Search
Close this search box.

Na kole ve městě nikoliv podle vlády nebo Fendrycha

Celý článek Předminulou středu naše vláda schválila materiál nazvaný Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy České republiky pro léta 2013–2020. Spolu s dalšími informacemi a dokumenty jej najdete na webu Cyklodoprava.cz. Kolem cyklostrategie se samozřejmě vyrojila spousta komentářů a já si jeden taky neodpustím.

 

Nebude to však komentář ke zmíněnému dokumentu. Nemám čas číst výplody dobře placených ministerských úředníků, jejichž náplní práce je vytvářet spousty zbytečných slov. Stačilo mi pár výňatků, například – cituji:

„Je třeba zvýšit podíl cyklistiky v rovinatých městech na přepravních výkonech na 25 % do roku 2025.“

Jednak mě irituje pojem „přepravní výkony“, druhak se ptám: To si vážně někdo myslí, že čtvrtina obyvatel měst bude za dvanáct let jezdit na kole? Nechci ale tuhle záležitost shazovat a nedejbože tvrdit, že vláda dělá všechno špatně. Už jen to, že se o cyklodopravě začalo více mluvit, a to i v celostátních médiích, je velmi pozitivní.

Původně jsem se k téhle problematice vlastně ani nechtěl vyjadřovat, avšak nadzdvihnul mě ze židle Martin Fendrych a jeho článek na Aktuálně.cz. Podotýkám, že Martina Fendrycha si jako novináře velmi vážím, ale evidentně by měl zůstat u politiky, protože téma cyklodopravy mu moc nesedlo. Už jen ten bulvární titulek: Začíná válka: cyklisti proti automobilistům.

V nadbytku asfaltu a betonu

Zapomeňte tedy nyní na vládní dokument i na Martina Fendrycha – teď budete číst názory Petra Lindnera. Byť s nimi samozřejmě nemusíte souhlasit…

Dovolím si začít tím, co pro rozvoj cyklodopravy nutné není. Ano, jde o nejoblíbenější klišé o tom, že u nás chybí cyklostezky, cyklopruhy, zkrátka takzvaná infrastruktura. Dámy prominou, ale to je kravina. Stoupněte si chvíli na rušnou městskou křižovatku a udělejte si bleskový průzkum, kolik lidí jezdí průměrně autem. Bude to číslo mezi jedním až dvěma. Nyní tedy nahraďte jedno auto jedním až dvěma cyklisty (nebo koloběžkáři). Co se stane? Prostor se rázem zvětší! Jedna plechovka totiž samozřejmě zabírá mnohem více místa než jeden až dva cyklisté. Tak na co stavět cyklostezky, asfaltovat a betonovat další plochy? Když pár lidí přesedne z aut na kola, budou ulice prázdnější.

Tedy pokud se nestane spíš to, co Martin Fendrych správně píše (abyste viděli, že v něčem s ním souhlasím), a totiž že „…u nás, pokud známo, neplatí, že na kolo přesedlávají lidé, kteří normálně do práce jezdí autem. Mnohem spíš na ně sedají ženy a muži, kteří jinak jezdí tramvají, metrem nebo autobusem.“ Pak je to samozřejmě ještě komplikovanější problém propojený s koncepcí MHD, zejména ve velkých městech. Ale to už je fakt námět na jiný článek.

Ve městě na kole
K čemu je cyklostezka, když jí do cesty nějaký blbec postaví zastávku MHD? Chápete to? | Brno, ulice Hlinky (a jiné)

Nicméně já stále tvrdím, že cyklostezky neboli infrastruktura nejsou ten hlavní problém. Ano, existují samozřejmě výjimky. Po čtyř- a víceproudých silnicích se dost dobře ve městě na kole jezdit nedá, to uznávám. A nevede-li souběžně nebo alternativní trasou „menší“ komunikace, je třeba naprosto vážně o cyklostezce uvažovat. Ovšem pozor, o cyklostezce! Nikoliv o stezce pro cyklisty a pěší. A inlajnisty a matky s kočárky a pejskaře… Mají-li na jednu úzkou cestičku přístup všichni jmenovaní, je to o ničem, a naopak možná nebezpečnější než jezdit mezi auty na silnici. Možná i tohle časem u nás někdo pochopí.

V každém případě závěr první části je ten, že pro rozvoj cyklodopravy rozhodně není strategické budování speciální infrastruktury. To jsou jen vějičky stavebních lobby, na které jsou politici bohužel těsně napojeni. (Jak jinak, než přes prachy, že ano?) Asfaltu a betonu je ve městech skutečně dost, naopak zeleně se nedostává. Ostatně kolo nepotřebuje nezbytně nutně hladký asfalt. Bude-li mít cyklista občas v cestě nějaký ten šotolinový povrch, aspoň bude jízda pestřejší.

Helmu? Na co?

Co je tedy naopak potřeba? Překvapivě jednoduchá „opatření“, která jsou navíc zadarmo. Předesílám, že o to horší a delší bude, je prosadit v praxi – oboje se totiž týkají změny myšlení lidí. Nikoliv ale politiků či cykloaktivistů, nýbrž nás. De facto všech lidí, kteří se nějakým způsobem účastní silničního provozu.

O obojím jsem už na Přibližovadlech psal – první je lidská lenost (viz článek). Vezmu to rychle a stručně: Měkoučká sedačka, střecha nad hlavou a jiné vymoženosti auta jsou samozřejmě pohodlnější nežli jízda na kole. A člověk je tvor od přírody líný, tak proč by si měl komplikovat život nějakým jezděním na kole? Pokud onu lenost nepřekonáte, nemáte se o čem bavit.

Do karet autodopravě hraje také cenová dostupnost. Dokud budou auta a pohonné hmoty tak levné jako teď, většina lidí nebude mít důvod jezdit na kole. Klepete si na čelo, jestli jsem normální? Že je to levné? Vždyť benzín i nafta jsou čím dál dražší! No a co? Evidentně si to může dovolit skoro každý, protože silnice jsou auty totálně přecpané. Asi tak strašně drahé to tedy nebude. Ne, že by tedy kolo nebylo nesrovnatelně levnější, ale znáte to – pohodlíčko auta je prostě nadevše. A zase jsme u toho…

A co byste řekli takovéto sofistikované cyklostezce v polích mezi moravskými Nezamyslicemi a Morkovicemi? Na necelých dvanácti kilometrech je takových křižovatek pět! Jeden se diví, že zde rovnou neudělali mimoúrovňové křížení… | Foto Vláďa Hudeček
A co byste řekli takovéto sofistikované cyklostezce v polích mezi moravskými Nezamyslicemi a Morkovicemi? Na necelých dvanácti kilometrech je takových křižovatek pět! Jeden se diví, že zde rovnou neudělali mimoúrovňové křížení… | Foto Vláďa Hudeček

Druhý problém nebo spíše věc ke změně je ještě mnohem náročnější, a mám vážné obavy, že naše generace se už změny nedožije. Je totiž nutné, aby se změnilo myšlení lidí co se týče respektování druhých. Psal jsem o tom dříve zde.

Víte, proč v Dánsku nebo Holandsku nejezdí lidi na kole v helmách? Protože se nebojí o svůj život. Vědí, že ze strany řidičů aut jsou respektováni jako slabší a zranitelnější jedinci. U nás? Přesně jak to napsal Fendrych – jsme ve válce. Plechovkáři nenávidí pumpičkáře a obráceně. Nebudu to dál protahovat, protože by to bylo na odbornou stať z psychologie a sociologie, jen zopakuji již řečené – dokud se lidé nebudou na silnicích vzájemně respektovat, jsou další opatření v podstatě zbytečná. Autaři si musí uvědomit, že nejsou nadřazenou rasou, stejně jako cyklisté si nesmí svoje práva vynucovat neférovým jednáním. Blbci jsou na obou stranách zastoupeni plus-minus rovnoměrně, takže tvrdit, že co cyklista, to nebezpečný jedinec, není jen další oblíbené klišé, ale stejně nebezpečné paušalizování.

Nechci vypadat jako naivní hipík, pár křížků už na hřbetě mám a vlasy po pás už jsou také minulostí. Mám ale návrh, jak začít. Zkusme se na sebe na silnici ve městě (i mimo něj) vzájemně usmívat, mohl by to být první krok ke vzájemnému porozumění…

Dodatek

Tento článek mi z různých důvodů nečinně ležel asi týden v počítači, zatímco já jsem se jako obvykle proháněl na kole či koloběžce Brnem. Když se mi jeden inteligent za volantem snažil vynadat, jak jsem si mohl dovolit jej u semaforu předjet zprava a postavit se před něj, podle vlastního návodu jsem se na něj usmíval. „Je to dement, ser na něj!“ Sdělil mu jeho spolujezdec, aby oba s vytúrovaným motorem zmizeli stoupnout si do další fronty k dalšímu semaforu. Tak nevím, jestli to s tím usmíváním byl dobrý nápad…

Sdílej:

11 komentáře

  1. Nemyslím, že změna není možná, ale její provedení bych osobně viděl v kombinaci bezplatného či velmi zvýhodněného přepravného skládacích kol(kolobrnd) v MHD a v neposlední řadě v zavedení něčeho obdobného jako je londýnské mýto. to by ve městech znevýhodnilo popojíždění autem.

  2. Řeší se cyklostezky, pohodlí a mnoho dalších faktorů, ale zapomíná se podle mě na to podstatné. Cestování na koloběžce (kole), je fajn, ale co až dojedu do cíle? Kde mohu nechat koloběžku, abych měl také na čem jet zpátky? Jezdíme doma na koloběžkách rádi, běžně si dáme před spaním 20 až 40km, ale pokud potřebuji jet na úřad, do obchodu, nebo kamkoliv jinam, nezbývá, než sednout do auta, protože to zamknu na ulici a ono tam na mě počká.

  3. Kdyby jsi byl hezka zenska, tak by ses divil, jak by to fungovalo (ten usmev) a nikdo by si najednou nic o demenci nemyslel…

  4. Tento problém som už vyriešil pomocou skládačky. Kritické úseky skrátka prejdem sockou, pardon MHD, alebo vlakom a tie bezpečné na kole. Vtomto smere je moj brompton skrátka geniálna věc.

  5. zabrousím trochu do říše pohádek :

    naskočím doma na koloběžku, dojedu do vedlejší vsi do obchodu a nechám ji před krámem. Když mám nakoupeno, vylezu z obchodu, nákup dám do košíku na řidítkách koloběžky, která tam na mě neporušená čeká a jedu domů. Podobně s návštěvou úřadů, kamarádů, atd.

    Konec pohádek.

    V reálu naprosto nesmyslně jezdím pár kilometrů tam a zpátky autem jen kvůli tomu, že nehodlám každou chvíli kupovat novou koloběžku, nebo v lepším případě jen některé části. Není to u mě a mnoha dalších o lenosti, nedostatku cyklostezek, nebo že bych čekal, až někdo vyhlásí rok cyklistiky.

  6. ad říše pohádek – podobně to s koloběžkou a nákupy praktikuju já. S drobným rozdílem – koloběžku nenechávám venku, ale beru ji dovnitř.

    Ve „velkých obchodech“ stylu Tesco, Albert, ji vozím s sebou – zabere s otočenými řidítky míň místa než ty šílené nákupní vozíky – v menších obchodech ji odkládám někde u pokladny – po domluvě s prodavačkou.

    Jasně, občas to někomu není po chuti (jako třeba jedné pokladní z Tesca ve Zlíně), ale to mají blbé, že :-) Hlídané stojany na koloběžky nemají a když se mi z ní něco ztratí, tak mi to nezaplatí. Takže s koloběžkou nebo vůbec :-)

    Sám v obchodě prodávám a občas trnu, když vidím někoho, jak tu před obchodem jen opře kolo nebo koloběžku a jde dovnitř. Koloběžkářům rovnou říkám, ať ji vezmou dovnitř, kolo už zabere víc místa, takže ne vždy…

    A abych lezl do obchodu 20 minut pěšky, když jsem tam na koloběžce za 5… :-D

  7. Petr to napsal hezky. A podobně s ním si myslím, že pro rozvoj cyklodopravy ve městech není vždy nutné stavět nové cyklopruhy, ale cestu vidím spíše v omezení „plechovkové“ dopravy hlavně v centrech měst. Aspoň teda Budějcům by to jenom prospělo (jestli si toto přečte průměrný budějčák, tak se mnou asi nebude souhlasit). Ono je vyzkoušeno, že čím víc silnic pro auta a parkovacích míst ve městě je, tím je ve městě i více aut. Takže řešením dopravních zácp není zvyšování propustnosti ulic, ale naopak. Propustnost je třeba zvyšovat na obchvatech měst. Uvnitř města bych udělal z ulic jednosměrky a rázem by zbylo dost místa pro vyhrazené pruhy pro MHD a pro další ekologickou dopravu (pozn. – bus MHD sice také smrdí, ale v přepočtu na počet pasažérů je to dobré skóre proti autu a tak bus beru jako ekologický dopr. prostředek).
    Je to sice trochu zjednodušený pohled na věc, ale věřím, že na tomto principu by se dalo dopravu ve městech úspěšně řešit. A nemuselo y to stát ani tak moc peněz (Což je v naší zemi vlastně chyba. Proč by politici něco dělali, když to stojí málo a málo se na tom tedy dá strhnout.)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *