Pokud si právě říkáte, že jsme schopni udělat všechno pro to, abychom nalákali čtenáře, pak nám křivdíte – sice ne všechny, ale velká spousta koloběžek totiž skutečně vyžaduje specifický „tachometr“. Příčinou jsou malá kola a s tím také spojené jejich vysoké otáčky. Vše podrobně probereme v našem testu.
Prolog
V poslední době ke mně nezvykle často přichází pocit déjà vu, a stalo se to i v souvislosti s testem tohoto cyklocomputeru. Sotva jsem jej namontoval na koloběžku a poprvé projel, ve Facebookové skupině Koloběžky CZ se rozproudila živá diskuze o „tacháku“ z nejmenovaného supermarketu, který kromě polských potravin pravidelně zásobuje také cyklisty lacinými šmejdy. Ne, že by mi to vadilo – naopak – poučil jsem se zde i já a jednu zajímavou informaci využil v tomto článku (díky Jardo!).
Koloběžkometr
Nastává čas objasnit specifika koloběžkářského cyklocomputeru. Jak jsem již napsal, základní problém je u strojů s malými 12palcovými koly. „Dvanáctka“ má totiž obvod kola menší než jeden metr (obvykle kolem 970 mm). No a? To by ničemu nevadilo, kdyby spousta cyklocomputerů neumožňovala nastavit minimální obvod 1 000 mm. Ani o chlup méně! A můžete si být jisti, že to není žádná výjimka – ta je totiž na opačné straně…
No a jak jsem se dozvěděl na zmíněné Facebookové debatě, některé cyklocomputery mají také omezený počet impulsů, lidově řečeno maximum otáček, se kterými umí pracovat. Což opět naráží na problém malých kol, jež se logicky musejí otáčet rychleji než kolečka „normální“ velikosti. Jarda Safka tak zjistil, že ona výhodná supermarketová koupě umí v tomto případě jet maximální rychlostí nižší než 60 km/h, což jak jistě uznáte, pro zkušeného koloběžkáře nic moc není…
Strohá elegance
A jsme u našeho testu. My jsme si pro tento účel vypůjčili bezdrátový cyklocomputer BBB Dashboard BCP-15W. Jde o „měřič“ střední výkonnostní i cenové třídy s typickým poměrně strohým BBB-designem s jedním ovládacím tlačítkem, a pro bezdrátovou řadu Dashboard charakteristickou decentní bílou linkou (správně, bílé modely ji mají černou) po obvodu přístroje. Samotný modul tachometru je taktéž střední velikosti – přesně rozměry jsou 41 × 52 mm, pokud vás zajímá i tloušťka, tak ta je rovných 10 mm.
Ptáte-li se proč bezdrátový, pak na to mám rychlou odpověď: Myslím si, že v dnešní době jsou „dráťáky“ tak trochu zastaralé. Ano, vím o problémech bezdrátových computerů, které způsobují některé výkonné svítilny a stejně tak počítám s námitkou, že onen samotný cyklocomputer je v době „džípíesek“ sám o sobě tak trochu dinosaurem, ať má drát nebo je wireless. Nicméně i tak bych si dovolil bezdrátový cyklocomputer považovat za solidní současné řešení pro zjišťování rychlosti a dalších parametrů jízdy na koloběžce či kole…
Měří rychlost a…
Jestliže jsme minulý odstavec skončili zmínkou o parametrech, sluší se uvést, jaké funkce BBB Dashboard BCP-15W má. Jde o 10funkční aparát a zde je seznam:
1. aktuální rychlost
2. průměrná rychlost
3. maximální rychlost
4. čas jízdy
5. cestovní vzdálenost
6. celkově ujeté kilometry
7. hodiny
8. indikátor slabé baterie
9. automatický start/stop
10. indikátor stavu baterie
Jak sami vidíte, funkčně se jedná o běžný cyklocomputer, který poskytuje všechny důležité informace o jízdě, nic víc, nic méně. Já osobně se obejdu bez teploměru, barometru, stopek či „tepáku“ (což je stejně jiná cenová třída), u testovaného modelu by mi však možná chyběla jedna jediná funkce – možnost použití na dvě kola/koloběžky s odlišným průměrem předního-měřicího kola.
Povinná výbava
Bezdrátové provedení je také výhodné z pohledu montáže – otravné a nevzhledné namotávání kabelu na brzdový bowden či jinou část stroje odpadá. Jednoduše buďto pomocí dodaných gumiček nebo stahovacích pásek na vidlici připevníte snímač magnetu, stejným způsobem na řídítka nandáte držák cyklocomputeru, nastavíte obvod kola a čas, a můžete vyrazit.
V balení najdete tři průměry gumiček a dostatek stahovacích pásek, montáž je tedy bezproblémová. Samotný tachometr lze namontovat jak na řídítka, tak i na představec – v tom případě ale musíte jeho držák o 90 stupňů „přešroubovat“. Opět s tím ale nebudete mít potíže, protože šroubováček najdete také v základní výbavě.
Jak vysílač, tak i přijímač napájí knoflíkové baterie typu CR2032, tedy žádná nesehnatelná anomálie. Výdrž jsme bohužel u krátkodobého testu nemohli změřit.
Jediný menší problém jsem měl s magnetem. Ten sice můžete – jak výrobce nezapomíná zdůraznit – namontovat jak na kola s klasickými kulatými nebo také s aerodynamickými plochými „špicemi“, nicméně myslím, že to trochu přepískl s velikostí a hlavně hmotností. Ta přesahuje osm gramů a podle mého názoru docela citelně rozhodí vyvážení předního kola.
Celkové hodnocení
O funkcích a montáži již řeč byla, pojďme se projet. My slepejšové s brýlemi na čtení ihned oceníme podrobný segmentový displej s dostatečně velkými číslicemi, směle konkurující maticovým elcédéčkům. Ovládání pomocí jednoho jediného rozměrného tlačítka je tak jednoduché, jak jen může být – prostě se cyklicky přepínáte mezi funkcemi, k mání je také režim, který to dělá automaticky.
Po zkušenostech s jinými bezdrátovými cyklocomputery mě mile překvapila de facto nulová prodleva – téměř okamžitá reakce na změnu rychlosti. Ani elektromagnetické rušení při jízdě pod trolejemi či vedením vysokého napětí se nekonalo, „bezdrátovost“ zkrátka hodnotím na jedničku. (Bohužel se mi nepodařilo zjistit použitou bezdrátovou technologii.)
A málem bych zapomněl: Obvod kola může mít třeba 1 milimetr… Načež jsem tedy ještě vyzkoušel maximální rychlost – u 12″ kola můžete jet o něco rychleji než 100 km/h. To by snad – jako reference pro „koloběžkářský cyklocomputer“ – mohlo stačit, ne?
Po uzávěrce
Jak jsme zjistili u dovozce, malý obvod kola lze nastavit u všech cyklocomputerů řady Dashboard od firmy BBB, ne pouze u testovaného modelu. Potřebujte-li tedy například ušetřit a spokojíte se s lacinějším drátovým modelem, máte dostatek typů na výběr.
Plusy a minusy
velký a přehledný displej
jednoduché ovládání
spolehlivý bezdrátový přenos
vybavení pro montáž
„koloběžková kompatibilita“
… ale
rozměrný a těžký magnet
chybí možnost použití pro dvě kola
Zapůjčil
Zdeněk Dokoupil – REBEL BIKE
Vladislava Vančury 156/4
466 05 Jablonec nad Nisou
www.bbb-cycling.cz
e-mail: rebel-bike@seznam.cz
mobil: +420 736 769 049
Cena
ke dni 19. 3. 2013
785 Kč
2 komentáře
Je to hezký tachometr. Mám doma Betu 2, je nadstavitelná i na 12,5 palcové kolo,má 7 funkcí, funguje i v zimě, magnet je uchycený ve vzdálenost 8 cm od osy kola, jestli to má velký vliv na vyvážení kola, nevím, a funguje i v zimě. Tedy, z mé strany spokojenost s Betou za 3 kila.
Taky doplním tachometr, nebo chcete-li cyklo-compjůtr který zvládá 12″ kola:
http://www.blackburndesign.com/cyclometers/atom-sl-cyclometer.html
Velký přehledný display, pěkný design, spolehlivý. Funkce standartní, neumí dva průměry kol a za 380 Kč je samozřejmě s kabelem, což mi nevadí.