Search
Close this search box.

Nová kola pro koloběžku Friend – přítel pro „Kamaráda“

Celý článek Uživatelé „standardních“ K-biků nebo Friendů znají nepříjemné negativum těchto koloběžek – kola s nepříliš kvalitními ráfky bez soustružené brzdové plochy, která při brzdění „cukají“. V recenzi Frienda jsem napsal: „Výrobce slibuje, že se na tento problém zaměří…“ a zaměřil, a vyřešil jej. Nová kola pro Frienda jsou výborná!

 

Prolog

Na úvod technická informace pro ty, kteří neznají podrobné technické detaily koloběžek Friend (nebo K-bike). Kola, o nichž bude v tomto článku řeč, jsou vzhledem ke svojí specifické konstrukci kompatibilní pouze a jedině s koloběžkou Friend, případně je lze použít jako přední kolo na K-bike K7. Na žádnou jinou kolobrndu se vám je nepodaří nasadit.

Nová kola pro Frienda – přítel pro „Kamaráda“
Friend s novými koly je fešák!
Nejen ráfky

Protože jde o kola pro Frienda (nebo přední kolo K-bike K7), mají průměr 16 palců, to jen aby bylo úplně jasno. Dalším specifikem je speciální uložení náboje v rámu koloběžky, vzhledem němuž, jak jsem psal v minulém odstavci, je omezená kompatibilita těchto kol. Výrobce (nebo spíše přesněji producent, jelikož výroba je outsourcovaná) – pražské Koloběžky pro dospělé čili Ilona a Pepa Nistlerovi – se však rozhodli, že přetvoří celá kola, tedy včetně nábojů a výpletu. I stalo se…

Nová kola pro Frienda – přítel pro „Kamaráda“
Nová kola pro Frienda

Výsledkem jsou kola se svébytným šestihranným nábojem, radiálním výpletem čtyřiadvaceti přímo uloženými dráty a dvoustěnným ráfkem se soustruženou brzdnou plochou.

Začnu-li od nábojů, pak musím přiznat, že když jsem jej poprvé viděl na výkresech a 3D vizualizacích, zrovna odvázaný jsem z nich – přesněji z jejich šestihranného designu – nebyl. Když mi přišla fyzická kola, musel jsem ze svého názoru slevit, abych si jej takříkajíc zcela poopravil, jakmile jsem kola nasadil na Frienda. Vážně mu to sluší velmi.

Nová kola pro Frienda – přítel pro „Kamaráda“

Byť náboje nových kol využívají původního konceptu s pevnou osou fixovanou v rámu inbusovým šroubem M8 (ono to ani jinak nejde), jsou i z pohledu vnitřní konstrukce nové. Rozdíl je v duté ose, která je u původní konstrukce Petra Vavruši ocelová, kdežto zde je – stejně jako tělo náboje a 3mm podložky z vnější strany osy – hliníková, přesněji vyrobena ze slitiny EN-AW 7075 čili z takzvaného „leteckého duralu“. V náboji jsou nalisovaná japonská utěsněná průmyslová ložiska typu 6001-2RS.

Nová kola pro Frienda – přítel pro „Kamaráda“
Osa náboje s ložisky a fixačními podložkami | Foto Jirka Salivar

Pojďme dále. Výplet, jak jsem už napsal, využívá 24 přímo uložených drátů. Na fotografii „ob jedno“ výše si všimněte, jak jsou vzhledem k šestihrannému provedení náboje uloženy na jedné straně v plochách šestihranu, na druhé straně pak i v jeho hranách. Není to nic proti ničemu, jen to vypadá zajímavě. Ale vrtat bych to nechtěl…

Dráty jsou nerezové, a rozdíl oproti původním – přesněji řečeno standardním – kolům à la K-bike, je jednak v jejich počtu, 24 vs 16 „špic“, ale samozřejmě také v průměru. Zatímco originální K-bikovská kola využívají motocyklové dráty o průměru 2,5 mm, zde musí stačit (a samozřejmě také stačí) standardní dva milimetry tloušťky.

No a konečně je tu ráfek z produkce slavičínského Remerxu – jak už jsem napsal – dvoustěnný se soustruženou brzdnou plochou. Kromě uvedených specifik je zde rozdíl ještě v jeho šířce. Nový ráfek má šířku 19 mm (oproti 21 mm), takže po výměně kol musíte „přeštelovat“ V-brzdy. Odměna za tuto malou komplikaci v podobě „necukání“ při brzdění, je však sladká :-)

Nová kola pro Frienda – přítel pro „Kamaráda“

„Cukatura“ se nekoná!

Stejně jako jsem žil v „designovém omylu“ ohledně šestihranných nábojů, myslel jsem si, že nová kola budou těžší nežli původní. Těžší ráfky, více drátů (byť tenčích)… Omyl. Kola jsou úplně stejně těžká – váha ukazuje shodně 490 gramů u „staré“ i nové varianty.

Brzdění je naprosto plynulé, špalky se luxusně jemně, ale nezvykle účinně zakusují do ráfků – až jsem musel zadní brzdu trochu „povolit“, protože mi zadní kolo najednou šlo nebývale často do smyku.

Další informaci prosím berte jako exaktně neověřenou, takovou menší „dojmologii“. Nicméně mám pocit, že nová kola se také lépe točí. Nemohu to opravdu žádným měřením prokázat, ale jízda se mi zdá o fous svižnější, snazší.

Barvy a ceny

Na fotografiích výše vidíte nová kola v jednom z barevných provedení. Jaká budou další? Následuje strohý výčet:

Stříbrné náboje (v barvě materiálu) + stříbrné dráty + stříbrné niple + černý ráfek se (stříbrnou) soustruženou brzdnou plochou

Stříbrné náboje (v barvě materiálu) + černé dráty + stříbrné niple + černý ráfek se (stříbrnou) soustruženou brzdnou plochou – testovaná varianta

Červeně eloxované náboje + stříbrné dráty + červeně eloxované niple + černý ráfek se (stříbrnou) soustruženou brzdnou plochou

Červeně eloxované náboje + černé dráty + červeně eloxované niple + černý ráfek se (stříbrnou) soustruženou brzdnou plochou

Nová kola pro koloběžku Friend – přítel pro „Kamaráda“
Červeně eloxované náboje a niple | Foto Jirka Salivar
Nová kola pro koloběžku Friend – přítel pro „Kamaráda“
Červeně eloxované náboje a niple | Foto Jirka Salivar

A kolik vás to bude stát? Dlužno nejprve doplnit, že nová kola jsou příplatkovou výbavou Frienda. Pokud si je poručíte při nákupu nové koloběžky Friend, zaplatíte navíc pouhých 1 000 Kč.
Samotná kola separátně pak stojí 1 650 Kč/1 ks.

Povedlo se

Když to napíšu s mírnou nadsázkou, tak Ilona a Pepa Nistlerovi jsou lidmi, kteří rádi řeší problémy. A původní K-biková kola problémy měla. Ne sice nijak fatální, protože minimálně jejich konstrukce je nadčasová, ovšem ono „cukání“ při brzdění bylo nepříjemné. A „IaP“ to vyřešili…
Já mám na nových kolech zatím najeto cca 250–300 testovacích kilometrů (nemám na Friendu „tachák“ :-)), a jsem naprosto spokojen. Kvalitativní posun je zde zřejmý a kola můžu jen doporučit. Ze svého Frienda je určitě už nesundám…


Zdroj

Koloběžky pro dospělé
Smotlachova 582/2
142 00 Praha

tel.: +420 607 617 876
e-mail: kolobezky-pro-dospele@kolobezky-pro-dospele.cz

Sdílej:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *