Search
Close this search box.

Skládací kolo Foldy 2012 – dlouhodobý test – listopadové cargo

Celý článek V půlce listopadu jsem už málem měl škodolibou radost, že jsem konečně Foldy na něčem nachytal. Potřeboval jsem odvézt větší množství věcí – takové malé stěhováníčko – a v ten den jsem zjistil, že mi na tomto kole chybí nosiče. „To bude námět na další díl dlouhodobého testu!“, těšil jsem se. Dopadlo to ale trochu jinak.

 

Snad nejvíc ze všech kol najdete u skládaček nosiče nebo různé systémy uchycení brašen a dalšího příslušenství vpředu. V tom se mimochodem podobají koloběžkám. Už jsem to psal na Přibližovadlech několikrát – zadní nosiče se na skládacích kolech moc nepoužívají kvůli malé výšce dané malými koly, čímž hrozí, že se do nákladu budete kopat patami. Řešení pro eliminaci tohoto problému je několik, k jednomu z nich se dostaneme i v tomto článku, nicméně pojďme se nejprve věnovat převozu nákladu vpředu.

Skládací kolo Foldy

Malý dopředu

Jak sami vidíte, v případě Foldy je možnost transportu nákladu nad předním kolem řešena nosičem. Že to není žádný překvapující fakt? To samozřejmě není, já jej však uvádím proto, abych ilustroval rozdíl mezi nejvychytanějšími skládačkami jako je (podle abecedy) Brompton, Dahon nebo Tern. Ty totiž místo nosiče využívají rychloupevňovací adaptér pro „nacvaknutí“ nejrůznějších brašen, košíků, kabel apod. Nikoliv tedy – až na výjimky – klasický pevně uchycený nosič.

Nosič Foldy s nosností 7 kg je dole uchycen pomocí šroubů V-brzd, nahoře, spíše v úrovni ložné plochy pak jedním šroubem ve vidlici. Nosič je docela malý, půdorys ložné plochy má 18 × 12 cm, při umisťování nákladu jej musíte směrovat spíše do výšky než do délky a už vůbec ne do šířky. Tomu totiž brání bowdeny, které kolem něj vedou k přední brzdě a dozadu kola.

Skládací kolo Foldy

Protože je ale vcelku logické, že na skládacím kole nebudete převážet televizi nebo ledničku, bude pro běžné využití k pojížďkám po městě a malým nákupům tento nosič vyhovovat většině uživatelů i před svoji malou velikost. Je třeba si ale pořídit gumicuky k uchycení přepravovaných věcí. Na nosič lze připevnit třeba i kovový (vlastně i proutěný) košík. Ten už ale bude bránit skládání kola, což v případě „holého“ nosiče není problém – viz následující foto.

Malý přední nosič vás ani nezruinuje finančně – stojí 270 Kč a koupíte jej u výrobce Foldy.

Foldy 2012 – dlouhodobý test – listopadové cargo

Jak jednoduché…

Jak jste si jistě všimli, na fotografii složeného Foldy jsou ale dva nosiče. Ano, je tam jak přední, o kterém již řeč byla, tak rovněž i nosič zadní. Byť je to ze snímku zřejmé, raději opakuji ještě také verbálně: Kolo lze zcela plnohodnotně složit s oběma nosiči…

Vrátím-li se k tomu zadnímu, pak je to vtipná vychytávka, u které moji ješitnost mrzí, že jsem ji nevymyslel sám. Ne, nejde o speciálně vyvinutý zadní nosič pro Foldy, je to naprosto běžný, sériový nosič na sedlovku, v tomto případě od tuzemského výrobce Sport Arsenal

Skládací kolo Foldy

„Že mě to nenapadlo hned!“ Tento typ nosiče totiž elegantně řeší všechny problémy zadních nosičů skládaček s malými koly. Díky dlouhé sedlovce jej můžete umístit dostatečně vysoko a vzhledem k uchycení na jeden rychloupínák jej při skládání prostě jen spustíte dolů a je vymalováno…

Funguje to bezvadně

Jaký je tedy závěr? Skládací kolo Foldy má zhruba stejné možnosti převážení nákladu jako většina ostatních skládaček, i když to tak na první pohled nevypadá. Sice vpředu nemůžete využít elegantní puntíkovanou taštičku od KLICKfixu a podobné designové libůstky, podle rčení „Účel světí prostředky“ ale nelze nic zásadního namítat.

Sdílej:

9 komentáře

  1. Z vlastní zkušenosti potvrzuji lidové ceny příslušenství. Přesvědčit se můžete sami: ekolo.cz/prislusenstvi-k5

  2. Na předním nosiči na skládačce se toho dá vozit opravdu hodně. Jak na váhu, tak na objem. Jenom je potom kolo hůře ovladatelné, s tím je potřeba počítat. Já jsem si na svého Dahona, který nemá ještě klick fix navářku, přidělal tyčku jako to má Gocycle. Na to věším brašnu na klasické háčky.

  3. Láďo, zkus to někdy na Foldy – tam jsou ty bowdeny jinak než na tom Dahonu. Nepsal bych o tom, kdybych to nezkusil :)

  4. Ve srovnání je potřeba zdůraznit zásadní rozdíl mezi adaptérem a nosičem.
    Nosič je spojen s vidlicí, a čím větší náklad, tím horší manipulace. Jde to, není to neštěstí, ale prostě musím otáčet celou váhu a řízení tomu přizpůsobit.
    Adaptér je připevněn k rámu. 10kg v brašně na Bromptonovi při jízdě téměř nevnímáte a na řízení nemá vliv. Asi to bude více psychické a optické, ale mě Brompton s 5 kg brašnou přijde stabilnější, než bez brašny. I zaparkované kolo je velmi stabilní.
    Adaptér má i nevýhodu: náklad nesmí přečnívat nahoru do řídítek, protože potom nezatočíte ani násilím :-)

  5. Jen chci poděkovat za užitečné recenze – díky nim jsem si koupila skvělou Foldy která jezdí/sviští a krásně se mi vyplavují endorfiny :-).

  6. Taky jsem se nechal inspirovat, prvni dojmy jsou fajn, ve skutecnosti vypada jeste lip, nez na obrazcich. Jsem z generace, ktera pamatuje klasicke skladacky, ktere se vselijak vlnily a byly tak dobre na jizdu ke garazi. Tohleto kolo je fakt na jezdeni. Doufam, ze mi nadseni vydrzi.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *