Search
Close this search box.

Koloběžka Friend – kompletní test

Celý článek Už jsem to na Přibližovadlech psal – nabídka malých nebo chcete-li městských koloběžek, se dvěma 16″ koly se v letošní sezóně pěkně rozrostla. Mezi nové modely patří také zajímavý počin firmy Koloběžky pro dospělé se jménem Friend. A jak se zdá, Friend bude kamarádem nejednomu spokojenému uživateli…

 

Kompletní recenze je hotová – pokud jste četli první pohled, můžete směle přeskočit na část Jízdní vlastnosti.

Prolog

Vypadá to jako K-bike, ale jmenuje se Friend? Co to na nás ten Petr Vavruša šije za boudu? Už jsem se o tom na Přibližovadlech krátce zmiňoval, ale pro pořádek raději ještě jednou zopakuji. Friend „nešije“ Petr Vavruša čili zlínská firma K-bike, nýbrž pražský prodejce (a nyní už tedy i výrobce) Koloběžky pro dospělé. Původ v K-biku se ale samozřejmě na Friendu přehlédnout nedá, takže je dobré historii vzniku této koloběžky více rozvést.

Koloběžka Friend 16/16

Je to tak, že Koloběžky pro dospělé – Ilona a Pepa Nistlerovi – mají na Petra Vavrušu nějaký zázračný vliv. Slivovice to asi nebude, protože ta na Slovácku musí být lepší. Každopádně Koloběžky pro dospělé jsou v podstatě jediným prodejcem, který je v současnosti schopen, byť s obtížemi a za vyšší cenu, dodávat K-biky na trh – a nyní jsou i výrobcem Frienda, který na K-biky velmi těsně navazuje. V reálu samozřejmě dodává části rámu zlínská garážovka, v Praze se ale svařuje, lakuje, vybírají komponenty, montuje, balí… Výrobcem Frienda jsou tedy Koloběžky pro dospělé a tuto koloběžku si můžete pořídit zatím pouze u nich.

V duchu Fordovo-Vavrušova hesla „Můžete mít jakoukoliv barvu, bude-li to černá“, budou i Friendy standardně dodávány v matném černém laku. Náročnější zákazníci si však mohou za příplatek pořídit tzv. custom verzi – výrobce je schopen pracovat jak s barvou rámu či polepy, tak s nestandardními komponentami. Ostatně už se tak děje. Můžete se o tom přesvědčit třeba na facebookové stránce Přibližovadel.

Koloběžka Friend 16/16

Konstrukce

Čtenářům, kteří vlastní nebo znají koloběžku K-bike K7, není třeba konstrukci Frienda zdlouhavě popisovat. V podstatě je to totiž „Ká sedmička“ se zadní vidlicí upravenou pro 16palcové kolo… Ale pojďme se přece jenom na stavbu koloběžky podívat blíže.

Kromě hlavové trubky je celý rám tvořen čtvercovými a obdélníkovými ocelovými profily. Hlavní rámová „trubka“, neboli krk koloběžky, je svařena z jäklu 40 × 25 mm, stupátko, plynule přecházející v zadní vidlici, plus též přední vidlice, využívají čtvercového profilu 20 × 20 mm. Stupátko se vpředu zužuje a ve své první třetině také mírně zvedá. U paty je jeho šířka 110 mm, v ohybu cca 83 mm a úplně vpředu 70 mm. Délka podlahy činí 420 mm. V zadní části je prostor mezi profily vyplněn děrovaným plechem, chránič paty je přišroubován na příčku na konci stupátka.

Koloběžka Friend 16/16

Pokud by se vám náhodou zdálo stupátko malé, pak se zeptejte kohokoliv, kdo už dlouhá léta na některém z modelů K-biku jezdí, zda to má nějaký vliv na kvalitu jízdy. Třeba mě. :-) Ale vážně: nášlap je přesně tak velký, jak by měl být, jeho plocha pojme jakkoliv velkou nohu, a pokud potřebujete – typicky ve sjezdu – na stupátko položit obě ploutve, s trochou grifu nebudete mít žádný problém. Stejně tak ničemu nevadí absence protiskluzových prvků. Jak velmi správně píše Honza „Fido“ Horák v genezi kostkovic Racera, „Za klouzání může nevhodná obuv, nikoliv stupátko.“

Koloběžka Friend 16/16

Rám, respektive rozvor rámu byl oproti prvním prototypům o 10 mm prodloužen, Friend má tedy v sériové verzi rozvor stejný jako konkurenční Kostka Street. Ovšem vzhledem k většímu závleku přední vidlice nabízí Friend o něco menší prostor pro jezdce, nicméně vyvažuje to menší světlostí stupátka a výškou nášlapu. Ve standardně prodávané verzi, obuté do plášťů Schwalbe Road Cruiser, činí světlost cca 44 mm, výška stupátka je pak o rámový jäkl vyšší, můžete tedy počítat s luxusními 64 milimetry. Jste-li paranoidní, co se škrtání týče, můžete si Frienda nechat volitelně obout do plášťů Schwalbe Big Apple – světlost se díky jejich většímu objemu a větší výšce profilu zvedne o cca 4–5 mm.

Komponenty

Začnu u kol, protože ta jsou jedním ze specifik, která Friend zdědil po K-biku. Speciální hliníkové, 70mm široké náboje nejsou ve vidlicích uloženy v klasických patkách, nýbrž jejich dutou osou prochází 8mm ocelový šroub, protažený oběma konci vidlice. Jde sice o nezvyklé řešení, ovšem funkčnost je opět ověřena dlouhodobým používáním na Kábajcích. Vzhledem k tomuto způsobu uchycení kol nelze na Friendu použít jiná nežli originální kola.

Koloběžka Friend 16/16

Náboje jsou osazeny kvalitními průmyslovými oboustranně utěsněnými ložisky FAG 6000-C-2HRS. Všimněte si také přímého radiálního výpletu šestnácti žárově zinkovanými 2,5mm dráty s axiální hlavou. I když by se mohlo zdát, že je „špic“ málo, výplet je perfektně tuhý a zároveň zbytečně nezvyšuje hmotnost stroje. Mimochodem celková hmotnost v základním provedení bez blatníků činí 7,25 kg, což je nádherná hodnota. Nemám bohužel možnost zvážit novou „Ká sedmičku“ se stejným obutím, jsem si ale jist, že hmotnost obou strojů bude víceméně podobná.

Jedinou slabou stránkou jsou jednokomorové ráfky od Remerxu. Protože nemají soustružené brzdové plochy a spoj ráfku není vždy dokonalý, může se stát, že při brzdění zaznamenáte cukání. Malá nerovnost se časem ohladí sama, větší „zuby“ řeší Kbikeři homemade zbroušením smirkem. K ráfkům ještě musím dodat příjemnější novinku – cca od minulého roku už mají drážku indikující probrzdění.

Jak jsem se už zmínil, Friend je standardně obut do pneumatik Schwalbe Road Cruiser o šíři 1,75″ (47 mm), volitelně můžete použít dvoupalcové pláště Big Apple od stejné značky, čistě teoreticky by se dalo jezdit i na Schwalbe Marathonech. To však nemám vyzkoušené – světlost by se v tomto případě mohla snížit až nepříjemně. Neslibuji, ale možná to ještě před vydáním kompletního testu vyzkouším.

Koloběžka Friend 16/16

Na rozdíl od K-biků, které bývají standardně vybaveny brzdami značky Tektro, vsadily u Frienda Koloběžky pro dospělé na Shimano. Jak brzdové páčky, tak čelisti pochází ze základní řady Shimano Alivio (T4000). Účinnosti brzd nelze nic vytknout, i se standardními špalky stroj spolehlivě přibrzdí i zastaví. Páčky mají příjemný ergonomický tvar, netlačí do rukou ani při déletrvajícím brzdění. Bowdeny jsou vedeny „K-bikovsky“ protiběžně, což sice poněkud snižuje hladkost chodu brzd, nicméně vzadu jde víceméně o konstrukční nutnost, vpředu pak protiběžné vedení bowdenu zabraňuje jeho poškození při protočení řídítek (například při pádu).

Koloběžka Friend 16/16

Jednopalcové hlavové složení s věnečkovými ložisky je další „K-bikovskou“ klasikou. Je kompatibilní s 22,2mm představcem – dodáván je 85 mm dlouhý noname (čti Force či jiné labely) představec s cca 45˚ zdvihem. Vysoké ocelové vlaštovky mají šířku 600 mm. V základním provedení je Friend vybaven tlustými pěnovými gripy, které sice výborně tlumí vibrace, ovšem trochu snižují jistotu úchopu. Výběr gripů je však silně individuální záležitostí a je možné, že zrovna tento typ bude mnoha uživatelům vyhovovat.

Koloběžka Friend 16/16

Jízdní vlastnosti

Pokud jste si doteď mysleli, že Friend jezdí tak nějak zhruba podobně jako K-bike K7, pak vás mohu ubezpečit o omylu. Jezdí lépe… O čtyři palce větší zadní kolo a tomu přizpůsobená zadní stavba rámu činí z této koloběžky z pohledu jízdních vlastností možná trochu překvapivě odlišný stroj. Předně hned na první svezení poznáte menší valivý odpor zadního kola – jízda je snazší, na jedno kopnutí ujedete delší vzdálenost. A to se počítá. Větší zadní kolo dodává koloběžce také lehce vyšší setrvačnost, to ale poznají jen zkušení jezdci a dlužno dodat, že stále to není nic zázračného, v porovnání s velkými koloběžkami.

Byť to není nic neočekávaného – protože takto se chovají všechny koloběžky se stejně velkými koly – je třeba zdůraznit, že „kamarád“ poskytuje výrazně lepší stabilitu při prudkém průjezdu ostřejších zatáček. Jednoduše si pěkně přišlápnete stojnou nohou zadek stupátka a vletíte do zatáčky bez nebezpečí ustřelení zadního kola.

Koloběžka Friend

Friend je jednou z nejkratších malých koloběžek s 2× 16palcovými koly, ani přes to nejde o zbytečně živý stroj. To je dáno velmi dobře navrženým sklonem hlavové trubky a závlekem přední vidlice. Nemusíte se tak ani ve sjezdech bát koloběžce popustit uzdu, v rychlostech cca do 50–55 km/h je stroj příkladně stabilní (rychleji jsem nejel – bojim, bojim…). Při následném brzdění nebo nutnosti prudkého vyhnutí je samozřejmě nutno počítat s krátkým rozvorem, který nesnese tolik „divočení“, jako u velkých koloběžek. Při prudkém brzdění je nutné posunout těžiště jezdce dozadu, dělat „myšky“ v padesátce také není zdraví prospěšné.

A ještě jedna informace, týkající se jízdních vlastností: lehkost jízdy Frienda spočívá také v jeho hmotnosti. Rozdíl jednoho kilogramu oproti konkurenční Kostce Street nebo koloběžce Sixteen, neřkuli Mibo Crazy (o 2 kg těžší), je prostě znát, o tom nemůže být sporu.

Koloběžka Friend

Celkové hodnocení

Na Friendu jsem jezdil po městě, do krámu pro lahváče i pro děti do školy, krátce jsem s ním vyrazil na polňačku, ale vyzkoušel jsem si také padesátikilometrové trasy. Kopal jsem do asfaltu po rovině i do kopce, svezl jsem se pětapadesátkou ve sjezdu. A pokaždé, když jsem po jízdě sestupoval ze stupátka, řekl jsem si: Tohle je ale fakt výborná koloběžka!

Vzhledem ke svým rozměrům je Friend určen zvláště do města nebo ke kratším výletům, užijí si jej jezdci a koloběžkářky „normálních“ postav, vyšší jedince by mohly po pár desítkách kilometrů trápit bolesti za krkem – alespoň já to tak mám. Ohnutý hřbet nevadí, to všichni víme, a kdo to neví, pro něj je určen tento článek.

Koloběžka Friend

Friend je lehký, má nízký nášlap, jízdní vlastnosti jsou výborné. Co více si přát? Je jen jedna jediná vlastnost, přesněji komponenta, která se dá označit za negativum – ráfky s nepřesným spojem, který má při brzdění za následek „cukání“. Výrobce slibuje, že se na tento problém zaměří, stejně jako intenzivně pracuje na vývoji vlastních blatníků, protože – nemusíme si nic nalhávat – zvláště bez zadního blatníku je koloběžka pro „civilní použití“ tak trochu neúplná.

Nicméně… prosím orchestr o tuš! Na vědomost se dává, že koloběžka Friend získává nejvyšší ocenění Přibližovadla.cz – Super volba! Je to stroj, který si tuto výjimečnou „medaili“ zaslouží naprostým právem a my doufáme, že jej bude s hrdostí nosit na rámu. Gratulujeme!

Koloběžka Friend


Plusy a minusy

dobře navržená geometrie rámu
lehká, ale tuhá konstrukce
výborné jízdní vlastnosti

…ale

nepřesné ráfky

Konkurence

Nejbližší konkurencí pro Friend je jednoznačně Kostka Street – už jen pro shodnou míru rozvoru – testovali jsme zde, porovnávejte, který stroj se vám více pozdává. K dalším soupeřům se dvěma šestnáctipalcovými koly je třeba počítat koloběžku Sixteen, a stroj Mibo Crazy.

Cenové srovnání
(k datu 12. 6. 2015, ceny uváděné výrobci)

Friend | 7 000 Kč

Kostka Street | 8 390 Kč
Mibo Crazy | 8 800 Kč
Sixteen | 14 490 Kč


Výrobce

Koloběžky pro dospělé
Smotlachova 582/2
142 00 Praha

tel.: +420 607 617 876
e-mail: kolobezky-pro-dospele@kolobezky-pro-dospele.cz

Cena

ke dni 12. června 2015: 7 000 Kč


Druhý pohled Heleny Vyplelové

Druhý pohled Heleny Vyplelové K-biky – jakožto „genetický zdroj“ Friendu – považuji za jedny z nejlépe konstrukčně řešených koloběžek na trhu. Z mého (nevysokého) pohledu se jedná o stroje ideální k brouzdání po městě, k čemuž je jistě nejvhodnější model K7 s větším předním 16″ kolem. Při překonávání městských nerovností nelétáte přes řídítka tak často jako na kompletní dvanáctce K5 nebo K6. A nemusíte se bát vyrazit ani na delší treky, pokud nemáte závodní ambice a nepotřebujete svištět průměrnou rychlostí blížící se 30 km/h.

Velkou předností je i vysoká stabilita těchto koloběžek. Díky ideálnímu úhlu přední vidlice optimálně zatížíte přední kolo, které tak perfektně, bez většího namáhání rukou na řídítkách, drží stopu (i po nějakém tom pivku). Stabilitu při střídání nohou zaručuje užší stupátko – při nesprávném našlápnutí na jeho hranu vás do neodvane do strany, jako u jiných koloběžných korábů.

Na všech těchto časem prověřených vlastnostech je postaven také nový model Friend. Jeho větší délka sice trochu ztěžuje manipulaci s koloběžkou, například v MHD, při jízdě je však šestnáctipalcové zadní kolo jen a pouze výhodou: prostě to víc frčí a nadřete se o fous méně než na K7. Friend navíc lépe drží v zatáčkách při vyšších rychlostech. Jednoduše: zadní kolo nemá tendenci tolik ustřelovat jako u K7, což je u koloběžek se stejně velkým předním a zadním kolem typické pozitivum (totéž jsem vypozorovala u K6).

Shrnu-li hodnocení do jedné věty, Friend je spolehlivým kamarádem při popojíždění po městě, ale i na delších výletech, a pokud si pořídíte i slušivý dřevěný blatník, pak také do deště.

Názory uvedené v rubrice Druhý pohled se nemusí slučovat s postoji redakce Přibližovadla.cz.
V tomto případě se s nimi ale naprosto ztotožňujeme.


Gumový tuning

Jak jsem slíbil už v prvním pohledu na koloběžku Friend, při testování jsme se podívali na zoubek také různým plášťům, respektive možnosti využití rychlého obutí Schwalbe Marathon Racer. Jen opakuji, že standardně se Friend dodává s plášti Schwalbe Road Cruiser, volitelně je možné si „poručit“ Schwalbe Big Apple, s nimiž se světlost a zároveň výška stupátka zvýší cca o 4–5 mm. Ale jak je to s těmi Marathony?

Koloběžka Friend

Bohužel jsem měl k dispozici jen jeden plášť, takže informace nebude úplná, každopádně s kamarádem Štěpánem, vlastnícím jednoho z prvních Friendů (i když on má vlastně českou mutaci – Kamaráda), jsme 1,5palcový Marathon Racer obuli na přední kolo nejprve testovacího černého Frienda, posléze pak na jeho oranžového Kamaráda.

Přední část stupátka klesla cca o 2 mm – čili nic, z čeho byste měli mít obavy. Naopak se samozřejmě zlepšilo odvalování, koloběžka se stala ještě svižnější. A zároveň méně pohodlná… Natvrdo nafoukaný Marathon Racer (max. 6 bar) spolehlivě převádí všechny nerovnosti terénu v podobě vibrací do řídítek. Ostatně psal jsem o tom v recenzi stroje Kostka Street.

Koloběžka Friend
Na fotografii jasně vidíte, že snížení „předku“ při obutí pláště Schwalbe Marathon Racer, je zanedbatelné

Nicméně všechno nasvědčuje tomu, že pokud by se dal Schwalbe Marathon Racer i na zadní kolo, celkové snížení stupátka by činilo asi 4 mm. Při krátké stavbě této koloběžky by stále šlo o použitelné řešení, kdy by jezdec při troše opatrnosti na nerovnostech získal luxusně nízký nášlap a ve své kategorii velmi rychlé obutí. Jezdíte-li rádi rychle a nezáleží vám na jisté míře komfortu, je to výzva. Štěpán si už Marathon Racer na předním kole nechal a chystá se dokoupit i zadní plášť stejného typu…


Fotogalerie Friend


Koloběžka Friend byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio


Sdílej:

11 komentáře

  1. Je krasné si uvědomit, že již v tuto neděli kolem poledniho na mě bude čekat na prodejně a to ještě na marathonech :))) Jsem zvědav a doufám, že nebudu litovat.

  2. Opět skvělá recenze a výstižný druhý pohled. (Druhý pohled je pro objektivitu super a velice ho vítám.) Když Frienda srovnávám s konkurencí šestnáctek, tak mám dojem, že to je snad jediná koloběžka, které ani není moc co zásadního vytknout… Jeden z nejnižších nášlapů, příkladná konstrukce se stejnou šířkou stupátka a zadní stavby, hmotnost výborná, tuhost a jízdní vlastnosti dle testu také super. Co více si můžeme přát? :)

  3. Petrovy náboje spolu s maratonama nafoukanýma na 6 a nízký nášlap bude dělat z frienda super stíhací stroj a myslím si, že vyježdění káčkaři by na něm potrápili nejednu loď…..

  4. Moc pěkná kolobka.
    Bohužel mám skoro 115 kg a tedy nic pro mne.

    je mi jasné, že nosnost frienda vychází z nosnosti K-biku – tady se zázraky dělat nedají.

  5. Mám dotaz coby neznalec světa koloběžkového. Byla by vhodná i pro sedmileté dítě? Rád bych synovi pořídil nějakou pěknou a kvalitní kolobrndu, která by mu sloužila od tohoto věku třeba až do dospělosti, pokud bude chtít stále jezdit.

  6. Jsem senior 80+ jezdim Reha Kostka (bývalé problémy v krízi skoro pryc), která je tezsí, tedy pro ceské seniory, kterí nemají v dome výtah, tedy musí do poschodí nosit kolobezku: je Friend ta volba.
    Pokud by se vybavil i ReHa sedackou, tak jak má Kostka (nizsí teziste tela -kdyz spadne – paklize se seniorúm zamotá hlava) a hlavne pri rozjezdu a do malého stoupání se muze „pádlovat“ obema nohama.
    Elekrokolbezky (vyvinuty pro poslední mílu a i kdyz zakázáno pouzíváno dvojicemi hlavne na cestu do hospody) jsou nenávideny hlavne chodci (v Parízi uz zakázány a ostatní mesta budou následovat). Dlouhá jízda na ve strnulém stání na E-scootru podporuje nicení pátere.

  7. Ve svém predchozím komentári, jsem zapomel se zeptat: na sírku ridítek -moje 50-letá zkusenost – cím predníkolo mensí -tím je vetsí pravdepodobnost, ze se „zvrtne“! Proto co nejsirsí ridítka ( potvrzují mi to maminky, jejichz deti jezdí na kolobkách s mrnavejma koleckama). Proti drncení ridítek -malé závazí na jejich koncích, hlavne penove´“Grify“ a cyklistické „gelové“ rukavice. Navíc – pokud by se kolobka vybavila sedátkem, obvzvlást vhodné pro seniory ( nizsí teziste tela) je prední kolo méne zatízené a má jeste více sklon se zvrtnout. A co do kopce vybavit pomocným „trecím“ motorkem (s (odpadájají komplikované, drahé a hlavne tezké prevody) s max 10km/h pak muze být malý a i laciný, kdyz bude i s volnobehem – pak by to byl skutecne NE PEDELEC, ale KICKELEC (od Kickbike) – nebot se prodlouzí „elektricky“ odraz z odrazové nohy (který práve do kopce: je krátký – je tam proste „odrazová díra“).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *