O tom, že produkci koloběžek značky Morxes převzal náš největší výrobce Kostka – kolobka, jsem psal už někdy v únoru tohoto roku, neřkuli že „jedna pani to povidala“ už delší čas před tím. První dva modely Morxesů z výrobních dílen Kostky se v koloběžkových obchodech objevily někdy na jaře, ale teprve nyní se tato značka dostává do oficiální nabídky Kostky. Co je přichystáno pro příznivce příhradového rámu z chrom-molybdenových trubek?
Pro turisty i sporťáky
Aktuálně jsou na trhu dva sobě hodně podobné modely velkých koloběžek: Morxes Sport s koly 28/20″ a Morxes Giro, osazený koly 26/20 palců. U Kostků dobře ví, jaká velikost koloběžek jde nejlépe na odbyt, tudíž obnovili výrobu dvojice modelů, kdy jeden – Giro – je de facto vysloveně turistický, druhý s větším předním kolem – Sport – řekněme sportovně-turistický.
Morxesy jsou proslulé svým velmi tuhým rámem, zachovávajícím však „normální“ hmotnost. Je tedy dobré vědět, že původní konstrukce Morxesů se nezměnila, fandové Morčat mohou dál obdivovat zaoblený tvar hlavního rámového (dvoj)profilu s typickými příhradovými příčkami. Novinkou je příprava pro lehký kostkovic stojánek. Oba modely jsou vyráběné pouze v jedné barvě – v černém metalickém laku. Když se vrátím ke zmíněné hmotnosti koloběžek, pak oba modely by měly na váze ukazovat něco kolem 9 kg.
„Při starém“ samozřejmě zůstává materiál rámu čili CrMo ocel, tudíž i ruční svařování. Hand made jako vyšitý. Vlastně vysvařovaný :-) Pro mě trochu překvapivě Kostka nezúžil zadní stavbu – ponechal vidlici pro 100mm náboje zadního kola. Zdůvodnění ale zní logicky: Budoucí kompatibilita s kotoučovými brzdami, které se do koloběžek pomalu, ale jistě tvrdě tlačí. Při přechodu na kotoučovky pak stačí jen na vidlice nedávat pivoty na V-brzdy, naopak tam navařit úchyty pro třmeny kotoučových brzd.
Protože kola vyrábí Kostka na automatizované lince ve vlastní režii, logicky také u nových Morčat najdete kola stejné produkce, včetně vlastních nábojů na kvalitních průmyslových ložiscích. Obutí plášti Schwalbe Marathon Racer je u Kostky víceméně standardem, tudíž i Morxesy dostaly tyto osvědčené pláště. Dlužno dodat, že u modelu Sport se doslova nabízí přezutí na užší pláště (a nižší – stupátko se světlostí 50 mm to umožňuje), což z něj rázem udělá sportovní stroj pro ty, kteří rádi drží svou tepovku na vyšších hodnotách.
Véčka řady 4000 od Shimana jsou u koloběžek Kostka (nejen) taktéž osvědčená, nebyl tedy žádný důvod nedat je i na nová Morčata. Řízení je pak „koupené“ od ITM – nízké oversize vlaštovky a představec s nízkým vyložením. Plus gripy z tvrzené pěny… a jedem! :-)
Výroba jede
Na webu Kostky je oficiálně k mání zatím pouze Morxes Sport, nicméně v průběhu léta by mělo přibýt i Giro. To byste ale (stejně jako Sport) mohli najít skladem v některé z vybraných koloběžkáren, které byly Morčaty zásobeny už v květnu.
Oficiální cena Morxes Sport: 15 990 Kč (07/2022) /u některých prodejců cca o 1 000 Kč níže/ Morxes Giro cca –500 Kč
Batoh nechte doma
U Kostků pro znovunarozená Morčata připravili také dvě brašny, které možná potěší také majitele původních Morxesů – rámovou dvoubrašnu Morxes Twin a brašnu na představec Morxes MTB. K nim, myslím, není třeba dalšího komentáře – fotografie řeknou vše.
Brašny Morxes – zdroj a ceny (07/2022)
Morxes MTB: 849 Kč
Morxes Twin: 1 299 Kč
Jeden komentář
Ahoj Petře. Nové Morče, Respektive Morxes Sport od Kostky již vlastním od Vánoc.
Hlásím pro ty co by velmi chtěli jinou barvu či kotoučové brzdy že je to možné! Akorát si to musí člověk trochu vykričet… (Nebo možná ne, ale asi jsem byl první, kdo to od nich chtěl, takže se tvářily trochu divně :D )