Search
Close this search box.

Řídítkům pro radost. Vnitřní rohy West Biking

Rohy na řídítkách jsou vcelku běžnou součástí koloběžek. Obvykle jde o volitelné příslušenství, ale jsou výrobci, kteří na některé modely dávají rohy ve standardní výbavě. Jakkoliv rohů existuje mnoho typů, jedno mají společné – zpravidla se montují na konce řídítek. Kdyby ovšem někdy někoho nenapadlo vyrobit rohy, které se instalují blíž ke středu řídítek, k vnitřní straně gripů…

 

Prolog

Takzvané vnitřní rohy už nějaký čas na koloběžky montuje Vašek Jun – KOLOBĚHsport Plzeň. Někdy jednoduše vezme „normální“ rohy, které umístí k vnitřní straně gripů, jindy koloběžku osadí speciálními vnitřními rohy od firmy SQlab. Když jsem se rozhodl vnitřní rohy vyzkoušet, chtěl jsem právě onu speciální variantu, ale upřímně se mi nechtělo dávat tisíc korun právě za model značky SQlab (mají i set s ergonomickými gripy nebo karbonové vnitřní rohy v ceně přes 3 000 Kč…). Severočech Zdenek Pergl (který se stal koloběžkářem mou vinou :-)) mi však dal tip na levné čínské vnitřní rohy, které se prodávají pod značkou West Biking. Za dvě stovky. Nekup to! Díky Zdenku!

Vnitřní rohy West Biking na rovných řídítkách
Vnitřní rohy West Biking na rovných řídítkách

V hlavní roli ergonomie

Ačkoliv je na trhu spousta rohů rozličných velikostí, tvarů, materiálů a více či méně ergonomického designu, tyto vnitřní rohy jsou tak trochu jiný svět. Žádná ohnutá trubka – jejich tvar je striktně ergonomický. Snad můžu předeslat, že zároveň je také – alespoň pro mé ruce – skvěle ergonomický.

Jakkoliv jsou „normální“ vnější rohy, které dává na koloběžky například Yedoo nebo Kickbike, ergonomické, vnitřní rohy West Biking jsou „ještě ergonomičtější“ :-)
Jakkoliv jsou „normální“ vnější rohy, které dává na koloběžky například Yedoo nebo Kickbike, ergonomické, vnitřní rohy West Biking jsou „ještě ergonomičtější“ :-)

Mimochodem, pojem ergonomie pochází z řeckých slov ergon – práce a nomos – zákon, a ve světě se používá i pojmenování human factors nebo human engineering. Aspoň tak praví Wikipedie. Tolik lingvistická vsuvka a zpátky ke vnitřním rohům.

Jsou poměrně malé (délka cca 60–65 mm) a velmi lehké – pouhých 84 gramů za pár(!). Objímka je dělená, což značně usnadňuje instalaci, jelikož není třeba sundávat gripy (kdo vozí silikonové nasunovací gripy, ví, o čem je řeč). V balení je také 4mm inbusový klíč, takže jdeme montovat. Klíč si po instalaci rovnou dejte do kapsy, protože možná budete na první vyjížďce ladit ideální sklon rohů. Já jsem to dělal natřikrát… :-)

Rohy na první pohled vypadají plastově, ale evidentně jde o nějakou slitinu hliníku
Rohy na první pohled vypadají plastově, ale evidentně jde o nějakou slitinu hliníku
Vzhledem k tomu, že dlaně, a tedy váha rukou se opírá o gripy, může být spodní část rohů poměrně subtilní
Vzhledem k tomu, že dlaně, a tedy váha rukou se opírá o gripy, může být spodní část rohů poměrně subtilní
V přední části je vložený fluorescenční pásek. Ne, že by to bůhvíjak přispívalo k pasivní bezpečnosti, ale aspoň v noci o odloženou koloběžku nezakopnete. A mně to navíc ladí k zelenému Wolfru :-)
V přední části je vložený fluorescenční pásek. Ne, že by to bůhvíjak přispívalo k pasivní bezpečnosti, ale aspoň v noci o odloženou koloběžku nezakopnete. A mně to navíc ladí k zelenému Wolfru :-)

Bystrý čtenář si možná říká, že mám rohy namontované obráceně – kus s označením L na pravé straně řídítek a R vlevo. Ale je to správně. Tyto rohy jsou totiž univerzální, lze je totiž namontovat i klasicky na konce řídítek. V tom případě pak L a R platí ve smyslu leftright. Při vnitřním využití se rohy obrací.

Trochu úzké, ale…

Nejprve jsem rohy namontoval na rovná řídítka Yedoo Wolfer RS se šířkou 60 cm. Odečtete-li standardní vnější rohy a gripy, dostáváte se na šířku úchopu vnitřních rohů cca 30 cm. Není to málo?, říkal jsem si, ještě než jsem poprvé vyjel. Uvidíme…

Každopádně vnitřní rohy v tomto setupu, tedy na rovných řídítkách s vnějšími rohy, představují další možnost úchopu. Což vlastně představují vždycky :-) Dlaně do nich perfektně zapadnou, přičemž po čase jsem zjistil, že se mi s nimi lépe jezdí bez rukavic. Ano, šířka úchopu 30 cm není zrovna moc. Ale zvykl jsem si a za vnitřní rohy se držím na dlouhých rovinkách, v táhlých pozvolných stoupáních; a dobře fungují i ve sjezdu, kdy je třeba se sbalit kvůli minimalizaci aerodynamického odporu. V pomalých rychlostech – typicky ve stoupání – už mi tento úzký úchop neposkytuje dostatečnou stabilitu, takže přehmatávám obvykle na gripy. Vnější rohy jsem nicméně skoro přestal používat, a jestli to bude trvat dál, odmontuji je. Tím získám pár (skoro doslova) centimetrů šířky navíc.

Vnitřní rohy West Biking na rovných řídítkách
Vnitřní rohy West Biking na rovných řídítkách

To je pecka!

Po testování na rovných řídítkách mi to nedalo, rohy jsem odmontoval a zkusil je předělat na Kostku Tour s kostkovic koloběžkovými řídítky FBH 680-50 Al, která si velmi chválím. Nevypadají tak dobře a fluorescenční proužek mému estetickému oku neladí s černo-červenou koloběžkou, ale… je to pecka!

Vnitřní rohy West Biking na řídítkách Kostka FBH 680-50 Al
Vnitřní rohy West Biking na řídítkách Kostka FBH 680-50 Al

Možná je to bočním sklonem rohů a určitě také větší šíří úchopu (44 cm – tedy o 7 cm na každé straně více než u Wolfra), nicméně v tomto případě představují vnitřní rohy West Biking skoro nezbytný doplněk řídítek :-) Ale vážně, držení je velmi jisté a příjemné, ruce se neunavují, ergonomii je zkrátka učiněno zadost.

Vnitřní rohy West Biking na řídítkách Kostka FBH 680-50 Al
Vnitřní rohy West Biking na řídítkách Kostka FBH 680-50 Al

Za pokus to stálo (a stojí dál…)

Ptáte-li se, zdali vnitřní rohy West Biking doporučuji, odpověď zní ano. Na širší řídítka (650–700 mm) bez zaváhání, na užší kokpit s trochou omezení, daného nepříliš širokým úchopem. V každém případě za ty dvě stovky to rozhodně stojí minimálně vyzkoušet. Navíc jak teď koukám, český prodejce dokonce zlevnil na 188 Kč. Jdete do toho? Nebo prubnete rovnou některý model od SQ labu? Budu rád, když mi dáte vědět v komentáři pod článkem.

Cena

188 Kč (05/2024)

Zdroj

Bezdrátové pecky.cz

Sdílej:

4 komentáře

  1. Ať už o tom přemýšlím jakkoli, nechápu, proč je potřeba na vnitřní pozici prohodit pravý a levý roh. Ruka roh přece objímá pořád stejně. Jinak myslím, že rohy na vnitřní pozici asi nejsou nic pro mne. Rohy používám hlavně do kopce a tam jsem rád, když mám ruce pěkně do široka, uvolněný hrudník a možnost pořádně dýchat. Tím nechci zpochybňovat aerodynamický přínos apod. a už rozhodně to nechci hanět komukoliv, komu to vyhovuje.

  2. Skoro ty samé rohy, jen bez barevného provedení, používám už tak tři roky. A tím chci říct, že jsou opravdu přínos a nezavrhl jsem je.
    Nejvíce si je chválím na terénní koloběžce, kde jsou široká řidítka. Při jízdě kde to není nutné, to jinak nedržím. Na sjezd kameni a kořeny to není bezpečné ani pohodlné tak přhmátnu.
    Na silniční je to taky super a když použijete Gripy co jdou zaříznout na nezbytnou šíři, posunou se od sebe klidně i 5 cm.
    Velkou výhodou vidím i v tom, že se vaše poloha úchopem vždy posune i kousek dopředu což sedí přesně k tomu kdy jsou rohy potřeba.
    A kdo je nechce, stejně si (trhněte nohou). (:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *