsob uchycení zadního kola, kdy šrouby osy náboje jsou jednoduše vložené dovnitř trubek, tvořící zadní vidlici. Ale to už také víme delší dobu – čili jen pro připomenutí :-)

Uložení zadního kola ve vidlici
Uložení zadního kola ve vidlici
„Úzkost“ Kostky Tour (G6)
„Úzkost“ Kostky Tour (G6)

Úzký náboj využívá i přední kolo, což je u koloběžek ojedinělé řešení, které najdete jen u Kostek, novou Tourku G6 nevyjímaje. To samozřejmě taktéž přispívá k celkové „placatosti“ stroje, nicméně dlužno dodat, že zároveň omezuje možnosti případného upgradu přední vidlice či kola. Válí se vám doma špičkové ultralehké přední kolo z bicyklu a chtěli byste ho dát na Tourku? Buď musíte vyměnit i vidlici – což dost možná změní jízdní vlastnosti této koloběžky –, nebo budete muset kolo přeplést na Kostkovic 65mm náboj. Ani jedno není optimální… ale na druhou stranu otázka zní: Proč byste to dělali? Toto není závodní stroj, a použité standardní komponenty jsou u turistické koloběžky více než výborné. Čímž se dostáváme k části…

Komponenty

Řeč byla o kolech, zůstaňme u nich. Kostkovic klasika už několik let zpět – firemní 65 mm široké náboje pro radiální výplet s přímým uchycením drátů a samozřejmě kvalitními japonskými průmyslovými ložisky. Chcete, aby vám Tourka jela ještě o fous líp? Nechte si za příplatek náboje osadit semikeramickými ložisky (keramické kuličky, ocelový „domeček“) – mám s nimi výborné zkušenosti. Ale i ta klasická ocelová jedou skvěle.

Kostka Tour Max (G6) – přední náboj
Kostka Tour Max (G6) – přední náboj

Výplet tvoří v obou kolech shodně 24 nerezových černě lakovaných drátů od firmy Sapim, dvoustěnné ráfky mají soustruženou brzdnou plochu s indikační drážkou opotřebení, na 1,5palcové pláště Schwalbe Marathon Racer jsem už na Přibližovadlech pěl chválu mnohokrát.

Stejně jsem mnohokrát chválil také brzdový set Shimano 4000 a k plusům připojuji také použití brzdových lanek s teflonovým povlakem. Přestože bowden zadní brzdy je u kola hodně ohnutý (K-bikeři znají důvěrně i vpředu), brzdy jdou krásně hladce.

Brzdové páčky Shimano 4000
Brzdové páčky Shimano 4000
Brzdy Shimano 4000
Brzdy Shimano 4000

Kostkovic hliníkovým vlaštovkám FBH Wings 680-50 Al jsem věnoval samostatný článek, protože jsou zkrátka skvělé – a trvám na tom dál. Jen drobná poznámka: Až si koloběžku s těmito řídítky koupíte, doporučuji velmi pečlivě „naladit“ jejich natočení v představci. Velmi na něm totiž záleží. Stačí pootočení o malý úhel – většinou tak, aby konce řídítek směřovaly mírně dolů – a hned je úchop ještě příjemnější.

Gripy z tvrzené pěny jsou také výborné, na zátkách je pak skrytý prvek pasivní bezpečnosti – černá reflexní samolepka. Vím, že to nezní logicky, ale je to opravdu reflexní samolepka, která je bez nasvícení černá.

Řídítka Kostka FBH Wings 680-50 Al
Řídítka Kostka FBH Wings 680-50 Al
Gripy a záslepky s reflexní samolepkou
Gripy a záslepky s reflexní samolepkou

Také představec pochází z vývojových a produkčních dílen firmy Kostka – kolobka. V kontrastu s černě lakovanými řídítky je ponechaný v barvě hliníku, horní část zdobí textura loga Kostka, vypálená laserovým popisovačem. Nesmazatelná laserová gravura je ostatně použitá i na dalších komponentách, jako jsou náboje nebo nový chránič paty. Ale to jste si jistě sami všimli na fotografiích.

Pod představcem se nachází podložky ve výšce 50 mm – o tuto výšku lze tedy potenciálně snížit řídítka. Výrobce uvádí minimální výšku jezdce 160 cm, v tom případě to asi bude opravdu chtít dát představec níž. Možnost tu je.

Představec Kostka SK 2822 S
Představec Kostka SK 2822 S
Představec Kostka SK 2822 S
Představec Kostka SK 2822 S

K použitým komponentám obecně: U koloběžek značky Kostka v jejich posledních dvou generacích nemám nejmenší důvod jakoukoliv komponentu měnit. Samozřejmě, že se najdou lehčí například ráfky či brzdy, ale proč bych měnil ty standardní, když svému účelu vyhovují naprosto bez problémů. I když… o 10–15 mm delším představcem bych nepohrdl, mám po zimě nějaké dlouhé ruce :-)

Jízdní vlastnosti

Jestliže se nic nezměnilo na geometrii této koloběžky, nezměnily se ani jízdní vlastnosti. Tedy trochu ano – díky vyšší tuhosti rámu je jízdní projev na nerovném povrchu více „nervózní“, stroj po drobných kamíncích více odskakuje, i když samozřejmě záleží také na nahuštění plášťů (já jezdím zásadně s maximálním tlakem). Toto malé negativum všech tuhých koloběžek je ale vykoupeno – jak už jsem psal – vyšší efektivitou odrazu.

Kostka Tour Max (G6)
Kostka Tour Max (G6)

Vrátím-li se ke geometrii, pak Tourky vždy byly a jsou i v 6. generaci velmi pohodové stroje, které perfektně drží stopu i ve vyšších rychlostech, což je dobrá zpráva pro ty, kdož se bojí ve sjezdech. To jisté vedení směru je zde opravdu dobře cítit. Poměrně dlouhé a vodorovné stupátko zase umožňuje rychlou změnu těžiště, naopak do kopce se můžete přesunout blíže k přednímu kolu s menším valivým odporem.

Sečteno a podtrženo, z pohledu jízdních vlastností je Kostka Tour Max (G6) pohodlný kočár, který ale – nutno dodat – nevylučuje ani sportovní styl jízdy. Devítikilová hmotnost je na běžný oceláč moc pěkná, takže když se na to pořádně šlápne, tak to i pěkně jede :-)

Kostka Tour Max (G6)
Kostka Tour Max (G6)
Celkové hodnocení

Co vám budu vysvětlovat – ne vždy se takzvaná „povinná inovace“ povede. V dnešní době musí mít každá automobilka každý rok v každé řadě nový model, modernizují se bicykly, smartphony, počítače, … všechno. Ale někdy, nebo spíše mnohdy, je to jen takové pozlátko. Inovace pro inovaci. A Kostka Tour Max (G6)? Ta je jiná! Když napíšu, že všechno nové se na ní povedlo, tak vůbec nepřeháním. A zároveň se nic nezhoršilo :-) Super!

Plusy a minusy

výborná geometrie a jízdní vlastnosti
zvýšení tuhosti
precizní dílenské zpracování
kvalitní komponenty

…ale

nenašel jsem

Jasná Super volba!

Už dlouho předlouho jsem na Přibližovadlech neudělil zvláštní ocenění Super volba. Jak vidíte, nechávám si jej pro skutečně výjimečné produkty. A Kostka Tour Max (G6) jím bezesporu je. Nebudu tvrdit, že je v kategorii turistických koloběžek s koly 26/20 palců nejlepší ze všech, na to je moje hodnocení (i hodnocení jakéhokoliv jiného jedince) příliš subjektivní. Nicméně nebojím se tento stroj zařadit mezi jednu z asi tak tří nejlepších koloběžek tohoto typu. Gratuluji!

Kostka Tour Max (G6) – Super volba Přibližovadel | duben 2020

Konkurence

V minulém odstavci jsem psal o jakési svaté trojici turistických koloběžek s koly 26/20 palců. Jaké modely do ní řadím? Samozřejmě Kostku Tour Max (G5) plus dva konkurenční modely :-) Oba nesou značku Yedoo, přičemž „konkurenčnější“ ocelový model je S2620, a z trochu vyšší – hliníkové třídy – pochází Yedoo Trexx. Yedoo S2620 je podobnější Tource i co do geometrie a má dokonce i shodnou hmotnost. Trexx je díky hliníkovému rámu lehčí a tužší, ale je zároveň i kratší a dražší.

Hliníkový rám má také Kickbike Cruise Max 20T, stroj postavený na legendárním rámu „Bejka“, obutý však do tlustých balónových plášťů. Zůstaneme-li u oceli, protože zde je konkurence poměrně dost, pak je třeba uvést Mibo s poměrně novým modelem Universe, Morxes již delší dobu produkuje Cavii, a započítat lze i model Urban od Crussisu. Jak Mibo Universe, tak i Morxes Cavia jsou výborné koloběžky, které vynikají vysokou tuhostí rámu. V případě Universe je potřeba počítat s trochu jinou – „čtvercovější“ – geometrií, Cavia je podobnější Tource, ale o něco delší. Obě tyto koloběžky, stejně jako Crussis Urban (který jinak „osobně“ neznám), ale používají široké cyklonáboje i vzadu – mají tudíž širší zadní stavbu.

Cenové srovnání
(k datu 12. 4. 2020, ceny uváděné výrobci)

Kostka Tour Max (G6) | 9 990 Kč

Crussis Urban | 8 990 Kč
Kickbike Cruise Max 20T (hliníkový rám) | 11 990 Kč
Mibo Universe | 10 690 Kč
Morxes Cavia V-brake | 12 900 Kč
Yedoo S2620 | 8 990 Kč
Yedoo Trexx (hliníkový rám) | 12 590 Kč

Kostka Tour Max (G6)
Kostka Tour Max (G6)

Výrobce

Kostka – kolobka


Galerie fotografií Kostka Tour Max (G6)


Sdílej:

11 komentáře

  1. Hezká koloběžka, pro reálný život ideální. Mimochodem, úzká stavba 110mm která je zmiňována v článku je už spoustu let běžná i pro K-Bike, který jezdím.

  2. Honza: Máte naprostou pravdu. Vůbec nevím, jak mi to mohlo vypadnout z hlavy. Navíc na K-bikách jsem začínal a na Friendu, který má stejně širokou zadní stavbu, jezdím stále. Asi proto, že je to o dost jiná třída koloběžek… V článku jsem to nicméně samozřejmě opravil, resp. doplnil. Díky za postřeh! :-)

  3. Je pěkná. Popravě jsem o ni také uvažoval, ale odradil mě právě nestandardní 65 mm náboj, což je problém pro jakoukoliv zamýšlenou elektromotorizaci standardními komponenty, které se dělají pro min. 100 mm náboje.

  4. potřeboval bych radu, jakou elektrokoloběžku bych si měl pořídit.
    – je mi 70+
    – chci na ní jezdit spíše v přírodě (ne v terénu), příp. ve městě (abych dohonil vnuka jedoucího na kole :-) )
    – musí mít (oddělitelné?) sedátko
    – výkon +500W (aby vytáhla mých cca 80 kg aspoň do mírného kopce)
    – cenově únosná pro seniora
    – pokud možno s min. nutností údržby
    – dle možnosti vyzkoušení v Praze, příp. Plzni
    + další požadavky, které mně teď momentálně nenapadají :-)
    Chápu, že mám velké požadavky, ale třeba byste mi mohli poradit.
    Děkuji a přeji pěkný den

    1. V Plzni Koloběh sport. Pan jun je aktivní koloběžkář, ví, o čem mluví, ví, co prodává, a dělá motorizace. Žádné klíčky, rovný chlap.

  5. Zdravím,
    váhám mezi Tour Max G6 a Travel Max G6.
    Chci spíš vzpřímenější, pohodlný postoj – nesportuji, jezdím pomalu, motám se po okolí a kochám se :-) Takže spíš uvažuji o vyšší Travel. Ale zase, aby to nebylo zbytečně moc velké – mám 181cm/95kg.
    V recenzi Travel Max G5 je zmíněna menší tuhost a až příliš velký rám. Ale G6 má zase mít tuhost lepší než G5, takže Travel G6 ji tedy možná má optimální ? A pak je tu obratnost. Párkrát jsem jel na Morxes Expedition 28/20 a je to trochu „parník“.Ale zase o něco líp jede … Poradíte co zvolit ?

    1. Na Travelu ve verzi G6 jsem nejel, takže bohužel nemůžu sloužit dojmy. Nevím, odkud jste, ale podíval bych se po nějakých prodejnách a půjčovnách koloběžek – není nad to udělat si vlastní názor i na základě byť jen třeba krátkého projetí. Já si můžu myslet, že je pro vás se 181 cm lepší Tourka, ale vy na to třeba budete mít – po projetí – názor jiný. Takže vyzkoušet :-)

  6. Jak praví Petr, zkoušet a dobrat se optima. Já se 177cm a 79kg po dvouletém hledání skončil na tužší obratné Twenty G6 se zvýšenými řídítky, přítelkyně (164cm a 55kg) spokojeně drandí měkkou pohodlnou Tripku G5 s koly 28/24 palců, na které já nedokážu ani zatočit. Odpověď přijde sama, až se na to stoupne.
    Jo, a Tourky nedělají v té královské modré, takže za mne Travel. :-)

    1. Do opravdového terénu není ani jeden z těchto modelů. Ale běžné polní a lesní cesty projedou úplně bez problémů obě koloběžky. Říct, která z nich je lepší ale bohužel neumím. Kostka a Mibo mají poměrně odlišnou geometrii a liší se i v dalších parametrech. Každý uživatel má jiné preference, jednomu se líbí Kostky, jinému Miba, dalšímu třeba Yedoo atd… Ideální je to vyzkoušet a teprve pak se rozhodnout. Takhle „od stolu“ je to trochu sázka do loterie.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *