Search
Close this search box.

„Nikomu nekonkurujeme, jen dáváme lidem možnost volby.“ Rozhovor s Václavem Pechrem o koloběžkách Morxes

Celý článek Zhruba v polovině loňského roku mezi koloběžkovou veřejnost prosákly zprávy o novém stroji, které byly vzápětí následované fotografiemi, podle nichž si každý mohl okamžitě udělat obrázek o tom, že nepůjde o tuctovou produkci. „Pachatel“ – Vašek Pechr se svým týmem se odhalil sám a představil novou značku Morxes.

 

Vývoj nového stroje samozřejmě nějakou dobu trvá, takže první prototypy prošly řadou úprav, aby koncem roku 2014 mohla být poblíž Olomouce spuštěna sériová výroba koloběžek Morxes. Před pár dny se na facebookové stránce Morxesu objevila zpráva, že do laku šla koloběžka s výrobním číslem 200. Předpokládám-li, že tato číslovka znamená počet vyrobených kusů a že číslování začalo jedničkou, „hoši“ evidentně nezahálejí. Je tedy nejvyšší čas představit si novou značku také na Přibližovadlech.

Morxes

Rozhovor s Václavem Pechrem


Vašku, ty jsi mezi koloběžkovou veřejností doposud známý jako tuner – úpravce sériových koloběžek různých značek. Co tě přimělo vytvořit vlastní stroj(e)?

Touha po vlastním originálním stroji. Měl jsem nákresy hotové přes dva roky. Je pravda, že to tehdy byla hodně designová záležitost. Postupem času se z toho stala spíše touha mít dokonalou koloběžku, nejen zvětšenou dětskou hračku. S tím se vyvíjel i materiál pro stavbu rámu a jednotlivá technická řešení.

A budeš se tuningu věnovat i dál?

Už ne, nelze tříštit síly a věnovat se všemu. Navíc Morxes mi zabírá veškerý čas a taky chci jezdit. Ale na druhou stranu veškeré designové nápady můžu přenést rovnou do výroby nebo vývoje prototypů, takže tohle úplně neopouštím.

Morxes Vendeta 26/20 V-brake
Morxes Vendeta 26/20 V-brake | Foto Morxes

Pro takto ambiciózní projekt je třeba najít investora. Koloběžky jsou – a budou i nadále – i přes jistý současný boom přece jenom stále minoritní záležitost. Jak těžce (nebo lehce) se hledá investor pro takovýto byznys?

Ono to může být i naopak – investor může oslovit tebe s projektem. Nemyslím si, že koloběžka je dnes stále minoritní záležitostí. Koloběžka se stává nejen dopravním prostředkem, ale pro spoustu lidi díky turbulentní době vyhledávaným zdrojem pohybu, tréninku, relaxace a radosti.

První sériové kusy už jsou na trhu, je na čase si jednotlivé modely představit…

V současné chvíli nabízíme jen koloběžky 26/20“. Co se týče modelové skladby, máme typ s véčkovými brzdami, s kotouči a pak luxusní model osazený top-komponenty. Navíc máme i model Adventure pro venčení psa a kolobkocross. Teď jsme ještě dokončili dámskou sérii Giulia, která je přizpůsobená ženskému tělu (užší řídítka, kratší představec, zkrácená hlavová trubka…). Další modely už čekají jen na nafocení a budou postupně uvolňovány na trh.

Pokud bych měl jít do detailů, pak nejdůležitější je samozřejmě rám. Pro stavbu všech rámů je použita ušlechtilá Cr-Mo ocel dle našich požadavků. Všechny koloběžky mají společné rysy i komponentovou skladbu. Na kvalitu jednotlivých komponent klademe vysoký důraz – náboje kol mají kvalitní průmyslová ložiska, ráfky jsou dvoukomorové s nýtováním a pro V-brzdy mají soustruženou brzdnou plochu. Co se týče obutí, používáme výhradně pláště Continental a Michelin.

Morxes Vendeta 26/20 Disc
Morxes Vendeta 26/20 Disc | Foto Morxes

Konstrukce a vývoj je čistě tvoje práce, nebo se kolem Morxesu pohybuje větší tým (nemyslím výrobu)?

Je to týmová práce a každý v ní má svou velkou a nezastupitelnou roli.

Koloběžky Morxes nejsou zrovna levné, cílová skupina se tím poměrně dost zužuje. Nemáš strach, že cena bude problémem?

To je relativní. Navíc když vidím některé konkurenční koloběžky, tak nejsou také vůbec levné a prodávají se. My k tomu přidáváme špičkový materiál, ruční výrobu rámu, neotřelý design a velice kvalitní osazení. Zkrátka, když chceš kvalitní koloběžku, nelze ji postavit z levného materiálu. Podle prodejů také vidíme, že zákazníci to taky tak chápou.

Uvažujete, že budete časem vyrábět třeba i levnější ekonomické modely?

Původně jsme zvažovali i ekonomický model, ale nechceme ho za každou cenu. Zatím tedy budeme produkovat stávající modely.

Morxes Giulia
Morxes Giulia | Foto Morxes

A z opačného soudku – vzhledem k tvé minulosti – budete nabízet i custom-made, modely na míru?

Modely na míru umíme, pokud zákazník nemá nereálné požadavky. Teď zrovna pár takových koloběžek řešíme. Jednou z nich je i cestovní speciál pro Tomáše Jankůje, který 9. 5. 2015 vyráží „Na koloběžce kolem ČR“.

Co bude následovat po velkých koloběžkách Morxes? Ptám se na menší městské modely, skládačky apod.

Máme nachystané ještě další modely, ale nechám to zatím ještě obestřené rouškou tajemství. Nicméně není to pouze na papíře, jsou to již předvýrobní kusy, probíhají jízdní zkoušky… Takže se všichni musí nechat překvapit.

Komu vlastně Morxes konkuruje? Já mám pocit, že zatím jen sám sobě, a myslím to samozřejmě hlavně kvůli té ceně :-)

Nikomu nekonkurujeme, jen dáváme lidem možnost volby. Když si jdeš koupit kolo, taky si můžeš vybrat, jestli chceš Olpran, Author, Superior, Specialized, Cannondale nebo Duratec. My tuto volbu přinášíme do koloběžek.

Morxes Vendeta 26/20 Adventure
Morxes Vendeta 26/20 Adventure | Foto Morxes

Co je to vlastně Morxes? Ve slovníku cizích slov ani na Wikipedii jsem toto slovo nenašel. To je nějaká zkratka?

Chtěli jsme neotřelý název, který bude alespoň trochu vyjadřovat, že jsme z Moravy. A tak nějak z toho vyplynul Morxes.

Tím jsi mi trochu nahrál na otázku na závěr: Máš nějakou teorii o tom, proč se české koloběžky vyrábí de facto výhradně na Moravě?

Zajímavá úvaha (výbuch smíchu). Asi jsme tu více akční a dobrodružní a pořád máme odvahu se pouštět do něčeho nového. Anebo je to jen náhoda…

Díky za rozhovor Vašku!

Morxes Vendeta 26/20 SL
Morxes Vendeta 26/20 SL | Foto Morxes

Fotogalerie Morxes

Sdílej:

9 komentáře

  1. Jenom jestli to s tou Moravou nebude slivovicí :D Jinak k těm plášťům, žiletky pěkný, ale řekl bych, že to max huštění není nic moc. Ale co to dělá v reálu nevím.

  2. Ještě jsem si všiml jedné maličkosti – zelená Vendeta disc má kratší blatník jako jediná z téhle galerie je to foto nefinální verze nebo v čem je rozdíl?

  3. To je ještě stará verze blatníku. Noveý blatník je o něco větší, z jiného materiálu a jiný je i systém uchycení. Na čtyřech ramenech které jsou přimontovány k ránm, jsou patenty a na blatníku protikusy. Takže celá ta věc se dá jednoduše nacvaknou, nebo vycvaknout.

  4. A po vycvaknutí tam zůstane ten čtyřramenej ježek. není lepší to skutečně odmontovat, když to tam nechci zrovna mít a pak zas namontovat?

  5. Já tenhle blatník na Touru používám už přes rok a nemůžu mu nic vytknout. Při čištění kolběžky je to super, stačí vycvaknout. Jinak ho nesundávám. Je to super ochrana proti totálnímu znečištění lahve na pití. Kdo někdy vyzkoušel jízdu s a bez, tak ví ;)

  6. Tak jsem neodolal a byl na testovačku u výrobce. Po shlédnutí koloběžky mi doslova vypadla čelist. Kvalita zpracování je úplně někdě jinde. Po projetí jsem jsem měl velký úsměv na tváři. Jede to doslova jako prase :D Takže je rozhodnuto, Tour se posouvá dál v rodině a já se beru Vendetu Disc :)

  7. Koloběžky nádherné, konečně někdo, kdo posunul koloběžku někam dál. Jakmile pojedu na Moravu tak si jednu odvezu, hlavně také z důvodu cr-mo rámu. Fakt povedené!!!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *