Aktualizace 8. 7. 2021:
Na konec článku jsem doplnil informace – a poznatky z krátkého testování – plášťů Continental Contact Urban E-50, které umí firma Yedoo nabídnout jako alternativu k plášťům Kenda Kwick Roller Sport. Nejsou vůbec špatné! Čtěte zde.
Původní recenzi koloběžky Yedoo Trexx Disc jsem jednak nazval Terénní univerzál, což je sám o sobě název, který si trochu odporuje (protože buďto terénní nebo univerzál, že ano…), a také jsem v textu uvedl, že terénní zaměření Trexxe Disc nemusí být tak striktní. Zkrátka když standardní drapáky přezujete na trekové pláště, dostanete koloběžku, se kterou budete moci trhat asfalt na silnici, až vám budou majitelé silničních speciálů závidět. Jenže v té době to byla jen „dojmologie“. Není ale nic jednoduššího, než to vyzkoušet v praxi. Jak to tedy je ve skutečnosti?
Nechci se v žádném případě vytahovat, ale po pár letech jezdění a pár vyzkoušených strojích už i „od stolu“ hodně věcí poznáte. Čímž chci těm z vás, kteří neradi čtou moje sáhodlouhé články, předeslat, že jsem se ve svém úsudku nemýlil. Ale teď už vážně pěkně popořádku…
Tak jak to bylo? Zavolal jsem do firmy Yedoo šéfkonstruktéru Kubovi Bostlovi. Sdělil mu svůj záměr a slovo dalo slovo. Za pár dní u mě zvonil kurýr s balíkem, obsahujícím Trexxe Disc, obutého do plášťů Kenda Kwick Roller Sport – čili se stejným obutím, jako má sériový Trexx bez přívlastku Disc.
Prvotní měření a vážení ukázalo toto:
- hmotnost se oproti sériovému Trexxu Disc snížila cca o 200 gramů, jsme tedy pod 9 kg (8,8 až 8,9 kg)
- světlost stupátka klesla na 45 mm pod patou a 55 mm vpředu stupátka – tedy o 15 mm méně než v sériovém provedení Trexx Disc
- přezutím na užší pláště se vizuálně „otevřela“ zadní vidlice – teprve teď se ukázala její skutečná šíře – viz foto
To bychom měli pár – veskrze pozitivních – suchých dat. Tedy kromě té zadní vidle, se kterou ale jaksi nic neuděláte. Nicméně hned první jízda ukázala něco, co jsem sice tušil (a psal o tom třeba i Dušan Demovič ve své recenzi), avšak v plné své kráse se to projevilo až po přezutí na trekové Kendy Kwick Roller Sport. Rám Trexxe Disc je totiž extrémně tuhý! Ale fakt betonový!
Aby bylo jasno: Pláště Kenda Kwick Roller Sport o šíři 40 mm s decentním vzorkem se dají nafoukat až na 100 PSI (7 barů), což jsem samozřejmě udělal. Je tedy zřejmé, že u nich se tuhost rámu projeví mnohem zřetelněji, než u terénních balónů, foukaných na třetinový tlak.
Teď se možná pustím na tenký led, ale v mládí jsem hrával hokej, tak to snad zvládnu :-) Vždycky jsem za etalon tuhosti považoval rámy od Kickbiku. Klasika – Race Max 20 – beton. Nemůžu si ale pomoct, král je mrtev, ať žije král! Podotýkám, že nemám v ruce žádná exaktní měření, ale i tak jsem přesvědčený, že Yedoo Trexx Disc, má v současné době nejtužší rám ze všech sériově vyráběných koloběžek.
Jen aby nedošlo ke zmýlené – pořád se bavíme o Yedoo Trexx Disc. Nikoliv o „obyčejném“ Trexxu. Ten je sice také krásně tuhý, ale jeho diskový kolega je – vzhledem k vyztužení rámu kvůli jízdě v terénu – přece jenom zkrátka tužší. A to tak, že velmi mnoho! Howgh!
Sezóna nesezóna…
Yedoo Trexx Disc obutý na běžných trekových pláštích tedy převádí 99 % energie vašich mohutných kopů v dopředný pohyb, protože zkrátka nepropruží a nepropruží… Trochu samozřejmě přeháním – i ten nejbetonovější rám se při odrazu maličko prohne, tomu se nevyhnete. Ale Trexx Disc je zkrátka držák. Takže přezutí kol funguje skvěle!
Nabízí se tedy dvě varianty využití této univerzality koloběžky Yedoo Trexx Disc: Okamžité a Sezónní přezouvání. (Tyto varianty jsem prosím vymyslel sám :-) )
Okamžité přezouvání
Jednoduše si k sériovému Trexxu Disc koupíte druhou sadu kol, obutou do trekových plášťů. Tedy kola se stejnými kotouči a ideálně i rychloupínáky. Kdykoliv v případě potřeby vyměníte terénní kola za silniční (nebo spíš univerzální) – a to v čase řádově několika desítek sekund až jednotek minut. Výměna kol s kotoučovými brzdami je totiž nesrovnatelně rychlejší než u kol s V-brzdami. Ale to jistě víte sami. Nic neseřizujete, jen vyměníte kola, zaklapnete rychloupínáky a jedete.
Aktualizace 2. 5. 2021
Od výrobce čili z firmy Yedoo jsem dostal cenovou nabídku druhé sady kol.
Cena celkem: 5 300 Kč (přední kolo 2 800 Kč, zadní 2 500 Kč)
Set obsahuje vypletená kola 26 + 20 palců vč. plášťů Kenda Kwick Roller Sport, duší, kotoučů a rychloupínáků. Zkrátka kompletní kola přichystaná k okamžité výměně. Berte nebo nechte bejt! :-)
Sezónní přezouvání
Je šetrnější k vaší peněžence – navíc si totiž koupíte jen pláště a duše, které budete přezouvat na jedněch kolech mezi sezónami. Mezi jakými sezónami? To záleží na vás jak si je stanovíte. Já bych to viděl třeba od podzimu do jara na terénních pláštích, druhou, sušší půli roku pak na trekových.
I když… toto Sezónní přezouvání bych doporučil povýšit ještě i o upgrade řízení. Standardní vlaštovky terénního Trexxe Disc bych nahradil rovnými řídítky s delším představcem. Funguje to také skvěle. Vím to, protože jsem to taky vyzkoušel. Místo 650 mm širokých vlaštovek a 100mm představce jsem dal 610 mm široká rovná řídítka se 120mm představcem, a hned se jelo na silnici pohodlněji. Dlužno ale dodat, že i se standardními řídítky je svezení náramné…
Kontíky jedou
Když bych to vzal jenom krátce v obecné rovině, tak pláště od firmy Continental nepatří mezi koloběžkáři k nejoblíbenějším – i když jak sami za chvíli na tomto malém příkladu poznáte, je to trochu škoda. V koloběžkách jako etalon kvality stále panuje Schwalbe, ale podle mě to je pouze z toho důvodu, že je tato značka více rozšířená. Rozdílů totiž mezi kvalitními výrobci zase tolik nebude. Nicméně „kontíky“ prosazoval Morxes (uvidíme, co bude obouvat pod lénem Kostky), nějaké pláště této značky jsou vidět u Miba, no a začíná je používat i Yedoo. Nejen zde u Trexxe Disc, ale třeba také u Wolfra RS najdete pláště od Continentalu (byť jsou to tedy poněkud jiné „žiletky“). Takže nechť je pestrost nabídky – ať si každý vybere podle svého gusta! :-)
Pláště Continental Contact Urban E-50 jsou podle výrobce a také podle svého názvu deklarované jako víceméně městské obutí. Otázkou je, co si Continental představuje pod specifikací městského obutí. Já to vnímám jako docela drsnou gumu, která musí vydržet všechno – protože město, to je džungle nejrůznějších povrchů a dalších nástrah na cestách.
A náš Contact Urban E-50 takový jak se zdá je. Má sice drátěnou patku, ale zato vyniká kordem o hustotě 3× 180 TPI a ochrannou vrstvou pod běhounem, marketingově nazvanou Safety Pro Breaker. Přeloženo do češtiny to znamená, že by tyhle „gumy“ měly přežít skutečně i velmi špatný povrch.
Že s tím nekoresponduje téměř nulový vzorek těchto plášťů? A kdo tvrdí, že vzorek je záruka odolnosti? Nenechte se mýlit, decentní vzorek, vlastně jenom odtokové žlábky pro odvádění vody při jízdě v mokru, naprosto dostačuje. Naopak nevytváří zbytečný valivý odpor navíc – což u koloběžky jednoduše nechcete. Pokud mně ani tak ještě stále nevěříte, poslechněte si 6. epizodu koloběžkového podcastu čili kolobcastu s názvem Prokletí „hranatých“ plášťů a odpružení koloběžek, kde o (ne)potřebnosti vzorku mluvím obšírněji.
Malý skok pro koloběžkáře
Pláště Continental Contact Urban E-50 mají oproti Kendám Kwick Roller Sport několik výhod, ale i jeden zápor – začněme jím – jsou baculatější, mají větší objem, tudíž i více zvedají stupátko. Je to bohužel tak, že přední 26palcový průměr se nevyrábí v menší šíři než je zde použitých 1,75 palců čili 47 mm. Zadní 20palcový je už docela v pohodě, ten má šířku 1,6″ neboli 42 mm.
V praxi to znamená světlost 68/53 mm (vpředu/pod patou) oproti 55/45 mm v případě obutí plášťů Kenda – tedy rozdíl vzadu cca 8 mm, vpředu dokonce 13 mm (záleží na nahuštění plášťů a zatížení koloběžky). Což je rozdíl docela citelný… byť oněch o něco více než 50 mm pod patou mně říká, že to není zase tak špatné. Navíc pokud Yedoo Trexx Disc přezujete z původních terénních plášťů Kenda Small Block Eight, stále si o něco málo – co se týče světlosti – polepšíte. Jinak řečeno: Není to takový velký skok, což by mohlo být pro někoho příjemnější. Na druhou stranu ale uznávám, že nižší nášlap je nižší nášlap – o tom žádná.
Mrkněte na následující malou tabulku:
Obutí | Světlost stupátka vpředu | Světlost stupátka pod patou |
Kenda Small Block Eight (původní terénní obutí) | 70 mm | 60 mm |
Continental Contact Urban E-50 | 68 mm | 53 mm |
Kenda Kwick Roller Sport | 55 mm | 45 mm |
Odtučňovací kůra
Nyní už ale budou následovat jen pozitiva. Pláště od Continentalu se vám budou líp rozjíždět, protože jsou lehčí než konkurenční Kendy. Není to o moc, ale všichni víme, že na rotačních částech kol se každý gram vyvažuje zlatem. Takže zatímco přední „guma“ je lehčí o pouhých 40 gramů, na zadním plášti ušetříte 130 gramů. Celkem tedy 170 g dolů na rotačních částech.
Na rozdíl od Kend mají Kontíky na bocích reflexní proužky jakožto prvek pasivní bezpečnosti – což se do plusů samozřejmě musí počítat také.
No a pak jsou zde jízdní vlastnosti. Přestože „městské Continentaly“ mají větší šířku a foukají se méně než Kendy (přední 5 barů/73 PSI, zadní 6 barů 87 PSI; Kenda 100 PSI), pocitově nemají ani o fous horší valivý odpor. Naopak vynikají komfortnějším jízdním projevem, kdy pláště lépe „čtou“ jízdní povrch. Jak to myslím? Kendy Kwick Roller Sport mají o hodně tvrdší směs běhounu, a když k tomu přičtete menší šířku a vyšší tlak, pak zejména zadní kolo má vyšší tendenci k uskakování do stran. To u obutí od Continentalu skutečně nehrozí. Samotná jízda je příjemnější, necítíte v rukou každý kamínek na cestě. A jak už jsem napsal, zároveň se více nenadřete.
Musím suše konstatovat, že se mně jízda na Yedoo Trexx Disc, obutém na pláštích Continental Contact Urban E-50 dost zamlouvala. Je škoda, že výrobce nedodává například 1,5palcovou šíři jak pro přední, tak i pro zadní kolo – to by byla pecka. Ale i tak si dovedu představit, že po „zimní sezóně“, odjeté na krosovém obutí převážně v lese a jiném terénu, přezuju na silnici právě tyto Continentaly. Stupátko sice bude trochu výš, než je na silnici optimální, ale pořád bude nižší, než v terénním provedení. Na takovéto letní pocourávání se po okolí bydliště, okresu, kraje, státu… :-)
3 komentáře
Díky za vyzkoušení, věci co mne napadla, nakonec jsem dal přednost, aniž bych toto četl klasickému trexxovi, do terénu si nechám spíše MTB. :) Jinak fainý test
Ahoj Petře, kde bych si mohla tohle letní kompletní obutí na trexxe disc pořídit? Děkuju za super povídání o kolobkách.
Hezký den. Eva Poštová
V Yedoo… :-) Ale vážně: Oni to, nevím proč, nemají na e-shopu, tak je třeba jim napsat a domluvit se s nimi.