Sportovně-závodnímu ocelovému stroji se dvěma osmadvacetipalcovými koly – Kostka Racer Pro 28 – jsme na Přibližovadech věnovali poměrně velký prostor. Je to koloběžka, která si zvýšenou pozornost zaslouží, tak proč ne. Ostatně „nevšimli“ jsme si jí jen na Přibližovadlech, Racer Pro 28 vzbuzuje zájem kde se objeví. Také třeba na Slovensku, na webu Športové kolobežky, na kterém vyšel podrobný test z pera Dušana Demoviče.
Velkovýrobce jako poslední
Cílem tohoto článku není zkopírovat recenzi koloběžky Kostka Racer Pro 28 od Dušana Demoviče, nýbrž jen vypíchnout některé jeho myšlenky, jež by vás měly navnadit k přečtení celého jeho testu. Pokud jste se chytili už nyní, zde pokračovat nemusíte, a rovnou přejděte na web Športové kolobežky a článek s lakonickým titulkem… Kostka Racer Pro 28. Já si ale ani tak neodpustím několik citací a fotografií – snad mi to nebudete mít za zlé.
V úvodu Dušan píše, že velkovýrobce koloběžek Kostka, vygeneroval stroj s označením „ready to race“ jako poslední ze známých producentů. O kousek dál k tomu dodává:
To, že firma Kostka prichádza ako posledná do tejto triedy neznamená, že niečo opomenuli alebo nedajbože zaspali. Oni si len išli svojou cestou a vývoj „Racera“ sa pohyboval v samostatnej kategórii 28″ × 24″. Tu totiž pôsobí aj ich karbónová verzia Racer CTi. Možno práve vďaka tomu vývoju v paralelnej podkategórii a postupnému vylepšovaniu, prišla na trh veľmi vyzretá a do detailov dotiahnutá dospelácka mašinka, ktorá nepozná slovo kompromis.
Náušnice ve standardním příslušenství
V popisu technického provedení Racera Pro 28, Dušan kvituje konstrukci a invativní řešení zadní pevné osy, aby však vyjádřil politování nad tím, že kola kvůli klasické 9mm přední ose s rychloupínákem nejsou zaměnitelná. Píše k tomu:
Čo je na škodu, je vzájomná nezameniteľnosť kolies, keďže vpredu ešte zostal pôvodný systém uchytenia kolies (QR9mm). Možno by stálo za zváženie dodávať obe kolesá s nábojom TA12 a do predného vkladať redukciu TA12 – QR9mm, ktorá je k dispozícii na nete za pár euro. Kolesá by potom boli zameniteľné. A časom po upgrade na modernejšiu a pevnejšiu karbónovú vidlicu s TA12 mm (najlepšie s kotúčom… :-)) by to uľahčilo prechod na oba rovnaké Thru-axle 12mm štandardy.
Sice nedělám slovenské recenzi oponenturu, nicméně ani tak nemůžu nenapsat, že… s oběma citacemi naprosto souhlasím :-)
Dušan jako obvykle nezapomíná ani na vtipné postřehy. Líbí se mu standardně dodávané záslepky otvorů pro bowden zadní brzdy – pro případ, že ji v rámci úspory hmotnosti odmontujete –, a líbí se mu nejen z praktického důvodu, nýbrž našel jim také poněkud nečekané využití:
Ak necháte brzdu na mieste, tieto dva náhradné „šmukštuky“ si môžete pokojne zavesiť na kľúče ako imidžový doplnok pravého a nefalšovaného Kostka fanúšika, alebo rovnako „Kostkovo“ orientovanej priateľke z nich vyrobiť jedinečné náušnice… :-)
V testu Racera Pro 28 se dost dobře nelze vyhnout ani posouzení firemních řídítek Kostka FBH Racer ergo. Dušan Demovič je nazývá endemickým detailem – čili česky řečeno, vyskytujícím se pouze u koloběžek (a to ještě jen některých) značky Kostka – a suše je komentuje takto:
Popísaného už bolo dosť, a tak to len zhrniem… Treba si ich osobne vyskúšať. Niekomu sadnú a už iné nechce, niekto sa s nimi nevie stotožniť ani na dvadsiate použitie. Majú deklarovaných niekoľko rôznych spôsobov úchopu a pokiaľ viem, tak sa na túto tému vedú siahodlhé krčmové debaty. Niekto tvrdí viac úchopov, niekto menej… každopádne ich variabilita je o čosi vyššia ako u rovných riadidiel.
No a to už by snad jako upoutávka na test koloběžky Kostka Racer Pro 28 od Dušana Demoviče, zveřejněný na webu Športové kolobežky, mohlo stačit. Celý test – včetně toho, jaké je celkové hodnocení tohoto stroje – čtěte zde.