Přestože je pražské letňanské výstaviště bezkonkurenčně nejhorší v našem státě a ani nevlídné počasí o tomto víkendu na dobré náladě nepřidalo, jarní veletrh For Bikes to evidentně natřel podzimnímu brněnskému Bike Brno na celé čáře. Minimálně nad návštěvností si pořadatelé museli mnout ruce.
Ne že by mě bavilo tlačit se davy fanoušků kol a jiných přibližovadel (navíc se souběžně s For Bikes konaly ještě veletrhy For Outdoor a For Caravan), ale ani v pátek, ani v neděli jsem nemohl, takže tu nejhorší sobotu jsem holt musel absolvovat. Nakonec jsem však nelitoval…
Koloběžkování
Moje první cesta – po velkém oblouku daleko od stánků firem Intrea a Hota – vedla na stánek firmy Kostka, slibující na této akci představit nový model skládací koloběžky. Stalo se a myslím – alespoň na první pohled – že se i povedlo.
Jde o koncepci kolobky s koly 16 + 12 palců s krátkým rozvorem, který byl zvolen pochopitelně kvůli kompaktním rozměrům po složení. Naprosto inovativní je však způsob skládání. Není zde použitá obvyklá konstrukce typu „zavřít knihu“, koloběžka se díky důmyslnému mechanismu „zlomí“ na spodní části krku, jako byste ji prošlápli (a to tak, že důkladně).
Pozitivním efektem tohoto způsobu skládání je „plochost“ celkového balíčku, která však musí být podpořena ještě skládáním řídítek. To však u Kostky vyřešili také. Vysoká řídítka typu BMX vlastní konstrukce umožňují „ohnout“ oba konce dovnitř, čímž se koloběžka sice nestane úplně plochou, ale hloubka se výrazně zmenší.
Skládání i rozkládání samozřejmě probíhá bez nutnosti použití jakéhokoliv nářadí a je velmi rychlé. Kostka se také vtipně vypořádal s problematikou laku, jeho tloušťky a odolnosti u skládacího mechanismu. Lak tam prostě není. Jak to? Skládací mechanismus a krk jsou totiž z nerezové oceli… Barvičky tedy hledejte na stupátku a dál dozadu, stejně jako na přední vidlici, krk bude vždy v „přirozené“ barvě kovu.
Skládací Kostka se už nějaký čas intenzivně testuje, aby mohla jít do prodeje v průběhu této sezóny. Cena by měla být podle prvních kalkulací výrobce kolem sedmi až osmi tisíc korun, což je jistě konkurenceschopné. Přibližovadla mají slíbený jeden kousek na recenzi, takže se těšte! Teď jsem si uvědomil, že jsem se ani nezeptal na jméno téhle novinky…
Překvapení à la Mrázek
Úplně náhodou a trapně nepřipraven jsem narazil na tuto krásku. Tedy v tomto případě jsou to krásky dvě, jedna koloběžka a na jejím stupátku mladá dáma.
Budeme-li se nadále věnovat jen koloběžce, pak jde o stroj z produkce legendární firmy Mrázek, kterou budou určitě znát spíše „kolaři“. Mrázek nikdy neprodukoval tuctová kola a to platí i u této koloběžky. Jestliže vás to „netrklo“ u první fotografie, podívejte se na další.
Co vidíte? Šestnáctipalcová, letmo uložená kola, hydraulické kotoučové brzdy. Celé je to svařeno z hliníku a bez toho, abych s sebou vozil váhu, odhaduji hmotnost na max. 8 kg. Na první pohled bych snesl nižší stupátko, ale to bude chtít nejprve trochu „ojezdit“.
Tím jsem chtěl naznačit, že jsem dostal předběžně slíbené zapůjčení také této koloběžky na test, a musím říct, že se na to docela těším!
S mistry na kafe
Na stánku rožnovského Miba jsem jen udělal „usvědčující fotografie“ nového Mastra, o němž jsme psali už v této krátké zprávě.
Nicméně mám i další informace: Břeťa Michálek, majitel a guru Miba, prozradil, že pro tento rok se do nového designu nebude pouštět u sesterského modelu Mastra – Crazy. Tomu tedy zůstanou „prolamované jekly“. Ostatně na dilema těchto dvou provedení se rozproudila zajímavá debata. Pepa Nistler – Koloběžky pro dospělé – k tomu uvedl, že „u něj na krámě“ je to cca 50/50. Polovině zájemců se líbí nové provedení, druhá polovina je konzervativní v tom smyslu, že prolamované jekly představují jakýsi brand Miba. Zajímavé… Mě nicméně oslovuje nový design výrazně více.
No a abych nezapomněl, velmi příjemné bylo také posezení u kávy s mistrem světa v koloběhu z roku 2008 Honzou Vláškem, jeho týmovým kolegou z Ultimy Jardou Odvárkou a Janem „Fido“ Horákem, kterého čtenáři Přibližovadel jistě dobře znají. Chcete vědět, o čem jsme si povídali? Samozřejmě mimo jiné o „sebevražedné misi“ koloběžkářů Kick France 2013, kterou jim fakt nezávidím.
Skládací kola
V sobotu – a patrně nejen v tento den – byl na For Bikes 2012 v totálním obležení stánek Anglické legendy, tedy brněnského dovozce Bromptona. Čekal jsem, že tam konečně na vlastní oči uvidím model z limitované edice London Brompton by Vic Lee, bohužel se nestalo – stále ještě nedorazil do Česka.
Azub se samozřejmě chlubil asijskými Terny – kromě dalších produktů svého portfolia, které je značně rozvětvené.
Největší novinku tak představovaly skládačky Birdy, které k nám začal nově vozit pražský specialista na skládací kola Láďa Bláha – Velorama.
Birdy máme také domluvené na testování, takže sledujte i nadále Přibližovadla, nemusíte mít obavy, že by nebylo co číst.
52 komentáře
Navigace pro komentáře
Vdaka za clanok. Cakal som na to, odkedy u Kostku zverejnili, ze skladacku chystaju. Ten skladaci mechanizmus sa mi paci, ale to je asi tak vsetko, inak na mna posobi az privelmi robustne. To Mibo sa mne osobne paci viac. A prekvapenim (prijemnym) je kolobezka Mrazek. Skoda, ze si nezasiel aj do Intrei, nech je ako je, cosi mi vravi, ze to bude asi aj tak najpredavanejsia znacka v CR. Nebali by ostat ignorovani. Zavidim Ti pokec s panmi Janom a Jardou. S jednym som kecal na nete s druhym osobne a pacilo sa mi. Este raz vdaka.
Pěkné stroje. Kostka by měl u skládačky odhlečit, kolobka je skutečně moc betelná. A u Mrázka mě zaráží ta „špice“ dole u předního kola kde navazuje rám na stupátko. To se pěkně zpíchne o nějaký rantl a koloběžec letí střemhlav vpřed. Zvláštní, že tam není alespoň nějaký náběh.
Přidám i svůj pohled: Já jsem stánek Intrea (Yedoo) navštívil, v koutku duše jsem čekal představení nějaké novinky, ale bohužel, snad kromě Mezqa 20″ + 20″, kterého už jsem však na internetu zahlédl. Prošel jsem i okolo stánku „slavné“ Hoty, ale opět jsem si myslím, že si se svými modely jen dělají srandu. U Miba jsme si vyzkoušeli snad všechny modely a jako nejzdařilejší se mi jeví model Express v novém designu. Dokonce bych ho hodnotil jako suverénně nejlepší koloběžku výstavy, hlavně co jízdních vlastností týče. Když jsem však Břéťovi sdělil, že jsem hrdým majitelem K biku, vyslechl jsem si asi 20ti minutovou přednášku o tom, jak jsou Vavrušovi koloběžky špatně dělané etc. :-D Stánek Bromptonu super, ale nával u něj zrovna nebyl a to jsem tam byl dvakrát. Mrázka jsem bohužel neviděl a ani nevěděl, že tam bude, což mě dost mrzí. Výborný byl taktéž zkušební okruh elektrokol a zasvěcené povídání o nich od zde přítomných servismanů, opravdu jsem zde načerpal spousty nových informací. No a na závěr Kostka. Na výstavu jsem jel plný očekávání toho co ty Kostkovi přichystali. Nová skládačka byla dle mého názoru tak trochu fiasko. sytém je moc pěkně vymyšlený a vypadá hezky, to je ovšem prozatím vše. Ani jeden z přítomných zástupců nebyl schopen novou skládačku bez obtíží rozložit a složit, vždy to byla docela komedie, u které se dost zapotili a museli použít dost hrubou sílu ( pravda starší pán byl dost pod obraz a nebyl schopen ani artikulovat, ale i tak:) Poté co jí složitě složili, přistoupili jsme k samotné jízdě, vysoký nášlap, velmi divné řízení, celkově zatím spíše pro oko, než-li pro jízdu. Vystavovatel mi potom sdělil, že je na ní ještě potřeba vyřešit spoustu věcí a jedná se zatím spíše opravdu jen o prototyp, čeká je ještě dost práce. Kolobky z řady Pro jsou velmi kvalitně osazeny a vypadají krásně, přesto jízdní vlastnosti jsou stále daleko za Mibem. Dalo by se ještě psát dál a dál, zážitků bylo mnoho, ale nebudu Vás tím již otravovat. Berte prosím výše zmíněné jako můj osobní názor a nekamenujte mě za něj :-)
njn, před Břeťou neradno vyslovovat pojmy jako je K-bike nebo Vavruša ;)
Nová skládačka od Kostky se jmenuje Rubik – dneska jsme ji na koberci trochu projeli. Zdá se být super. Bohužel, prý až tak v červenci k prodeji:-(
Ahoj Petře. Opět pěkný článek. Dáváme na něj odkaz na našich stránkách.
Koloběžky od „Mrázků“ jsme si vůbec nevšimli. Zajímavý stroj, který stojí za podrobnější prozkoumání. Když jsme Tě míjeli, měl jsi na tváři úsměv, který značil, že jsi narazil na zajímavý objev. :o)
A téma Břéťa Michálek a Peťa Vavruša? Nikdy jsme, co je známe, nezaznamenali mezi nimi nekamarádské vztahy. Ale je pravdou, že oba to jsou kluci originálního ražení. Oba však mají náš respekt. :o)
Ještě jednou díky a pohodový den.
IaP
Však já jsem s oběma (zároveň) už nějakou slivovičku vypil a vím, že se osobně respektují ;)
Skoda osobne jsem se na skladaci kostku tesil, chtel 1-2 koupit. Ale vypada to ze koupim spis jinou skladacku i kdyz zatim nevim jakou….
to Simon: Já bych vzal toho Mastera od Miba, Petr dal do článku jeho fotku ;-) a jezdí skvěle
Jestli můžu k některým komentářům… Co je na těch Mibách tak skvělého, co se týká třeba jízdních vlastností? Co může kdo kritizovat na jednoduchých a dokonalých K-bike? A co je špatně na jízdních vlastnostech kostky? :)
Máte tu někdo zkušenost s Kostka CITY SPEED? Totiž, když bude ta Rubik až v červenci a než se třeba vychytají chyby…potřebujeme něco jiného než Micro White, něco, na čem budeme honit dítko na 16“ kole, a něco velmi skladného – čili se nabízí snad jen právě City Speed nebo Mibo Crazy. Co tedy City Speed?
A tu fotku nového Expressu nemáte? Navíc ta Kostka mi přijde nějaká…nedomyšlená. Dobře, je to složené, je to líbivé, ale nedá se to nijak vzít na rameno (vzhledem k několika ohybům), je to šíleně vysoké…
Robike: Zkoušel jsem si už docela dost koloběžek a Mibo zatím nic nepokořilo, teda alespoň co mně vyhovovalo. Ale každý si bude „kopat“ za tu svou značku. Já Mibo nevyměním, ani když mi někdo nabídne jednoduchý a dokonalý k-bike, protože mi nevyhovuje jak ovládáním, stupátkem, tak ani komponenty. Váha je věc druhá, Mastra můžu zase složit a hodit na rameno během tří vteřin.
Jo Master ten novy se mi zamlouva. Ale jeste neni v prodeji co? Jeste dotaz nikde jsem to nevidel. Jak se fixuje kolobka ve slozene pozici. Napriklad kdyz ji budu chtit mit v MHDcku?
Mibo teď vyprodává starého, každopádně v některých prodejnách už je určitě k dostání. Zafixovat se nedá, ale člověk brzo přijde na to, jak ho držet a nosit. Zkoušel jsem použít popruh na stažení, ale stejně to k ničemu nebylo.
Je to moc hezký článek, zase jsem se něco dověděl, když už nemohu tak daleko zajet (asi nedostatek času). Koloběžka „Mrázek“ je okouzlující. Ale jinak také „kopu“ za MIBO a to z docela dobrých důvodů…
Sesmar: Já vím… Máš pravdu v tom, že každá liška chválí svůj ocas, ale já se nechci přít o to jaká značka je lepší… Jen jsem zvědavý co konkrétně je lepší na Mibu, protože mě od něj odrazuje minimálně řešení zadní části, kde je širší zadní osa s maticemi než je šířka stupátka… Takže už proto bych rád slyšel, že třeba má něco konkrétního vyřešeno lepší… Sám považuju za skvěle řešené stupátko, kdy je pata nejníže a přední část jde mírně nahoru. Ale jinak nevidím nic zvláštního… Ale jak říkám, jen jsme zvědavý, co konkrétně je na Mibu fajn. Co se týká komponentů, tak to je asi obecně otázka peněz. Na For Bike jsem projel Kostku s dvacetipalcovými koly a s hydraulickými brzdami a oproti moji k-bike je to jiné kafe. Prostě super… Konstrukčně mě kostky taky přijdou chytře vymyšlené. Jen to široké stupátko mě nejdříve překvapilo, ale při sjezdu se to hodí…
Ohledně Kostka Rubik, dispozici tam měli dva. Jeden se skládacími řidítky, druhý bez. Na modelu se skládacími řidítky chodil kloub špatně, protože na něm prý byli prováděny extrémní zátěžové testy. Když mi to pak ukazovali na druhé, bylo již vše v pořádku, ale jak říkáte budou tam ještě změny a myslím si, že je to konečně originální nápad. Řidítka taky super pokud ještě vyřeší to, aby se nelámali bowdeny při skládání. Světlost je prý větší, protože koloběžka má být určená hlavně na jízdu po městě.
Robike: no, mě nepříjde jako problém ta šiřší zadní osa, dojíždím denně na expressu do práce 6 km tam, 6 zpátky a kotníky mám panenské. Mibo také více sedí vyšším postavám, což je logické, stačí se podívat na pana Michálka :) Dále má tuhý rám, což je ale vykoupeno vyšší váhou. A konkrétně express se dá už obout do Marathon raceru, a s nimi je jízda požítek. Jinak sám jsem přesedlal z K7 a nevracel bych se.
Já mám City Speed a jsem spokojený. Ve městě (cestou do práce) je super a mimo města se dá jezdit také (pozorně i na polních cestách).
Ta skladnost je velkou výhodou a design se líbí.
Pěkný článek. Ale mám jeden dotaz.
Na jaře si chceme s přítelkyní vyrazit na hory, trochu si zajezdit na koloběžkách z půjčovny a když se nám to bude líbit, možná si je i koupit. Protože jsem v tomto směru naprostý laik, chtěl jsem se alestpoň trochu teoreticky připravit a najít o koloběžkách nějaké informace na netu. Díky tomu jsem se dostal i sem. Konkrétně mě zajímá značka Yedoo – Intera. Píšete, že se jí vyhýbáte obloukem. Proč ?? Jsou nejlevnější na trhu a je mi jasné, že v něčem se ta láce musela odrazit. Používají nekvalitní materiál ? Mají špatnou konstrukci ? Co je špatně ?. Jak už jsem psal, na jaře jedeme na Šumavu, chceme si v půjčovně půjčit koloběžky a oni tam půjčují Yedoo Mezeq. Mám se bát, že si někde vymáznu, protože se koloběžka pode mnou zlomí nebo že jí upadne kolo ? Nejsem žádná lehká váha. Měřím lehounce přes dva metry a vážím 120 kg, takže bych nerad nic fórového. Zkoušel jsem na netu na mezeqa hledat nějaké negativné recenze, ale skoro nic jsem nenašel. Jen pár pochvalných, ale to bylo spíše od prodejců, kteří je prodávají. Myslím, že v půjčovně přeci nemůžou mít úplně nekvalitní šmejd, protože by si pro neustálé opravy materiálu nebo jeho výměnu nevydělali ani na slaný chleba, ale rád si nechám poradit od zkušenějších.
Je pravda, že tu hmotnost jsem přehlédl, ale jak jsi psal skládačka je spíše do města, takže podle toho usuzuju, že by mohla být kolobka subtilnější a tím třeba i menší, protože kdo si koupí skládačku čeká, že bude skladná :). Ale je to jen můj názor, nikomu ho nevnucuju, sám jezdím na kostce a jsem s ní vcelku spokojený…
Z článku mne potěšilo, že se p.Mrázek ukázal s kolobkou, nějak jsem to tušil, že k tomu jednou dojde, chce to tady semtam nějakou chuťovku :-) .
Ohledně Mibo jsem to tu už několikráte psal, sice Mibu a jeho konstrukci fandím, ale až zanedlouho budu rozšiřovat náš domácí koloběžkový park, pak buďto se domluvím s panem Michálkem na úpravě zadní části rámu anebo si to přesvařuji sám, dám zadní kolo z K-bike, vysoustružim dva mezikusy, jeden se závitem a druhý se zahloubením pro šroub osy a přivařím je zevnitř na zadní vidlici…….a tímto bude zadní vidlice bez překážek, tak jak má být.
Chápu, že všechno může mít nějaké mouchy, ale z průměrností se nespokojím.
To Robike: Jsem rád, že se tady také někdo jiný ozval, že mu to vadí.
To Jindra> a proč jsi zvolil rovnou Speed – liší se od Cross lepšími nábami (byť Deore XT prý nejsou nijaká kvalitka ala průmyslová ložiska), a dvoustěnnými ráfky (jiné pláště nepočítám, to je spotřebka) – co tě přimělo si dvadva tisíce připlatit?
2Honza: Hota je pověstná svojí nekvalitou (Google ví víc) a navíc jejich koloběžky jsou konstrukčními nesmysly – je vidět, že na nich výrobci nejezdí. Yedoo jsou konstrukční polonesmysly zkombinované s čínskou produkcí, tedy úlitbou ceně. Netestoval jsem ani jednu značku – stačilo mě to vidět. Nesmyslně vysoké nášlapy, špatná geometrie, vysoká a široká řídítka, laciné komponenty… S váhou 120 kg už bych si dával pozor, na co stoupnu. Ten Mezek by ještě možná mohl jít, ale já za to ruku do ohně rozhodně nedám…
Pro Honzu: Výška přes dva metry, váha 120 Kg…Koloběžka pro Vás by měla měřit aspoň 145 cm, délka stupátka minimálně čtyřicet cm, světlost stupátka do 7,5 cm, nosnost určitě 150 Kg. Jsou dva weby: mibo.cz a kostka-kolobka.eu. Ceny jsou od 6900 vejš. Ale lze vyzkoušet i mezka, když se dá půjčit, proč ne… Sám jsem za dvě brndy dal čtrnácku…a mám za to pocit jistoty a bezpečí, žejo.
Ad Intrea/Yedoo: jakozto svatecni (ale o to nadsenejsi) kolobezkar jsem z financnich duvodu koupil Yedoo City(?) 16″/12″. Cena je samozrejme znat a proti treba K5, kterou jsem mel moznost vyzkouset, je to o poznani narocnejsi jizda. Hodne pomuze vymena pneumatik za rozumne Schwalbe.
Konstrukce se nebojim, ale ve srovnani s tazajicim se Honzou nize vazim pulku.
Co se ceny tyka, stacilo trochu pohledat po eshopech a za cca pulku ceny K5 jsem poridil kolobku pro sebe i pro pritelkyni.
Jj, mé tělesné proporce jsou občas trochu diskriminační a člověk si musí pečlivě vybírat. Nejenom koloběžky, ale vlastně skoro všechno Oblečením počínaje, autem konče.
Na toho Mezka jsem koukal hlavně kvůli nosnosti a výšce řídítek, protože jsem narazil na půjčovnu koloběžek v Železné Rudě kam chceme jet na dovolenou. Mají i vyznačené docela zajímavé trasy, tak jsme si s drahou polovičkou řekli, že letos nebudem jen opěšalí vodáci v horách, ale vyzkoušíme něco nového.
Škoda že jsem se dozvěděl o výstavě až dneska z
tohohle článku. Mohl jsem si udělat v sobotu výlet do Prahy.
No nic asi toho mezka opatrně vyzkouším, snad to maj pojištěný. Pokud by se mi koloběh zalíbil, kouknu se i po jiných značkách.
Honzo, na výšku řidítek nekoukej, tu si skoro na každém stroji nastavíš jak je libo, a co se týče nosnosti polož si otázku, co je pevnější, tenká kulatá trubka, nebo čtvercový profil jakl? A taky dobrou kolobku kupuješ jen jednou, pokud koupíš méně kvalitní kolobku, kupuješ dvakrát, protože pak si jdeš pro tu lepší :-)
Tak přesně takhle se ptám taky! Když někdo něco vyštěkne o něčem a srovnává to s něčím jiným, tak podstatu (samozřejmě dle svého mínění) a přesnost, nikoli obecný plky (to je ale problém chatu).
Kolobka mrázek – dural se zbytečným, ale líbivým karbonem, dvě krásný Leftyny, hydraulický jedním prstem ovladatelný kotoučovky. Bohužel vysoká výška stupátka a nikoli odpovídající vysoká světlost daná použitou rámovou trubkou. S jednou brzdou (dle výběru zákazníka) cena cca 9000,-Kč je docela super za tuhle funkční extravaganci.
S odstupem cca 1/2 hod. jsem si vyzkoušel Racka a pak Racera. Dle ohmatu (může oklamat i starýho cyklistu = manometr je manometr) oboje nahuštěné na max. No a světe div se, ta Kostka pruží maximálně stejně, jako to jeklový MIBO, spíš míň a to jsem měl verzi PRO s prodlouženým nášlapem, ale naopak i vyztuženou svary po celé délce spodků trubek. No a u toho Racka mi nesedla ta minimální šíře stupátka, přičemž u Kostky je v zadu zas zbytečně široký. MIBO bude asi první s 65mm (KickBike) nábou od p. Remeše a možná vzadu bez rychloupínáku (na vnitřní inbusový šrouby), jak jsem to REMERXům navrhnul. Pak sbohem okopávání kotníků o rychloupínák a už bude rozhodovat jen šířka zadní stavby. Ty šrouby by určitě neměly vyjít širší než ta stavba, to už si určitě konstruktéři pohlídají, jen lestli je ale zvolí (alespoň altrnativně), protože se určitě i na závodním stroji najdou rejpalové, co budou upřednostňovat jednoduchý rozebírání pro přepravu a nikoli především jízdní vlastnosti.
2robike:
K bike vlastním a nemohu na něj říci jediné křivé slovo, prostě super stroj. Na výstavě jsem mohl během krátkého času otestovat ( byť velmi krátce) spoustu různých strojů. Proto jsem při srovnání byl dost překvapený Kostkou, výška nášlapu, šířka stupátka, geometrie, celkové pohodlí na strojích; prostě se to s Mibem nedalo srovnat, Mibo mi sedlo jak sedínka na hrnec :-) Závodní modely jsem nezkoušel ani od jedné společnosti, neb se o ně nezajímám, porovnávám tedy menší modely. Přítelkyně, toho času koloběžkami nepolíbená, vybírající si svůj budoucí stroj, prohlásila to samé ( do té doby Kostku chtěla, nyní vybírá Mibo). Berte to ovšem pouze jako můj subjektivní názor a nikoliv jako bernou minci :-)
Navigace pro komentáře