Search
Close this search box.

Aktualizace: MIBO GT Split 28/20 již na trhu. A za super cenu

Někdy se okolnosti sejdou tak, jak by to člověk nečekal. Sotva jsme vydali první pohled na předprodukční MIBO Split 28/20, dostali jsme „hlášku“, že čekání na sériové modely bude velmi krátké. Sešlo se pět dní a… koloběžky jsou k mání u prodejců této značky. Zároveň toho také o novém modelu víme o něco víc – včetně zajímavé zaváděcí ceny. Následuje tudíž aktualizace původního preview. Čtěte dále.

 

To jsou fofry!

Počínaje dnešním dnem by MIBO Split 28/20 mělo být k mání u prodejců. Letmo jsem se mrknul na brněnské Kolobky.cz a plzeňskou speciálku KOLOBĚHsport a… jsou skladem. Předpokládám tedy, že i někde mezi Brnem a Plzní budou Splity 28/20 také k mání. A pak, že pátek třináctého přináší neštěstí :-)

Ještě zajímavější je pohled na cenovku. Přeškrtnutou číslovku 15 990 nahrazuje o pět tisíc nižší cena 10 990 Kč. Jedná se o zaváděcí cenu, platnou do konce tohoto roku. Na oficiálním e-shopu Mibokolobezky.cz je sice Split 28/20 aktuálně ve stavu ve výrobě, ale podle sdělení výrobce je to jen proto, že první várka byla rozeslaná prodejců a pracuje se na další, která by měla být dostupná zhruba do 10 dní. Další pak v polovině listopadu. Pokud o tuto koloběžku máte zájem – a někdo rychlejší už ji koupil – nebojte se tedy Split 28/20 u některého z prodejců předobjednat. I kdyby měl přijít na Ježíška, bude to jistě krásný dáreček :-)

MIBO Split 28/20 je dostupné ve dvou barevných provedeních – perleťová opálově zelená a perleťová ostružinová | Zdroj foto MIBO
MIBO Split 28/20 je dostupné ve dvou barevných provedeních – perleťová opálově zelená a perleťová ostružinová | Zdroj foto MIBO

Jak to bude se sníženým stupátkem, to teprve uvidíme při testování, nicméně byli jsme ubezpečení, že aretací ve složeném stavu jsou sériové koloběžky opatřené. Což je další dobrá zpráva při pátku třináctého. I když… jak jste si jistě všimli, aretace, vložená pod představcem zvyšuje nejnižší polohu řídítek a to každému nemusí vyhovovat. Ale nechci předjímat, uvidíme v praxi.

Aretační „modul“ je na koloběžce nasunutý na trubce představce, oranžová část na gumě se po složení zahákne za „špici“ zadního kola | Zdroj foto MIBO
Aretační „modul“ je na koloběžce nasunutý na trubce představce, oranžová část na gumě se po složení zahákne za „špici“ zadního kola | Zdroj foto MIBO

Prototyp

Všichni, kdo se kolem koloběžek trochu pohybují, ví, že MIBO je kromě jiného také průkopníkem skládacích koloběžek u nás. Zvykli jsme si také, že skládací koloběžky nemusí být nutně jen malé, nicméně doposud byly na trhu největší skládačky s koly 26/20 palců. Snad už brzy se to ale změní, protože MIBO chystá model s předním 28″ kolem. S Bolkem jsme se lehce mrkli na prototyp tohoto stroje.

Pro korektnost: Informace o tom, že doposud byly největší skládací koloběžky s koly 28/20 palců, není úplně přesná. Právě MIBO vyrobilo – nevím, kolik kusů – modelu GS čili Goodspeed (26/26″) ve skládacím provedení a na konci roku 2019 udělalo limitovanou edici modelu Split (původně osazeného koly 26/20″) s přední osmadvacítkou. Nicméně dál se už tento stroj nevyráběl, až do… dokud MIBO neuvede na trh nový Split 28/20, což by mělo být brzy, určitě ještě letos. Předprodukční kousek tohoto modelu vám právě nyní představujeme. Proto, že nejde o sériový model, berte prosím tento článek pouze jako upoutávku na novinku, kterou tradičně pečlivě otestujeme v sériovém provedení.

MIBO GT Split 28/20 (prototyp)
MIBO GT Split 28/20 (prototyp)

Od původního Splitu, jak jsme ho na Přibližovadlech testovali téměř přesně před pěti lety, je nový model na první pohled k nerozeznání. Možná dříve než většího předního kola, si všimnete rovných řídítek, která díky vyššímu hlavovému složení nahradila původní vlaštovky. Protože jde o preview, neuvádíme zde rozměry, byť já jsem tuto koloběžku s metrem samozřejmě „interně obešel“ :-) Podle všeho to vypadá, že výrobce nevzal rám původního Splitu, aby na něj dal jinou přední vidlici a kolo – což se upřímně řečeno nabízí –, ale vytvořil nový rám (nebo rám s novou geometrií) speciálně pro model 28/20. Což je samozřejmě chvályhodné.

MIBO GT Split 28/20 (prototyp)
MIBO GT Split 28/20 (prototyp)

Jinak je to ale po všech stránkách MIBO, jak ho koloběžkáři znají. Ocelová konstrukce s typickým MIBO-designem, úzké, mírně prohnuté, vpředu se zvedající stupátko (š. 80 mm), obě kola se 100mm náboji (není už čas na zúžení zadní stavby? :-)), vynikající tuhost rámu, osvědčený mibácký skládací skládací mechanismus. Na testovaném prototypu bylo stupátko trochu zbytečně vysoké (světlost 60 mm pod patou), ale podle sdělení výrobce by produkční kusy měly mít nášlap nižší. Což je taky dobře.

MIBO GT Split 28/20 (prototyp) | Zadní stavba se za stupátkem kvůli kolu s „nekoloběžkovým“ nábojem šíře 100 mm rozšiřuje více, než by bylo nutné s úzkým nábojem
MIBO GT Split 28/20 (prototyp) | Zadní stavba se za stupátkem kvůli kolu s „nekoloběžkovým“ nábojem šíře 100 mm rozšiřuje více, než by bylo nutné s úzkým nábojem
MIBO GT Split 28/20 (prototyp) | Šroubovací „rychloupínáky“ v zadním kole alespoň trochu eliminují nebezpečí ukopnutí kotníku
MIBO GT Split 28/20 (prototyp) | Šroubovací „rychloupínáky“ v zadním kole alespoň trochu eliminují nebezpečí ukopnutí kotníku

Osobně jsem zvědavý, jestli bude u produkčních kusů nějaká aretace složené koloběžky. Bez ní mi skládačky od MIBA dokážou – korektně řečeno – silně narušit mou komfortní zónu. Zkrátka nasr… :-) Ale vážně: Možná ten, kdo svůj stroj skládá několikrát denně, si najde nějaký grif, jak složenou nezaaretovanou koloběžku přenášet, aniž by se mu v rukou rozpadala, ale já jsem s ní doslova bojoval. Možná jsem však jenom nešikovný…

Upřesnění viz info výše.

MIBO GT Split 28/20 (prototyp) | Ve složeném stavu
MIBO GT Split 28/20 (prototyp) | Ve složeném stavu
MIBO GT Split 28/20 (prototyp) | Rychloupínák pro řídítka umožňuje nejen jejich otočení ve složeném stavu, ale také rychlou a pohodlnou změnu výšky kokpitu
MIBO GT Split 28/20 (prototyp) | Rychloupínák pro řídítka umožňuje nejen jejich otočení ve složeném stavu, ale také rychlou a pohodlnou změnu výšky kokpitu

Aniž bych chtěl vynášet jakékoliv předčasné soudy, musím říct, že těch pár desítek kilometrů, které jsem na předprodukčním Splitu 28/20 najel, ve mě zanechalo výborný pocit (i přes vyšší nášlap). Detaily prozradím skutečně až v recenzi ostrého modelu, nicméně i zde se ukazuje, že MIBO není v konstrukci koloběžek žádným nováčkem a velmi dobře ví, jak je třeba ty jekly naohýbat a svařit, aby se na tom i dobře jezdilo :-) Říkám tomu „česká koloběžková škola“ a tvrdím, že v tomto jsou koloběžky českých výrobců nejlepší na světě.

MIBO GT Split 28/20 (prototyp) v akci | Foto Kateřina Nováková
MIBO GT Split 28/20 (prototyp) v akci | Foto Kateřina Nováková

Bolek o Splitu 28/20

Novinka od firmy MIBO v podobě osmadvacetipalcového Splita je podle mě přesně to, co na trhu chybí. I pár palců navíc dokáže při správné geometrii výrazně zlepšit zážitek z jízdy a přitom těch několik centimetrů nijak neubírá koloběžce na skladnosti – koneckonců se zvětšuje hlavně přední kolo, které lze bez větších problémů sundat. A že MIBO ví, jak má správná geometrie koloběžky vypadat, víme dávno. Osobně vlastně nepamatuju jediný model, který by se dostal do fáze sériové výroby a neměl spolehlivé až vynikající vlastnosti. 

Je pravdou, že testovaný model má o chlup vyšší nášlap, než je zdrávo – a pravidelní čtenáři vědí, že tento parametr obzvláště bedlivě sleduji :-) – ale jednak je na zadním kole dost široký plášť, jehož výměnou koloběžka výrazně klesne, a navíc máme zákulisní informace od výrobce, že produkční verze bude mít oproti prototypu stupátko ještě o chlup níže – tak, jak jsme u tradičně nižších koloběžek MIBO zvyklí. K tomu klasické osazení osvědčených značek Shimano, Novatec, Continental… no, myslím, že se máme na co těšit.

MIBO GT Split 28/20 (prototyp) | Skládací mechanismus rámu – osvědčená klasika, jak ji u koloběžek MIBO známe už pěkných pár let
MIBO GT Split 28/20 (prototyp) | Skládací mechanismus rámu – osvědčená klasika, jak ji u koloběžek MIBO známe už pěkných pár let

Související články

Test původního Splitu s koly 26/20″
Mibo GT Split – nebude vám překážet. Podrobná recenze

Sdílej:

Jeden komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *