Search
Close this search box.

Cyklodoprava aneb jak to bylo v Nizozemsku

Celý článekNení mým zvykem (alespoň ne častým) půjčovat si články z jiných zdrojů, nyní však udělám výjimku. Web Alternativní-cyklistika.cz dnes publikoval článek o počátcích cyklistiky, resp. historii cyklodopravy v Holandsku. Jeho součástí je úžasné video, které mě donutilo sepsat následující text.

[ad#sklik-468-x-60]

Alternativní cyklistiku jistě znáte, pokud ne, máte příležitost k seznámení. Je to web, který se podobně jako Přibližovadla.cz nevěnuje závodům horských kol ani Tour de France a jiným populárním cyklohrátkám, včetně recenzí kol za sto a více tisíc, ale vidí jedno- někdy i vícestopá vozítka z praktičtějšího pohledu (byť všichni závodníci mají můj obdiv).

Dnes na tomto webu vyšel článek s názvem Jak Holanďané ke své cyklistické infrastruktuře přišli, který je českým překladem tohoto skvělého videa (nevládnete-li angličtinou, můžete si tlačítkem CC zapnout holandské, ruské nebo slovenské titulky).

Možná jsem trochu nechápavý, mám krátké vedení a už vůbec nejsem vizionář, ale až toto video mi dokořán otevřelo oči. Co je tedy nutné udělat, aby se cyklodoprava v Česku dostala alespoň na 50% úroveň Holandska či chcete-li Nizozemska a jiných vyspělých evropských zemí?

Předně – a to bude bohužel nejobtížnější – se musí změnit myšlení lidí. Obyvatelé tohoto malého státu si stejně jako Nizozemci musí uvědomit, že rozbujelá motorizace je vlastně obtěžuje. Musí se zbavit názoru typu auto = božstvo. Ne jen osvícení politici (stejně to je jen prázdný pojem bez jediného skutečného zástupce), ale většina obyvatel auty sužovaných měst a okolí dálnic a jiných rychlostních tahů. Prostě „skoro každý”.

Jedině tak se dá vytvořit dostatečný tlak na realizaci potřebných opatření, tedy stavby cyklostezek apod. Současné minoritní iniciativy podporované guerillovými akcemi jsou sice chvályhodné (ty první hlavně), nicméně je zřejmé, že naráží primárně nikoliv na nechuť politiků spolupracovat, nýbrž na odpor velké části „auty zblblého“ obyvatelstva, jehož názory jsou právě oněm politikům vodou na mlýn. Ti tak raději podpoří stavbu parkovišť v historickém centru města než pár kilometrů cyklostezky.

Jakmile se ale změní myšlení většiny obyvatel, budou muset svoje uvažování změnit i hlavouni tam nahoře, najednou se najdou i peníze, a věřte tomu, že nejen ze státní pokladny, ale také z kapes soukromých investorů, kteří konečně pochopí, že v případě podpory cyklodopravy jde o dlouhodobě výhodnou útratu.

Čas hraje proti nám

Problém je v tom, že si netroufám odhadovat, jak dlouho to ještě u nás bude trvat. Je více než dvacet let po změně režimu a stále se u nás vzývá bůh motorizace. Budeme tedy čekat na ty dětské mrtvolky podél silnic, jako tomu bylo v Holandsku než se „něco“ stalo?

Na závěr dovolte malou vsuvku, spíše dovysvětlení: nemám nic proti autům a dovedu ocenit jejich dobré vlastnosti. Mám řidičák, autem jezdit umím a sporadicky i jezdím. S oblibou navíc říkávám, že mám víc nacouváno s přívěsem než mnozí naježděno sólo dopředu. Velmi dobře si však uvědomuji naléhavost současné situace, kdy zejména velká města jsou auty přecpána a alternativní způsoby dopravy odsunuty na slepou kolej (čímž nemyslím jen cyklodopravu, ale i drahou MHD například v Brně, špatně fungující železnici apod…).

Sdílej:

15 komentáře

  1. Vzhledem k tomu, že pracuji v Hradci Králové, tak mohu prohlásit, že alespoň Hradec se k tomuto snu kdysi přiblížil a i nyní se síť pomalu rozšiřuje. Škoda, že se ale neopravují a nerozšiřují ty více jak 20 let staré páteřní cyklostezky. Hold na toto nejsou (nedají se) peníze a hlavně chybí představa o tom, jak rychlé kolo, či koloběžka na dobrém povrchu je. Současná představa kopíruje myšlenku „aby ty cyklisti nepřekáželi autům“ myšlenka na bezpečnost těch cyklistů a jejich pohodu při jízdě je na hony vzdálená myšlenkám a pohnutkám investorům a mocipánům.
    Není mým snem jezdit souběžně se silnicí s autodopravou, ale uvítal bych cyklostezky po březích řek a v lesích.
    Z hlediska dopravní infrastruktury obecně chybí úvahy na propojení měst cyklostezkami. Ty jsou doménou rekreačních oblastí nebo měst a příměstských aktivních zón odpočinku. O dopravě nemůže být u nás zatím řeč. Velká část cyklotras je bohužel značena po silnicích, jelikož jinak by ani nebyly realizovatelné. Peníze často z větší části spolklo značení, projekty a propagace.

  2. Hodnotny clanek, klidne mohl byt i tucnym pismem! Tohle tema se melo ucit a probirat na zakl. skolach misto ptakovin.
    Jinak krasne vize, bohuzel nase ceska kultura je jina a pokrivena a v dobe kdy u nas byl totac tak u nich se budovalo.
    A taky je tu dalsi faktor, jsme narod zlodeju. Takze pokud chci nekam v Ostrave na urad ci do obchodu pak musim brat max. Micro kolobku a mit ji stale pri ruce.
    Povim jeden zazitek z finskeho mesta. Pred nadrazim stalo v lednu asi tak tricet bicyklu a myslite ze byly zamcene? Nebyly. Dalsi. Cekam v nadrazni hale, najednou vidim pani jak odklada vedle sebe na lavicku notebook a jde v klidu na 10 min na wc. Dalsi typek nechava batoh na jine lavicce a jde ven kourit. Ve vlacich se to deje obdobne.
    Opravdu to jde i u nas? Mohu nechat kolobku ci kolo pred uradem ci marketem vklidu na dve hodky aniz by mi ji ukradli byt zamcenou?

  3. Toto je velmi vazna tema a neexistuje na to jednoznacne a ani lahke riesenie. Problem je, ze v nasich zemepisnych sirkach prislo ku „kapitalizacii“ obyvatelstva sice pred vyse 20 rokmi, ale v podstate zo dna na den a ludia maju pochybne hodnoty. Kazdy sa nahana za lepsim autom, domom, bytom a zamestnanim. Kazdy sleduje len svoj vlastny prospech. Mam na mysli obycajne obyvatelstvo. Ovela horsia situacia je u tych, ktori mozu situaciu menit a riesenia prijmat – u politikov na vsetkych stupnoch a urovniach. Tam snad ide len o vlastne zaujmy. Na nic nie su peniaze. Oni by mozno aj boli, keby velka cast nekoncila v sukromnych vackoch.
    U nas na Slovensku sa momentalne uvazuje nad vyuzivanim starych nepouzivanych zeleznicnych trati a ich prerobeni na cyklochodniky. Tiez je to jedna z moznosti. Momentalne mame v Bratislave cca 110km riadne znacenych cyklotras. Pre porovnanie neporovnatelneho, v susednej Viedni ich mali v roku 1990 190km a o dvadsat rokov neskor 1170 km. Neviem kde na to vzali, ale ako sa vravi: Kde je vola, je aj cesta. V tomto pripade doslova a do pismena. To, co maju v Holandsku, ktore poznam pomerne dobre je vsak uz uplne iny level. Tam su veci dotiahnute do takych detailov, ktore si smrtelny clovek snad ani nevie predstavit a ja velakrat stojim a krutim hlavou.
    My tu asi nic neporiesime, ale debata je to zaujimava. Ja napriklad u nas sledujem aktivity zdruzenia Cyklokoalicia a obcas im aj pridam zopar vlastnyc postrehov. Snazia sa chlapci a dievcata.

  4. Jé takové Holandsko kdyby bylo tady u nás…krásný článek a pozoruhodné video…Když u nás jsou cyklisti pořád ještě velmi ohroženou skupinou. Dost často jezdím po chodníku, protože na cestě se to fakt většinou nedá. Ale kdyby tady byly takové demonstrace jako Tam, tak bych šel demonstrovat hned. Z jiného soudku jsou ty permanentní krádeže úplně všeho. Ale ty byly tady vždycky…kradly se třeba džíny z balkonů, na koupalištích, už za socialismu…tohle je už běh na hodně dlouhou trať: přestat krást…mohlo by se začít třeba u kol ( a kolobrnd, žejo? Takže se mi líbí realistická poznámka od Martyho.

  5. S tím kradením bych nebyl takovej optimista. Nevím jak ve Finsku, ale v Holandsku se kola kradou o sto péro…

  6. Peter, hoci viem ako si to myslel s tymto clankom, tak mi neda si nerypnut do vlastnych radov. My sme nespokojni s nasou sietou cyklotras, ale co sme urobili preto, aby sme svoj vykricali svetu? Niekto tu spominal demonstracie. Ma zmysel robit demonstracie, ked na den bez aut pride zopar jedincov? Mozno to precenujem, ale je to jedna z moznosti, kedy sa ludia so zmyslom pre alternativny pohyb mozu zviditelnit. Kedy sa musia zviditelnit! U nas v Bratislave prislo na akciu vyse tisic ludi a kym sa sprievod presuval po centre mesta za asistencie policie, tak doprava stala. To je napriklad jedna z foriem ukazania, ze tu existuje aj ina skupina ako ta, ktora sa vozi na autach a ze ma zmysel budovat cyklotrasy. Cyklokoalicia u nas napriklad robila scitanie cyklistov, kedy ratala cyklistov na roznych miestach Bratislavy, ktori v stredu medzi 7:00 a 9:00 pouzili bicykel na dopravu do skoly, ci prace. Naratala ich 1149. Je to vela, ci malo ? Je to o cosi viac ako rok predtym, ale hlavne je to cislo s ktorym sa da pracovat, argumentovat pri rokovaniach s predstavitelmi mesta pri jednaniach o novych trasach. Treba aj ukazat, ze je pre koho budovat nove trasy.

  7. Niekde sa mi tam stratilo slovo. Veta z uvodu mala zniet: My sme nespokojni s nasou sietou cyklotras, ale co sme urobili preto, aby sme svoj nazor vykricali svetu?

  8. Já ti nevím Juraj do koho chceš rejpat, ale já mám čisté svědomí. Já jsem publicista, tak o problému píšu (a mohl bych se na to vykašlat). A Přibližovadla.cz po třech měsících „pár“ lidí čte, takže nepíšu jen tak do větru. Takže pro to něco dělám. Na cyklojízdy v Brně jezdím taky (kromě těch guerillových) a jediné, co nehodlám dělat, je hádat se se zastupiteli na schůzích magistrátu. Jsem totiž poněkud vznětlivé povahy, a asi by mě odtamtud vyvedla policie v poutech ;) Jinak řečeno, já svůj názor světu vykřikuji v těch intencích, jakými vládnu a chci vládnout. Rozhodně nejsem „mlčící většina“ nadávající u televize…

  9. Mal som na mysli vlastne rady, teda nas vsetkych, co jazdime na bicykli, kolobezke, alebo na niecom inom. Nemyslel som ziadneho konkretneho jednotlivca. Ja sa tiez nehadam s radnymi, na to su ini, ja sa vsak nehambim dat pripomienky, ci napad. No a preco som mal na mysli siroke masy? Ked je nejaky zraz, alebo jazda, tak vsetci maju plno pripomienok, ale ak maju prilezitost to povedat kompetentnym, tak mlcia. Ludia si este nezvykli na to, ze niekedy aj maju moznost veci zmenit.

  10. Dovolím si připomenout, že celé Nizozemí, stejně jako většina světových velkoměst, leží na rovině. Nedovedu si představit, že by většinu dopravy v Brně zajišťovala kola. U nás by k odstranění aut musela přispět výrazně posílená městská doprava…

  11. Hoci je Holandsko rovina, tak sucastou infrastruktury je aj prepojenie na hromadnu dopravu. V Amsterdame napriklad jazdia elektricky, ktore maju v zadnej casti supravy priestor na uskladnenie bicyklov, takisto su vybavene vlaky ci uz IC, alebo primestske. O parkovacich miestach na staniciach ani nevravim. Je tam uplne bezne, ze sa clovek dovezie jednym bicyklom z domu na stanicu, pokracuje vlakom a druhym bicyklom pokracuje z dalsej stanice do prace. Tam je momentalne iny problem. Bicyklov je privela. Ale verte mi, ani keby Holandsko bolo Alpskou krajinou, tak by ich to nezastavilo.

  12. Přesně ke stejnému názoru jsem též došel. Dokud sami lidé nebudou chtít na kolech jezdit, tak se toho moc nezmění. A stačí si přečíst pár diskuzí pod články dotýkajících se cyklistiky, které se občas objeví na stránkách našich deníků, aby si člověk udělal představu, na čí stranu se aktuálně lidé kloní. Ale možná, že si jen masa neuvědomuje, že jsou i jiné možnosti, než trávit desítky minut života posunem v kolonách.
    Já jsem vlastně začal dojíždět do práce na kole (denně bez ohledu na počasí) také až poté, co jsem téměř rok žil v Holandsku… A je mi útěchou, že zrovna v tom Brně potkávám stále více cyklistů i teď v zimě. Tak třeba si někdo v autě řekne, že když to zvládnou jiní, zvládne to taky a zkusí vyjet na kole :)

  13. Podla mna je to skor otazkou vymeny generacii. A tym mam na mysli tych, ktori mali v case neznej okolo 20. Spominali sa tu pokrivene hodnoty, honba za majetkom, autom domom, egoizmus atd. Dnes maju vtedajsi 20tnici 40 a prave oni su ta motorizovana vacsina, ktora sa odmieta vzdat auta a nikdy sa ho asi ani nevzda, pretoze povazuju za svoj osobny uspech, ze ho maju. Je ich pychou. Ale myslim, ze minimalne po Bratislave uz dnesna generacia 20-25 rocnych ludi celkom oprasila bicykle, pretoze tie stare (tzv. ukrajiny) sa stali modou. Myslim, ze si budeme musiet pockat na tu generacnu vymenu.

  14. martin :
    Podla mna je to skor otazkou vymeny generacii. A tym mam na mysli tych, ktori mali v case neznej okolo 20. Spominali sa tu pokrivene hodnoty, honba za majetkom, autom domom, egoizmus atd. Dnes maju vtedajsi 20tnici 40 a prave oni su ta motorizovana vacsina, ktora sa odmieta vzdat auta a nikdy sa ho asi ani nevzda, pretoze povazuju za svoj osobny uspech, ze ho maju. Je ich pychou. Ale myslim, ze minimalne po Bratislave uz dnesna generacia 20-25 rocnych ludi celkom oprasila bicykle, pretoze tie stare (tzv. ukrajiny) sa stali modou. Myslim, ze si budeme musiet pockat na tu generacnu vymenu.

    Nezovšeobecňoval by som to! Ja budem mať skoro 50. Zmena pomerov sa podpísala aj na mne, ale nebráni mi to, aby som nevyskočil na kolobežku, alebo bicykel a nešiel sa kedykoľvek prejsť. Pritom na to naskočím už pri dome a nedoveziem sa svojim SUV pod les, na hrádzu a tam potom hrám machra. Musí to byť v človeku. Ja naopak vidim aj pred svojim domom parkovať „úspešných“ mladých manažerov a manažerky, ktorí sa po jednom dovezú do práce, lebo ísť pešo pre nich nie je dostatočná úroveň, keďže pracujú v J&T, alebo Pente, alebo v inom „in“ podniku. Keď na tých ľudí denne pozerám, tak si myslím, že bude ešte horšie. Parkujú na tráve a keď si chcú ísť zašportovať, tak idú do fitka, namiesto do prírody. Iste, ani toto nie je zákon, ale nesúhlasím sa Vašim jednoznačným tvrdením, že za to môžu 40-nici. Podľa mňa sú oveľa menej rozmaznaní ako dnešne deti demokracie. Za čo však už tí 40.nici tak trochu môžu.

  15. martin :
    Podla mna je to skor otazkou vymeny generacii. A tym mam na mysli tych, ktori mali v case neznej okolo 20. Spominali sa tu pokrivene hodnoty, honba za majetkom, autom domom, egoizmus atd. Dnes maju vtedajsi 20tnici 40 a prave oni su ta motorizovana vacsina, ktora sa odmieta vzdat auta a nikdy sa ho asi ani nevzda, pretoze povazuju za svoj osobny uspech, ze ho maju. Je ich pychou. Ale myslim, ze minimalne po Bratislave uz dnesna generacia 20-25 rocnych ludi celkom oprasila bicykle, pretoze tie stare (tzv. ukrajiny) sa stali modou. Myslim, ze si budeme musiet pockat na tu generacnu vymenu.

    Este raz pre Martina, ak ste z Bratislavy, alebo okolia a jazdite na kolobezke, mohli by sme si raz spolu vyjst, rad predebatujem trebars aj generacne rozdiely.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *