Search
Close this search box.

MIBO GT Split 28/20 – správně vybroušená ostrá verze v testu Přibližovadel

O tom, že MIBO je průkopníkem skládacích koloběžek u nás, jsem psal už při představení nového Splitu 28/20 (a nedivil bych se, kdybych to nezmínil taky už někdy dřív). Testování ostrého kousku této koloběžky se trochu zdrželo…, protože česká zima se svými nevyzpytatelnými vrtochy nám jednoduše nepřála. Ale to se stává a recenze je na světě. Čtěte právě teď!

 

Prolog

Protože produkční kusy se od prototypu, který jsme představili již dříve (čtěte zde) neliší nijak zásadně, odpustím si obvyklé popisování celkové konstrukce a další, abychom se mohli věnovat důležitým stránkám koloběžky MIBO GT Split 28/20.

MIBO GT Split 28/20
MIBO GT Split 28/20

Z rodu MIBO

Když venku ležel mokrý sníh a já se díval na nového Splita postaveného ve své pracovně, říkal jsem si, co mi tato koloběžka jenom připomíná. Myslím tedy který model této značky je jí nejpodobnější. No jasně, Tourist! Hodil jsem oba kousky na sebe – v počítači samozřejmě – a… bingo!

MIBO GT Split 28/20 vs. MIBO Tourist
MIBO GT Split 28/20 vs. MIBO Tourist

Mezi oběma modely samozřejmě najdete malé rozdíly, nicméně geometrie je de facto shodná. Jediná zásadnější odlišnost je ve větším položení přední vidlice u Splitu, což je ale u stroje s kratším rozvorem a malým zadním kolem logické řešení. Respektive jinak: Dlouhý koráb se dvěma velkými koly si může dovolit mít úhel řízení více postavený čili živější.

MIBO GT Split 28/20 | Technická data
MIBO GT Split 28/20 | Technická data

Jak výrobce sliboval, u produkčních kusů bylo snížené stupátko. Méně než 55 mm světlosti pod patou je pro řekněme víkendového turistu asi optimální hodnota, ale kdyby to šlo ještě níž, vůbec bych se nezlobil. Ale budiž. Je mi jasné, že stanovení „optimální“ výšky stupátka je možná jedno z nejtěžších dilemat, které výrobci musí řešit. Sklony k hysterii z odřeného stupátka jsou u některých uživatelů zkrátka neléčitelné :-)

Moje hysterie z chybějící aretace složené koloběžky byla naopak vyléčená hned dvojím jištěním. Už jsem to doplňoval i do představení předprodukčního Splitu 28/20, ale zopakuji to: Pod představcem se nachází „bazmek“ z 3D tiskárny, díky němuž se „zlomené“ části koloběžky k sobě zaháknou.

MIBO GT Split 28/20 | Aretace skládání
MIBO GT Split 28/20 | Aretace skládání
MIBO GT Split 28/20 | Aretace skládání v praxi
MIBO GT Split 28/20 | Aretace skládání v praxi

Navíc je s koloběžkou dodávaný pásek suchého zipu, kterým lze složený stroj zajistit víceméně napevno. Háček na gumě pod řídítky je spíše rychlé řešení pro snadnější manipulaci, zajištění „sucháčem“ je pak sázka na jistotu.

MIBO GT Split 28/20 | Aretace skládání suchým zipem
MIBO GT Split 28/20 | Aretace skládání suchým zipem

Vrátím-li se ještě k 3D „bazmeku“ pod řídítky, pak ten má přece jenom jednu nevýhodu – znemožňuje rychlé snížení představce čili celého řízení à la kokpitu. Ale pozor, to stejné platí i pro zvýšení. Aretace totiž zároveň stanovuje nejvyšší polohu představce – přes kterou vám rozhodně nedoporučujeme jít. Změna výšky řídítek se tak může dít pouze otočením představce nebo jeho výměnou za jiný typ (s jiným sklonem). Z druhého pohledu ale 3D aretace skládání funguje zároveň jako jakýsi pevný bod. Zkrátka jistota, že když řídítka zasunete nadoraz, budete je mít vždycky ve stejné výšce a nemusíte laborovat s jejich nastavením. Stranový úhel řídítek ale musíte vychytat „baj voko“ – píše o tom Bolek níže.

MIBO GT Split 28/20 | Rozměry ve složeném stavu (* – výrobce u hloubky uvádí hodnotu 190 mm – té ale dosáhnete pouze vytažením řídítek)
MIBO GT Split 28/20 | Rozměry ve složeném stavu (* – výrobce u hloubky uvádí hodnotu 190 mm – té ale dosáhnete pouze vytažením řídítek)

Hlasité zvolání „Haleluja!“ zaznělo také, když jsem zjistil, že výrobce začal používat patky obou vidlic ze silnějšího materiálu. Čili, že odpadají ony otravné podložky na osách nábojů, které každý druhý uživatel starších modelů nasazoval ze špatné strany. Jak jednoduché, ale jak dlouho jsme s tím museli otravovat… :-)

MIBO GT Split 28/20 | Patky přední vidlice
MIBO GT Split 28/20 | Patky přední vidlice
MIBO GT Split 28/20 | Patky zadní vidlice
MIBO GT Split 28/20 | Patky zadní vidlice

Zdá se, že bylo vše učiněno k dokonalosti, nemám pravdu? Nemám… MIBO stále tvrdošíjně lpí na širokém zadním náboji. Cožpak o to, u zmíněného Tourista je zadní kolo daleko od noh jezdce – tam klasický 100mm cyklonáboj patří. Ale podíváte-li se shora na Split 28/20, vidíte, jak rychle se zadní stavba za stupátkem rozšiřuje, aby ve své nejširší části na každou stranu přidávala 25 mm. A zde okopávání kotníků vážně hrozí. Je to škoda, ostatní výrobci už dlouho používají úzké zadní náboje, jen MIBO… ale to už jsem psal.

MIBO GT Split 28/20 | Stupátko a zadní stavba
MIBO GT Split 28/20 | Stupátko a zadní stavba

Přestože je to u Miba standard, je třeba zmínit ještě dvoje inserty na košík na bidon či nějakou tu bagáž na hlavním rámovém profilu, a také inserty na bocích přední vidlice, umožňující instalaci nosiče. Turistům, kteří s sebou rádi vozí spoustu věcí, je učiněno zadost. A i když tak třeba nejezdíte, nikdy nevíte, kdy se vám to bude hodit. Na hmotnosti koloběžky to nepřidává a neovlivňuje ani jiné parametry, takže takovýto standard je třeba jednoduše pochválit.

MIBO GT Split 28/20 | Dvoje inserty v hlavním rámovém profilu a na bocích přední vidlice.
MIBO GT Split 28/20 | Dvoje inserty v hlavním rámovém profilu a na bocích přední vidlice.

Jízdní vlastnosti a celkové hodnocení

Bolek o něco níže porovnává Splita 28/20 s kostkovic Travelem (také 28/20″, byť neskládací) a kvituje nižší polohu řízení. Já se s předstihem přidávám, i když za sebe bych výšku řídítek neměnil. MIBO GT Split 28/20 mi totiž sedlo jako, dámy prominou… hrnec na prdel :-) Ale vážně – už při krátkém jezdění na předprodukčním kusu s vyšším stupátkem jsem si říkal, že tohle se fakt povedlo. Pro mě s výškou 186 cm je postoj naprosto přirozený, kombinuje „kochací“ jízdu s možností silnějšího odrazu při jízdě do kopce, aniž bych musel nějak zvlášť měnit polohu těla či snad krčit ruce v loktech. 

Koloběžka perfektně drží stopu v nízkých i vysokých rychlostech, vysoká tuhost rámu vám dává – oprávněný – pocit, že nic z energie vašeho odrazu nepřijde vniveč. Chválím velmi s tím, že jedinou stinnou stránkou je vyšší hmotnost, daná jednak celoocelovou konstrukcí, jednak skládacím mechanismem, který sám o sobě přidává na váze jeden celý kilogram. Ale požadujete-li skládačku, musíte s tím počítat.

MIBO GT Split 28/20 | Čekání na MHD… 
MIBO GT Split 28/20 | Čekání na MHD…

Celkově jsem se Splitem 28/20 velmi spokojený. Větší přední kolo (oproti Splitu 26/20 nebo obecně koloběžkám s 26palcovým kolem) je znát na větším komfortu jízdy a zdálo se mi, že i trochu na setrvačnosti. Tím, že skládání je aretované a patky vidlic mají správnou tloušťku, bylo mému rýpání učiněno zadost vrchovatou měrou, takže teď už jen vyladit tu užší zadní stavbu :-) 

I přes to ale můžu MIBO Split GT 28/20 všem zájemcům s klidným svědomím doporučit. Navíc do konce roku 2023 je za výbornou cenu, takže i kdyby nebylo nikde skladem, s objednáním bych neváhal… 

MIBO Split 28/20 je dostupné ve dvou barevných provedeních – perleťová opálově zelená a perleťová ostružinová | Zdroj foto MIBO
MIBO Split 28/20 je dostupné ve dvou barevných provedeních – perleťová opálově zelená a perleťová ostružinová | Zdroj foto MIBO
 

Bolek Žemlík: Skládat a cvičit

Není to ani dva měsíce, co jsme se blíže na podívali na Travela od Kostky, a já jsem si během testování potvrdil, že mezi koloběžkami s předním kolem 26 a 28 palců je znatelný rozdíl. A co tu máme dnes? Velice podobnou situaci. Klasického Splita v konfiguraci 26/20″ doplnilo MIBO o speciální edici Split 28/20. Nuže, vyplatí se větší kolo i v tomto případě?

Nemá smysl chodit kolem horké kaše. Je to prakticky stejné jako u většiny produkce tradičních českých značek – koloběžka je to výborná, ač ne ideální a prostor pro zlepšení se také najde. Rám je příkladně tuhý, skvěle navržený a zpracovaný. Stupátko, jak je pro MIBO typické, úzké – ne však úplně nejužší, jako u inovovaných menších modelů Royal a Mastr (u nichž se vpředu zužuje), a proto je dostatečně prostorné pro majitele větších chodidel a pro delší trasy. Tady malinko odbočím. Někdy je při sjezdu výhodné nezatáčet tím, že pootočím řídítky, ale přenesením váhy nohy na stupátku na jednu nebo druhou stranu. Tohle je pochopitelně jednodušší se širším stupátkem, nicméně tuto specialitu lze praktikovat i v případě tohoto stupátka osmicentimetrového.

MIBO GT Split 28/20
MIBO GT Split 28/20

Výška nášlapu mi přišla po snížení oproti prototypu vzhledem k určení koloběžky přiměřená, respektive dobrá. Mohlo by být ještě o chlup níž, což se ale dá velice snadno vyřešit užším zadním pláštěm, čímž koloběžka klesne právě tam, kde to potřebujeme nejvíce – vzadu, kde většinou stojíme. (Zadní plášť je v základu o něco širší /47-406/ než přední /37-622/, takže to koloběžce neubere ani na vizuální stránce, a výměnu za adekvátní plášť by měl zvládnout každý oficiální prodejce buď bez, nebo s minimálním doplatkem.)

Nemá moc smysl se obzvláště rozepisovat o brzdách nebo kolech – ty jsou u firmy MIBO tradičně špičkové kvality a velice dlouhé životnosti – konkrétně použité brzdy Shimano řady 4000 potkávám běžně na strojích starších deseti let a bývají v naprosto perfektním stavu. Co se týče plášťů, MIBO postupně čím dál častěji volí Continental místo dříve preferovaných Schwalbe. Přední i zadní plášť testovaného stroje pěkně držel na silnici i za mokra, s přehledem zvládal i běžné městské nerovnosti a minimálně o zadním Continental Ride Tour je známo, že má pravdu skvělou ochranu proti defektu, což je nejen pro období mého testování ideální.

MIBO GT Split 28/20
MIBO GT Split 28/20

Celkově koloběžka krásně drží v zatáčkách a poslouchá i v méně přehledných situacích, a manévruje se s ní o něco lépe, než s již výše zmíněnou Kostkou Travel – což patrně ovlivňuje i celková délka Splita – oproti Travelovi je o pět centimetrů kratší. Šířka řídítek (680 mm) mi rovněž přišla adekvátní, ač bych si je pro jakékoliv delší používání bez nejmenší debaty vybavil rohy. Pokud někomu přijdou moc široká, není nic jednoduššího, než je krapet seříznout.

Rys, který koloběžku Split 28/20 definuje, bez kterého by se jednalo o koloběžku úplně jinou, a tedy by v této podobě nikdy nevznikla, je možnost složení. Mechanismus skládání je prakticky stejný jako u ostatních skládacích modelů značky, a přestože není ideální, je geniální a do ideálu nemá daleko. Split složíte velice rychle a po složení ušetříte spoustu místa. Kloub je dostatečně pevný, takže při jízdě vůbec nepoznáte, že jedete na „skládačce“. Dříve byl problém s aretací ve složeném stavu, tu však MIBO řešilo již dříve páskou na suchý zip a nyní relativně čerstvě i háčkem z 3D tiskárny. 

Zbývají snad dvě drobné nevýhody, a sice o něco zvýšená hmotnost, která je daní za pevnost koloběžky, a pak fakt, že řídítka po opětovném složení musíte srovnat s kolem „podle oka“, a na koloběžce není žádná ryska nebo západka, podle které byste přesné místo dokázali najít. Přesně takhle to však funguje již roky, a jde spíše o bonus, kterým by se koloběžka přiblížila ideálu než o nevýhodu, která by vás při pravidelném používání vytáčela. 

Právě v tomto kontextu by mohl někdo namítnout: skládací koloběžku si pořizuji kvůli skladnosti. Nebude tedy větší kolo na oné skladnosti naopak příliš ubírat? Nebude. Vzhledem k velikosti celé koloběžky je rozdíl dvou palců opravdu minimální, stejně jako rozdíl ve váze. A pokud jde o extrémní případy, kdy koloběžku opravdu potřebujete vměstnat do co nejmenšího prostoru, přední kolo budete stejně z vidlice vytahovat, takže dopad dvou bonusových palců bude ještě menší.

MIBO GT Split 28/20
MIBO GT Split 28/20

Abychom jen nechválili, pojďme zmínit ještě nějaké to minus. A tím, a prakticky jediným, je váha. Ano, celý rám včetně vidlice je z oceli, a když si připočítáme ještě pár gramů skládacího mechanismu, je Split 28/20 se svými 11 kilogramy rozhodně nejtěžší v rámci srovnatelné konkurence. Jenže, je to zkrátka „něco za něco“. Kdo chce koloběžku robustní a prakticky nezničitelnou – a zároveň skládací –, někde musí slevit z nároků, a tato sleva má právě u tohoto modelu podobu vyšší hmotnosti. I proto všem vždy radím, aby si pořádně rozmysleli, jestli doopravdy potřebují skládací koloběžku. 

Pokud plánujete i třeba deset cest vlakem nebo autem (a máte možnost složit jednu zadní sedačku) ročně, stále se vyplatí zvolit třeba i nejbližší alternativu v podobě MIBO Gran Turismo. Sice se, dejme tomu, trochu více zapotíte při balení, o to více si ale užijete samotnou jízdu. A naopak platí, že pokud se zkrátka bez skládání neobejdete a velká neskládací koloběžka nepřichází v úvahu, je o něco vyšší váha jen drobným problémem v porovnání s tím, o co všechno se připravíte, když si kvůli tomu koloběžku nepořídíte vůbec. Nicméně, přesto zde prostor pro snížení váhy je. Například hliníková přední vidlice. U Kostky i u Yedoo hliníková vidlice na ocelovém rámu funguje skvěle, tak proč by nemohla i tady? Osobně jsem několik let jezdil na již zmíněném Gran Turismu, vylepšeném právě o hliníkovou vidlici, a dodnes na ta léta i na onen stroj s láskou vzpomínám.

Do minusů zařazuji ještě jednu záležitost, a sice výšku řídítek, ačkoliv sem vlastně úplně nepatří, protože je relativně snadno řešitelná buď jednoduchým otočením, či přímo výměnou představce za odlišný, s jiným sklonem (rovněž běžná praxe u všech autorizovaných prodejců značky). Přestože je rozsah výšky řídítek v základu nižší než u Travela (tam mi to příliš nevadilo), kdežto u Splita mi vzpřímenější postoj vadí, a kdybych si koloběžku pořizoval, rozhodně bych si kokpit snížil. Split díky řídítkům působí sportovněji a proto mi k němu nižší položení řídítek sedí víc. Nebo to snad může být právě mou zkušeností s GT, kde jsem měl řídítka nejníže, co to šlo? Kdoví. Každopádně, výška řídítek není u Splita fixní, takže je to otázka celkem irelevantní.

MIBO GT Split 28/20
MIBO GT Split 28/20

Co říci závěrem? MIBO Split 28/20 je podle očekávání skvělá a praktická koloběžka. Ano, rozdíl s kolegou 26/20 je stejný jako například u Kostky Tour vs. Travel – větší kolo vpředu minimálně pocitově opravdu poznáte. Pokud tedy žádáte co nejkomfortnější jízdu na delší tratě, která jde s větší velikostí kol ruku v ruce, a zároveň musíte sáhnout po nějaké skládací variantě, prakticky není nad čím přemýšlet.

MIBO GT Split 28/20

Plusy a minusy

  • výborná geometrie
  • příkladně tuhý rám
  • výborné jízdní vlastnosti
  • kvalitní skládací mechanismus

…ale

  • široký zadní náboj
  • vyšší hmotnost


Zdroj

MIBO

Cena

10 990 Kč (12/2023 /zaváděcí cena/)

Sdílej:

4 komentáře

  1. Když obecně na ty skládačky koukám, tak než se otáčet z představcem a pak hledat při sestavování správnou polohu řidítek, tak bych radši rozpojil čelisti přední véčkový brzdy a vyndal přední kolo.

    1. Jenže s pouhým vyndaným předním kolem ta koloběžka furt třeba do autobusu nesmí. S otočenými řidítky a „zlomená“ jo. A ani do přepravního vaku by se nevlezla s řidítky na místě.

      1. Zlomení u skládačky je samozřejmost, kterou jsem nerozporoval.
        Trošku mně nedochází, jak moc se změní rozměr složený koloběžky s otočenými a neotočenými řídítky, že by se nevešla do vaku, ale třebas to tak je. Mně osobně by se stejně nechtělo tahat se s vakem .

  2. Je to opravdu skvělá koloběžka. Poslední letošní moje jízda byla zároveň první (zajížděcí) jízda na Mibo GT Split 28/20 a jsem fakt nadšený.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *