Kostka Tour 3 – podrobná recenze

Celý článek Původní koloběžky sice začínaly jako malé stroje s malými koly – a ne, že by takové neexistovaly i dnes, to všichni víme – nicméně s rozmachem koloběhu se stává čím dál zajímavějším velký „hardware“. Proto jsem se mrknul na zoubek letošnímu modelu Kostka Tour 3 – coby jednoho ze zástupců této třídy.

 

Novinky již zavedeny

Jak už jistě víte (minimálně byste to mohli vědět z recenze nové Twenty), firma Kostka-kolobka pro letošní rok poměrně zásadně změnila konstrukci rámů většiny koloběžek svojí produkce. Nejdůležitějším důvodem bylo zavedení de facto sériového využití úzkých nábojů o šířce 65 mm – čemuž samozřejmě musel být přizpůsoben rám. Ten ale doznal dalších úprav. Byla změněna celková geometrie, hlavní rámová trubka nyní navazuje na stupátko v otevřenějším úhlu, celkově byla přepracována zadní stavba.

Kostka Tour 3

Konstrukce

Pokud znáte jednotlivé modelové řady Kostky, víte, že Tour představuje koloběžku s předním 26palcovým a zadním 20“ kolem. Jde tedy o velký stroj, který vyhoví i jezdcům vyšších postav a díky jízdním vlastnostem daným velkými koly „propluje“ kromě hlaďoučkého asfaltu také lecjakým terénem – o tom ale více v části Jízdní vlastnosti.

V každém případě byste měli vědět, že obě kola jsou osazena úzkými 65mm náboji, což je poněkud nezvyklé. Tedy v případě předního kola, které tím ztrácí možnost zaměnitelnosti s jakýmkoliv běžným „bajkovým“ kolem. To stejné se pak logicky týká také přední vidlice. Kostka tím vytvořil vysloveně speciální koloběžkářské komponenty, ovšem je otázkou, zdali zrovna zde to nebylo zbytečné.

Výrobci se zároveň podařilo Tourku 3 vyrobit bez toho, aniž by přesáhla magickou hranici deseti kilogramů hmotnosti. Já jsem ve standardním osazení, doplněném o oba celoobvodové plastové blatníky, navážil 9,5 kilogramů, což je výborná hodnota.

Kostka Tour 3

Zlé jazyky budou samozřejmě chtít kontrovat pevností rámu. Jak to má Kostka Tour 3? Stejně jako jsem psal v recenzi Twenty 3, dříve slabé místo Kostek – zadní stavba – je nyní díky redesignu velmi výrazně zpevněná a já osobně zde nevidím nejmenší problém. Ano, malé pružení ale zaznamenáte. Jednak je rám dlouhý a trubky kruhového průřezu jsou prostě k pružení náchylné, nicméně v případě Tourky se domnívám, že nejslabším bodem je přední vidlice. Berte to ale prosím jen jako spekulaci, protože jsem to nezkoušel v praxi – přesto jsem ale přesvědčen, že kdyby se subtilní ocelová vidlice nahradila hliníkovou, rám by celkově hodně ztvrdl. Jenže kde vezmete hliníkovou „vidli“ pro úzké náboje – viz informace o něco výše?

Každopádně ani tak nevnímám malé pružení jako negativum. Kostka Tour 3 je koloběžka pro běžné uživatele, kteří pružení za prvé možná ani nezaznamenají a pokud ano, budou jej brát spíše pozitivně jako jistý znak komfortu. Závodníci si pořídí jiné stroje – na běžné jezdění autem si také nekupujete Ferrari.

Kostka Tour 3
Kostku Tour 3 můžete mít buďto v testované červené barvě nebo v černé či žluté reflexní

Z neoficiálních zdrojů mám ale informaci, že geometrie Tourky 3 je až na jiný hlavový úhel a pár drobností téměř shodná s novým Kostkovic závodním Racerem. Jak můžete vidět výše na rozměrech, prostoru pro jezdce je zde spousta, a to i přes zachování rozměrného stupátka, které ale bylo samozřejmě díky úzkému zadnímu náboji – zcela správně – také zúženo. Stupátko má „ložnou plochu“ dlouhou 420 mm, šířka je po celé délce 110 mm. Díky tomu a zejména díky úpravě navazující zadní vidlice již rám nemá tendenci k podélnému kroucení, jako tomu bývalo u starších Kostek.

Kostka Tour 3
Nášlapná plocha je nyní stejně široká v celé délce

Nášlap má navíc konečně „správnou“ světlost 50 mm, výška stupátka je cca o 30 mm větší. To při standardním osazení univerzálními plášti Schwalbe Marathon Racer.

Trubky spodní konstrukce jsou opatřeny speciálními návarky, které jednak chrání rám před nárazy na terénní nerovnosti (kdo neškrtá, není koloběžkář…), ale mají také zpevňovací funkci – a jak jsem již uvedl, zvýšená tuhost rámu je skutečně znát.

Kostka Tour 3
Návarky na spodní straně stupátka

Komponenty

Netradičně začnu odspoda, protože jsou to kromě rámu hlavně kola, která této koloběžce propůjčují výborné jízdní vlastnosti. Jak už víte, červeně eloxované 65mm náboje jsou vpředu i vzadu, jde o produkci Remerxu s průmyslovými ložisky a vyšší rozetou. Nerezový výplet využívá čtyřiadvaceti drátů, dvoukomorové ráfky Scooter, opět z dílen Remerxu mají rozměr ETRTO 559 × 19. Ráfky mají soustruženou brzdnou plochu, která je navíc opatřena indikační drážkou proti probrzdění.

Kostka Tour 3
Kola mají šroubovací „rychloupínáky“ na 4mm inbusový klíč

Jsme-li u brzd, pak standardně Kostku Tour 3 brzdí véčka Shimano Alivio (páčky jsou ze stejné řady), proti jejichž účinnosti nemohu namítnout ani slůvka – výkon brzd je naprosto perfektní i se standardními špalky sady Alivio. Zaznamenal jsem pár negativních hodnocení „zpětného“ vedení zadního bowdenu, které si vyžádal redesign zadní vidlice, já jsem s tím ale problém neměl ani v praxi ani „v hlavě“. Ostatně třeba K-biky to takto mají už celé věky a nikomu to nepřijde divné (vím, že u Tourky je ještě o něco delší bowden).

Ještě k plášťům Schwalbe Marathon Racer. Už jsem je na Přibližovadlech chválil mnohokrát a učiním to i teď. Jde o výbornou volbu obutí, se kterým se nemusíte stydět dupat ani na asfaltu, ani na lesní nebo polní cestě. Podrží vás v podzimních plískanicích (kdy budete mít větší problém spíš s odrážením), ale ani na hlaďoučkém asfaltu nebudou klást zbytečně velký valivý odpor. Pokud byste chtěli učinit tento stroj o něco sportovnějším a obuli jej na pláště Schwalbe Kojak, opět neuděláte chybu, protože i v tomto případě jde o osvědčené „držáky“. Vzhledem k absenci vzorku u Kožaků se však s nimi moc nehodí jezdit v blátíčku a jiné slotě, navíc je třeba počítat s tím, že stupátko klesne kvůli nižšímu profilu pláště ještě cca o 8 mm níž.

A můžeme jít nahoru – zde najdete běžné cyklokomponenty: 110mm noname představec s úhlem zdvihu 7˚ doplňují stejně neznačkové hliníkové oversize MTB vlaštovky o šířce 630 mm. Černobílé dvousměsové gumové gripy Velo mají fixační šroubky na obou stranách ručky. Takříkajíc standardní dobré řízení…

Kostka Tour 3

Výrobce nechává nahoře 4 cm vysoký „komín“ trubky vidlice, takže pokud preferujete nižší úchop nebo patříte mezi jezdce menších postav, je zde prostor ke snížení řízení.

Ještě pár slov ke komponentám nestandardním, kterou jsou blatníky, jež můžete vidět na fotografiích v této recenzi. Jde o plastové blatníky vyráběné pro Kostku německou firmou SKS. Sadu pořídíte za příplatek cca 720 Kč. Nevím jak vy, ale bez zadního blatníku bych dál než do krámu pro pivo na koloběžce nejel – voda, stříkající ze zadního kola rovnou do boty stojné nohy, dokáže člověka při nečekané letní bouřce docela rozhodit. Takže ten zadní blatník si pořiďte. Je spolehlivý, lehký, dobře vypadá a nově má i tzv. dvoubodové uchycení ve spodní přední části – viz foto.

Kostka Tour 3

S předním blatníkem jsem se ovšem tak dlouho trápil, až jsem jej demontoval. Při relativně velkém obvodu předního kola totiž ani dvojité drátové vzpěry nedrží konec blatníku pevně, ten má tendenci vibrovat, „štrejchat“ o plášť a nedejbože, když jím o cokoliv zavadíte… Uchycení je hned „rozštelované“, blatník drhne o kolo, zkrátka jen a jen problémy. Dopředu tedy raději doporučuji tzv. „lízátko“ (mudcatcher) na rám, který s jeho instalací počítá – jsou zde předchystané závity na šrouby mudcatcheru.

Kostka Tour 3

Jízdní vlastnosti

Počítejte se mnou: Optimální výška nášlapu a výborně navržená geometrie rámu + výborné náboje, zajišťující hladké otáčení kol + kvalitní ráfky obuté do univerzálních plášťů, které se nicméně dají nafoukat na velmi slušných 6 barů. Co to znamená? Obvodová hmotnost velkých kol není zanedbatelná, takže se Tourka pomaleji rozjíždí. Při rychlosti kolem 17–20 km/h se však začíná znatelně projevovat setrvačnost a pak už stačí jen „přidupávat“.

Naprosto vážně musím konstatovat, že mě tento „jízdní efekt“ velmi mile překvapil – a to navíc i při jízdě do kopce! Nevěřte ale tomu, že se tak chová každá velká koloběžka. V případě Kostky Tour 3 jde skutečně o kombinaci výše uvedených vlastností, které navíc tomuto stroji dodávají patřičnou jistotu v rychlých sjezdech, pouze obratnost je kvůli dlouhému rámu pochopitelně horší nežli například u malých koloběžek.

Velká kola vám pak umožní lepší průchodnost terénem, čímž myslím také například obrubníky chodníků. Jen pozor – koloběžka s dlouhým stupátkem a dlouhým rozvorem ráda drhne spodkem i tam, kde si malé stroje ani neškrtnou.

Kostka Tour 3

Celkové hodnocení

Je zřejmé, že letošní konstrukční úpravy koloběžek Kostka zasáhly pozitivně nejen Twenty, jak jsem musel konstatovat v minulé recenzi, ale také model Kostka Tour 3. Jde o výborný stroj pro pohodové koloběhání nejen po silnicích a cyklostezkách, ale klidně i v lehkém terénu. Věrna svému názvu, osvědčí se vám při „touristice“, vpředu by i přes úzkou vidlici neměl být problém namontovat bytelný nosič, o řídítkových brašnách ani nemluvě.

Jízda je pohodlná, ale zároveň svižná, koloběžka není těžká, při přepravě veřejnou hromadnou dopravou už ale musíte počítat s tím, že je to stroj rozměrů „normálního“ jízdního kola. Já jsem každopádně s Kostkou Tour 3 neměl jediný zásadní problém a mohu ji každému zájemci o velkou koloběžku doporučit.

Kostka Tour 3


Plusy a minusy

dobře navržená konstrukce a geometrie
kvalitní dílenské zpracování
pečlivě vybrané komponenty
výborné jízdní vlastnosti

…ale

kontroverzní použití úzkého předního náboje

Výrobce

KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice

tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz

Cena

ke dni 21. července 2014
8 180 Kč

Konkurence

Kickbike Sport G4 | Cena 9 500 Kč Mibo Geroy Top | Cena 8 990 Kč
Kostka Tour Speed Mibo Geroy Top

Fotogalerie Kostka Tour 3


Koloběžka Kostka Tour 3 byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio


Sdílej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

43 komentáře

  1. Pepa: s tou formulí to není dobrý příklad. Formule má tuhý nejen podvozek, ale hlavně i rám. Rodinné SUV by mělo mít také pevný rám, ale nalazení podvozku je měkčí kvůly komfortu. Já nejsem “občasný jezdec” a proto bych si tuto měkčí a průhybnější (podle názvosloví Pavel Jan) koloběžku nikdy nekoupil. Navíc jsem zklamán těmito novými modely, protože jsem čekal revoluci o které se básnilo. Místo toho tu máme užší koloběžku s jinou geometrií, ale pořád stejně konstrukčně řešenou. Ty návarky to opravdu nespraví, ty se stejně časem ošoupou a jsme tam kde jsme byli. Plocha kterou to škrtá o zem je minimální a rychle se to ojede.

  2. Pavel Jan: klidně se rozepiš, také mě to zajímá. Nejsem strojař, mám jen zkušenosti s ježděním na koloběžce.

  3. Nemá někdo informaci zdali se plánují nějaké změny či inovace u Kostky?, konkrétně mám zájem o Tour 3 a tak jestli koupit teď či počkat.

  4. Každá dobrá firma inovuje a to neustále a průběžně. No a nejvíc překvapení bývá na jaře na sportovních veletrzích.

  5. A blíží se nějaký sportovní veletrh? Po odzkoušení kostkovic kolobek jsem propadl a žena zdá se též. Teď jen čekám, zda budou nějaké novinky nebo vzít loňský model.

  6. Zdravím, nemáte někdo tip, jak u Tourky upravit uchycení zadního blatníku, aby po šotolině nedrnčel? Zkoušel jsem mezi plastový blatník a plechový úchyt, který je uvnitř blatníku, vložit gumu, ale to nepomáhá. Nevím kde to drnčení vzniká. Díky

  7. Ahoj. Tak jsem dal na rady a poridil si tourku 3 v krásné bílé barvě .Mam ještě starší Hillku 20″/16″ tu jsem nechal ženě.Cena kolobky i s doplnkama (stojan, jiné madla a držák na lahev) cca 10 tis. Přátelé po první jízdě jsem byl v šoku.Vyrobce uvadi pruchodnost terenem dobrá.Že dobrá pruchodnost terénem?!! Ani nahodou! O žádném terenu nemůžu byt řeč.Kolobka je bohuzel vhodna jen a jen na silnici. Drhnul jsem i na malickem najezdu pro vozíčkáře. Podle mne sterkova, sotolinova nebo nezpevnena polní cesta nepripada vubec v uvahu.Ted trosku zavidim ženě starou Hillku.A nakonec pozitivum. Na asfaltu jede perfektně. A ano z 80% jezdím asfalt, bohuzel v lese se rozsekam.

  8. Myslím, že to zbytečně dramatizuješ. Na nájezdech a velbloudech drhne skoro vše. Uvidíš, že šotolina tomu nebude vadit. Větší kořeny a balvany jsou taky cejtit na jakýmkoli nástroji, jemuž se říká koloběžka, jen ty sjezdový dřou daleko méně. Vlastně jsem doteď nezjistil, že by to drhnutí něčemu vadilo. Snad jen, že to člověka mírně zpomalí.

  9. Oki. Ono tomu i pomohlo nahustit kola na plno na 6 baru. Pri me vaze 95kg i tech 5 mm je velkej rozdil. Ale jak rikam na asfaltu jede skvěle. A jak říkáš na nějaký to drhnuti si musim zvyknout.

  10. Tak drnčení zadního blatníku se mi podařilo vyřešit mírným napnutím blatníku v prostřední části (jako luk) o asi 1,5 cm. Stačí povolit boční štoubky, napnout blatník nahoru a utáhnout.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít