V létě jsem na Přibližovadlech psal o řídítkách na koloběžky obecně, a při té příležitosti také o nových řídítkách Kostka FBH Wings 680-50 Al (čtěte zde). Pěl jsem na ně mnoho chvály – dlužno dodat, že zasloužené. V té době jsem ale ještě nevěděl, že u Kostků už vymýšlí jejich další modifikace. Pojďme se na ně podívat.
Prolog
Začalo to recenzí koloběžky Kostka Travel (G5) v limitované verzi Wedding (článek najdete tady), která je standardně osazená výbornými řídítky Kostka FBH Wings 680-50 Al. V testu jsem si stěžoval na krátký představec, který vás nutí stát vzadu na stupátku, čímž zatěžujete menší zadní kolo s větším valivým odporem. Ano, stupátko umožňuje postavit se více dopředu, ale krátký představec vás pak nutí pokrčit ruce, což není ergonomické.
Tak jsem vzal telefon a vznesl dotaz na Marka Kostku mladšího – zdali nechtějí vyrábět i delší představce. „O tom zatím neuvažujeme“, řekl mi Marek, „ale máme ta stejná řídítka bez ofsetu“, dodal. „Sem s nimi!“, zvolal jsem já, „to musím vyzkoušet!“
Když nižší je lepší
Bez ofsetu znamená bez zvednutí čili jde o nízké vlaštovky. První řídítka Kostka FBH Wings 680-50 Al mají zvednutí 50 mm (horní část/rukojeti jsou 50 mm nad středním uchycením v představci), druhá verze s obchodním názvem Řídítka Kostka FBH 680–00 Al Wings pak nulu. Což je 50 mm navíc pro natažení rukou – a to se počítá.
Co vám budu povídat… hned jak řídítka dorazila, vyměnil jsem je na testovacím Travelu (oproti fotografiím v tomto článku jsem je ale dal ještě o 30 mm níž na krku vidlice) a vyrazil to projet. Nebudu to protahovat: Ergonomie jízdy se rapidně zlepšila. Díky vodorovnému Kostkovic stupátku jsem mohl stát blíž k velkému přednímu kolu (více zatěžovat kolo s menším valivým odporem) aniž bych musel pokrčit ruce v loktech. Po rovině a do mírného stoupání jsem byl díky výborně navrženému zakřivení řídítek blahem bez sebe a vůbec mi nechyběly rohy, tedy možnost změny polohy rukou.
Ne, že bych nutně chtěl hledat nějaké mouchy… musím ale otevřeně dodat, že při jízdě do velkého stoupání mně však stále – u tohoto modelu koloběžky – ještě chyběl o něco delší představec – větší celkové posunutí řídítek dopředu by se hodilo. Nicméně i tak řídítka Kostka FBH 680–00 Al Wings s nulovým ofsetem výrazně pomohla.
Čistě technicky
Nyní už jen krátce opáčko o technických parametrech řídítek – protože kromě onoho ofsetu jsou stejná jako u modelu Kostka FBH Wings 680-50 Al, který jsem detailně popisoval zde. Materiálem je hliníková slitina, šířka řídítek činí 680 mm, přičemž nějaký prostor k případnému zkrácení zde ponechaný je. Opakuji, že i tato řídítka mají průměr 22 mm i ve středu, tudíž musíte použít Kostkovic představec nebo vyvložkovat běžný cyklopředstavec.
Zdroj
Cena
ke dni 11. 12. 2019
řídítka Kostka FBH 680–00 Al Wings: 490 Kč
Když je třeba ještě výš
Aby toho nebylo málo, vyvinuli v Kostkovic dílnách ještě třetí variantu těchto vlaštovek – tentokrát v opačném extrému – vysoká řídítka Kostka FBH Wings 680–100 Al, tedy řízení s velmi velkým ofsetem/zvednutím 100 mm. K čemu to je dobré? Přece na e-koloběžky, které firma Kostka – kolobka před pár dny představila. Důraz na ergonomii odrážení se zde změnil na požadavek pohodlného vzpřímeného svezení, takže použití těchto vysokých řídítek je zde zcela korektní. Ale to se zatím jen domnívám „od stolu“, protože jsem na nových elektrifikovaných modelech ještě nejel :-)
2 komentáře
Článek mě velmi zaujal. Stávající řídítka s ofsetem prohodím za verzi bez ofsetu. Ten delší představec by také bodl. Jen jestli tomu správně rozumím. Nebylo by možné dosáhnout podobného (a možná ještě lepšího) efektu naopak s řídítky s větším ofsetem? Pokud by se natočila tak, aby onen ofset nebyl směrem nahoru, ale směrem dále od jezdce? Jinými slovy prostě ty řídítka “položit” dále od jezdce?
Nejsem si jistý, jestli by to fungovalo. Spíš si myslím, že ne. Ta řídítka mají fakt výborně vyladěné úhly rukojetí. Když se natočí jinak než bylo zamýšleno, úhel se změní a ergonomie úchopu bude… pryč :-) Vím, o čem mluvím – stačí změna pár stupňů a hned je to cítit v rukách.