Search
Close this search box.

Skládací kolo Strida EVO 3 – podrobná recenze

Celý článek Když jsem před více než rokem testoval první Stridu svého života, model LT, resumé recenze znělo ve smyslu: „Je to pro malé lidi, kteří jezdí krátké vzdálenosti.“ To se samozřejmě nezměnilo, nicméně Strida není jen „eLTéčko“, nýbrž jen na českém trhu má několik modelů. A nejsou stejné, jak na první pohled vypadají…

 

Strida ve zkratce

Pro ty z vás, kteří se s tímto zajímavým skládacím kolem setkáváte poprvé, bych nejprve doporučil přečíst si krátký první pohled na dříve testovaný model LT, protože takříkajíc principy jsou stejné. Jde tedy o kolo s netypickým trojúhelníkovým rámem a stejně tak netradičním skládáním, letmo uloženými koly s kotoučovými brzdami, kevlarovým řemenem místo klasického řetězu a dalšími vychytávkami, které jej dělají naprosto nezaměnitelným na trhu. Jakkoliv například skládací kolo Foldy lehce zaměníte s Dahonem nebo Ternem, Stridu podle mého názoru vždy spolehlivě identifikujete.

Strida EVO 3

Konstrukce

Zatímco trojúhelníkový rám je u všech Strid stejný, model EVO 3 se od dříve testovaného LT liší na první pohled většími 18palcovými koly s klasickým drátěným výpletem a obutím do hladkých slicků Schwalbe Kojak. Ano, zapletená kola zde znamenají oproti plastovým loukotím kvalitativní posun k lepšímu – dobře ve svém letmém uložení v kombinaci s kotoučovými brzdami vypadají, lépe odtlumí jemné vibrace od vozovky a díky většímu průměru kolo také jede o fous rychleji.

Strida EVO 3

Druhou důležitou komponentou, která již není na pohled tak zřetelná, je třístupňová „kliková“ převodovka, tedy převodovka ve šlapacím středu. Budu se jí věnovat podrobněji v části Komponenty, takže ještě chvíli vydržte. Ale jestli jste chtěli vědět, co znamená trojka v typovém označení tohoto kola, pak je to právě ona „trojkvaltová“ převodovka.

Strida EVO 3

Já bych se totiž nejprve rád zastavil u jiné vlastnosti či spíše prvku Stridy EVO 3 – byť po pravdě nejde o standardní výbavu a v případě zájmu jej lze namontovat na jakoukoliv Stridu – volitelných řídítek typu vlaštovky. Pokud jste četli recenzi modelu LT, víte, že jsem si na standardní rovná řídítka trochu stěžoval. Neposkytovaly dostatek prostoru mým kolenům, skoro jsem se do nich kopal. Ostatně jsou jednou z komponent, která Stridu předurčuje spíše menším jezdcům či cyklistkám. Jenže pozor! Pokud si dokoupíte tzv. Bended Steer Kit, což jsou právě ony prohnuté a dopředu vysunuté vlaštovky, změní se posed na kole překvapivě velmi citelně – pochopitelně ve prospěch lidí vyšších postav.

Díky těmto vlaštovkám můžete dát sedlo výš, což prospěje vašim kolenům i celkovým jízdním vlastnostem, protože s posunováním sedla výš jej zároveň dáváte více dopředu – ke středu bicyklu – a není pak tak neúměrně zatížené zadní kolo.

Strida EVO 3

Jak můžete poznat na fotografiích, řídítka jsou jednak vysunutá dopředu – a to o 6 cm, a jsou také širší – 60 cm vs původních 50 cm. Ač osobně nejsem příznivcem širokých řídítek u „civilních“ kol, musím výjimečně podotknout, že Stridě širší řídítka prospěla – kolo je tak lépe ovladatelnější.

V krabici se zahnutými řídítky najdete vše potřebné pro montáž, včetně nových brzdových lanek a „prodlužovaček“ na bowdeny. Montáž zvládne každý mírně zručný cyklista sám, v případě, že si tuto sadu zakoupíte s novým kolem u brněnského dovozce, budete mít montáž zdarma. Sada Bended Steer Kit stojí 990 Kč.

Strida EVO 3

Skládání

Zůstanu-li ještě u doplňkových řídítek, pak v souvislosti se skládáním tohoto kola je třeba říci, že nijak neovlivňují velikost složeného „balíčku“, prostě jsou složena podél rámu stejně jako řídítka původní, krátká a rovná.

Strida EVO 3

K samotnému skládání bych vás opět odkázal na loňskou recenzi modelu LT, protože bych se jen opakoval. Přesto lakonicky shrnu fakta: Složení je otázkou řádově několika sekund, složená Strida má podlouhlý tvar a díky rovnoběžným kolům je možné ji vozit za sebou či před sebou. Dovolím si zopakovat video o skládání „eLTéčka“, EVO 3 jsme už znovu nenatáčeli, jak jsem uvedl, je to naprosto stejné.

Strida EVO 3

Komponenty

Je načase věnovat se největšímu lákadlu Stridy EVO 3 – třístupňové převodovce ve šlapacím středu. Ano, pozorný čtenář si jistě všiml, že excentrický střed (pro možnost napínání řemene) je poněkud rozměrnější. Bodejť by nebyl, když se v něm ukrývá sofistikovaná převodovka renomované firmy Sturmey Archer. Onen vnímavý čtenář zde bude ale možná postrádat ovládací prvky – typicky bowden(y) vedoucí k páčce nebo otočnému gripu na řídítkách. Na co? Nic takového ve skutečnosti nepotřebujete.

Strida EVO 3

Bowdeny a řadicí mechanismy jsou zbytečné komponenty navíc, které zvyšují složitost i hmotnost. Zde se řadí bez nich. Jak? Pootočením klik dozadu… Prostě přestanete šlapat dopředu a o kousek „pocuknete“ dozadu. Vcelku zřetelné cvaknutí identifikuje přeřazení a vy můžete zase šlapat dál dopředu se změněným převodem.

Řazení tímto způsobem je cyklické – čili řadí se pořád dokola 1, 2, 3, 1, 2, 3, ale…. Pokud ale pocuknete klikami o dvě západky, přeřadí se logicky místo vyšší rychlosti na nižší. Možná to zní lehce složitě, ale věřte mi, že jakmile na kolo sednete, řazení se vám dostane do krve raz dva.

Tato výborná převodovka je pro Stridu tou nejlepší přidanou hodnotou – díky ní se vám totiž mnohokrát zvětší akční rádius, který tímto kolem obsáhnete. Zatímco singlespeed je silně omezený ve stoupavosti, díky „klikové“ převodovce vám nebude dělat problém ani středně těžký kopec a stejně tak nebudete šlapat naprázdno v mírném klesání. Převodové poměry jsou zvoleny dle mého soudu optimálně: 78,7 %, 100 % a 125,7 %, tedy vždy cca čtvrtinový nárůst.

A co další komponenty? Zapleteným kolům jsem se již věnoval, krátce se dotknu ozubeného řemenu coby návazné komponenty na převodovku. Je to vynikající věc – řemen je tichý, lehký, neušpiníte se od něj, protože se jaksi nemaže. A podle výrobce by měl vydržet 60 000 km.

Strida EVO 3

Chválu budu pět i na pedály Stridy EVO 3 – jsou to první skládací pedály, do kterých jsem se nebál pořádně opřít v obavě, že jejich konstrukce praskne. Všimněte si výborně vymyšleného provedení, kdy se obě kovové poloviny pedálu svírají vůči sobě, což jim dává potřebnou pevnost. K pedálům mám jen jednu malou výhradu, vrapování povrchu je příliš jemné, na mokru to docela klouže.

Stejně lze pochválit kotoučové brzdy. Jsou sice jen mechanické, nicméně výkon podávají skvělý. Pro tohle kolo jsou víceméně předimenzované, ale to by byly každé kotoučovky. Ostatně ráfkové brzdy na letmo uložených kolech se zrovna moc nevidí, že ano…

Strida EVO 3

Jízdní vlastnosti

Zatímco u „eLTéčka“ jsem z jízdních vlastností moc nadšen nebyl, zde je to jinak. Ono totiž ve skutečnosti nejde ani tak o jízdní vlastnosti jako takové, ale primárně o posed na kole. Ovšem pozor, nyní je řeč o Stridě dovybavené řídítky typu vlaštovky – viz výše v tomto textu. Pokud máte Stridu ve standardním osazení, platí vše, co bylo řečeno ve stejně pojmenované části recenze modelu LT. Ovšem kromě rychlosti jízdy, vyjíždění kopečků a podobně, tedy věcí spojených s převody, které EVO 3 na rozdíl od LT má. Tři. O tom už ale řeč byla také.

Strida EVO 3

Vraťme se však k tomu posedu s řídítky typu vlaštovky. Ty – jak jsem již uvedl – umožňují posunutí sedla více dopředu a nahoru, což má dva pozitivní přínosy. Jednak ani vyšší jezdec nemusí šlapat s pokrčenýma nohama ve spodní úvrati klik – to je samozřejmě pro ergonomii šlapání velmi důležité. Zároveň se posunuje těžiště více ke středu jízdního kola, ale to jsem už také zmínil.

Zkrátka a dobře: Díky vlaštovkám a převodovce ve šlapacím středu dostává Strida klidně ne dvakrát, ale tři- až čtyřikrát lepší jízdní vlastnosti než standardní jednorychlostní model s rovnými řídítky.

Strida EVO 3

Celkové hodnocení

Za poslední větu v předchozí části ale budete muset zaplatit… Zatímco nejlevnější Strida LT stojí 14 až 15 tisíc, pro EVO 3 si nachystejte o „desítku“ více. Není to nic laciného, avšak luxus v podobě převodovky bez bowdenů a dalších komponent něco stojí. Navíc – i když se nyní budu opět opakovat – užitná hodnota tím stoupá několikanásobně. Ale přidejte si ještě necelou tisícovku za ta nadstandardní řídítka – fakt to stojí za to!

Strida EVO 3

Všichni zájemci o Stridu si kromě posuzování obvyklých technických parametrů musí uvědomit, že tohle není „normální“ kolo. Strida není ani normální skládací kolo. Jde o specialitu, u které se připravte na to, že se za vámi budou kolemjdoucí otáčet, někteří nebudou chápat a jiní budou nadšeni. Patříte-li mezi uživatele, kteří nemají rádi tuctovost či chcete-li mainstream, měli byste o Stridě minimálně vědět, že existuje. Pokud koukáte na cenu a ostatní vás nezajímá, poohlédněte se jinde.

Na druhou stranu byste ale měli vědět, že i Strida ve verzi EVO 3 je stále skládacím kolem pro přibližování se na krátké vzdálenosti. O nějakém cestování natěžko s bagáží si rovnou nechte zajít chuť.

Strida EVO 3

Plusy a minusy

Zajímavý neokoukaný design
Velmi rychlé a jednoduché skládání

…ale

Vyšší cena

Zapůjčil

4frtm s.r.o.
Koliště 701/4
620 00 Brno

tel.:
+420 530 330 662
+420 776 432 460

e-mail: info@4ft.cz

Cena

ke dni 10. července 2013
24 990 Kč

Strida EVO 3


Strida EVO 3 byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio


Sdílej:

2 komentáře

  1. Uzasna recenze ! Sam mam Stridu 5 a nenecham na ni dopustit. Musel jsem si ji jeste dovezt z vidne, je super ze je uz i zastoupeni v cesku.Na moje jezdeni do prace a za zabavou je to nejlepsi kolo na svete! A ten trojrychlostni model musim testnout, I kdyz me staci singlespeed.

  2. čo takto ešte otestovat Moultona nech je tá britská tvorba kompletná ? špeciálne nanho som dost zvedavý.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *