Veletrh, kterému sice dominují cyklisté a vše okolo nich – For Bikes – se tradičně koná na jaře. Protože je začátek nové sezóny, to je logické. Letošní 9. ročník se konal minulý víkend a Přibližovadla byla u toho. Zaměřil jsem se samozřejmě na koloběžky. Bylo jich k vidění málo, ale stejně jsem si to užil. Chcete vědět jak?
Loni jsem reportáž z For Bikes nazval „Nuda v Praze. Až na Karla II…“. Letos bych mohl být ještě expresivnější, neb vystavovatelů z řad výrobců nebo dovozců koloběžek (myšleno „human power“ koloběžek, nikoliv elektrostrojů), bylo na pražském letňanském výstavišti vidět ještě méně. Ale budu optimistický. I to málo stálo za návštěvu. Čtěte dále…
Kostka – kolobka
Náš největší výrobce nezklamal a představil na letošním For Bikes nejvíce novinek ze všech těch několika málo vystavujících koloběžkářských firem. Čím začít. Třeba konceptem 28/24 palců… v němž u Kostků představili jak model Tour, tak i závodní stroj Kostka Racer. A jak mně zástupci firmy prozradili po skončení veletrhu, o koloběžky s velkými koly měli návštěvníci mimořádný zájem. Já ostatně také. Čímž chci naznačit, že nového Racera už mám ve svojí testovací laboratoři, takže recenze na Přibližovadlech bude. Až ho trochu ojezdím. Těšíte se? Já moc! :-)

Ovšem nemenší zájem na For Bikes 2018 vzbuzovaly také stroje z opačného „velikostního konce“ produkce Kostka – kolobka. Do stáje skládacích koloběžek přibyl Rebel, kterého už Kostka úspěšně nějaký čas prodává v pevné verzi. Lehoučký stroj s rámem z CrMo oceli s koly 16/12 palců dostal inovovaný skládací mechanismus a několik dalších vychytávek, jako například takřka integrovaný transportní obal s popruhem.

Další nový Rebel, tentokrát v pevné verzi se zkráceným rámem, přibyl do segmentu malých, respektive dětských koloběžek. U Kostků věnovali pozornost detailům, jako jsou speciální „dvojvýšková“ řídítka nebo dětské brzdové páčky s patřičným poměrem přepákování (na rozdíl od běžných takzvaně dětských páček). Tohle je pravá dětská koloběžka. Lehká, obratná, s nízkým nášlapem. Prostě stroj pro děti přímo konstruovaný – nikoliv jen zmenšenina dospělé koloběžky.

Z mého pohledu největší pecka, kterou firma Kostka – kolobka na letošním veletrhu For Bikes představila, je zadní nosič s brašnami na cestovatelskou verzi Tour Trip (respektive na jakoukoliv novější Tourku). Koloběžku Kostka Trip s cestovatelským setem jsem loni ocenil „medailí“ Super volba Přibližovadel (viz recenze), ale… je to přece jenom takříkajíc lehké footbikepackingové řešení. Vláčíte-li s sebou více zavazadel, potřebujete více nosičů. Ty lze dát na přední vidlici (viz dále v této reportáži u stánku Velorama), ale takto se do báglů kopete. Respektive můžete kopat. Že je to mnohem horší u zadních nosičů? Ano. Pokud ovšem nemají správnou šířku. A s takovým nosičem, plus přídavnými brašnami, přišli nyní u Kostky.

Nosič má šířku zadní vidlice (možná o fous víc, na veletrhu jsem to neměřil), boční brašny jsou patřičně placaté, takže pokud nahoru nenaložíte štěně piva, kopat se určitě nebudete. Vyzkoušel jsem na vlastní kůži, a je to tak. Výborné je, že lze využít i zadní kolmou plochu nosiče (viz následující foto), za zadní konstrukci lze stroj také dobře poponášet. Pod nosičem je široký plastový blatník, takže i v nepohodě budete relativně v pohodě :-)
S takovýmto „setupem“ už na Kostce Trip převezou svoji výbavu i hodně velcí mastňáci, navíc lze zadní nosič využít i jako sedátko, což je příjemný bonus navíc. Stejně jako u nového Racera platí – recenze bude. A těším se podobně hodně!

Morxes
Na poněkud neuspořádaném stánku „Morčat“ byla k vidění standardní produkce a několik custom koloběžek. Plus jedna elektrifikovaná. Jelikož jsem k tomuto pohonu – i přes obrovský boom mezi bicykly – značně skeptický, nechalo mě to chladným. Raději jsem se pokochal vymazleným expedičním Morčetem Toma Possuma, speciálem 12/12″ Břeti Krhuta nebo obecně rámy Morxesů opatřené pouze transparentním lakem. Tenhle industriální styl vypadá moc pěkně.

Yedoo
„Jedůčko“ mělo – stejně jako Kostka – kolobka – svůj stánek jak v hale, tak i na parkovišti před vstupem na výstaviště, kde si zájemci mohli koloběžky či odrážedla vyzkoušet. Spousta zvědavců se zde proháněla na prototypu hliníkové „fatkoloběžky“ s koly 20/20 palců. Ostatně prototypů bylo u Yedoo k vidění více. Konstruktéři pracují na úpravách rámu Trexxe pro terénní využití, něco se chystá i u Wolfra. Vše je ale ve stadiu rozpracovanosti, takže na finální produkty si ještě budeme muset počkat.
Hliníková řada Yedoo Alloy Collection přece jenom dostala malý přírůstek. Jmenuje se Frida & Fred… a v podstatě jde o zmenšenou dětskou verzi modelu Friday. Konstruktéři zkrátili stupátko, tímzmenšili rozvor a prostor pro jezdce, koloběžku osadili kratším představcem a nižšími řídítky a je vymalováno :-) Vystavovaná Frida & Fred v bílé barvě s červenou přední vidlicí a bowdeny byla ovšem velmi elegantní, to se musí nechat!

a další…
V poslední části této reportáže budu opisovat sám od sebe. Loni jsem napsal:
„Mibo na For Bikes už nějaký ten rok nevystavuje, pár modelů bylo možné vidět na stánku Veloramy, kde Láďa Bláha ukazoval také expediční koloběžky. Moc fešácky ověšené!“
A tak tomu bylo i letos. Bagáží byly více či méně opatřené stroje Mibo, Morxes i Kostka a slušelo jim to moc. Mimochodem, Láďa bikepackingové příslušenství prodává, takže mrkněte na jeho web Velorama.cz.

Stroje značky Crussis jsou tak nějak mimo můj interes, nicméně na stánku této firmy se nedal přehlédnout stroj nazvaný Carbon concept. Jedná se o karbonovou závodní koloběžku s koly 28/26 palců, u které výrobce uvádí hmotnost 4,9 kg. Karbon je zde snad jen kromě brzd a páček použitý na téměř všechny komponenty. Karbonové jsou i náboje, ráfky kol, samozřejmě řídítka, představec… Přestože se mně osobně poněkud „kolotočářský“ design koloběžek Crussis nelíbí, musím uznat, že u této karbonky se grafické prvky velmi povedly.

3 komentáře
Kostka Racer 28/24 – Petře, zajímal by mě průměr ráfku zadního kola v milimetrech (507 nebo 540), a obutí zadního kola – značka, rozměr.
Obutí bude TUFO galda a tudíž ani jeden z Tebou nabízených rozměrů.
Tak se opravuji, či spíš doplňuji.
Ta galuska (532mm) tam samozřejmě jde, ale zároveň rám i silniční brzdy pojmou plášťový kolo ETRTO 520mm, což je rozměr používaný na silniční závodní kola pro děcka (označená většinou Junior, i když junioři na nich samozřejmě nejezdí, na ně by ty kola byly malý).