Koloběžky jsou mimo jiné zvláštní tím, že mezi nimi najdete rozličné modely, lišící se různou velikostí kol. Už jsme na našem webu měli několik různých kolobrnd s koly od dvanácti do šestadvaceti palců, nyní tedy nastává chvíle překročit Rubikon. Co byste řekli na model s předním 28palcovým a zadním 20palcovým kolem?
Už nějakou dobu mi koloběžky, na kterých se u nás a ve světě nejvíce závodí, tedy stroje s předním 28″ kolem z klasické „silničky“, doplněným vzadu šestnáct- až dvacetipalcovým protějškem, vrtaly hlavou. No jet to musí na vysokotlakých úzkých pláštích perfektně, o tom jsem byl přesvědčen. Co ale ten odlišný postoj od malých kolobrnd? Dá se na tom vůbec pořádně odrazit, když je člověk skoro vzpřímený? Velmi rychle a jasně mi dala odpověď koloběžka z vrcholu nabídky firmy Kostka – model Kostka 28″ Laser star Racer. Nicméně na její znění si prosím ještě počkejte – pojďme hezky postupně.
Konstrukce
Jak jsem již uvedl, v případě Kostky 28″ Laser star Racer jde o ryze sportovní, nebo chcete-li závodní koloběžku s předním kolem o průměru 28 palců, zadní pak má na průměru anglických palců dvacet. Právě velikost zadního kola dělá Kostkovic závodničku na našem trhu naprosto ojedinělou – všichni konkurenti, které lze pořídit na českém trhu, což je de facto jen Mibo RaceK nebo několik modelů Kickbike, používají zadní kolo osmnáctipalcové. Tuto informaci prosím berte spíše jen jako zajímavost – rozdíl dvou palců (cca 5 cm) na zadním kole, jistě nebude hrát zásadní roli ani v hmotnosti, ani v jízdních vlastnostech.
Laser star Racer standardně nabízený v rudé „Ferrari“ barvě kombinované s černými komponenty patří do modelové řady 2011, pro niž je typická nová hlavní rámová ocelová trubka kapkovitého profilu. Na ni dole v poměrně ostrém úhlu navazuje nášlapná plocha, jejíž konstrukci tvoří dvě ocelové boční trubky o průměru 25 mm, jež plynule pokračují dozadu jako vidlice zadního kola. Přední vidlice je standardně hliníková, na přání lze tento model osadit karbonovou silniční „vidlí“.
Veškeré samolepky jsou reflexní (včetně černé) a jak je u Kostky zvykem, jsou zalakované – pro sezónu 2011 nově – matným transparentním lakem. Prvkům pasivní bezpečnosti je tedy v rámci možností učiněno zadost, byť mi nedá trochu jízlivě podotknout, že by „lepičům“ samolepek prospělo více šikovnosti – udržet rovinu se jim v případě testovaného modelu zrovna moc nedařilo.
V souladu se sportovním zaměřením této koloběžky je světlost v nejnižší přední části jen 45 mm, vzadu je ponecháno o centimetr více, protože se širší zadní plášť s menším maximálním tlakem více deformuje po zatížení než plášť přední.
Uprostřed poměrně široké nášlapné plochy (vzadu více než 13 cm) je ještě uzavřený ocelový profil 30 × 10 mm, vzadu je pak nášlap opatřen chráničem paty. Lepší „přilnavost“ vaší obuvi zajišťují hliníkové nýty s velkým průměrem hlavy, plus sedm samolepicích koleček z brusného papíru – ty se časem jistě zničí, ale hlavy nýtů svoji funkci zastanou i tak. Z testování mohu potvrdit, že nášlapná plocha v původním provedení rozhodně neklouže.
Byť se u takto koncipovaného stroje příliš nepředpokládá použití blatníků, výrobce jej pro takovou alternativu připravil – i když vepředu se budete muset spokojit s obyčejným „lízátkem“ na rámu. Standardně jsou připraveny také ve spodní části hlavní rámové trubky otvory pro držák bidonu a koloběžka přijme také nově koncipovaný stojánek.
Mimochodem, ke stojánku: O této komponentě jsem se vždy vyjadřoval trochu pohrdlivě, ovšem když jsem měl možnost okusit opravdu funkční stojánek, musel jsem změnit názor. Proč mít nutně obouchané konce řidítek nebo rohy? U takovéhoto krasavce to navíc bolí dvojnásobně. Ale pozor, ona taková věcička u Kostky za příplatek 175 Kč také třeba umožňuje mnohem pohodlněji seřizovat tento stroj – to je, řekl bych ještě větší přidaná hodnota stojánku.
Komponenty
Kostka 28″ Laser star Racer je koloběžková silnička a jako taková je osazena silničními komponentami. Námi testovaný model s docela solidní účinností krotily brzdy Shimano Tiagra, sériové modely budou vybaveny brzdami sady Shimano 105. Také náboje patří do této sady, dvoukomorové červeně eloxované ráfky střední výšky 26 mm s nýtovaným hřbetem pod značkou SunBow dodal tuzemský Remerx. Kostka pro obě kola poctivě využil všech 36 drátů – tento klasický křížený výplet unese skutečně – dámy prominou – i „vola“.
Zapletená kola jsou obuta do plášťů Schwalbe Durano. Přední kolo využívá klasickou silničářskou šířku 23 mm, vzadu pak najdete 1,1palcový širší a vyšší plášť (28 mm), protože užší se v této velikosti nevyrábí. Jen pro info, maximální tlak v předním plášti je 145 psi (10 bar), v zadním pak 115 psi (8 bar), přičemž není důvod nejvyšší hodnotu nevyužít. To je docela rozdíl oproti polovičním hodnotám huštění například Big Apple, co říkáte? Proto mají také duše galuskové ventilky – běžné „motoventilky“ nejsou na takto velké tlaky stavěné. Takže si pořiďte pořádnou dílenskou pumpu!
U Kostky sice nejde o horkou novinku, povšimněte si však zapuštěných rychloupínáků zadního kola. Jde samozřejmě o ochranu proti „ukopnutí“ paty. Nutno dodat, že z konstruktérského hlediska jde o velmi nápadité řešení, které je zároveň jednoduché a spojuje v sobě také držák volitelného zadního blatníku. Osobně pak hodnotím jako elegantní spojení s vysoce lesklými krytkami trubek zadní stavby koloběžky.
Poslední skupinou komponent, které jsme se ještě nevěnovali, je řízení. Kostka v modelové řadě běžně používá hlavové složení typu A-head o průměru 1 1/8″, zde značky Longus. Všimněte si vysokého „komínu“ hlavové trubky. Výrobce zcela záměrně ponechává trubku přední vidlice dlouhou ve smyslu „zkrátit to jde vždy, nadstavit jen těžko“. Jinak řečeno, výška řidítek je ponechána zcela v režii uživatele. Dětskou sedačku na této koloběžce asi bude vozit jen málokdo, takže co se mě týče, já bych nemilosrdně řezal na minimum – vzpřímený postoj na závodní koloběžce nemá co dělat.
U námi testovaného Raceru byl použitý představec, rovná řidítka, gripy i dlouhé rohy značky BBB, standardně by tento model měl být dodáván s komponenty značky Longus. V případě „řízení“ to není takříkajíc nic proti ničemu, ovšem musím se zastavit u pěnových gripů BBB typu BHG-18 FoamFix. Tak luxusní ručky jsem už dlouho nepoužíval. Pěnová část je ideálně silná, pěna je ideálně tuhá, držení řidítek je ideální… Ale vážně, osobně mě tyto gripy, opatřené na obou koncích hliníkovými objímkami s pojistnými šroubky, skutečně učarovaly, jsou výborné. Však také samostatně stojí skoro čtyři stovky.
Jízdní vlastnosti
Tak, a teď se držte. Budu se opakovat – dlouhý rozvor, velká kola, a v tomto případě také neobvykle velký hlavový úhel – to jsou předpoklady stabilní jízdy od nuly do… Já jsem dal zatím jen 72 km/hod. Udělal jsem při tom chybu, že jsem se podíval na tachometr. A samozřejmě sáhl na brzdy. A přitom – kromě porušení nejvyšší povolené rychlosti – nebyl nijak zvláštní důvod to dělat. Však to znáte, pud sebezáchovy. Tento stroj prostě jede naprosto klidně i ve vysokých rychlostech. Navíc jede téměř absolutně tiše! Pokud jste si dosud mysleli, že vaše kolobky na balónových pláštích jednou nehlučně, pak vězte, že jsou to pěkní hromotluci.
Na druhou stranu se ale Kostkovic Raceru moc nechce do ostřejších zatáček. Toto není obratná koloběžka na blbnutí v parku či ve městě. Jde o stroj na sportování a závodění ve vysokých rychlostech.
Zcela otevřeně – Kostka 28″ Laser star Racer je navíc velmi pohodlnou koloběžkou. Ne, nedělám si legraci – i přes „kamenné“ pláště kolobka pruží. V rámu. Přiznám se, že zprvu mě pružení rámu poněkud zneklidňovalo. Po konzultaci s několika odborníky však musím zopakovat resumé: Otevřený poměrně dlouhý ocelový rám nemůže už z principu držet tvar jako třeba běžné jízdní kolo s uzavřeným rámovým trojúhelníkem. Jisté propružení zkrátka musí přijít. A já dodávám – je velmi příjemné. Když si vzpomenu, jak jsem vždycky trpěl na tvrdé hliníkové silničce! Zde? Pohoda i přes standardní hliníkovou vidlici. Při odrazu se pak jen musíte „synchronizovat s rámem“ – o tom jsem ostatně už na našem webu psal například u recenze Velly Speedboard.
Celkové hodnocení
Když jsem poprvé uviděl kolekci koloběžek Kostka pro rok 2011, okamžitě jsem zaznamenal nepřehlédnutelný nárůst kvality dílenského zpracování, na které jsem si trochu stěžoval u minulé recenze strojů značky Kostka. V podhůří Jeseníků se hodně investovalo do všelijakých robotů, kteří sami ohýbají trubky, sami svařují jednotlivé části, když je před tím vypálili laserem ze surového materiálu. Dílenské zpracování je zkrátka výborné.
Výborně se na osmadvacetipalcovém Laser star Raceru také jezdí, má skvělou hmotnost, jako přijatelnou hodnotím i pořizovací cenu – ostatně v této třídě jde o nejlevnější koloběžku, jakou u nás seženete.
S oblibou u recenzí dodávám všelijaké možnosti tuningu, zde jsem sám sebe nachytal na hruškách. Jediné, co bych udělal, je totiž zkrácení krku přední vidlice a také zkrácení-uřezání-zúžení řidítek. Další náklady, nula. Samozřejmě, pravověrní závodníci by dali karbonovou vidlici, přední kolo se 24 a méně dráty, zadní by se také odlehčilo, odmontovala by se zadní brzda… Já ale hodnotím z pozice běžného uživatele – a z tohoto pohledu opravdu není nic moc co vylepšovat. Skvělý stroj!
Ve zkratce
Výborné jízdní vlastnosti
Dobrý výběr komponent
Příznivá hmotnost
Pětiletá záruka na rám
Kvalitní dílenské zpracování
…ale
Co samolepka, to originál…
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: kostka@kolobka.cz
Cena
ke dni 4. listopadu 2010
9 890 Kč
Za zapůjčení ateliéru děkujeme fotostudiu Starling