Závody jsou kořením koloběžkování, a tak není divu, že téměř každý výrobce má ve svém portfoliu nějaký ten závodní model. Budeme-li brát v úvahu jen silniční závodničky, pak náš největší výrobce Kostka – kolobka má aktuálně v nabídce tři. Nyní představuji nejnovější stroj Kostka Racer Pro (G5).
Prolog
Velké přední kolo, čili osmadvacítka – stejná velikost, jakou mají silniční kola –, dominuje závodním silničním koloběžkám už dlouhou dobu. Vzadu se stejně tak dlouho jezdily dvacítky (i 18″ kola), ale už nějaký ten rok na závodních tratích převažují taktéž osmadvacítky (případně „šestadvácy“ /nebo i 2 × 26″/).
V roce 2016 představila firma Kostka – kolobka na veletrhu For Bikes svého karbonového Racera CTi s koly… 28/24″. Tedy jakýsi zlatý střed, co se týče velikosti zadního kola. A od té doby s ním zejména stájový jezdec Matyáš Olšar slaví na závodních tratích jeden úspěch za druhým.
Jenže karbonové „Cé Té Íčko“ s cenou 55 tisíc korun není úplně dostupné pro běžného závodění chtivého hobbíka. A tak u Kostky po dvou letech vyrobili stroj s téměř shodnou geometrií, ale s ocelovým rámem a mnohem příznivější cifrou na cenovce.
Konstrukce
Typická Kostkovic konstrukce se samozřejmě nezapře ani u Racera Pro (G5). Hlavní rámová trubka kapkovitého profilu je zde ovšem oproti ostatním řekněme turistickým modelům delší a více položená. Stupátko je tím pádem kratší, což u závodního modelu samozřejmě ničemu nevadí. Nášlap je ve srovnání například s Tourkou také příjemně úzký, a pochopitelně má tento stroj i nižší světlost. Porovnáte-li rozvor s Kickbike Race Max 28, tedy s typickým zástupcem třídy 28/28″, pak ten je o 70 mm kratší, ale prostor pro jezdce má Kostka Racer Pro (G5) o 50 mm větší. Veškeré míry viz následující obrázky.
Přední spoj stupátka s hlavní rámovou trubkou je jednak chráněn a hlavně také vyztužen známou „podkovou“. Poměrně robustní výztuha je též i v místě ohybu trubky, kde stupátko plynule přechází v zadní vidlici. Díky tomu je rám velmi tuhý, což je pro závodní použití víceméně nutností. Ano, pokud porovnáte tuhost s hliníkovým Kickbikem, bude Kostka měkčí. Ale například oproti běžné Tource je Racer jako beton.
K tuhosti celého kompletu přispívá i přední hliníková vidlice s hliníkovým krkem. Zde je dlužno dodat, že na rozdíl od karbonového modelu Racer CTi jde o klasickou cyklovidlici s šířkou náboje 100 mm. Což je pozitivní, protože lze využít jakékoliv silniční kolo.
Vzadu je použito 24″ kolo s 65mm nábojem, což přijímám pozitivně – díky tomu je celá zadní stavba velmi příjemně úzká. Celková šířka činí 110 mm. Jednoduše luxus… :-)
Komponenty
Začnu odshora, protože jestli mě něco nadchlo maximálně, tak to jsou řídítka, která Kostka označuje FBH Racer ergo. Bomba, pecka, nádhera! Nejeden bicyklista by vás s takovými řídítky asi vykázal do patřičných míst, jenže toto je komponenta spešl koloběžková.
Díky svému promyšlenému tvaru umožňují řídítka až čtyři druhy úchopu. Nezastupitelný význam zde mají i časovkářské brzdové páky, které kromě svojí hlavní funkce plní i roli ergonomickou – pro držení řídítek v jedné z možných poloh rukou. Řídítka šířky 52 cm opatřená klasickou omotávkou jsou samozřejmě hliníková.
Lehký hliníkový představec Force Teamlight má standardně délku 103 mm. Osobně bych na sériový model dával představec spíše kratší – já se svými 186 cm tělesné výšky jsem byl na Raceru už docela dost natažený.
Pod představcem je na továrním provedení ještě pět centimetrových podložek, takže s výškou řídítek problémy pravděpodobně mít nebudete. Ubírat směrem dolů možné je, u největších čahounů lze otočit představec nahoru (pravděpodobně bude ale asi nutné dát delší brzdové bowdeny).
O zpomalení se starají silniční čelisťové brzdy Shimano 105 čili osvědčená střední třída. K účinnosti brzd nemám jedinou připomínku, to stejné platí i o spolupráci brzdových pák a čelistí. Dávkování brzdného účinku je plynulé, pouze při delších sjezdech – u intenzivnějšího brzdění – trochu tlačí aerodynamický profil páček do prstů.
Zajímavě působí umístění zadní brzdy zespoda rámu. Ne, vážně o ni nemusíte mít strach. Už jsem to psal před lety v recenzi koloběžky Vella Speedboard, která má zadní brzdu řešenou podobně. Při přejíždění větších nerovností (pominu-li to, že tento stroj je určený na hladký asfalt) sklouzne přes hrbol stupátko, aby jej vzápětí „převzalo“ zadní kolo. A brzda zůstane netknutá. Museli byste mít opravdu velkou smůlu abyste ji „trefili“.
A jsme u kol. Dvoustěnné ráfky Remerx se soustruženou brzdnou plochou, po dvaceti drátech (zn. Sapim) radiálního výpletu s přímým uložením „špic“ v náboji, a náboje vlastní konstrukce Kostka s polokeramickými ložisky (keramické kuličky, ocelová pouzdra). Toť obuto do plášťů Schwalbe Durano s šířkou 23 mm (0,9″). Pláště lze nafoukat až na 10 barů (145 psi). Pokud by vám to bylo málo, lze použít i galusková kola.
Jsme-li u kol, pak mám jednu lehce rýpavou poznámku: Výrobce uvádí nosnost této koloběžky 150 kg. Věřím tomu, že rám ji takovou má. Ale tahle subtilní závodní kola bych na takovouto zátěž nerad testoval :-) Budu ale korektní: O mých devadesáti kilogramech živé váhy kola Racera ani nevěděla. Výplet je perfektně předepnutý, tuhý, náboje „jedou“ skvěle, prostě pohoda.
Jízdní vlastnosti
O tom, že rám s přední vidlicí tvoří tuhý celek, jsem se už zmiňoval. Oné tuhosti bylo dosaženo také strmějším úhlem hlavového složení, to ovšem zapříčiňuje zvýšenou živost řízení. Popsal bych to asi takto: Zatímco u Kostky Tour můžete ve 40 km/h pustit řídítka, u Racera Pro (G5) je lepší je držet :-) Není to ale nic, co by zásadně ovlivňovalo hodnocení jízdních vlastností. Například Yedoo Wolfer je na tom s živostí jízdního projevu úplně stejně a neslyšel jsem žádné stížnosti uživatelů. Je třeba si zkrátka jen uvědomit, že Racer není pro pohodlíčko, ale pro výkon, a to se holt někde trochu projeví i méně pozitivně.
Co musím naopak velmi pochválit, je rozložení hmotnosti jezdce. Geometrie Racera Pro (G5) je navržená tak, aby se hmotnost rovnoměrně rozkládala mezi obě kola. Je to cítit jak při jízdě po rovině, tak ve sjezdech. Při dupání do kopce se těžiště posunuje více na přední kolo (záleží tedy na stylu jízdy), které má díky většímu průměru o fous lepší odvalování. Stupátko posunuté dozadu zároveň umožňuje dobře zatížit zadní kolo při rychlém průjezdu zatáček. Zadní čtyřiadvaceti palcové kolo drží stopu v zatáčkách mnohem lépe nežli dvacítka – koloběžka nemá tendenci ustřelovat do smyku.
Celkové hodnocení
Kostku Racer Pro (G5) považuji za skvělý kompromis mezi „starými“ stroji s koly 28/20 palců a aktuálními dlouhatánskými koráby s koly 28/28″. Oproti těm prvním má lepší jízdní vlastnosti, na druhé se těsně dotahuje.
Co mně se moc líbí je, že v sériovém provedení máte k dispozici stroj, s nímž můžete ihned vyrazit na závody bez potřeby cokoliv „tunit“. Jasně, časem si možná pořídíte galusková kola, ale to je asi tak všechno.
Ano, hmotnost těsně pod osm kilogramů může u závodní koloběžky představovat negativní faktor. Nicméně je to „oceláč“, a pokud chcete zachovat potřebnou tuhost, moc prostoru k odlehčení není.
Kostka Racer Pro (G5) není koloběžka pro vrcholové závodníky, kteří se pravidelně umisťují na bedně tuzemských, evropských i světových závodů. Pokud si však alespoň párkrát za sezónu „vystřihnete“ nějaký ten závod Rollo ligy či jiné soutěže – neřkuli jste jej doposud absolvovali na více či méně turistické koloběžce – můžu vám nového Racera s koly 28/24″ vřele doporučit.
Plusy a minusy
závodní geometrie rámu
vysoká tuhost rámu
výborné jízdní vlastnosti
kvalitní komponenty (hlavně skvělá řídítka :-) )
…ale
průměrná hmotnost
Konkurence
Vzhledem k tomu, že třídu koloběžek s koly 28/24 palců vytvořili u Kostky, pak jedinou konkurencí Racera Pro (G5) je již zmiňovaný stroj z vlastní stáje – Racer CTi. Pokud je mi známo, tak nikdo jiný koloběžky 28/24″ nevyrábí (nebo se k nám nedováží).
Cenové srovnání
(k datu 25. 5. 2018, ceny uváděné výrobci /dovozci/)
Kostka Racer Pro (G5) | 16 900 Kč
Kostka Racer CTi | 55 000 Kč
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz
Cena
ke dni 25. 5. 2018: 16 900 Kč
Fotogalerie Kostka Racer Pro (G5)
Koloběžka Kostka Racer Pro (G5) byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček
7 komentáře
Dobrý den, děkuji za recenzi. Předpokládám Petře, že jste měl předprodukční vzorek. Rozměry oproti stránkám Kostky nesedí. Dle jejich stránek se zkrátila celková délka, narostla do výšky a prodloužilo se stupátko. Černý ráfek Remerx je nyní i vpředu. Plánoval jsem ji objednat s klasickým rovným řízením, ale nakonec, když jste řídítka pochválil tak jsem nechal ta původní. Snad tam bude dost místa na ,,kop“ u staršího seriového racera jsem narážel kolenem o řídítka při silném nápřahu :-)
Petě, to držení podhmatem si oprav. V tomto případě se řidítka drží za ty o 45° vychýlený části u představce. Nádherně ti okamžitě jdou dát k sobě oba lokty! = nejaerodynamičtější pozice, jen trochu vratká. Třeba se to naučit a nepoužívat všude a za každou cenu.
No a ohledně snižování hmotnosti na závody tam je cca 400g do mínusu při sundání zadní brzdy i s pákou, lankem a bowdenem. No a pokud vyměníš vidlici za karbonku (i se sloupkem), tak přibližně taky -400g.
No a ještě k těm řidítkům. Samotný řidítka simulují (nahrazují) představec o délce 50mm, takže takto seriově je to jako s forbesem dlouhým 155mm, kterej neseženeš (silniční max. 130mm). Když ten představec vyměníš za kratší, tak taky i 50g ušetříš. Mnohým habánům však právě tahle dýlka bude imponovat, protože jinak je to pouze se stavitelnýma představcema, či představcema na Dirt, či BMX a ty jsou strašně těžký.
A ještě malinko k tý hmotnosti. Sériovej hliníkovej bejk 28/28 má 8,54 (s odrazkama a zvonkem, který určo nemaj 0,5kg).
Ale vono ty dva palce zadního kola se projevěj na hmotnosti rámu docela podstatně. U samotnýho kola se to dá výměnou za karbonový i slušně pořešit.
Imho, plášťová varianta karbonovejch 24″ existuje! Uvidíme, jestli a kdy bude i galusková.
Michal Binar: Myslím, že rám byl produkční. Rozdíly jsou v odlišné metodice měření. Ano, stupátko má celkově 420 mm, jak uvádí výrobce, ale to je včetně té zadní zvednuté části, která je navíc „zastrčená“ pod chráničem paty. Takto vzadu asi nikdo stát nebude. Ráfky ano, v těch je rozdíl. Jinak s řídítky jste udělal dobře :-) Vejde tam i hodně zvednuté koleno…
Fido: Dyť já vim, že se to dá odlehčit :-) Pokud někdo chce hodně tunit, bylo by lepší, kdyby Kostka prodával i samotný rám – jak to dělají u Bejka.
Zaujala kolobka, ale ještě víc boty. Jak se v nich drandí?
Lada: Pětiprsťáky jsou na koloběžku úplně super – mají tenkou podrážku, takže se neztrácí energie při odrazu. 200 km bych v nich asi nejel, ale na běžné délky fakt výborné. Ale je to na asfalt – do terénu beru běžecké tenisky s trekovou podrážkou :-)