Jak vozit bagáž na koloběžce – Kostka Trip natěžko

Celý článek Chcete-li na koloběžce cestovat natěžko – čili vézt si všechno s sebou – narazíte, typicky ve srovnání s jízdním kolem, na spoustu omezení. Problémy jsou ale od toho, aby se řešily, a řešení pro jízdu natěžko na kolobce existuje několik. Zcela inovativně se s tím ale vypořádal náš největší výrobce, Kostka – kolobka.

 

Prolog

Jen aby bylo jasno, o jakých problémech je řeč. Zatímco na kole „šmrdláte“ nohama v určitém vymezeném a velikostně omezeném prostoru uprostřed kola, na koloběžce nohy potřebují místo od předního až po zadní kolo. Abyste mohli efektivně kopat, to každý ví. Díky tomu má bicykl výhodu v tom, že lze navěsit na přední i zadní kolo spoustu bagáže, u které navíc de facto nejste limitováni její šířkou.

To u koloběžky nejde, protože byste se do zavazadel kopali. Obvykle se tedy bágly umisťují na nosič přední vidlice, zpředu na řídítka, na samotnou vidlici. Předkopávání do oblasti předního kola se nahradí takzvaným čapím krokem a jede se dál. U Kostky na to ale šli úplně jinak…

Kostka Trip v limitované edici s cestovatelským setem
Kostka Trip v limitované edici s cestovatelským setem
Tour Star, ale…

Limitovaná edice Kostka Trip se skládá ze samotné koloběžky plus příslušenství, které představují kostkovic cestovatelské brašny. Ony brašny jsou navrženy ve stylu tzv. bikepackingu, v našem případě spíše footbikepackingu. O co jde? Je to moderní styl cestování natěžko, při kterém se buďto vůbec nebo jen v minimální míře využívají nosiče. Všechny bágly jsou zkrátka navěšené přímo na koloběžce.

Začněme ale od samotného stroje – protože i ten je „limitovaný“ – liší se od standardní produkce. Koloběžka Kostka Trip vychází z klasické Tourky v provedení Star. V této limitované edici je nabízená v matné antracitové barvě rámu a přední vidlice, doplňky a některé komponenty jsou pak opatřeny lesklým červeným lakem. Červená a černá je osvědčená elegantní kombinace, střídání matného a lesklého povrchu je pak třešničkou na dortu. Moc pěkné!

Kostka Trip
Kostka Trip

U brzd ani řízení se oproti běžné sériové řadě Tour Star nic nemění. Zpomalení zajišťují osvědčená véčka Shimano XT s širokými brzdovými botkami, z této sady jsou i brzdové páčky. Řízení se skládá z hliníkových vlaštovek z produkce firmy Kostka – kolobka, vlastního představce a hlavového složení s průmyslovými ložisky – taktéž vyrobeného v kolobkofabrice Kostka. Pod představcem je ponecháno pět vypodložkovaných centimetrů krku vidlice. Pro větší postavy či obecně vzpřímený postoj bylo tedy učiněno maximum.

Kostka Trip
Kostka Trip

U řízení ale ještě zůstaňme. Je libo kožené gripy s molitanovou výstélkou? Prosím, budiž. A budiž také naprosto skvělé rohy, ve shodě s gripy stejně tak potažené pravou kůží, skrývající měkký podklad. Přiznám se, když jsem tyhle rohy poprvé viděl v prototypu na návštěvě v kolobkofabrice Kostka (viz náš článek), moje druhé intoušsko-estetické já bylo poněkud na rozpacích. „S těmihle zahnutými trubkami mám jako jezdit?!“, říkal jsem si. Ale koloběžkář ve mě zároveň kontroval: „To se bude asi luxusně držet. Hlavně na dlouhých trasách…“

Takže z obojího něco, byť to druhé zcela jasně převažuje. Ano, vypadá to, jako byste vezli kolečko s pískem k míchačce. (Uznávám, že stavební kolečka obvykle nemívají kožené rukojeti :-) ) Ovšem funkčnost, v tom to spočívá! Při jízdě po rovině, z- a do mírného kopečka, se držíte za dlouhé konce rohů, směřujících nikoliv před-, ale dozadu za řídítka – a jedete jako páni. Máte vzpřímený postoj a kocháte se krajinou. Nebolí vás za krkem, připadáte si jako Peter Fonda či Dennis Hopper ve filmu Bezstarostná jízda.

Jakmile si vám pak do cesty stoupne větší kopec, posunete úchop dopředu a dupete, co vám síly stačí. Při brzdění pak samozřejmě ruce položíte na klasické gripy – z rohů na brzdové páčky nedosáhnete. Takže to máme tři polohy rukou, které můžete střídat jak je vám libo. Na delší cesty naprosto ideální!

Kostka Trip
Kostka Trip
Ať se kola točí!

Kostka Trip se ale oproti standardním Tourkám řady Star liší ještě v dalších komponentách. Jsou to zejména kola. Předně je třeba uvést, že náboje z vlastní produkce Kostka – kolobka jsou opatřené japonskými semikeramickými ložisky (keramické kuličky, ocelový „domeček“) HC 6803 2RS firmy NTN Bearings.

Výplet obou kol je radiální s využitím 24 nerezových drátů značky Sapim, přičemž „špice“ jsou zeslabované. Otvory pro niple dvoukomorových ráfků se soustruženou brzdnou plochou jsou opatřené nýtováním. Že je „Tripka“ obutá do hladkých plášťů Schwalbe Kojak, jste si nemohli nevšimnout na fotografiích. Jde o pláště šířky 1,35″ (cca 35 mm), které je možné hustit na maximum 95 PSI (6,5 barů).

To vše dohromady dává nejlepší předpoklady nízkého valivého odporu a malého odporu v ložiskách. A je tomu tak i v praxi. Když jsem se poprvé vydal na této koloběžce se „startovním“ nákladem deseti kilogramů (tedy celková hmotnost cca 20 kg), měl jsem trochu obavy, jak to pojede. Jede skvěle! Jede jako byste jeli prázdní, byť samozřejmě v kopcích je to jiné. Ale to je fyzika čili přitažlivost zemská. Expediční koloběžky se zkrátka tlačí častěji než ty „normální“…

Kostka Trip
Kostka Trip

Mnozí ze čtenářů si nyní možná říkají: „Pláště bez vzorku? Co to je za nesmysl? Vždyť to bude klouzat a hned se to píchne!“ Dobře, takže postupně. Vzorek na pláštích slouží k odvádění vody a nečistot. Také k lepšímu gripu v terénu. Zároveň ale vzorek zvyšuje valivý odpor – nutí vás vydat více energie k dopřednému pohybu.

U expediční koloběžky se předpokládá, že většina vašich cest povede po více- či méně asfaltových, betonových nebo jinak zpevněných silnicích a cestách. Zde vzorek na nic nepotřebujete. Potřebujete malý valivý odpor, protože vezete velkou hmotnost sebe a nákladu. A když zabloudíte na nějakou tu lesní či polní zkratku? Nebude-li zrovna po dešti, pojedete úplně stejně v pohodě jako na pevném povrchu.

Jasně, v bahně, v písku, na vydrolené šotolině, Kožaky nijak zvlášť nedrží. Ale i tak se s nimi dá projet spousta rozličného terénu. Já jsem na jedné výpravě dal asi pětikilometrový sjezd lesní cestou, která se podobala vyschlému korytu potoka. S 25 kg koloběžkou. Pomalu, ale sjel jsem to. Vydržely pláště, vydržel výplet, vydrželo i snížené stupátko, i já.

Kostka Trip
Kostka Trip

„Snížené stupátko“, co to znamená? Pláště Schwalbe Kojak jsou nižší nežli na Tourkách standardně osazované Marathony, takže sníží výšku stupátka/světlost Tourky cca o 1 cm. Rázem jste tedy na světlosti kolem 40 mm. To je samozřejmě blaho pro vaše kolena při odrážení, o to větší pozor si však musíte dát při přejíždění terénních nerovností. Já bych ovšem neměnil ani náhodou.

Brašna kam se podíváš

Představení Kostky Trip bychom měli za sebou, pojďme nyní k expedičnímu setu brašen Kostka – kolobka, které jsou součástí limitované edice koloběžky Kostka Trip. Na začátku tohoto článku jsem psal, že kostkovic cestovatelský set je inovativní. V čem? Je to jednoduché – brašny nejsou „navěšené“ ani na přední vidlici ani na řídítkách, ale na hlavním rámovém profilu (a jedna na představci). Těžiště nákladu se tak posouvá blíže ke středu koloběžky a předek je koneckonců stále využitelný pro umístění dalších zavazadel. Minimálně nějaká ta KlickFixová brašna na řídítka, ale i další bágly mají stále dostatek prostoru (o tom více v dalších článcích).

Kostka Trip
Kostka Trip

Začnu shora. Rychle odnímatelnou brašnu půlkruhového půdorysu na firemní představec už budete znát z dřívější produkce firmy Kostka – kolobka (psal jsem o ní například zde). Brašna Kostka Trip FBH 26 XXL je však vyšší a – stejně jako všechny brašny cestovatelského setu – je vyrobená z nepromokavého materiálu a opatřená voděodolným zipem.

Vpředu nechybí reflexní pásek a také stahovací popruh – například pro připevnění propoceného trička, větrovky, pláštěnky atd. V horním víku je kapsa s transparentní fólií, do které lze vložit například smartphone nebo mapu či itinerář trasy.

Představcová brašna Kostka Trip FBH 26 XXL
Představcová brašna Kostka Trip FBH 26 XXL

Šířka tohoto „báglíku“ je 20 cm, poloměr půlkruhové základny cca 13 cm a výška brašny 12–13 cm. Objem tedy činí cca 2,7 litru. Osobně do této brašny s přehledem nacpu hamaku GR Hammock Ranger i s moskytiérou a plochými upevňovacími popruhy – a ještě v ní něco málo místa zůstává.

Pro úplnost je třeba dodat, že představcová brašna Trip FBH 26 XXL je stejně jako menší FBH 26 vybavena rychloupínacím klipem, který „funguje“ pouze na firemních CNC představcích Kostka SK 2822. U koloběžek vybavených běžným sériově vyráběným představcem ji tedy použít nelze.

Kostka Trip
Kostka Trip
„Rámovka“

Největším kusem v cestovatelském setu je rámová brašna Kostka Trip Twin XXL. Jde vlastně o dvojbrašnu (spíše trojbrašnu), jejíž dvě boční části obepínají z obou stran hlavní rámový profil koloběžky, uprostřed mezi nimi je pak tzv. Bottle bag – pouzdro pro velkou láhev (ale nejen ji).

Celý set je připevněný třemi suchými zipy. Širokým „sucháčem“ dole na hlavním rámovém profilu, prostředním suchým zipem obepínajícím zpředu hlavovou trubku koloběžky a horním zipem, který je připevněný ke krku vidlice. Díky uspořádání zipů „do trojúhelníka“ tato dvoj- či trojbrašna perfektně drží na místě a nemá tendenci – ani přes kapkovitý profil hlavní rámové trubky koloběžky – sklouzávat ke straně.

Rámová brašna Kostka Trip Twin XXL
Rámová brašna Kostka Trip Twin XXL

Samotné boční „chlopně“ rámového setu Kostka Trip Twin XXL uzavíratelné z boku vždy jedním voděodolným zipem, jsou vhodné ideálně k převážení takříkajíc poddajných a stlačitelných věcí, jako je typicky například náhradní oblečení. Alespoň já je takto využívám a jsem s tímto „setupem“ naprosto spokojený.

Brašny jsou totiž poměrně ploché – samozřejmě proto, abyste se do nich z boku nekopali koleny. Hloubka, přesněji šířka každé boční brašny činí 2,5 (dole) až 8 cm (nahoře). Celková výška je 40 cm, v nejhlubší části mají brašny 15 cm. Přepočítáno na objem jde o cca 2× 2,5 litru.

Bottle bag
Bottle bag

Středový červený Bottle bag představuje jednoduché decentně polstrované pouzdro o průměru 10 cm a délce 35 cm se stahováním nahoře. Že do něj vejde 1,5litrová PET láhev, o tom nemůže být sporu. Vášniví fotografové zde klidně mohou vozit menší stativ, nehledě k tomu, že Bottle bag lze zcela vyjmout, takže místo něj můžete do středu rámového setu Kostka Trip Twin XXL vložit třeba plachtu, lehkou deku, nebo další nezbytné věci, které se dají sbalit ideálně do tvaru válce.

Bez rámové dvojbrašny Kostka Trip Twin XXL se neobejdete, pokud budete chtít využít další část kostkovic cestovatelského setu – takříkajíc příruční brašnu Trip Plus Box.

Vše, co chcete mít po ruce

Ano, menší brašna Trip Plus Box se připíná na horní přezky a dole suchými zipy pak na úchyty k rámové brašně Trip Twin XXL. Takže bez ní nemá cenu si ji pořizovat. Ovšem jakmile už Trip Twin XXL vlastníte, je škoda přídavný Trip Plus Box opomenout.

Trip Plus Box nasazený na rámové dvojbrašně Trip Twin XXL
Trip Plus Box nasazený na rámové dvojbrašně Trip Twin XXL

Trip Plus Box je menší brašna mírně lichoběžníkového profilu s šířkou 21 cm nahoře a 18 cm dole. Výška je 20 cm, hloubka pak 9 cm nahoře a 5 cm dole, objem tak činí cca 1,3 litru. Uvnitř Trip Plus Boxu je síťovaná kapsa pro uložení drobností.

Nejmenší z brašen expedičního setu je skvělá pro uložení věcí, které potřebujete mít rychle po ruce. Lehce pojme jak pláštěnku, tak i větší pončo velikosti plachty, v těchto parných dnech se sem samozřejmě vejde třeba náhradní šátek nebo čelenka na hlavu. Vzhledem k tomu, že brašna Trip Box Plus leží na rámové brašně Trip Twin XXL – a neotírá se/nebouchá tedy o rám koloběžky – je velmi výhodná k uložení menšího až středního fotoaparátu či jiného citlivého zařízení. Já mám v této brašně nahoře vždy navíc nějaké ty energetické tyčinky, nebo prostě cokoliv k rychlému zakousnutí při jízdě.

Kde jsou moje blatníky?!

A jsme skoro u podlahy, přesněji 8 cm nad horní hranou stupátka, kde končí spodní hrana poslední brašny cestovatelského setu – Kostka Trip Box. S rozměry 14 × 32 × 10 cm [š × v × h] dostanete objem 4–4,5 litru. Brašna má vodotěsné zipy z obou stran, což usnadňuje plnění rozměrnějšími věcmi. Na zadní stěně je pak síťovaná kapsa. Dostanete sem i subtilní letní spacák, já tuto brašnu ale kvůli snížení těžiště nákladu využívám pro převážení těžších věcí, jako je ešus, termoska, mlýnek na kávu a jiné.

Brašna Kostka Trip Box
Brašna Kostka Trip Box

Spodní brašna Kostka Trip Box je připevněná na speciálním blatníku Kostka Footbike Fender – bez něj byste ji neměli na koloběžku jak uchytit – takže objednávejte dohromady. Nahoře je brašna nasunutá na zúžený okraj blatníku, dole pak zcela prozaicky zajištěná… závlačkou. Ale drží jako čert a za jízdy se ani nehne.

Ještě jedna informace: celý cestovatelský set váží 1,3 kg.

Kostka Trip
Kostka Trip

Hliníkový blatník Kostka Footbike Fender má rozměry 108 x 290 mm a samozřejmě kromě toho, že drží brašnu Trip Box, funguje i ve smyslu svého názvu. Jako blatník. Díky svým rozměrům má však lepší účinnost nežli většina „lízátek“, blatníků typu mud catcher, které se nasazují zpředu hlavního rámového profilu. Navíc pokud nevyužíváte brašnu Trip Box, můžete na blatník namontovat ještě i držák na bidon – blatník je upevněn stejnými šrouby.

Kostka Trip
Kostka Trip
Celkové hodnocení

S limitovanou Tourkou Trip, osazenou cestovatelským setem brašen Kostka, jsem k naprosté spokojenosti najel zatím kolem 500 kilometrů. A hodlám jezdit dál, a dál, a dál, a dál… Z mého pohledu jde o super řešení pro jízdu natěžko. V recenzovaném osazení si vystačíte pro jedno- až dvoudenní výlety v teplém období (kdy nemáte obrovský spacák a mnoho oblečení), ideálně, když ještě brašny cestovatelského setu doplníte dalším předním zavazadlem, připevňovaným na držák KlickFix na představci.

Kostka Trip
Kostka Trip

Samotná Kostka Trip jede skvěle, kola mají malý valivý odpor, díky výborným ložiskům se točí ještě hodinu po dojezdu do cíle :-) A ty rohy, to je prostě pecka!

Jednoduše řečeno, už dlouho mě žádný produkt – v tomto případě spíše komplexní řešení – recenzované na Přibližovadlech, tak nenadchlo. A vy víte, že oceněními šetřím, tady však nemohu jinak. Po dlouhé době uděluji ocenění Super volba Přiližovadel!

Kostka Trip
Kostka Trip

Výrobce

KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice

tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz

Ceny

ke dni 13. 7. 2017

Kostka Trip – limitovaná edice: 19 990 Kč
(koloběžka, set brašen, rohy – viz fotografie v tomto článku)

Cestovatelský set samostatně
– představcová brašna Kostka Trip FBH 26 XXL: 890 Kč
– rámová brašna Kostka Trip Twin XXL: 2 835 Kč
– přídavná brašna Kostka Trip Plus Box: 490 Kč
– spodní brašna Kostka Trip Box: 1 110 Kč
– blatník Kostka Footbike Fender: 335 Kč

Rohy samostatně: 1 990 Kč


Fotogalerie Kostka Trip

Sdílej:

Yedoo – Road to joy
reklama

8 komentáře

  1. No, jářku, milé, mravenčími krůčky se třeba nakonec někdo dopracuje i k expediční koloběžce. Takhle je sice pěkné, že si člověk nemusí tahat náhradní trenky v tlumoku na zádech, ale kampak dáme stan, byť by byl miniaturní?
    Pořád mi prostě chybí pořádný nosič nad zadní kolo, za nějž by se výrobec zaručil.
    Takže jsem sice za tyto inovativní wieheistery fakt rád, ale chtělo by to invenčně ještě o kus přidat.

  2. A co bys na ten nosič dal? Mezi zadkem jezdce a zadním kolem při dlouhém odrazu moc místa asi nebude.

  3. Možná chybí vazba zákazník – výrobce. Nebo to celé jen není pro fabriku ekonomicky zajímavé..

  4. Čas ukáže, jestli je to cesta nebo slepá ulička. Plus je, že to neovlivní řízení, jako náklad před riditky nebo přední boční brašny. Mínus je, že je to limitované na šířku. Nicméně na koloběžce se to nějak geniálně asi vymyslet nedá. :-S

  5. Nevypadá koncepčně zle, ale je to tak na víkendové výlet a na tohle využití to podle mého stoji moc a ztrácí to smysl…
    Napočítal jsem jen 13,6 l (+1,5l voda), což se hrozně málo :-D

    Z mého pohledu, je využití rámové trubky dobry
    koncept, ale s kombinací velké brašny na nosiči (jen brašny nad nosičem), jak jsem to měl na přejezdu Kanady. Příště by udělal určitě par uprav s brašnami na delší vyjížďku ;-)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *