Čtete-li Přibližovadla pravidelně, Pavla Janouškovce, respektive jeho dílo – úpravy a stavby koloběžek – byste mohli znát. Pavel nejenže z K-biku K7 vyrobil koloběžku s koly 2× 16″ dříve, než byl na světě Friend, ale také před dvěma lety, když „dvacítky“ teprve začínaly, vyplodil stroj, který se zcela jistě vyrovná běžné sériové produkci.
Nespokojenost jako impuls k vlastní tvořivosti
Před pár dny mi od Pavla Janouškovce přišel mail s krátkým textem a několika fotografiemi. Nebudu to dál komentovat, protože by to byly jen superlativy… Vy se jen kochejte umem zlatých českých rukou!
Ahoj Petře.
V nedávné době jsem řešil BMX řídítka, které jsou součástí naprosté většiny koloběžek s kolem 16″ nebo 20″. V zásadě nic proti nim, ale když si chci občas hrát na závodníka, tak do nich kopu kolenem. Nakonec jsem je vyhodil, udělal dlouhý a vysoký představec a do něj připevnil rovný řídítka. Vypadá to trochu nezvykle, protože takovej představec normálně nevidíš, ale je to praktické.
Pak jsem předělal i druhou kolobku. Posílám ti pár fotek. Taky jsem musel postavit vidli bez offsetu; na trhu o takovou nezavadíš. A přestavěl jsem jednoho „číňana“. Už to dělat nebudu, (nejhorší je něco zbourat a znovu dávat dohromady), ale já se na to fakt nemohl koukat – měl podlahu 13 cm vysoko. Uřízl jsem to u hlavové trubky a u zadní vidle a udělal nový krk a podlahu. Světlá výška 50 mm, stojná výška 70 mm.
Jsem nadšenej z toho, jak na trhu přibývají nové a pěkné koloběžky – je to radost. Rád si o nich čtu, i debaty o nich. Kdybych na něco zajímavého narazil, napíšu ti.
Ahoj, P. Janouškovec
Fotogalerie
Související články
K-bike custom 2× 16“. Individuální přestavba zlínské legendy
13 komentáře
Klobouk dolů. Moc se nám líbí. IaP
Mě se obvzlášť ta stříbrná, jednoduchá krása… Fóra se zeptám: Proč vidle bez ofsetu na této kolobce? Jaký je přínos, větší obratnost?
I já mám Workera, zadní vidle s jiným úhlem, přední část rámu snížená, jiná kola, řídítka, představec, ale stejně to není ono. Takhle radikální změnu jsem nedělal, lepší koupit jinou kolobku. Ale do lesa se psem stačí. A co ty pláště? Jsou původní, já s nimi stále jen lepil. Pláště pustily skrz každý trn. A ta stříbrná je opravdu krásná. Gratuluji.
#3 – S těma přestavbama nepovedených koloběžek s tebou naprosto souhlasím. Optimální řešení (i když poněkud nákladné) je oželet „levný“ nákup, hodit to ve sběrném dvoře do kontejneru, pak se zeptat někoho kdo tomu rozumí jakou koupit koloběžku. A pak už jenom jezdit, radovat se z jízdy a zapomenout na to co bylo.
ja som takisto robil upravu s 20″ kolesami..a to hned s karbonovymi… teraz ide ovela rychlejsie…
http://ddemo.mtbiker.sk/bike/#bike-10288-kickbike
Co to je přesně za kola? Značka, rozměry (pokud možno ETRTO v mm, či údaje z pláště, kterej si na to navlíknul) odkaz na výrobce, či prodejce. Cena byla jaká? Díky za info.
az teraz som nasiel tu kopu otázok…sorry. Su to no name..china, 406mm, je tam Schwalbe Kojak.. Vyrobca uz zrusil staru stranku a teraz spusta novu… cena … no komplet kolesa plastami tak do 400 euro ale su lahke a pomerne dobre valia…
Mohl by jsi nějak blíž popsat výrobu té přední vidlice bez ofsetu ? Díky , M.
Vzal jsem starou vidlici z favorita odříznul obě nohy vidle a spodek trubky srovnal na soustruhu, průměr už si nepamatuji. Příčku tvoří dvě ramínka z jäklu 25x25x2. Nohy jsou z jäklu 25x15x1.5. Čelistky jsou vypálené laserem z nerezu tl. 4 mm. K sestavení jsem si udělal přípravek – několik dorazů a vodítek, aby to bylo přesný. V něm mi to i svařeč zavařil TIGem. Amatér má oproti výrobcům horší možnosti, jak technologické, tak materiálové. Takže to provedení není zrovna košer.
Vidlice bez offsetu je pro koloběžku zajímavý prvek – zasloužil by si víc pozornosti.
Dneska už mám na stříbrné kolobce jiná řídítka. Podstatně to zlepšilo jízdní vlastnosti. V každém případě se vyplatí konzultace s lidmi, kteří to znají.
Aha díky, už to tam vidím.:-) . Potřeboval bych ke stavbě 12″ dospěláckou vidli. Šlo by jednoduše vzit třeba 20″, zkratit ji nohy a znovu TIGem přivařit držáky osy..? Díky . M.
P.S. V čem je výhoda vidle bez offsetu?M.
#11 – Možné to je. Jen dát pozor na správnou vzdálenost pivotů pro brzdy od osy kola. A taky dobře vytvarovat přechod uříznuté trubky do čelisti.
#12 – V mém případě přesnější a citlivější řízení. Hlavní přínos je, že při stejném rozvoru se zvětší prostor pro jezdce, tím, že zmizí offset a úhelřízení se zvedne na cca 75 až 77°. U 12″ to ale bude asi dost malý rozdíl.