Skládací kolobrndy, myšleno přesněji hliníkové stroje s inlajnovými kolečky, na Přibližovadlech spíše netestujeme, nicméně měli jsme u nás několik zajímavých „vzorků“ a nevyhýbáme se jim ani nadále. Proto jsme neodmítli nabídku Decathlonu otestovat koloběžku Oxelo Town 7 a nyní vám můžeme zprostředkovat dojmy.
Prolog
Abych byl přesný – řekne-li se koloběžka s inlajnovými kolečky, většina lidí si představí rozhrkané čínské „kopie všeho“ s koly, která byste skutečně mohli použít jako rezervu k inlajnovým bruslím. Tato věta je ale špatná ve všech směrech. Mohli by se totiž urazit pravověrní freestylisté na vychytaných značkových strojích, jejichž kolečka nejsou o nic větší, a přesto snesou nelidské zacházení, dotčeni by se stejně tak mohli cítit majitelé skládacích koloběžek s koly o průměru 150 mm a většími, která mají s těmi inlajnovými společná jen snad ložiska a polyuretanové „pláště“. A testované Oxelo Town 7 patří právě do této kategorie. Kola o průměru 200 mm jsou největší, jaká v této třídě můžete pořídit, takže konkurencí pro tuto koloběžku je například Micro White (nebo Black), kterou jsme testovali před časem.
Více místa pro člověka
Koloběžka Micro White, kterou jsem zmínil v předchozím odstavci, má s testovaným Oxelem hodně společného. Má stejně velká kola, stejný rozvor a tím i délku, a také přibližně stejnou výšku řídítek. Stejně jako švýcarská firma Micro nechává vyrábět svoje stroje v Číně, také francouzská značka Oxelo, patřící pod společnost Decathlon, produkuje tyto koloběžky v Číně. Pojďme se tedy podívat na model Town 7 blíže.
Velká polyuretanová kola jsou nepřehlédnutelná, stejně jako neobvyklý design přední části koloběžky, kdy se modře eloxovaná spodní část rámu plynule zvedá nahoru, aby vytvořila uložení hlavového složení a skládacího mechanismu. Za sebe mohu říci, že toto provedení považuji za designově elegantní a technologicky efektivní. Oproti Micru, které má vpředu i vzadu šroubované díly, jde jednoznačně o „vtipnější“ řešení.
Ještě než se dostaneme ke specifickému skládání Oxela, mrkněte na řídítka. Horní část řídítkové trubky, kterou má Micro (a většina dalších skládaček) rovnou, je zde ohnutá směrem dopředu, čímž o nějakých 65 mm zvětšuje prostor pro jezdce. To je velmi přínosné nejen pro uživatele vyšších postav, ale třeba i děti, které tak mají mnohem přirozenější postoj. Vzhledem k celkové konstrukci to nemá vliv na velikost při složení, ale k tomu se dostaneme následně.
Složeno za sekundu
Systém skládání Oxelo nazývá Easyfold a je třeba přiznat, že „ízy“ skutečně je. Prostě si stoupnete před koloběžku, dupnete na určené místo a stroj se vám poslušně složí k rukám. Přesněji vám to ukáže následující firemní video.
Ke skládání se ještě vrátím, ale pokud jste pozorně sledovali video, znáte už i další vychytávky Oxela: Funkci trolej, kdy není třeba nosit složený stroj v rukou, ale lze jej táhnout za sebou jako „trolej kufr“ na kolečkách. Pak funkci stojánku, kdy se koloběžka „složí jen trochu“ tak, aby se opřela o přední spodní část stupátka, a nakonec vychytávku v podobě možnosti uzamčení stroje visacím zámkem například k zábradlí. To vše představuje zajímavou přidanou hodnotu této koloběžky, kterou jinde nenajdete.
Pojďme ale nazpět ke skládání. Jistě uznáte, že jde o velmi efektní a zároveň efektivní způsob skládání. Elegantně přijedete k zastávce MHD plné krásných slečen, ležérně sestoupíte ze stupátka, obejdete Oxelo, které se vám následně bez (vašeho) mrknutí oka po jednom šlápnutí složí do rukou. Hrudníky přítomných dam za tu dobu udělají jeden nádech a jeden výdech, a vše dohromady zaznamenáno a šikovně sestříháno ve slow-motion videu udělá reklamní klip, za který vám majitel značky Oxelo bude platit až do konce života tučné tantiémy…
Dobře, vraťme se do reality. Osobně totiž nepovažuji skládání za tak geniální, jak na první pohled vypadá. Ano, rychlost a jednoduchost je úžasná, to se musí nechat. Já mám ale trochu obavy o bezpečnost tohoto systému skládání. Přední a zadní část koloběžky totiž drží pohromadě v provozním stavu jen dva čepy s pružinami. Jištění? Žádné. Jakmile čepy selžou, koloběžka se složí. Jasně, možná, že neselžou nikdy. Ale nikdy neříkej nikdy… V tomto je třeba nechat prvenství Micru, které má skládání dobře zajištěné dvěma konstrukčními prvky.
Jízdní vlastnosti
Tato kapitola by se v případě hliníkových skládacích koloběžek sice asi měla přejmenovat, ale zůstaňme u zavedeného úzu. „Klasické“ jízdní vlastnosti prostě vyplývají z velikosti a konstrukce kol a celkové geometrie a rozvoru koloběžky – jinak řečeno – není to stroj pro sjezdy kopců v osmdesátce, je to koloběžka pro městské posouvání. S povděkem kvituji relativně nízký nášlap (80 mm), o předsunutých řídítkách již řeč byla.
Máme zde ale nejedno negativum. Předně: Oxelo Town 7 dost špatně brzdí. „Blatníková“ brzda je tvořena páskem plechu v plastovém výlisku zadního blatníku – nebrzdí se zde rovnou hmotou blatníku jako u Micra. Vestavěný plech má evidentně malou plochu, protože brzdný účinek je skutečně mizerný. Naše devítiletá dcera s hmotností něco přes dvacet kilogramů z kopce jezdila tak, že na blatníku stála a Oxelo jelo vesele dál (byť mírně zpomalené, to se musí nechat). Takže zde je určitě pro další verze prostor k inovaci.
Další prostor k vylepšení je úplně nahoře na koloběžce – u gripů čili držátek. Hliníkové koloběžky s polyuretanovými koly mají sice výhodu, že je nikdy nepíchnete, ale pružení běžných plášťů naplněných vzduchem zde chybí. Takže jsou to vytřasadla. A takovéto kostitřasy naprosto logicky potřebují pěnové gripy na řídítkách, nikoliv gumové, jako má Oxelo. V praxi pak – nejedete-li po absolutně hladké ploše – cítíte každou sebemenší nerovnost v rukách, je to zkrátka nepříjemné. Ostatně tato koloběžka je celá jakási tvrdá – tak trochu si myslím, že i ty polyuretanové „pláště“ jsou tvrdší než u konkurence. Jinak řečeno – drnčí, ne, že by nedrnčela…
Celkové hodnocení
Oxelo Town 7 je příjemná skládací kolobka. Myslím, že její design osloví nejen mne, rychlé skládání pak asi každého. Ano, mám jisté pochybnosti o skládacím mechanismu, můžete to ale brát jako spekulaci – během třítýdenního testování takříkajíc „napříč celou rodinou“ se Oxelo nesložilo nikdy, takže možná je to jen moje paranoia. Nicméně to, že drnčí a otřesy se přenáší do řídítek, je však realita. Na druhou stranu je Oxelo Town 7 o tisícovku levnější než konkurence od Micra, a to se také počítá.
Výrobce samozřejmě nezapomněl ani na doplňky. Na webu Decathlonu (nebo v některé z jeho kamenných prodejen) najdete příslušenství v podobě „futrálu“ na koloběžku, blikaček či náhradních koleček.
Plusy a minusy
design a konstrukce
prostor pro jezdce
solidní cena
…ale
horší jízdní komfort (vibrace do řídítek)
skládací mechanismus bez pojistky
Zapůjčil
Cena
ke dni 14. června 2014
2 999 Kč
18 komentáře
Super! :)
Už jsem přišel na to, proč je v předním kole ten plast. V „troley“ módu se občas stane, že skládací mechanismus zavadí o kolo. Pro hladký chod, aby čepy neškrtaly o kolo je tam právě ten plast.
Až bude po sezóně čas, rád dovezu na porovnání vyšší bílou devítku. Ta díky páčce na řidítkách brzdí jako z praku a měkké gripy a odpružení posunou jízdní komfort někam jinam.
Cenově je to jen +900 Kč, prodává se jako zběsilá :)
Krásný den do Brna!
Doopravdy tak špatně brzdí? Chtěl jsem si ji koupit (na jezdění po městě) a nerad bych něco neubrzdil a vlítl do křižovatky…
Stalo se už někomu, že by se porouchal ten skládací mechanismus?
Těch brzd bych se tolik nebál, ale vyšší model brzdí o poznání lépe.
K tomu skládacímu mechanismu – i pan Lindner na FB pak uznal, že to asi něco vydrží – po shlédnutí youtube videa Town devítky poletující po bikrosové dráze (nemůžu to video najít.. :()
Brždění je podle mě ok, samozřejmě ruční brzda na Oxelo 9 brzdí líp, brzdí dokonce tak, že člověk klidně přepadne přes řidítka :) Co se týče brždění u Oxelo 7, tak my brzdu probrzdili až do jejího zničení a tím pádem se klb již nedala používat, všechno kovový uvnitř blatníku upadlo. Náhradní díly nebyly, tak nám dali výměnou novou a ta již měla měkká gumová řidítka jako Oxelo 9 a plastový kryt v předním kole. Zároveň má trochu jiná kola, plošší, takže lépe drží na zemi.
Přepadne přes řídítka? Při brzdění zadní brzdou? Dobrej fór! ;-)
Mam chvilu nwm co vydrzi. Z brzdnym blatnikem zachazim opatrne. S kopecka jezdim s respektem. Drnca to je fakt jinak sjezdy po rovinkach super :) jinak nevyhoda riditek ze tam skacou chtelo by to naka tesneni
Par poznamek z roku 2018:
– recenze je stale aktualni, protoze se toho ve svete skladacich minikolobezek moc nezmenilo a recenzi je malo (diky za ni pane Lindnere)
– rucni brzda Decathloni Oxelo 9 nebrzdi vubec, zatimco blatnik alespon pribrzduje (tohle maji spolecne asi vsechny podobne kolobezky – je potreba predvidat a jezdit opatrne), stisk packy ma efekt skoro neznatelny – vyzkouseno na dvou modelech ve dvou rozdilnych obchodech
– kolobezky z Decathlonu stoji podobne jako pri vzniku recenze, ale Micro znacne podrazilo
– pokud jako ja usoudite, ze se nechcete trapit s tvrdyma koleckama na kostkach (v Praze vsudypritomne) a budete chtit kola nafukovaci tak to hodne zuzi vyber – Micro Flex Air 200, Razor a5 air, Hudora Big Wheel Air 205
Anebo dokoupit nafukovací kolečka zvlášť, možná by stačilo jen přední. např. zde: https://www.slapacikolo.cz/Nahradni-kolecko-Hudora-Hornet-AIR-205-mm-Alu-d27038.htm
Přemýšlím,že bych to otestoval u své kolobky z Lidlu ( víceméně kopie odpruženého oxela za poloviční cenu,ale jezdí slušně )
https://www.lidl-shop.cz/CRIVIT-Kolobezka-s-odpruzenim-Big-Wheel/p100232998
Nezkoušel jste někdo náhodou také výměnu koleček od jiného typu kolobky ? Jsou všechna 200 mm kolečka kompatibilní ?
ahoj Peto,
a jaka je pls ta kolobezka z LIDLu .. resim ted ze si nejakou koupim a LIDL je cenovy favorit + ma vyhnuty riditka dopredu (mam 187cm)
pak Oxelo 7 ci 9 a pak je az nafukovaci Hudora .. jenze cena uplne jinde,
zajimavy kompromis je nafukovaci Razor a5 air za sympatickych 2600kc (jenze ma docela riditka nizky riditka .. pry do 180cm)
muzes pls nejak posoudit jizdu s pevnymi kolecky + odpruzena kolobka vs nafukovaci kolecka .. tvrda kolecka jsou urcite rychlejsi, je jasne ze drncaji na zamkove dlazbe, to odpruzeni to zvlada/nezvlada?
tady treba dlouhosahle hodnoti Razor A6 vs A5 air .. jenze A6 nema zadne odpruzeni
https://www.youtube.com/watch?v=gRFmC7H1glg
Také měřím 188 cm a výška nastavení řidítek je úplně v pohodě, záda nebolí ( ale jezdím kraťoučké trasy do 2 km, mám to jako přibližovadlo ).
Kolobku z Lídlu mám zatím cca měsíc, ale za tu dobu jsme spokojení – projedu se já, 7 letý prcek a i manželka. Teď jsem dokoupil vyvýšený nástavec z Decathlonu pro Oxelo, který jde také přimontovat a tak můžu svést i 3 letého prcka. Také jsem doplnil o popruh, kdy po složení si dáš na kolobku přes rameno jako bágl. Skládací mechanismus funguje dobře, nikde nic nevrže, kolečka se točí stále dobře i po řádění prcka na škvárových cestách. Páková brzda brzdí celkem slušně, blatníkovou vůbec nepoužívám, blbě by se mi tou zadní nohou stálo a prcek ten by to vůbec nezvládnul.
Srovnání s jinými typy koleček bohužel nemám, ale ze spousty videí je jasné, že zcela neodpružená koloběžka je prakticky jen na asfalt/beton, zatímco s nafukovacími koly se můžeš pustit i na lesní cesty ( ovšem limitem může být i malý průměr koleček ). Nevýhoda nafukovacích je zase pomalejší jízda a riziko píchnutí. Navíc ten Razor A5 má ta kolečka malinka a hodně široká, tipji tak 5 cm, tam se fakt namakáš.
Když už nafukovací, tak Hudoru, nebo Micro, kde mají stále 20 cm průměr a 3 cm šířky. ( a právě ta bych třeba jednou zkusil namontovat na mojí kolobku, pro začátek by mohlo stačit jen přední ).
Odpružená kolobka tak vlastnostmi bude něco mezi nafukovací a neodpruženou – do lesa to nebude, na škvárové cestě na tom prcek jezdí,ale samozřejmě občas se při zatočení zaboří. Na asfaltu super rychlá, ale to hlavní je, že na slušné zámkovce ( takové ty nové chodníky ), tam můžeš stále jet naplno a drncání tě neomezuje, to si myslím na neodpružené nedáš. Chodníky z těch malých kostek jsou také v klidu, velké kostky na silnici jsem ještě nezkoušel.
Další malou výhodou je , že jsi slyšet, nafukovací je zcela bezhlučná, což může být v městě problém.
Ve zkratce tedy záleží, na co jí chceš použít. Pokud plánuješ jezdit i nezpevněné cesty bude lepší nafukovací, pokud hlavně chodníky a silnice ve městě ( a na dovolených jako urychlení pohybu v centrech měst ) jako já, tak volím odpruženou. Úplně neodpružené bych se celkem bál, pokud bych ji vysloveně nechtěl třeba pro děti na asfalt před domem , tedy spíše na hraní.
Takže toť mé skromné dojmy, snad ti to pomohlo.
Petre, diky moc za vycerpavajici info … ja se projel na Oxelo v Decathlonu (jen v prodejne na linu) a nadchlo me to, jen sem mel obavy z te zamkovky. Dam pak vedet jake je to ve srovnani s Oxelo .. pac i 7XL vs 9EF byl trosku rozdil – devitka byla prijemnejsi a jistejsi jenze vic nez 2x drazsi nez z LIDLu. Mezi tim jsem zkoukl par videi na youtube, procetl hodnoceni podobnych kolobek na amazonu a spis jsem z nafukovacich dostal strach. Nekomu pry vydrzi bez foukani rok, jinymu mesic, blbe se to fouka skrz ohnutej ventilek kde neni misto kolem a je problem pak koupit plast. Zatimco treba gumove kolo 20cm v decathlonu stalo asi 290kc a mozna ze bude kompatibilni s LIDLem, popr. LIDL ma dobry servis i na nahradni dily. Jo jeste teda uvidim jak budou ty rukojeti, ale Oxelo ma takove narasene rukojeti a hadam ze musi skvele tlumit }na to koukni na fotkach. Jen je teda nemaji jako nahradni dil a kdo vi jestli nekde pujdou sehnat.
Tak ještě malý update po víkendové projížďce. Na silnici se střídaly úseky asfaltu s kostkama 10×10 cm a na ty už ani odpružení nestačilo, což bylo dost otravné vždycky 200 m jet, 200 m tlačit …
Takže naopak ta vzduchová bych až tak nezvrhoval, ovšem s jejich velikostí to třeba taky žádný zázrak nebude, toho vzduchu se tam až tolik nevejde aby to mohlo nějak super účinně tlumit jako u velkých koloběžek a otázka co vydrží pláště – jsou dost drahé.
Takže týden zkušeností s nafukovacími kolečky, nakonec jsem objednal rovnou obě: Micro 200 Air ( 740 Kč/kus !!!)
Dobrá zpráva – kolečka jsou kompatibilní, bez problémů se přesně vlezou na koloběžku.
Špatná zpráva – obě kolečka stojí totéž co kolobrnda z Lidlu …
Kolečka jsou s ložisky ABEC 5 ( Lídlácká kolečka mají ABEC 9 ), ale zatím jsem nechal ta abec 5, možná později zkusím zaměnit i ložiska.
Když už nic jiného, tak mám druhou sadu koleček – při defektu, nebo jednoduše vyměnit dle terénu.
Jízdní vlastnosti – vcelku podle očekávání:
Neprůjezdný terén se stal rázem průjezdným – škvára, kostky, kamínky, hliněné lesní cesty – tam všude se dá bez problémů jet ( pokud není bláto, louže ). Přejezdy mezi chodníky ze zámkové dlažby vs. asfaltová slinice – prakticky přejedete aniž by člověk pozoroval změnu.
V globálu se samozřejmě se sníží rychlost jízdy, resp. víc se člověk namaká. Např. jestliže na asfaltu s původními koly byl dojezd na 1 odraz 12 m, tak nyní bych odhadl tak 8m.
Čím víc člověk váží, tím je to víc znát.
Zkrátka je to něco za něco, ale rozhodně u nás je to pozitivum – kluk může jezdit při vycházkách kde chce, nemusí nikde tlačit a tím že jede nyní pomaleji, tak má nad koloběžkou lepší kontrolu a tolik nám nikam neujíždí.
Ve městě se za vámi nikdo neotáčí, kdože to dělá ten hrozný rámus – koloběžka je nyní tichoučkál
No a dospělý ? Aspoň rychleji zhubne :-)
Petře, v jakém stavu ti přišla kolobka z lidlu? Dneska jsem si jí vyzvedla a po rozbalení jsem zjistila, že lepící pásky na krabici jsou přestříhané, kolobka je na několika místech poškrábaná, skoro to vypadá jako by jí někdo používal nějakou dobu a potom vrátil. Zadní kolo mi pruží, ale to přední vůbec, nevím jestli to tak má být nebo je to vada – nad předním kolem je tam gumová harmonika, ale nevím, jestli pod ní nemá třeba být péro kvůli odpružení nebo tak něco. Za radu bych byla vděčná, abych věděla, jestli to mám reklamovat nebo ne :)
Mě přišla koloběžka v pořádku. Pod černou harmonikou není pružina, ale takový píst, který zajišťuje pružení ( stejný, jako je např. u odpružených podsedlovek na jízdním kole ). Když se opřeš do řidítek plnou vahou, tak cítíš, jak poklesnou dolů. Po ježdění v mokru začal ten píst trochu vrzat, ale stačilo pár kapek oleje ( leje se tam seshora, je třeba sundat řidítka,nic složitého ).
Je možné, že to je vrácené zboží. Škrábance bych neřešil, těch budeš mít na kolobce za chvíli ježdění stejně plno, ale ten píst fungovat musí.
Zdravím, náhodou Oxelo 7XL ste neskúšali? Je odpružená, má aj páčkovú brzdu, len nemá ten EasyFold mechanizmus a rozdiel v cene oproti 9EF je značný.. Až na mechanizmus sa mi zdajú podobné.
Miso, jak rika Petr .. skrabance neres, ja ji mel jakoze origo zabalenou ale nekde v tovarne taky par drobnych sramu utrpela. Zkusenosti mam jako Petr, predni pruzi .. teda s myma s 85kg :)) jestli mas polovinu tak je to třeba malo :P .. a teda uz ji taky budu muset namazat at nevrze, to bude detail.
Tak mám po výběru oxelo 7xl. Poměr cena/užitné vlastnosti je vynikající. Ty easy fold rámy jsou pohodlnější díky nižšímu nášlapu, ale devítková řada je už na můj vkus těžk a jestli ji složím za 5 nebo 15 vteřin fakt neřeším. Taky cenový rozdíl proti 7xl je neadekvátní(leč stále dobrý proti konkurenci) Celoodpružení je pro město super funkční. Nemám co vyknout.