Search
Close this search box.

Kostka Racer Pro 28 – s rovnými řídítky

Nový závodní oceláč od Kostky vzbuzuje pozornost z různých důvodů. Jedním z nich jsou také specifická řídítka, jimiž je standardně osazený. Nejednomu koloběžkáři připadají „nezvyklá“, jinému „příliš závodní“, další je hodnotí jako „moc úzká“. Zkrátka a dobře, vyvolávají polemiku, protože pak jsou zde také ti, kterým náramně vyhovují. Třeba mně :-) Proto jsem se rozhodl udělat malý test – na Racera Pro 28 jsem namontoval klasická rovná řídítka s rohy. Jak to dopadlo?

 

Vše v jedné rovině

Popravdě, řídítka Kostka FBH Racer ergo jsou skutečně nezvyklá, možná ne příliš, ale přesto závodní, a nikoliv moc, ale zkrátka užší než běžný turistický standard. Nevadí, zkusme tedy použít obvyklá, standardní rovná řídítka běžné šířky. Aktuálně jsme měli v koloběžkové stáji Přibližovadel s takovými řídítky pouze Yedoo Wolfer, patřící mé ženě, tak jsem je odmontoval z něj. Neprotestovala. Přišla totiž až bylo dílo dokonáno :-)

Kostka Racer Pro 28
Co říkáte, sluší Racerovi rovná řídítka?

Rovná řídítka jsem vyměnil na prototypu Kostky Racer Pro 28, který byl vybavený 130mm představcem, jenž jsem v článku Kostka Racer Pro 28 – první pohled (předprodukční kus) A Katapult na závěr zhodnotil jako zbytečně dlouhý i pro vyšší postavy. To ovšem platilo pro kostkovic řídítka FBH Racer ergo, která samy o sobě fungují jako cca 50mm představec. S rovnými řídítky je 130mm představec naopak přesně tak dlouhý, jak se svými 186 cm výšky potřebuji.

Řídítka jsou včetně oblíbených ergonomických rohů, montovaných do jejich konců, široká 600 mm, což je o 90–110 mm víc než specifická řídítka Kostka, která mají na předním úchopu u brzdových pák 490 mm, blíže k jezdci, při držení à la stavební kolečko cca 510 mm šířku. Podotýkám, že běžná, ať už rovná řídítka nebo nízké vlaštovky, mají standardně šíři kolem 650–680 mm – takže oněch šedesát cenťáků řídítek Wolfra je sice o pěkných deset čísel více, ale stále by šlo přidat. To však není vůbec nutné. Už toto rozšíření úchopu přináší výrazně větší jistotu a možná i pohodlnější držení. I když…

Kostka Racer Pro 28
Původní 130mm představec z prototypu Kostka Racer Pro 28
Kostka Racer Pro 28
Představec o délce 130 mm umožňuje i s rovnými řídítky dostatečný prostor pro jezdce. Nebo spíš pro kolena.

Jistota je jistá věc :-) Ale s tou pohodlností držení, nebo spíš s pohodlností a variabilitou držení, to nevidím tak jednoznačně. Rovná řídítka s rohy umožňují dva úchopy ve víceméně jedné rovině (vzdálenosti od jezdce) – za gripy a za rohy. Plus reálně ještě třetí možnost, „za trubku“ blíže k představci. Pro lepší aerodynamiku v rychlých sjezdech se to hodí. Mimochodem, jsme-li u aerodynamiky, pak širší řídítka by logicky měla zhoršovat odpor vzduchu, ale osobně si myslím, že při rychlostech, kterými se jezdí „za své“, to neudělá nic zásadního. Vraťme se tedy k možnostem úchopu – tentokrát u originálních řídítek Kostka FBH Racer ergo.

Ta dovolují tři, vlastně čtyři druhy úchopu ve třech rovinách: Nejvíce vpředu za brzdové páky, o něco blíže k jezdci za rovné části kolmé ke směru jízdy, nejblíže k jezdci za rovné části rovnoběžné s jízdou (to je onen úchop à la stavební kolečko), a pak ještě úchop podhmatem (jde to i shora) za šikmé části řídítek nejblíž k představci – pro ty, kteří se to nebojí pustit z kopce „šusem“ bez brzdění.

Ještě jednou: Rovná řídítka s rohy – dva až tři úchopy v jedné rovině. Kostkovic závodní řídítka – tři až čtyři úchopy ve třech rovinách. Ve variabilitě držení tedy ona „nezvyklá“, „příliš závodní“ a „moc úzká“ řídítka jednoznačně vítězí.

Kostka Racer Pro 28
Protože jsem doma nenašel dostatečně dlouhý bowden, musel jsem se spokojit jen s přední brzdou. Jiný důvod pro to nebyl.

Omotaná trubka

Všechno ale jak známo souvisí se vším, takže nelze neslyšet ani ty hlasy, které říkají, že kostkovic řídítka opatřená klasickou cyklistickou omotávkou, se jim drží hůř, protože mají menší průměr než řídítka s gripy. To je pravda. Běžné gripy mají průměr kolem 35 mm, řídítka Kostka FBH Racer ergo s omotávkou méně než 30 mm. Zde se ale nabízí prostor k uživatelskému „tuningu“, kdy nahrazením standardní omotávky za gelovou, nejenže zvětšíte průměr, ale také zvýšíte komfort držení jak z hlediska průměru trubky, tak i odtlumení vibrací. Je sice pravda, že vyměnit gripy je otázka pár minut, kdežto pro instalaci omotávky je třeba mít určitý grif. Ale i když se vám to možná nepodaří napoprvé, stojí to za vyzkoušení. (Já to možná prubnu za vás.)

Aktualizace hned po vydání článku :-)
Koloběžkář Tomáš Hájek se na FB pochlubil svou úpravou omotávky kostkovic řídítek… dal dvě vrstvy. 

Tomáš Hájek: Závodní řidítka z Kostky, jsou díky počtu možných úchopů výborný i na dlouhý trasy. Mám tam omotávku ve dvou vrstvách a je to super.
Tomáš Hájek: Závodní řidítka z Kostky, jsou díky počtu možných úchopů výborný i na dlouhý trasy. Mám tam omotávku ve dvou vrstvách a je to super.

No a pak jsou tu časovkářské brzdové páky Vision Tech Aero, které mají zbytečně aerodynamický průřez. Čili při delším brzdění nikoliv doslova řežou, ale přesto nepříjemně tlačí do bříšek prstů. K tomu mám poněkud cynický komentář: Chtěli jste závodní koloběžku? A věděli jste, že kdo brzdí, ten nevyhrává? Těch pár chvil, kdy je na brzdy nutné sáhnout, snad přežijete :-) Nic ve zlém, já to tak nemyslím. Ale zároveň nepovažuji tyto brzdové páčky za zásadní problém.

Kostka Racer Pro 28
Při mých rychlostech nepředstavují širší řídítka žádný aerodynamický problém :-)

Na vašem zvážení

Tento článek si neklade za cíl říct, jestli ta či ona řídítka jsou lepší. Jak už jsem napsal, někomu se kostkovic závodní řídítka nepozdávají (otázkou je, zdali je zkusil, nebo má jen takový dojem), jinému naopak vyhovují. Mně se jezdilo dobře s oběma, ale pokud bych si Kostku Racer Pro 28 pořizoval, rozhodně bych si řídítka FBH Racer ergo ve standardní výbavě nechal. Na jejich „úzkost“ se dá velmi rychle zvyknout, a jediné, s čím je potřeba laborovat – a to je záležitost skoro každé koloběžky – je optimální naladění délky a výšky představce. Plus ještě sklonu řídítek – jejich natočení v představci. Ale to už je jaksi samo sebou.

Poslední informace na závěr. Výrobce Racera Pro 28 čili Kostka – kolobka sám nabízí přizpůsobení tohoto modelu požadavkům zákazníka. Cituji z jejich webu: 

Abyste zářili na závodních okruzích, koloběžku pro vás opatříme vaší vítěznou barvou. Je libo kratší představec, vaše oblíbená řídítka, změnu jejich výšky nebo karbonová kola s aerodynamickými paprsky Sapim CX Ray? …

Tak co vy na to? Nechali byste si na koloběžce Kostka Racer Pro 28 speciální řídítka Kostka FBH Racer ergo, nebo byste je vyměnili či rovnou při objednávání nového stroje nechali vyměnit za rovná, případně jiná „normální“ řídítka? Nebo byste vsadili rovnou na karbonová časovkářská řídítka? I to je možnost… 

Kostka Racer Pro 28 s rovnými řídítky
Kostka Racer Pro 28 s rovnými řídítky
Přibližovadla.cz zvesela… :-)
Přibližovadla.cz zvesela… :-)

Sdílej:

2 komentáře

  1. Kostkovic řidítka mají teoreticky 4 úchopy. ale ve skutečnosti je použitelný pouze jeden v oblasti brzdových pák.

    1. Vzhledem k tomu, že jsem s těmito řídítky „pár kilometrů“ najezdil, dovolil bych si nesouhlasit. Ale zároveň ctím právo na jiný názor :-)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *