Když jsem letos v březnu publikoval recenzi dvojice koloběžek Yedoo Trexx a Wolfer, slíbil jsem, že Wolfra ještě navíc „proklepnu“ dlouhodobým testem. Testem, který má zjistit, zdali nízké hliníkové stupátko této sportovní koloběžky vzhledem ke svému materiálu oproti ocelovým koloběžkám příliš netrpí. Už to vím…
Prolog
Mezi koloběžkáři je to dostatečně známé, ale přesto si dovolím malé opáčko: Odřené stupátko, ať už ze spodní nebo i horní strany, není žádná ostuda, nýbrž důkaz toho, že majitel stroje na něm opravdu jezdí. Ne vždy jezdíme po hladkém asfaltu. Do cesty se každému koloběžkáři občas postaví nějaký ten obrubník či jiná terénní nerovnost. A ne vždy stačíme zareagovat přizvednutím stroje. Nebo prostě neodhadneme výšku překážky a… sklouzneme se po stupátku. Je to naprosto běžné, je to dané konstrukcí koloběžky, patří to ke koloběžkářovu životu.
Hliník se odstěhoval do Yedoo
V recenzi dvojice příbuzných koloběžek ze série Yedoo Alloy Collection, tedy hliníkových modelů Trexx a Wolfer jsem nicméně vyjádřil určité pochyby o trvanlivosti stupátka. Podle Mohsovy stupnice je hliník zhruba dva- až třikrát měkčí nežli ocel (hliník 2,9; ocel 5–8,5). Záleží samozřejmě na přesném složení hliníkové slitiny i oceli, ovšem minimálně téměř dvojnásobně nižší tvrdost zde jednoduše je.
Zatímco třeba hliníkové Kickbiky mají v „náběžném“ oblouku rámu ochranu z nerezového plechu (nebo silné hliníkové pásoviny u modelu RaceMax 28), nová „Jedůčka“ nemají nic. Pardon, mají. Mají takzvanou třístupňovou ochranu, kdy na spodní části stupátka je navíc 3 mm materiálu. I kdybyste obrousili celé tři milimetry stupátka, koloběžce stále zůstává výrobcem deklarovaná tuhost a pevnost.
To tak už bylo! :-)
Jak je to v praxi? V březnovém testu měly koloběžky naběhaných maximálně 500 km. Berte to prosím jako odhad, protože já sám jsem najel necelých 300 km, ale stroje už byly přede mnou jezděné. Na Wolfru, který je nižší nežli Trexx už byl po tomto nájezdu na konci stupátka první milimetr téměř obroušený. Podotýkám a upřesňuji, že pouze na cca 10 centimetrech délky stupátka v jeho zadní části.
Tudíž jsem se domluvil s výrobcem, že si Wofra nechám ještě do konce sezóny, abych zjistil, jak bude opotřebení stupátka postupovat. I když naštěstí sezóna ani zdaleka nekončí (aspoň tedy doufám), už nyní vám mohu sdělit resumé. „Odřenost“ stupátka má totiž naprosto jasný průběh…
Panika na počátku
Zmíněný jeden milimetr ochranné vrstvy v zadní části stupátka „sundáte“ velmi rychle. Důvod je jasný – stupátko je hodně dlouhé, a přestože koloběžku na terénní nerovnosti přizvednete za řídítka, mnohokrát se vám stane, že zadek se do ní ještě „trefí“. Navíc vzadu je stupátko cca o 5–7 mm nižší nežli vpředu.
Pokud to u vás vyvolá lehkou paniku (jako u mě v recenzi), mohu vás ujistit – buďte úplně v klidu. Možná po dalších ujetých 1 000 kilometrech „načnete“ druhou vrstvu, ale – kromě dalších drobných oděrek laku – se „odřenost“… stabilizuje. Je to logické. Ony tři vrstvy se totiž postupně rozšiřují. Třetí je nejužší a je nejvíc „na ráně“. Takže to schytá. Druhá je už ale o polovinu širší, takže nemá takovou tendenci k opotřebení. A to je celý příběh…
Super Wolfer
Z výše uvedeného vyplývá, že obavy o trvanlivost hliníkového stupátka koloběžek modelové řady Yedoo Alloy Collection, jsou liché. Tolik strohé konstatování. A doplnění: Vašek Liška jel letos na Wolfru Giro d’Italia. To je nějakých 3 500 km. Vašek podle svých slov ale najel na Wolfru včetně tréninku 6 000 km. A vydrželi. Oba :-)
Když jsem dělal recenzi Wolfra a Trexxe, měl jsem velké nutkání Wolfrovi udělit výjimečné ocenění Přibližovadel – Super volba. Obavy o trvanlivost stupátka mě od toho však odradily. Protože už nyní vím, že byly liché, omlouvám se výrobci této skvělé koloběžky, a dodatečně toto ocenění musím „přiklepnout“. Super volba Přibližovadel – Yedoo Wolfer!
Související články
Koloběžky Yedoo Trexx a Wolfer – kompletní test
„Číňané mají jinou mentalitu.“ Rozhovor s šéfkonstruktérem Yedoo, Jakubem Bostlem