Běžné koloběžky mají oproti jízdním kolům v terénu nevýhodu nízkého stupátka, které drhne o každou nerovnost. Proto se také vyrábí speciální modely s vyšším nášlapem, určené do terénu. Takový Kickbike si ale vystačí s jedním rámem pro všechny možné situace. Tedy do jisté míry, samozřejmě.
Pro přesnost – tvrzení o jednom rámu není úplně přesné – nyní recenzovaná terénní koloběžka Kickbike Cross Max 20D má svůj, v pár ohledech specifický rám. Koncepcí, designem, stejně jako velikostí a dalšími vlastnostmi je to však Kickbike, jak ho známe třeba ze silničního modelu Race Max 20.
Konstrukce
Při prvním pohledu na Cross Maxe si možná řeknete: „Jasně, má to přední odpruženou vidlici, vpředu 26″ kolo, vzadu dvacítku, kotoučové brzdy a tlusté pláště s hrubým vzorkem, jinak je to ale prostě Kikbajk!“ Jako bych to v minulém odstavci nepsal, že ano?
Kickbike Cross Max 20D má typický esovitě prohnutý, dole zploštělý hliníkový rám, stejně jako jeho silniční kolegové. Shodné je i stupátko nebo dvojitá patka v zadní vidlici – zde se logicky využívá spodní polohy pro vyšší světlost. Pomineme-li barvu – Cross Max 20D je dodáván kromě leštěného hliníku také v námi testované matné černé – najdete zde při bližším zkoumání ještě dvě odlišnosti. Obě na zadní vidlici – návarek na třmen kotoučové brzdy se přehlédnout nedá, až exaktním měřením však zjistíte o 10 mm širší „rozchod“ – zadní náboj má šířku 70 mm (ostatní Kickbiky mají 65 mm).

Díky delší přední vidlici a zadnímu kolu ve spodní, mírně vzdálenější patce, má Cross Max 20D absolutně nejdelší rozvor ze všech koloběžek, které jsme doposud na Přibližovadlech testovali – 1 200 mm. Světlost je pak asi 9–10 cm, výška nášlapu se tedy pohybuje při standardním komponentovém osazení (v tomto případě jde hlavně o přední vidlici a pláště) v rozmezí 13 až 14 cm.
Komponenty
Dostáváme se k nejdůležitější části této recenze, která – jak předesílám – nebude bohužel vůbec povzbudivá. Ne že by kolega Race Max 20 byl vybaven bůhvíjak luxusně, pro jeho využití však jeho komponenty vyhovují do té míry, že na standardních strojích mnoho lidí jezdí závody bez jakéhokoliv tuningu. Zato Cross Max si o to přímo říká…
Pětašedesát centimetrů široké vlaštovky od Promaxu stejně jako zdvihnutý představec stejné značky sice nejsou žádný hi-tech, funkčnost jim ale upřít nelze. Na fotografii si jen ještě všimněte, že u Kickbiku se pečlivě dbá na povinnou výbavu i u sportovních strojů. Zvonek, odrazka, na ostatních snímcích vidíte odrazky v kolech, blatníky. Tak to má být, i když spoustu z toho na terénním stroji brzy poztrácíte nebo urazíte (ten zvonek je moje práce, promiňte kluci z e-koloběžky).
Malý průšvih je přední vidlice. Vcelku se dalo čekat, že zde nebude Foxka za patnáct tisíc, když tolik nestojí ani celá koloběžka. Použitá pružinová vidle Suntour XCM se zdvihem 100 mm ale bohužel patří do spodní kvalitativní třídy a je první komponentou, která si žádá výměnu. Vidlice pruží jen na velkých nerovnostech, rozhodně povrch „nežehlí“. Tlumení je víceméně symbolické, zámek funguje pouze v horní poloze. (Cross Max lze také pořídit v dražší verzi 20D+, která je osazena vidlicí Spinner Eagle LC, která by měla být cca o 400 g lehčí. Zdali bude lepší funkčnost, to si netroufám odhadovat.)
Největší průšvih ovšem představují brzdy. Jde o mechanické kotoučovky Promax Radius s páčkami i kotouči stejné značky. Na první pohled nic oslňujícího, ale také nic zvláštního. Tak by tomu bylo, kdyby vpředu nebyl menší kotouč než vzadu! Řečí čísel: vpředu průměr 160 mm, vzadu pak 180 mm. Chápete to?
Povím vám jednoduchý příběh, jak jsem velikost kotoučů zjistil. Hned na první vyjížďce jsem okamžitě zaznamenal nadstandardní ochotu zadního kola jít do smyku a naopak neochotu kola předního podat slušný brzdný výkon. „Blbý gumy!“, (k nim se ještě dostaneme) řekl jsem si, aniž by mě napadlo podívat se na kotouče. Na ty mi padl zrak až později náhodou a už jsem volal dovozci. Nicméně ničeho rozumného jsme se nedobrali, koloběžky takto osazené chodí už od výrobce.
Protože brzdění s tímto strojem je opravdu „poněkud nezvyklé“, jal jsem se přemýšlet. „Co když to nějaký důvod skutečně má?“ Čistě teoreticky by mohla volba většího zadního kotouče být úmyslná kvůli menšímu zadnímu kolu a tím i vyšší rychlosti otáčení. Ano, teoreticky. Nesměl bych však na té koloběžce jezdit, vlastně brzdit. Divné, tuze divné a nepochopitelné…
A aby těch výtek z mojí strany nebylo málo, opřu se ještě do kol a obutí. U kol bych uvítal širší ráfek – 16mm ráfek je podle mého soudu pro pláště širší než dva palce zbytečně úzký. Však to také vypadá, že s podhuštěným kolem není radno jezdit do zatáčky, abyste jej nevyzuli. (A to mávnu rukou nad tím, že jde o ráfek s brzdnou plochou pro V-brzdy.)
Trochu shovívavější budu k volbě plášťů. Ano, Kenda Eight Small Block má skutečně osm kostiček vzorku v každé řadě, díky čemuž se vzorek okamžitě spolehlivě zacpe v prvním bahýnku. Tento plášť, údajně vyvinutý ve spolupráci s legendou MTB, Johnem Tomacem (Viděli jste někdy jeho bajk s berany? Mrkněte na YouTube), je tedy vhodný spíše na suchý povrch, ale z vlastní zkušenosti mohu říci, že překvapivě dobře drží i na čerstvém sněhu – směs je evidentně slušně měkká (ten malý pád na videu byl samozřejmě pro diváky). V Kickbiku tyto Kendy zvolili patrně proto, že jsou dostupné také ve 20palcové velikosti, což je samozřejmě ten hlavní kámen úrazu. Dopředu si můžete dát de facto cokoliv – výběr pro 26 palců je obrovský. Dvacetipalcové pláště jsou na tom sice o mnoho lépe než 18″ nebo menší obruče, ale pořád je výběr silně omezený a je třeba se dívat zejména na BMX nebo trialové pláště.
Jízdní vlastnosti
Smysluplné hodnocení jízdních vlastností je u terénní koloběžky velmi těžké. Stupátko je záměrně vysoko, abyste neškrtali o každý kamínek, což ale stroj zároveň činí nepohodlným při odrážení. A ne všichni jezdí jen z kopce. Standardní přední odpruženou vidlici lze zamknout pouze v horní poloze, což problém výšky nášlapu neřeší. Osobně jsem raději jezdil na vidlici odemknuté, protože je díky SAGu níž. Ostatně tato vlastnost mě také donutila stát co nejvíce vpředu stupátka, byť obvykle stojím spíše vzadu.
Kupodivu je zde i přes laciné komponenty zachovaná relativně přijatelná hmotnost 11,7 kg. Tedy v porovnání s běžnými (a menšími) ocelovými stroji, které běžně atakují desetikilogramovou hranici. Patřičným tuningem by se váha Cross Maxu dala cca o kilogram srazit určitě.
Ale ano, fakta se říci musí: Terénní koloběžka Kickbike Cross Max 20D sice výborně drží stopu, je dobře ovladatelná, ale fakt blbě brzdí – o tom už řeč byla. Lhal bych, kdybych tvrdil, že standardně dodávaná pružinová vidlice nějakou – nikoliv nevýznamnou – práci neodevzdá. Zároveň to ale nevyvrací fakt, že s kvalitní „vzduchovkou“ se nedá srovnat ani funkčností, ani hmotností, ale samozřejmě také ani cenou.
Celkové hodnocení
Jakkoliv jsem byl – vlastně stále jsem – z Kickbiků Sport Max 18 a Race Max 20 v podstatě nadšený, Kickbike Cross Max 20D je pro mě zklamáním. Tento stroj se sice tváří na první pohled vyspěle, za téměř čtrnáct tisíc bych ale chtěl více. Cožpak o to, rám je super. To je ale asi tak vše. Laciné komponenty ceně neodpovídají, nehledě na to, že kazí jinak dobrý dojem z koloběžky. No a ty brzdy, to skutečně není profesionální.
Co s tím? Já vidím alternativní řešení: Kupte si samostatný rám. Asi vám nezbude nic jiného, než k němu pořídit i originální zadní kolo (kvůli nestandardnímu náboji), ale zbytek už si osaďte pořádnými komponentami. Pak budete mít terénní koloběžku, kterou vám budou všichni závidět.
Plusy a minusy
výborné jízdní vlastnosti
univerzálnost konstrukce
přijatelná hmotnost
ale …
průměrné osazení komponentami
špatné brzdy
vyšší cena (ve vztahu k vybavenosti)
Výrobce
Zastoupení pro ČR
Cena
ke dni 10. 12. 2012
13 700 Kč

14 komentáře
Jediný důvod „prohození“ kotoučů mě napadá velký brzdný účinek a možnost letu přes řídítka, ale je to jen můj dohad.
Já myslím, že na mokrém povrchu, listí a sněhu (jako na videu) by brzdilo všechno špatně, bez ohledu na komponenty. Těch rozdílných průměrů kotoučů jsem si taky nevšiml a to na Crosmax koukám každý den :-). Napadá mě, jestli ten 180mm kotouč vzadu není zvolený kvůli tomu, aby „univerzálně“ vyhovoval spodnímu i hornímu uložení zadního kola. Při spodním usazení by byl 160mm kotouč moc schovaný za vidlicí. Pak by bylo ale fajn kvůli servisu dát 180mm kotouč i na přední kolo. Tady už tomu nerozumím. Kickbike tu koloběžku stavěl spíš pro mushing a hodnotit výšku stupátka z našeho pohledu není asi objektivní. Je ale pravda, že vidlice, která se dá zamknout jen v horní poloze, je pro naše české podmínky pitomost. Jezdím na na MIBO Univers, se kterým i v terénu (nemyslím sjezdy) jezdím z 80% se zamčenou vidlicí v nejnižší poloze. Pravda je, že je taky za trochu větší peníze, které ale za tu vidlici i ostatní komponenty rozhodně stojí.
Vašku, já jsem na tom jel i po asfaltu a brzdilo to stejně blbě :)
Ale na tom schování menšího zadního kotouče za vidlici něco je… Nicméně to ale není důvod nedat dopředu taky 180 mm kotouč…
Zkoušel jsem to a s tím průměrem kotouče vzadu to tak asi bude. Na tom předním kotouči se shodneme.
Bez možnosti uzamčení po celé délce vidlice, je to koloběžka jen na sjezdy z kopce. Nedokáži si představit na ní jezdit po rovině. To musí být utrpení.Taky jezdím většinou s uzamčenou vidlicí v nejnižší poloze a jen z kopce nebo horším terénu to zvedám – potom to má smysl.
Stál jsem na ní v obchodě a též mě překvapilo osazení nejlevnějšími komponenty. Po tom co provází za věhlas tuto značku (alespoň co jsem tady četl) bych čekal něco kvalitnějšího.
Podle mě se rozhodně vyplatí dát nějakou tisícovku navíc a koupit si něco líp osázeného (i když těžšího ;-) – MIBO Univers a nebo Kostka Mushing pro (s užším nášlapem) .
No zapomíná se tu na hlavní věc – tato koloběžka je hlavně určena pro jízdu se psem. Pak má plný smysl a jede cestou necestou. Na normální použití kromě sjezdu není. Jinak Kickbike na to dělá velice zajímavé uchycení vodítka pro psa. Důvod rozdílných kotoučů je velice jednoduchý – do zadní stavby neexistuje redukce, která by umožňovala použití 160mm kotouče. I redukce pro sjezdovou vidli nasazená obráceně je krátká a zasahuje při 160mm kotouči jen na jeho půlku (2 dny zkoušení všech typů redukcí). Jediná možnost je výroba vlastní redukce pro PM uchycení třmenu. Obávám se taky, že kdyby byl u téhle vidlice použit 180mm kotouč vpředu, dojde k ulomení v kruku (běžný defekt u jiné značky a tady by to asi nebylo jiné).
Omlouvám se, vloudila se chyba. Mělo být napsáno „ulomení v krku“ :) A ještě drobnost – zadní nába má pouze 70mm :) Myslel jsem si to, ale pro jistotu šel změřit na zadní kolo. Jinak zajímavý poznatek – nové ráfky již mají 18mm, ale bohužel pořád frézovanou brzdnou plochu pro véčka. Jinak samotný rám má velice dobrý potenciál osazení a velice povedenou geometrii
Ano, jak říká Vašek – a já jsem uvedl na konci recenze – rám má potenciál… …si jej koupit samotný a osadit pořádně ;)
Je úplně jedno, že dozadu nejde dát menší kotouč a vpředu by se s větším mohla zlomit vidle – pořád to totiž říká, že komponentovou skladbu zde „někdo“ „podcenil“ :)
Ale díky za opravu, ten náboj jsem fakt blbě změřil, skutečně má 70 mm. Bohužel je to stále nestandardní rozměr. V textu je míra již opravena.
Je fakt, že jsme již asi zhýčkaní na jiný komponentový standard u kolobek. Akorát Vella nám ukazuje úplně obdobný scénář – za docela dost peněz je pouze schopný rám a zbytek je také na úplnou výměnu a doladění jinak. Je pravda, že nábu 65mm již umíme nahradit za kvalitnější, 70mm na IS kotouč zatím ne. Jinak redukce na Kickbike pro 160mm kotouč budou v lednu :)
Vašku souhlasím, ovšem s jedním „ale“: Vella je lokální firmička, kdežto Kickbike je firma, která zásobuje celý svět. Proto jsem se taky do téhle koloběžky tak pustil :)
Svatá pravda, ale ono se stačí podívat v zahraničí na jejich značky a komponentové složení kolobek. Přijde mi, že je tam asi úplně normální, že koloběžka má zajímavý rám, otřesné komponenty a docela hodně vysokou cenu. Z toho ještě ten Kickbike asi vyčuhuje nejmíň. Když vezmu třeba kamarádovo BCS, tak za ty peníze kromě rámu taky žádný šlágr. Asi nám Kostka a Mibo nasadili laťku vnímaní kvality a ceny někde jinde :)
Ono to vzdy bude hlavne o vyuziti te dane kolobezky. Docela jsme propadli jezdeni na kolobkach v terenu, a tady je tezke vybrat ten spravny model, kazdy ma neco do sebe. A na kazdem by bylo co ladit, pokud to clovek s jezdenim mimo cesty mysli vazne, tak se nenajdou dva, co by se shodli na tom, co je nej. Nekdo ma radsi uzka riditka, jiny vice skace, potrebuje siroka, ale treba nizka, jiny zase nepouziva krom snehu zadni brzdu, dalsi miluje driftovani. Tyhle kolobky jsou stvoreny na vikend nekde v Beskydech, pekne po hrebenech, dolu tomu dat, co to jde. A stejne tak brzdy, jeden je ma radsi tuzsi, pekne zostra, jiny presne naopak. Mame zkusennsti jak s mechanikami tak hydraulikami, vse je hlavne otazka serizeni, odmasteni, o tom by mohl vykladat nas mechanik, jaky sajrajt je kapka hydrauliky na destickach. Sam za sebe tu vidim jen dve kolobky na podobne kouky a to je prave Kickbike ci Univers. A je mezi nimi i docela cenovy rozdil. Je to jak testovat freeridova kola: Je treba na nich najet minimalne par set kilometru, aby je clovek pochopil, nakonec stejne zjisti, te komponenty jdou menit, ale geometrie ramu nikoliv a o te to cele je. A ta je na tehle kolobce super. Skoda, ze clovek nemuze vlastnit svechny kolobky, co se mu libi:-) Howhg:-)
ale jak se na tom krásně jezdí, já tomu třeba vůbec neseřizuju brzdy, ale dycky se to zatim zastavilo:)