Kostka Racer Pro 28 – první pohled (předprodukční kus) A Katapult na závěr

Obvykle netestuji předprodukční kusy, nicméně toto není klasický test – pouze první seznámení s koloběžkou, která by měla ještě letos přijet na trh. Nicméně model Kostka Racer Pro 28 jsem si u firmy Kostka – kolobka i tak vyprosil, protože jsem přesvědčený, že o něj bude velký zájem. Sériově vyráběných koloběžek s koly 28/28 palců, tedy řekněme víceméně závodních strojů je totiž jako šafránu, takže každá novinka je vítaná. Tak se na Racer Pro 28 pojďme podívat podrobněji. 

 

Prolog

Právě jsem o velkých koloběžkách s koly 28/28 palců napsal, že jsou to řekněme víceméně závodní stroje, měl bych svoje tvrzení upřesnit. Toto označení vychází z toho, že na závodech koloběžek dnes v podstatě jiné typy strojů nepotkáte. Tedy potkáte, ale v naprosté minoritě. Valivý odpor dvou velkých kol a vůbec jízdní vlastnosti těchto koloběžek – včetně také pro někoho možná překvapivě malé hmotnosti – je zkrátka předurčují k podávání nejlepších výkonů a měření sil s ostatními podobně postiženými jedinci. 

Ale… takováto koloběžka nemusí být nutně pouze modelem schovávaným v garáži jenom na závody, případně tréninky. Znám spoustu koloběžkářů, kteří závodní ambice nemají, a přesto jezdí na strojích s koly 28/28 palců. „Protože to svezení za to prostě stojí, i když se jedete projet jen tak za humny“ – jak jsem před nedávnem řekl v posledním dílu Kolobcastu. Že jste ho ještě neposlouchali? Tak to byste měli napravit – najdete ho zde.

Kostka Racer Pro 28
Kostka Racer Pro 28

Konstrukce

Kostka Racer Pro 28 je oceláč čili koloběžka vyrobená z ocelových trubek a dalších profilů. Tím  se stává (nebo stane, jakmile přijde na trh) přímou konkurencí zatím jediného sériově vyráběného oceláče, Miba Revoolution. Nesmiřitelný duel týmů Hanušovice vs. Rožnov pod Radhoštěm tak může začít :-)

Když už jsem u konkurence, tak další dva z pouhé čtveřice sériově vyráběných koloběžek s koly 28/28″, využívají hliníkový rám – jistě víte, že jde o Kickbike Race Max 28Yedoo Wolfer RS. Abych byl ale přesný, tak hliníkovou koloběžku s koly 28/28 palců umí vyrobit i firma Doxtor (byť ji tedy nemá ve standardní nabídce na webu). Na jednom takovém – růžovém – stroji sbírá body v závodech Kolo – Běhna od Vedle, Kristina Fryzová.

Kostka Racer Pro 28
Kostka Racer Pro 28

Závodní nebo třeba hobby koloběžka Kostka Racer Pro 28 svojí konstrukcí nijak zvlášť nevybočuje z Kostkovic „line-upu“. Stejně jako u všech ostatních koloběžek (snad jen s výjimkou malého Rebela), je hlavní rámový profil typického kostkovic kapkovitého průřezu – zde je však například oproti oblíbeným Tourkám vidět výrazně jiné zakřivení a úhel vůči stupátku, kdy je hlavní rámový profil mnohem více „položený“. Tak tomu ostatně bylo a je také u Racerů s menším zadním kolem, ať už je to Kostka Racer Pro (G5) s koly 28/24″ nebo Racer Pro se zadním 20palcovým kolem.

Stejně jako u ostatních koloběžek Kostka, je konstruovaná kostra stupátka, jež se plynule proměňuje v zadní vidlici. Jde o jeden kus trubky, „vytvarovaný“ na moderním pracovišti 3D CNC prostorového ohýbání firmy Kostka – kolobka. Mimochodem, viděli jste nový (druhý) web Kostky – Kostka.bike? Zde můžete mimo jiné vidět na krátkém videu právě také ohýbání tohoto konstrukčního prvku. V duchu verze G6 čili šesté generace koloběžek Kostka, je středová výztuha stupátka tvořená obdélníkovým profilem 30 × 25 mm, a výjimečně zde nenajdete žádné protiskluzné prvky, ať už jsou to u Kostek obvyklé nerezové figury nebo zapuštěné nýty. Na co taky u takto sportovního stroje, s nímž se předpokládá jezdění po více či méně hladkém asfaltu nebo jiném rychlém povrchu?

Kostka Racer Pro 28
* – 150 kg je nosnost rámu. Standardně dodávaná kola mají menší nosnost (max 120 kg)
Kostka Racer Pro 28
Stupátko se vpředu více zužuje, nicméně místa pro nohy je zde bohatě

Fičura, kterou ale běžně na koloběžkách zatím vidět moc není (čest výjimkám), je nepřehlédnutelné mohutné tapered hlavové složení. Mimochodem, o hlavovém složení obecně jsem psal poměrně nedávno ve 3. dílu seriálu Křišťálová koule Přibližovadel. Mrkněte na něj :-) Jak naprosto správně doplnil ve svém komentáři k tomuto článku Honza „Fido“ Horák: 

„Hlavní výhoda tapered krku vidle je jeho kónickej tvar a s větším průměrem krku vidlice přichází samozřejmě vyšší tuhost a taková vidlice mezi spodním a horním ložiskem v hlavové trubce mnohem méně pruží!“

Kostka Racer Pro 28
Tapered hlávko Kostky Racer Pro 28

Takže zde je všechno tak, jak má být. Dodávám já :-) A připojuji informaci, že hlavovému složení samozřejmě musela být přizpůsobená přední vidlice, která jako jedna z mála komponent na této koloběžce nepochází z produkčních dílen Kostky – jedná se o sériově vyráběnou karbonovou vidli s karbonovým krkem značky Trigon HM karbon. 

Předprodukční vsuvka

Protože, jak jsem uvedl na začátku, jde o předprodukční kus – a u předprodukčních modelů se může před uvedením do sériové výroby ještě něco změnit – lze to předpokládat i u Kostky Racer Pro 28. Už nyní můžu prozradit, že po hlavovém složení přibude další řekněme pokročilá technologie nebo komponenta – pevná zadní osa. Opět se odkážu na vlastní článek, tentokrát na 1. díl Křišťálové koule Přibližovadel, který pojednává právě o pevných osách.

Pevné osy jsem v tomto článku nazval požehnáním pro otevřenou konstrukci rámů koloběžek, protože zvyšují torzní tuhost rámu čili potlačují tendence ke kroucení. Je logické, že čím větší koloběžka – a tím i delší rám/rozvor kol –, tím se zvyšuje náchylnost na kroucení rámu v podélné ose. Stroj s koly 28/28 palců má delší rozvor než stejně osazené silniční kolo – je to zkrátka dlouhý parník. Takže zde je použití pevné osy naprosto logickým a správným krokem. Super!

Kostka Racer Pro 28
Předprodukční Kostka Racer Pro 28 má ještě zadní vidlici pro klasický náboj s rychloupínákem. To se ale změní…

Musím však dodat, že i předprodukční kus, na kterém teď jezdím, je z pohledu „kroutivosti“ rámu už nyní velmi tuhý. Už teď překonává v tomto parametru konkurenční ocelové Mibo Revoo možná i o několik tříd, a troufám si tvrdit, že zdatně konkuruje i koloběžkám 28/28″ s hliníkovými rámy. Takže jak přibude pevná osa, bude to „ťuhýk“ jako hrom! :-)

U zadní vidlice ale ještě chvíli zůstaňme. Předprodukční kus má totiž jednu nedodělávku (je to předprodukční kus, že ano? :-)) Jde o průchodnost zadního kola vidlicí. O čem to píšu? Zadní kolo zadní vidlicí samozřejmě bez problémů projde, ale… zatím jenom se standardně dodávaným 23mm pláštěm – a jak jsem vyzkoušel – vejde se sem i plášť 25mm šířky. Cokoliv „baňatějšího“ však drhne o příčku na konci supátka, na níž je mimo jiné zespoda uchycená také zadní brzda. 

To ale může být pro některé jezdce omezením, které možná nebudou chtít akceptovat. Ony ty širší pláště kolikrát i lépe jedou, že ano? O tom jsem pro změnu psal v článku Když širší je rychlejší. Jak je to s valivým odporem plášťů v praxi? Nicméně výrobce mě ujistil, že v sériové verzi bude vzdálenost příčky upravená tak, aby se dal použít plášť o maximální šíři 28 mm. Více to asi nepůjde, protože silniční brzda má nějakou konstrukční velikost a nelze ji namontovat libovolně.

Kostka Racer Pro 28
Průchodnost zadního kola vidlicí je fakt naknop
Kostka Racer Pro 28
Průchodnost zadního kola vidlicí je fakt naknop

Komponenty

V případě této koloběžky nemůžu sekci Komponenty nezačít řídítky. Kostka Racer Pro 28 je osazená závodními řídítky vlastní produkce (typ FBH Racer Ergo). Tato řídítka jsem vychválil do nebes už v recenzi modelu Kostka Racer Pro (G5), takže nyní s dovolením celý odstavec zkopíruji:

„Díky svému promyšlenému tvaru umožňují řídítka až čtyři druhy úchopu. Nezastupitelný význam zde mají i časovkářské brzdové páky, které kromě svojí hlavní funkce plní i roli ergonomickou – pro držení řídítek v jedné z možných poloh rukou. Řídítka šířky 52 cm opatřená klasickou omotávkou jsou samozřejmě hliníková.“

Kostka Racer Pro 28
Řídítka FBH Racer Ergo
Kostka Racer Pro 28
Řídítka FBH Racer Ergo

Jedinou menší nevýhodou těchto řídítek je jejich průměr 22 mm, takže při použití sériově vyráběných představců musí být opatřená vymezovací vložkou. Na druhou stranu, i kdybyste si chtěli tato řídítka koupit u Kostky samostatně, vložku dostanete v balení, ať už zvolíte variantu samostatných řídítek nebo sadu s brzdovými pákami a bowdeny (a lanky).

Samotné brzdové páčky jsou časovkářské, značky Vision Tech Aero. Velmi dobře se ovládají, s kostkovic řídítky jsou skvěle „sžitá“, ale jak už jsem psal v recenzi modelu Kostka Racer Pro (G5) – jejich zbytečně aerodynamický profil při delším brzdění tlačí do rukou. Ale jak víme, kdo brzdí, nevyhrává ;-)

Kostka Racer Pro 28
Časovkářské brzdové páky

Představec výrobce použil sériově vyráběný – velmi lehký hliníkový oversize Force Team Light s délkou 130 mm a zdvihem 6 ˚ (3D forged AL7050, 106 g). Pozor – až ho budete štelovat – nemá inbusové šrouby, ale torxy. Takže doplnit nářadí, pokud nemáte.

Kostka Racer Pro 28
Představec je pěkně dlouhý…

Takto dlouhý představec spolu se speciálními řídítky, která sama o sobě suplují cca 50mm představec, to je setup určený více pro vysoké jezdce nežli závodníky menších postav. Mně osobně s výškou 186 cm by možná vyhovoval i o něco kratší představec. Nicméně nastavení řízení je velmi individuální záležitost každého jezdce, a s případnou výměnou představce se zkrátka musí počítat (u každé koloběžky, nejen u této).

Brzdy jsem už načal u páček, je na čase doplnit informaci o samotných „brzdičích“, které jsem už ale taktéž zmínil v části o průchodnosti zadní vidlice. Kostka Racer Pro 28 využívá na obou kolech silniční (caliper) brzdy Shimano řady 105, což je léty prověřená vyšší střední třída brzd, ke které zkrátka není co dodat. 

Novinkou u koloběžek Kostka je vedení bowdenu zadní brzdy vnitřkem rámu. Bowden vstupuje do rámu přes plastovou průchodku na levé straně horní části hlavního rámového profilu, a ven vychází v těsné blízkosti zadní brzdy ze spodní strany zkosené části střední výztuhy stupátka. Co dodat? Tak to má být.

Kostka Racer Pro 28
Vedení bowdenu zadní brzdy vnitřkem rámu
Kostka Racer Pro 28
Vedení bowdenu zadní brzdy vnitřkem rámu

A jsme u poslední komponenty – u kol. Zde opět zkopíruji svůj text z recenze menšího Racera 28/24″:

„Dvoustěnné ráfky Remerx se soustruženou brzdnou plochou, po dvaceti drátech (zn. Sapim) radiálního výpletu s přímým uložením „špic“ v náboji, a náboje vlastní konstrukce Kostka. Toť obuto do plášťů Schwalbe Durano s šířkou 23 mm (0,9″). Pláště lze nafoukat až na 10 barů (145 psi).“

Jak uvádím výše v popisku k fotografii s rozměry a hmotností – kola samotná jsou konstruována do maximální hmotnosti jezdce 120 kg. Rám podle výrobce snese ještě o 30 kg více, museli byste však nasadit bytelnější kola s hustším výpletem. Pozor ale také na obutí – pláště Schwalbe mají deklarovanou maximální nosnost 70 kg. Ale to už byste fakt museli atakovat maximální hmotnost k oněm 150 kilogramům. 

To be continued… 

Tak. To bychom měli. Znovu opakuji to, co jsem napsal na začátku: Toto není recenze, protože nejde ani o sériový model koloběžky Kostka Racer Pro 28. Nicméně sériovka bude podle výrobce ještě letos, a nemuselo by na ní být více změn než ty, které jsem v tomto textu popsal. Takže stroje to budou podobné asi jako jednovaječná dvojčata – a já, jakmile dostanu na test produkční kus, tento článek doplním, oživím, nebo napíšu nový… to se uvidí.

Každopádně něco jsem samozřejmě najel i na tomto kousku, který popisuji a jehož vidíte na fotografiích, a můžu bez ostychu konstatovat, že už v předprodukčním provedení se jedná o výbornou koloběžku. Zájemci o oceláč s koly 28/28 palců se mají na co těšit!

See you later! Nebo jak zpívá skupina Katapult – Někdy příštěééé! :-)


Galerie fotografií Kostka Racer Pro 28

Sdílej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

9 komentáře

  1. Na tý koloběžce je vidět hodně práce a posun správným směrem.
    Je jen škoda, že… ale což.
    1) pevný osy (nejen vzadu) tuhost jednoznačně zvyšují.
    2) posunout zadní můstek brzdy níž lze vzhledem k upevnění brzdových botek v čelistech u horní polohy více než dostatečně, odhaduju klidně i pro osazení 32mm pláštěm, ale zároveň tak široký plášť nepovažuju za nutný. Navíc s šířkou roste i hmotnost a ta obvodová hraje na koloběžce ještě mnohem větší roli, než na kole, což jsem už několikrát zmiňoval z důvodu neustálých, i když malých změn rychlosti mezi odrazy.
    3) osobně nevidím přínos mít úchop tak daleko vpředu a s těmito řídítky bych nešel přes 8cm dlouhý představec, protože i v cyklistice nikdo nedodává silniční představce delší než 13cm. Ale jinak mě těší (hřeje u srdce), že se tato řídítka těší oblibě.
    4) trošku se mně nezdá, že by u této koloběžky byla trubka stupátka tvořící zároveň i ramena zadní vidlice z jednoho kusu, ale nevidím to na fotkách nijak detailně, tak jen předpokládám svařenec pod hlavní profilovanou rámovou trubkou v přední části stupátka, jenž mám na svém prototypu i já a jenž je oproti tomu ohybu výrazně pevnější při takto úzkém stupátku.
    5) hmotnostně se dá na závody ušetřit jiným obutím a demontáží kompletu zadní brzdy a to klidně i víc než 1/2kg bez výměny kol. S jejich výměnou a kratší představcem ještě o trochu více.
    6) do budoucna bych zvážil výměnu přední vidlice za vidlici s pevnou osou a kotoučové brzdy. Pak pro ubrzdění opravdu stačí přední brzda, i když to neodpovídá legislativě pro užití na veřejných komunikacích, ale přesto pak po odmontování té zadní nevznikne za mokra nebo v extrémních sjezdech víceméně nebezpečný stroj. Navíc pak případné karbonové ráfky netrpí přehříváním a defekty od brzdových špalků a stanou se víceméně věčnými.

    1. k bodu 4…ano je to jedna ohybana trubka..v odkaze v clanku je aj video z ohybania…. Iluziu zvarenca tvori vystuha, ktora je navarena spredu na ram a prekryva zcasti trubku stupatka…

  2. To je tak, když si člověk dlouho vybírá koloběžku, koupí si Wolfera s tím, že to bude koloběžka na dlouho… A že toho Wolfera jednou nahradí nějaká velká koloběžka s pevnou osou. No, mám zas o čem přemýšlet :-)

  3. Ale já taky mám Wolfera a nemám potřebu ho nahradit. Což ovšem neznamená, že bych se nemohl zajímat o krásné nové stroje ( Ty pevnými osami nevyjímaje)
    Ondřej

  4. Krásná koloběžka, velký krok vpřed. Všechny palce nahoru.
    Racera 28/24 jsem považoval za omyl. Možná se báli jít hned do 28/28 a něco se na něm naučili, ale podle mě to nebylo šťástné.
    Když pominu vzhled, kdy zadní ráfek je u 28/24 úplně jiný než přední, tak použití rozměru, v kterém se vyrábí ve větší míře tak akorát pláště pro invalidní vozíky. Prostě v tom rozměru není závodní plášť, galuska ani lehký, natož karbonový ráfek.
    Těším se na rezenzi finálního produktu.

    1. Ve 24″ galuska TUFO, kterou prodává přímo Kostka je.
      Lehkej hliníkovej ráfek Remerx RTX taky je, ale ano, pro závodní použití významně chybí ten karbonovej.

    2. A jinak pozor. Karbonovej ráfek o stejným průměru nemusí bejt lehčí, než hliníkovej!
      Platí to hlavně při srovnání nízkej hliníkovej a střední až vysokej karbonovej.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *