Na koloběžkovou legendu „Kikbajk“ jsme si na Přibližovadlech museli počkat trochu déle než jsme zvyklí, nicméně trpělivost růže přináší. První pohled na loňský model Kickbike Sport Max 18 již máme za sebou a právě teď čtenáře čeká detailní recenze aktuálního top modelu Race Max 20.
Předem upozorňuji, či spíše se omlouvám za to, že text bude v mnohém podobný představení Sport Maxu 18 – oba stroje jsou přece jenom skoro stejné. Každopádně nyní se ale můžete těšit na více informací, více fotografií, zkrátka podrobnou recenzi.
Jeden za osmnáct, druhý za dvacet
Zůstanu-li na úvod ještě u srovnání Sport Max 18 vs Race Max 20, pak skutečně jediným zásadnějším rozdílem mezi oběma stroji je velikost zadního kola, jež je zároveň obsažená v názvech koloběžek. Sport Max tedy jezdí na osmnáctipalcovém, Race Max na 20″ zadním kole.
Proč ono zvětšení zadního kola? Nemám informace od samotného Hannu Vierikko, ale je zřejmé, že hlavním důvodem byla větší nabídka plášťů na dvacetipalcová kola. Když už se na ně dělá i Schwalbe Ultremo ZX, tak prostě není co řešit. Čistě teoreticky by se mělo konat i mírné zlepšení jízdních vlastností, snížení valivého odporu apod. Já se rovnou přiznávám, že oproti Sport Maxu 18 jsem nepoznal rozdíl…
Abych byl ale přesný – s velikostí „zadku“ přímo souvisí také některé další rozdíly. Je logické, že rámy obou strojů jsou odlišné, minimálně konstrukce zadní vidlice musí být jiná. Velikostně samozřejmě. To se projevilo také na celkových rozměrech – Race Max 20 má ještě o 30 mm delší rozvor než Sport Max 18 a s hodnotou rozvoru 1 160 mm je nejdelší sériově vyráběnou koloběžkou na světě (když pominu „garážové“ značky Efendi nebo italskou šílenost jménem Nevi a jiné víceméně na zakázku vyráběné stroje).
Pokud očekáváte také vyšší hmotnost, paradoxně vás musím zklamat. U Race Maxu jsem navážil ještě o 100 gramů méně než u „Sportky“ – 7,3 kg. Koloběžky nebyly shodně osazené komponenty, zejména pláště byly rozdílné, byť se mi nezdá, že by originální Kendy Kriterium byly lehčí než Schwalbe. Ale Sport Max 18 měl zase odrazky… Zkrátka a dobře, větší zadní kolo a s tím spojené konstrukční úpravy rámu se hmotnosti nedotkly.
Příhoda z natáčení
Jak si určitě všimnete na fotografiích, testovaný stroj nebyl nový, nýbrž takříkajíc velmi dobře zajetý. Ano, měl jsem tu čest jezdit na záložním Race Maxu 20 jednoho z našich špičkových závodníků, člena koloběžkového klubu Ultima K.Lap Team Jardy Odvárky, který na něm trénuje na závod Kick France 2013. Samolepky z dolomitských sedel na levé straně vidlice, z nichž jen jedna je z menší výšky než 2 000 m n. m svědčí o tom, že to myslí skutečně vážně. Veselou příhodou z testování této koloběžky pak je, že já jsem s takto vyzdobeným strojem každý delší moravský kopeček – jako již tradičně, když nemám formu (kdy ji mám?) – pěkně pomaličku pěšmo vytlačil. Nu což, rád se kochám krajinou…
Konstrukce
Linii esovitě prohnuté hlavní rámové trubky Kickbiku není třeba představovat – jde o typický poznávací znak koloběžek této značky. 50milimetrová hliníková trubka tvoří rám od hlavového složení až ke spoji se zadní vidlicí. V místě stupátka je trubka zploštělá, aby se dosáhlo co nejmenší výšky nášlapu. I tak je to ale určitý kompromis: Při světlosti 32–37 mm (vpředu je světlost o 5 mm vyšší) je výška nášlapu 65–70 mm, což je – v porovnání třeba s koloběžkami Kostka Racer nebo Mibo RaceK s jinak konstruovaným stupátkem – relativně dost.
Stupátko je vyrobeno z 3 mm tlustého hliníkového plechu, šířka je 105 mm, délka v nezúženém prostoru 265 mm, vpředu v pozvolna se zvyšující „špici“ pak ještě asi 110 mm. Jak jsem už napsal v prvním pohledu na Sport Max 18, je to stupátko „na jednu nohu“, což ale ve sportovním koloběhu naprosto dostačuje. K dobrému držení stojné nohy slouží vyšší zaoblené hrany odlehčovacích otvorů, mezi nimi pak proužek smirkového papíru.
V zadní části stupátka je pak ještě obloukovitý chránič paty, který slouží zároveň jako držák blatníku. K jeho „vzdušnosti“ mám malou výhradu – snadno se v něm zaklesne pata stojné nohy – chtělo by to přidat prostřední příčku nebo zúžit celý chránič. Zajímavé je, že na nižším ocelovém modelu Kickbike G4 tento chránič užší je…
Otočíte-li koloběžku „břichem nahoru“, zjistíte, že z pohledu případné kolize s terénem je nejexponovanější spodní přední ohyb rámu chráněn nanýtovaným nerezovým plechem. Ukázka spodku Odvárkovic koloběžky zároveň jasně říká, že tam ten plech není jen tak pro nic a za nic. Světlost kolem 30 mm je prostě hodně nízká.
V místě spodního ohybu rámové trubky si také všimněte dvou příčných otvorů zpevněných navařenými trubičkami. Když jsem pátral po důvodu pro toto technické řešení, bylo mi z úst českého dovozce Kickbiků řečeno, že jde o opatření pro zpevnění, které se podílí na příkladné tuhosti, ale také životnosti rámu (z pohledu případného prasknutí). Nic víc, nic méně… Já osobně si to moc vysvětlit nedovedu, vím jen, že již vzpomínaný Kickbike G4 má v tomto místě tři takové navařené trubičky. A ještě maličkost: Race Max 20 už nemá v přední části ohybu trojúhelníkový držák na stojánek – proč také, je to ryze sportovní model.
Zadní vidlice – jak jinak, než opět hliníková – je tvořena oválnými profily 20 × 40 (41) mm, na koncích jsou pak navařené dvojité patky, díky kterým lze po předělání zadního kola do nižší patky světlost zadní části o 37 mm zvednout. Proč to dělat a vůbec o univerzálnosti tohoto rámu jsem se rozepsal více v představení Sport Maxu 18 – čtěte zde. Ještě je ale třeba ještě uvést, že Kickbike využívá v zadním kole úzký 65mm náboj. To je dobrá zpráva pro ty, kteří trpí na ukopnutí kotníků, horší fakt pro tunery, kteří by zde rádi viděli jiné než standardní kolo. Se sháněním 65milimetrových nábojů je zkrátka trochu problém.
Přesuňme se nyní na protější stranu koloběžky – k přední vidlici. Ta je vlastní konstrukce, byť opatřená černým matným lakem, je také hliníková. Průřez noh vidlice se zajímavě mění – u krku je oválný, směrem dolů se při zachování tvaru zužuje, aby se cca 10 cm nad patkami stal kruhovým. Vidlice je crossová – to je opět stejně jako celý rám kvůli zmiňované univerzalitě (s jistými úpravami lze ale použít i silniční vidlici). Závlek vidlice je o něco větší než obvyklý standard u jízdních kol, na druhou stranu je ale menší než například u kostkovic Raceru. Budete-li pátrat po účelu šroubu ve spodní třetině každé nohy, pak vězte, že sem se montuje přední nosič.
Komponenty
Můj oblíbený postup popisu „odshora dolů“ použiji tradičně i v tomto případě. Rovná, ergonomicky mírně dozadu zahnutá řídítka šířky 55 cm jsou opatřena na můj vkus velmi tvrdými gripy, které bych okamžitě vyměnil za pohodlnější.
Naopak rohy jsou naprosto skvělé a – jak zcela správně napsal Milouš v diskuzi ke Sport Maxu 18 – jak je jednou poznáte, propadnete jim a žádné jiné nechcete. Moje žena dokonce prohlásila, že jsou lepší než její set gripů s hořčíkovými rohy od Ergonu, a to je co říct!
Podivně tvarovaný představec Promax s negativním sklonem a délkou 120 mm je jednoduše funkční kus železa. Ehmm…, hliníku. Stejně se dají hodnotit brzdové páčky Tektro. Nenadchnou, ale ani neurazí. A konečně poslední komponenta v této „oblasti“ – hlavové složení – klasický symetrický Ahead bez nějakých výstřelků. Hlavová trubka vidlice má 20 mm podložky, jezdci menších postav tedy mohou v případě potřeby řezat.
Bowden zadní brzdy vniká kousek od hlavového složení do rámu stroje, aby jím vedl skrytý a chráněný až téměř k brzdě. Když se ale pozorněji podíváte na fotografii, pravděpodobně stejně jako já zjistíte, že by bylo lepší, kdyby otvor v rámu byl spíše na levé straně. Že by se ve Finsku vozily páčky brzd opačně – přední vpravo a zadní vlevo? Nevím, nicméně pár produktových fotografií s tímto osazením jsem našel. A navíc to není zase tak moc důležité.
U brzd ale ještě zůstaňme. Sportovní koloběžka Kickbike Race Max 20 používá V-brzdy značky Tektro (testovaný model byl osazen typem 839AL) se 70mm botkami. Opět jde o komponenty, ze kterých se nikdo na zadní část těla úžasem neposadí, ale zároveň se jedná o ryze funkční řešení. Tektra brzdí dobře i se standardními botkami, což u levných brzd nebývá zvykem. Je ale pravda, že u přední brzdy bych přece jenom asi měl cukání vyměnit botky za účinnější.
A jsme u kol. Vpředu standardní cykloobruč – u závodníků mimo jiné také z důvodu dostupnosti nejčastěji tuněná komponenta. Máte-li dobré kamarády, kteří vám na Rollo ligu půjčí přední karbonové kolo ze svojí silničky, které má třikrát vyšší cenu než celý „kikbajk“, jste na nejlepší cestě „na bednu“. Standardně je Race Max 20 osazen předním kolem se 100mm nábojem s průmyslovými ložisky (obrandováno jako Kickbike, původ neznámý, nejspíše Čína…), ráfek je Alexrims R450 (622 × 14), výplet má 24 nerezových drátů. Zadní kolo využívá – jak jsem již uvedl – úzký 65mm náboj (opět „Kickbike“), ostatní komponenty jsou až na velikost shodné s předním kolem.
Koloběžka je obutá do slicků Kenda Kriterium s drátovou patkou – vpředu šířky 25 mm, vzadu 32 mm. Pro trénink dobré, pro závod důvod k upgradu už jen proto, že zadní plášť má maximální tlak pouze 6,9 bar (100 psi).
Byť jde o sportovní koloběžku, v základní výbavě najdete také sadu odrazek, zvonek a blatníky, respektive zadní blatník a dopředu plastové „lízátko“ na rámovou trubku. Jde tedy o stroj, který bez problémů vyhovuje podmínkám silničního provozu, není to žádný exotický speciál.
Jízdní vlastnosti
Zde mi nezbývá, než kopírovat sám sebe z představení Sport Maxu 18. U něj jsem část Jízdní vlastnosti začal konstatováním o příkladné tuhosti rámu, u nějž nezaznamenáte citelnější prohýbání ani žádnou tendenci ke zkrutu, nestojíte-li přesně uprostřed nášlapné plochy. V případě Race Maxu 20 nelze říci absolutně nic jiného…
A pak jsem pokračoval takto:
„Než jsem stoupnul na tuto koloběžku, vždycky jsem si myslel, že malé pružení rámu nehraje roli. Hraje, a obrovskou! Podotýkám, že nejsem závodník, takže by mě to nemuselo vůbec trápit (a také ani netrápí), nicméně Kickbike oproti ostatním koloběžkám jede s naprostou lehkostí, při odrazu jasně cítíte, že téměř veškerá vaše energie, kterou jste do něj vložili, bude přeměněna na pohyb vpřed.
Až u tohoto stroje jsem pocítil gyroskopický efekt a setrvačnost velkého předního kola, u předchozích testovaných koloběžek nikdy nebyl tak zřetelný (jednoduše se ‚zbrzdil‘ vzhledem ke kroucení rámu). A víte, jak jsem to poznal nejlépe? Při jízdě do kopce a proti větru. Slabší větrné poryvy proti sobě jsem vůbec nevnímal, silnější vítr koloběžka prořezávala s neuvěřitelnou jistotou a plynulostí. Do kopce jsem jel tak svižně, že jsem se velmi rychle ‚utavil‘. Tento stroj totiž svádí k závodění tak nějak sám o sobě…“
Nicméně u tohoto stroje mě samozřejmě také zajímal přínos o něco většího zadního kola pro jízdní vlastnosti. Za sebe říkám rovnou, já jsem nic nepoznal. Ani pozitivní, ani negativní rozdíl. Možná kdybych na jednom z modelů jezdil stabilně delší dobu, tak po přesedlání asi nějakou menší odlišnost poznám, po obvyklých recenzních zápůjčkách, trvajících cca měsíc až šest týdnů, to jednoduše rozlišit nejde.
Podle rčení „více hlav, více ví“ jsem ale nelenil a oslovil závodníky, kteří na Kickbicích dlouhodobě jezdí. Honza Vlášek tvrdí toto:
„V sériovém ‚balení‘ je to minimální rozdíl. Ale to, co jsem z toho postavil – můj závodní model – je asi o stopadesát procent lepší než ta osmnáctka. Jenže to není sériová výroba:)“
Honza se trochu chlubí, zeptáme se tedy pro jistotu ještě Vaška Lišky:
„Mně osobně připadá, že 20″ líp ‚valí‘ (hlavně s plášti Schwalbe Ultremo), mám pocit, že na 20″ kole je koloběžka (stupátko) níž, než tomu bývalo u 18″. (To je také pravda, je zde rozdíl 3–5 mm. Pozn. redakce) Jen mě občas trochu překvapí, že je kolečko větší a někdy si na něj při odrazu skoro sednu – ale to je o větším zvyku a lehké změně stylu…“
Celkové hodnocení
Názory borců, kteří mají na Kickbicích v nohách tisíce mil, jste mohli číst v předchozí části, já jen dodám, že ono dilema 18″ vs 20″ není zase tak žhavé – aktuálně se vyrábí stejně jen větší model. Pokud byste narazili třeba na bazarový kousek s 18palcovým kolem, já vám ho beze všeho doporučím stejně jako dvacítku.
Oba stroje jsou vynikající, o tom nemůže být sporu. Což o to, můj názor může být podružný, ovšem kdybych neměl pravdu, nejezdila by na Kickbicích většina závodního světa. Pokud mi nevěříte, najděte si na YouTube jakékoliv video z Eurocupu nebo jiného mezinárodního koloběžkového závodu – uvidíte sami.
V případě Kickbiku Race Max 20 hodnotím pozitivně také cenu. Třináct tisíc je přesně ten balíček peněz, kterému hodnota tohoto stroje odpovídá. Kickbike je o něco dražší než Kostkovic Racer v základním provedení, naopak levnější než Mibo RaceK. Pro běžné sportovní ježdění nemusíte nic tunit – nečekají vás tedy žádné další výdaje – ostatně i na sériových Kickbicích se jezdí závody.
Plusy a minusy
vynikající jízdní vlastnosti
příkladná tuhost rámu
univerzálnost konstrukce
ale …
lehce vyšší nášlap
Galerie Kickbike
Zdroj e-koloběžka.cz
Výrobce
Zastoupení pro ČR
Cena
ke dni 1. 11. 2012
12 900 Kč
Konkurence
Kostka Racer | Cena 10 490 Kč | Mibo RaceK | Cena 16 990 Kč | |
Koloběžka Kickbike Race Max 20 byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček
63 komentáře
Navigace pro komentáře
Na Mrázkovi 26×26 dělá komaxit se základem jen na spodku nášlapu 150g.
Jinak zajímavá, lehoučká a levná alternativa je elox. V Praze je galvanovna, kde umí i cyklo a koloběžko rámy. Jen nesmí být na rámu ani kousek jinýho kovu…
Tak to je síla. V Rakousku seberou plechovky od Coly, pošlou je do Číny, tam z toho vyrobí pro Finy Kickbiky a nakonec na tom jede PLZEŇÁK Mára Kadlec EUROCUP.
No, aspoň jsem se pokochal hezkejma fotkama : http://forum.runnersworld.de/forum/veranstaltungen-rennen-rennserien/79163-3-iksa-eurocup-2013-auf-dem-flaeming-skate-jueterbog-bei-berlin-3.html
Nejhezčí je ten smyk v podání nejstaršího Kadlíniho.
Navigace pro komentáře