Search
Close this search box.

Koloběžkový tuning pro každého – 2. díl – řízení čili kokpit

Protože koloběžky se nevyrábějí v několika velikostech rámu u stejného modelu (jako bicykly), de facto jedinou možností, jak svůj stroj pokud možno co nejdokonaleji přizpůsobit vlastní postavě, je „šachování“ s řízením. Kokpit je navíc velmi důležitou částí stroje také z toho důvodu, že představuje jediné pevné spojení jezdce s koloběžkou. Když tedy nepočítáme nohy, které však jen stojí a ještě se… střídají :-) Pojďme se proto na řízení podívat podrobněji…

 

Prolog

Na konci prvního dílu tohoto seriálu jsem slíbil, že v dalším pokračování se budu věnovat „celým kolům“. Omlouvám se, ale přehodnotil jsem své plány. Celá kola jsou sice logickým pokračováním obutí, o němž byla první epizoda, ale zároveň jde o poměrně velký (a může být i hodně drahý) a do značné míry také zbytný tuning. Kdežto, máte-li na své koloběžce špatně nastavené nebo nevhodné řízení, je třeba to řešit víceméně urgentně. Tak pojďme na to!

Koloběžkový tuning pro každého – 2. díl – řízení čili kokpit

Proč zrovna řízení?

Co je to „špatně nastavené nebo nevhodné řízení“? Pokud na některou z následujících otázek odpovíte kladně, je to ono:

  • Je vám obecně postoj za řídítky nepříjemný (nebo dokonce bolestivý)?
  • Cítíte nepřirozeně „záda“ čili od krční po bederní páteř?
  • Bolí vás na koloběžce ruce (třeba jenom dlaně, nebo brní konečky prstů)?


Otázek by mohlo být více, ale společný jmenovatel – řízení – je zřejmý. Tedy pokud vám není celá koloběžka vysloveně malá či velká. Ale nebudeme zacházet do extrémů.

Abychom měli jasno v terminologii, pro začátek ještě upřesnění pojmů řízení nebo kokpit. Jedná se o řídítka + představec, tedy to, co je nasazené na krku přední vidlice (nebo, v případě závitového hlavového složení, vložené do něj). Nemusíte se mnou souhlasit, nicméně do sestavy řízení počítám taky gripy, případně omotávku, rohy (jsou-li přítomné) a možná i brzdové páčky. 

Řízení čili kokpit u koloběžky s a-head hlavovým složením (zelená: řídítka, fialová: představec, žlutá: krk vidlice)
Řízení čili kokpit u koloběžky s a-head hlavovým složením (zelená: řídítka, fialová: představec, žlutá: krk vidlice)
Řízení čili kokpit u koloběžky se závitovým hlavovým složením (zelená: řídítka, fialová: představec, žlutá: krk vidlice)
Řízení čili kokpit u koloběžky se závitovým hlavovým složením (zelená: řídítka, fialová: představec, žlutá: krk vidlice)

Nastavujeme a štelujeme

Jaké parametry můžeme, alespoň částečně, na koloběžce v souvislosti s řízením ovlivnit?

  • Šířka řídítek
  • Výška řízení
  • Předozadní poloha řízení
  • Tvar a natočení řídítek


Šířka řídítek

Jako všechny parametry, o nichž je v tomto článku řeč, je i šířka řídítek velmi individuální, nicméně jaksi obecně platí:

Nejužší řídítka: 50–60 cm – silniční (závodní) koloběžky
Střední šířka: 63–68 cm – turistické, cestovní, trekové koloběžky
Široká řídítka: 70 cm – terénní koloběžky

U silničních, potažmo závodních strojů hraje mnohem citelněji než u ostatních kategorií roli aerodynamika, tudíž není záhodno zbytečně „růst do šířky“ a zvyšovat tím odpor vzduchu. Navíc tato kategorie koloběžek je určená na kvalitní povrch, kde je ovladatelnost i s užšími řídítky stále bezproblémová.

Střední šířka kolem 65–68 cm představuje jakýsi kompromis, splňující dobrou ovladatelnost a jízdní pohodlí. Co v této kategorii není úplně bezvýznamné, je také skutečnost, že na širší řídítka lze také navěsit více nezbytností i zbytečností (cyklokompjůtry, světla, blikačky, navigace, brašničky, bagážičky…)

Široká řídítka pak slouží k dobrému manévrování v terénu, ale také jako velká páka, určená doslova k udržení řídítek ve skutečně těžkém terénu.

Ale… jak už jsem uvedl, šířka řídítek je silně individuální parametr, takže si opět položme otázku:

Máte při jízdě tendenci dávat ruce blíž k představci (k brzdovým páčkám),
nebo je naopak spíše posouváte co nejvíce ke koncům?

V prvním případě to logicky znamená, že by vám velmi pravděpodobně vyhovovala užší řídítka, v druhém pak byste snesli širší řízení. Bavíme se samozřejmě o trvalejším stavu, nikoliv o pocitu z jedné jízdy či snad úplně první vyjížďky na koloběžce. Co se s tím dá dělat?

Běžná rovná řídítka a částečně i vlaštovky (více či méně prohnutá řídítka) lze o nějaký ten centimetr zkrátit. Prostě uřezat. Sundáte gripy, případně také rohy, naměříte stejnou hodnotu na obou koncích, vezmete pilku na ocel a… ještě před tím si to dobře rozmyslíte :-) Protože jaksi jde o nevratný zásah. 

Problém se zkrácením může nastat u rozličně tvarovaných řídítek – typicky u vyšších vlaštovek. Pokud za prostorem pro gripy na koncích řídítek následuje ohyb trubky, je třeba mít na paměti, že brzdové páčky by se právě do onoho ohybu neměly dostat, protože pak by neměly správnou polohu vůči gripu. 

Kostka Tour Max (G7) | Kokpit Made in Kostka
Například výborná ergonomická řídítka Kostka FBH 680-50 Al můžete na koncích uřezat maximálně o cca o 10–15 mm

A je-li řízení pocitově úzké? Pokud jde o rovná řídítka, která nemají rohy, zkusil bych nejprve nasadit výborné rohy typu ergo (viz následující foto). Ty se nasazují vně do konců řídítek a něco málo na šíři přidají. Navíc úchop rukou je u nich taktéž vnější, takže opět něco málo přidává do šíře. Jestliže ani to nestačí, anebo máte jiný typ řídítek, je třeba se podívat po nových – širších – řídítkách. Nabídka na trhu je nepřeberná, jen pozor na technické parametry – viz poslední část tohoto článku Čistě technicky.

Yedoo Wolfer RS
Zmiňované „vnější rohy“, zde Force Tranz-X Ergo, dává standardně na své silniční koloběžky například Yedoo

Výška a předozadní poloha řízení

Výška úchopu, potažmo pak předozadní poloha řídítek, je taktéž důležitým – a stejně individuálním – parametrem pro ergonomii a komfort jízdy na koloběžce. Výšce jsem se trochu „bezvýsledně“ věnoval už dříve v článku Správná výška nebo správné nastavení řídítek? Toť otázka…, takže zde se budu snažit své rozumování zkrátit.

Předně bych nerad uváděl jakékoliv konkrétní příčiny, podle kterých by se snad dalo s jistotou poznat, že výška nebo předozadní poloha vašeho řízení je buďto malá nebo velká. Třeba, když máte tendenci, zvláště při jízdě do kopce, „klikovat“ rukama čili krčit ruce v loktech. Je to špatně, ale nemusí to nic říkat ani o výšce, ani o předozadní poloze řídítek. Stejně dobře to může znamenat, že máte na svou postavu malou koloběžku, nebo… jednoduše špatnou techniku jízdy. Takže jak na to?

Výška řízení u koloběžek s a-headovým hlavovým složením je – kromě výšky samotných řídítek [A] – daná zdvihem představce [B] plus maximální délkou krku přední vidlice [C], předozadní poloha pak délkou představce [1] a tvarem (prohnutím) řídítek [2]
Výška řízení u koloběžek s a-headovým hlavovým složením je – kromě výšky samotných řídítek [A] – daná zdvihem představce [B] plus maximální délkou krku přední vidlice [C], předozadní poloha pak délkou představce [1] a tvarem (prohnutím) řídítek [2]

Nepochybuji o tom, že zkušený koloběžkář, který už pár tisíc kilometrů na koloběžce najel, může vědět, jak si nastavit tyto dva parametry skoro na milimetr přesně už „na první dobrou“. Ale co ostatní, třeba začátečníci? Asi jediná smysluplná cesta vede skrze… zkoušení. 

Modelový příklad:
Koupil jsem koloběžku, která má nějaké tovární nastavení. Je-li to stroj s a-headovým hlavovým složením (viz dále v části Čistě technicky), bude mít velmi pravděpodobně nastavenou největší možnou výšku řídítek. Ona předozadní poloha je pak daná standardně dodávaným představcem. Co udělám jako první?
Nic. Nechám to být a jdu jezdit. Teprve po pár stovkách kilometrů můžu začít dělat nějaké závěry. Je to nízko, vysoko? Jsou řídítka moc vpředu nebo naopak do nich kopu koleny? To vše zjistíte skutečně až koloběžku dostatečně ojezdíte.

FOTO + popisek (+ popisky ve foto – „výška“ a „předozadní poloha“): 

Výška řízení u koloběžek se závitovým hlavovým složením je – kromě výšky samotných řídítek [A] – daná zdvihem představce [B] plus maximální délkou krku představce [C], předozadní poloha pak délkou představce [1] a tvarem (prohnutím) řídítek [2]
Výška řízení u koloběžek se závitovým hlavovým složením je – kromě výšky samotných řídítek [A] – daná zdvihem představce [B] plus maximální délkou krku představce [C], předozadní poloha pak délkou představce [1] a tvarem (prohnutím) řídítek [2]

Výška a předozadní poloha kokpitu prakticky

Podíváte-li se na obrázky výše, mělo by vám být jasné, že potřebujete-li hýbat s výškou a předozadní polohou řízení, dosáhnete toho jedním nebo kombinací více parametrů, které to ovlivňují. Mezi koloběžkami s hlavovým složením a-head a závitovým hlávkem jsou malé rozdíly.

Koloběžky s a-head hlavovým složením – snížení/zvýšení řízení

  • Posunem představce na krku přední vidlice (hodnota C na obr. výše)
    Výrobce vždy nechává cca 40–50mm krk nad horní miskou hlavového složení, takže lze představec o tuto nebo menší hodnotu snížit.
  • Otočením představce
    Většina představců má nějaký zdvih – nejsou zcela rovné (kolmé na krk vidlice). Otočení představce může nahradit nebo odstranit nějaký ten chybějící nebo přebývající milimetr.
  • Výměnou představce
    Má-li standardně dodávaný představec malý zdvih, lze ho nahradit typem s větším úhlem náklonu. A obráceně. Existují i výškově stavitelné představce, u těch je ale třeba počítat s vyšší hmotností.
  • Výměnou řídítek
    Také řídítka mají nějaký zdvih – rovná řídítka téměř nulový, ale vlaštovky podle typu různě velký – i tak se dá „laborovat“ s výškou řízení
  • (Otočením řídítek. Pokud je třeba kokpit co nejvíce snížit, lze použít středně vysoké vlaštovky a ty namontovat obráceně. Je zde ale riziko nevhodné ergonomie úchopu – je třeba to zkoušet.)


Koloběžky s a-head hlavovým složením – předozadní posun řízení

  • Použitím kratšího nebo delšího představce (hodnota 2 na obr. výše)
  • Výměnou „běžných“ řídítek za rozličně tvarovaná (viz dále v části Tvar a natočení řídítek)


Koloběžky se závitovým hlavovým složením – snížení/zvýšení řízení

  • Zasunováním nebo vysunováním představce v krku přední vidlice (hodnota C na obr. výše)
    Pozor, na krku představce je vždy vyznačená maximální hodnota vysunutí (zvýšení), kterou kvůli zachování pevnosti není radno překračovat.
  • Výměnou představce
    Také představce pro závitové hlávko se dělají s různým úhlem zvednutí. Existují i výškově stavitelné představce, u těch je ale třeba počítat s vyšší hmotností.
  • Výměnou řídítek
    Zde sice není tak velká nabídka, jako pro a-head hlavové složení, ale zase je zde větší rozptyl výšek řídítek.


U koloběžek se závitovým hlavovým složením budete mít výhodu v možnosti rychlého nastavení výšky klidně třeba na vyjížďce. Jednoduše povolíte centrální šroub na vrcholu představce, naštelujete výšku, šroub dotáhnete a jede se dál. (Jen vsuvka: Jde asi o jedinou výhodu závitového hlávka, takže vybíráte-li novou koloběžku, určitě se neorientujte pouze podle tohoto parametru :-))

Koloběžky se závitovým hlavovým složením – předozadní posun řízení

  • Použitím kratšího nebo delšího představce (hodnota 2 na obr. výše)
  • Výměnou „běžných“ řídítek za rozličně tvarovaná (viz dále v části Tvar a natočení řídítek)
  • Také natočením řídítek v představci – viz následující obrázek
    V tomto případě se však zároveň mění také geometrie úchopu (viz dále v článku).
Předozadní polohu vysokých řídítek lze částečně ovlivňovat jejich pootočením v představci. Jak je ale dobře vidět na ilustraci, zároveň se mírně mění i výška úchopu.
Předozadní polohu vysokých řídítek lze částečně ovlivňovat jejich pootočením v představci. Jak je ale dobře vidět na ilustraci, zároveň se mírně mění i výška úchopu.

Tvar a natočení řídítek

Ani rovná řídítka, která se obvykle standardně montují na silniční koloběžky, nejsou nikdy úplně rovná. Zkrátka není to kus tyčky od smetáku :-) Konce řídítek jsou vždy mírně zahnuté směrem k jezdci a obvykle prohnuté i výškově. Tzv. vlaštovky pak mají větší či menší prohnutí celých vnějších částí nahoru a konečně tzv. vysoké vlaštovky pak jsou celé „vyhnané do výšky“.

Kostka dodává svá vlastní ergonomicky tvarovaná řídítka FBH 680, svým tvarem přizpůsobená pro koloběžky, ve třech výškách: rovná, středně vysoká (50 mm) a vysoká (100 mm)

Je logické, že u takto „nerovných“ řídítek záleží na jejich natočení v představci. Pokud například cítíte zvýšený tlak v dlaních, zkuste řídítky mírně pootočit (obvykle směrem k sobě). Je velmi pravděpodobné, že se úchop zlepší. (Dlužno ale ještě dodat, že svůj vliv na to mohou mít i použité gripy – viz dále v článku.) Zkrátka a dobře – citlivé natočení řídítek dokáže mnohdy velké věci – a stejně tak špatné natočení může způsobit nepříjemnosti.

Zatímco standardně se na koloběžky montují buďto rovná řídítka, nebo různě vysoké vlaštovky, kromě nich existuje spousta dalších možností – tvarů řídítek. Zejména závodníci často vozí časovkářská řídítka, cestovatelé zase někdy až bizarně tvarovaná cestovní řídítka.

Cestovní řídítka na koloběžce z dílny Vaška Juna. Zde si všimněte také „vnitřních rohů“ (viz dále v tomto článku) | Zdroj foto KOLOBĚHsport
Cestovní řídítka na koloběžce z dílny Vaška Juna. Zde si všimněte také „vnitřních rohů“ (viz dále v tomto článku) | Zdroj foto KOLOBĚHsport

Mimochodem, řídítka s velkým zahnutím konců směrem k jezdci sice mohou působit někdy až bizarně, možná trochu také obstarožně, spousta koloběžkářů si je však nemůže vynachválit pro jejich pohodlnost. V čem to spočívá? Stoupněte si a svěste ruce přirozeně podél těla. Jak máte natočené dlaně? Víceméně rovnoběžně s trupem – nikoliv kolmo na něj. Proč tedy držet řídítka rukama otočenýma kolmo na trup, když to jde i v oné přirozenější poloze? Ostatně s podobnými řídítky jeli před lety čeští koloběžkáři Kick France čili trasu Tour de France na koloběžkách.

Řídítka Kostka FBH Racer ergo a časovkářskými brzdovými páčkami Vision Tech Aero
Speciální závodní řídítka „nestandardního tvaru“ FBH Racer Ergo s možností rovného i kolmého úchopu dodává také Kostka – kolobka
 

Čistě technicky

Rozhodnete-li se pro výměnu řídítek a/nebo představce, musíte znát základní technické parametry. Začněme řídítky:

Primární je průměr představce (průměr otvoru pro střed řídítek). Běžné, sériově vyráběné představce se dělají s průměrem 25,4 mm a 31,8 mm (tzv. oversize). Kupujete-li nová řídítka, logicky musíte koupit kompatibilní model o stejném průměru středové části. Řídítka s menším průměrem se sice ve větším představci dají vyvložkovat, ale tak nějak to není ono.

Kostka speciál
Trochu potíž může být s firemními řídítky značky Kostka (viz výše). Kostka totiž svá řídítka vyrábí o nestandardním průměru 22 mm. V kombinaci s představci stejné značky to není problém, protože i ty jsou vyráběné pro tento průměr. Chcete-li však kostkovic řídítka použít ve standardním představci, je třeba je vyvložkovat. Do firemního představce ale bohužel asi jiná než kostkovic řídítka nedáte.

Představce
Při výměně představce je třeba znát typ hlavového složení. U dnes nejpoužívanějšího hlávka typu a-head se představec nasunuje na trubku krku přední vidlice (viz obr. výše), u závitového hlavového složení má představec „svůj“ integrovaný krk, který se vsunuje dovnitř trubky krku přední vidlice (viz obr. výše). 

Co se týče průměrů, dnes se běžně používá 1 1/8″ hlavové složení, existuje ale i menší průměr 1″ – zde je třeba měřit (22,2 vs. 25,4 mm vnitřní průměr krku vidlice). Lze se s tím setkat například u starších koloběžek MIBO.

A navíc… gripy, omotávky, rohy
Jak jsem napsal výše, za součást řízení čili kokpitu považuji také gripy – hezky česky madla –, případě u některých řídítek místo gripů omotávku, a někdy také rohy. Protože toto je téma na celý samostatný článek, budu se mu věnovat jen obecně.

Gripů jsou na trhu k mání stovky druhů. Můžete mít různé tvary – od obyčejných „návleků“ na trubku řídítek až po ergonomické gripy (u kterých mimochodem opět velmi záleží na jejich natočení). Gripy se vyrábí z různých materiálů o různé tvrdosti, zkrátka je třeba vybrat podle vlastních preferencí, způsobu jízdy a terénu, ve kterém se na své koloběžce nejčastěji pohybujete. Totéž pak platí pro omotávky.

Osobně mám nejraději obyčejné „nijak netvarované“ silikonové gripy. Ale proti gustu žádný dišputát…
Některé rohy se dodávají jako komplet spolu s ergonomickými gripy (firma Ergon)
Některé rohy se dodávají jako komplet spolu s ergonomickými gripy (firma Ergon)

Rohy nejsou na koloběžce vůbec špatná věc – a i v tomto případě je na trhu velká nabídka. Skalní cyklisté sice tvrdí, že rohy patří jen na rovná řídítka, čili že na vlaštovkách nemají co dělat, ale myslím, že je na každém, jak se k tomu postaví. V poslední době se začínají trochu prosazovat i takzvané vnitřní rohy – rohy, které nejsou připevněné na koncích řídítek, ale „uvnitř“, u vnitřní strany gripů. Osobně s nimi zatím nemám žádné zkušenosti, ale chystám se je vyzkoušet. 

Vnitřní rohy SQlab (zde v setu s ergonomickými gripy) | Zdroj foto KOLOBĚHsport
Vnitřní rohy SQlab (zde v setu s ergonomickými gripy) | Zdroj foto KOLOBĚHsport

Bolek Žemlík: Postřehy z prodeje a servisu

  • Místo pilky na železo bych pořídil řezačku na trubky, dá se pořídit od 200 korun a řez je krásně rovný.
  • Když koupíte kolobku v krabici, bývá tam kvůli úspoře místa protočená vidlice. Občas to někdo neotočí zpátky a namontuje představec jakoby směrem dopředu a řídítka natočí k sobě… což je samozřejmě špatně.
  • Většina koloběžek chodí v krabici s odmontovanými řídítky, takže právě natočení v představci si musí každý uživatel nastavit podle sebe, protože žádné tovární nastavení, ze kterého by mohl vycházet, není.
  • Co se týče zvláštností Kostky, tak na modely řady Max se dávají ta prohnutá řídítka (viz výše v článku), ale na modely Fun jsou mírně odlišně tvarovaná a navíc ocelová čili těžší. Nabízí se tedy výměna, samozřejmě ocelových za lepší hliníková.
  • A možná ještě poznámka: Při výměně řídítek je dobré kupovat taková, která mají uprostřed naznačenou rysku a nebo dokonce stupnici, abyste věděli, jak je vystředit a o kolik si je případně posunout…

Související články

Správná výška nebo správné nastavení řídítek? Toť otázka…

Správná výška nebo správné nastavení řídítek? Toť otázka…

V koloběžkových skupinách na Facebooku se poměrně často objevuje otázka typu: „Jaká má být správná výška řídítek?“ Odpovědi se, jak už to na sociálních sítích (ale i jinde)… různí. Proto jsem se rozhodl napsat na toto téma článek, byť tedy musím předeslat, že ani já vám neposkytnu exaktní čísla či tabulku s „přesnými“ výškami řídítek. Ale zase jsem to vzal z širšího pohledu a udělal pěkné obrázky :-) Tak čtěte a koukejte…

Celý článek »
Koloběžkový tuning pro každého. 1. díl – otázky o obutí

Koloběžkový tuning pro každého. 1. díl – otázky o obutí

Přestože jsou koloběžkáři, kterým sezóna nikdy nekončí, tedy jezdí i v zimě, troufám si tvrdit, že většina ostatních tu trpělivě, tu trochu nervózněji čeká na oteplení. Možná se na své stroje občas zajdou podívat, pohladit je pohledem nebo i fyzicky a… přemýšlí, jestli by nestálo za to do nové sezóny svému miláčkovi nedopřát nějaký ten tuning. Zkrátka svou koloběžku do nové sezóny trochu vylepšit. Funkčně, vzhledově nebo obojím…

Celý článek »

Sdílej:

Jeden komentář

  1. Průměr řídítek 22mm není úplně nestandardní. Je to běžný průměr řídítek na BMX kolech. Odtud taky první řídítka na kolobky přišly. No a logicky, aby měli jeden představec, tak sjednotili, průměr.
    Mi se třeba designově nikdy nelíbil střibrný přestavec a černá řídítka.(Ano vím, že Kostka, dříve dělala černé představce, tuším Tour G4, ale ten jsem nějak nemohl sehnat)
    Stačí se poohlédnout mezi BMX představci, a je rázem výběr v různých barvách(to je něco pro tuning:)). Jediné v čem moc není na výběr je délka představce. Většinou jsou BMX představce v délce 50+/-5mm. Také zdvih bych viděl max +/-1,5cm), kdo potřebuje delší představec nezbývá mu než klasicky s vložkami. Naopak velký rozdíl je v ceně, kdy BMX představce začínají na třetině Kostkáckého.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *