Dilema koloběžkáře – co je lepší? Model s koly 20/20″ nebo 26/20″?

Je to vlastně stejná koloběžka, pouze má větší (nebo menší) přední kolo. To mnozí říkají o rozdílu mezi koloběžkami s koly 20/20″ a 26/20 palců… a nelze jim upřít velký kus pravdy. Nicméně spousta potenciálních uživatelů váhá, a někteří z nich mi píšou maily, abych jim poradil. Která je ta pravá? Větší nebo jen o něco menší? Tak jsem se rozhodl, že na téma dilematu 20/20″ vs. 26/20″ napíšu článek, aby o tom věděli všichni :-)

 

Prolog

Když jsem tento článek připravoval, zvažoval jsem, zdali do srovnání nezařadit také koloběžky s koly 28/20″. Nakonec jsem od toho ale upustil. Sice jde o stroje v mnohém velmi podobné modelům s přední šestadvacítkou, ale obvykle se jedná o koloběžky řekněme sportovnější kategorie. Kdežto „dvacet dvacítky“ nebo „šestadvacet dvacítky“ se zpravidla řadí do třídy hobby koloběžek, strojů pro běžného uživatele, turistu, kochače krajinou, pohodáře, zastavujícího u každé pípy :-) Modely s koly 28/20″ možná „někdy příště“ porovnám s koráby 28/28″, nyní zůstaňme u dilematu 20/20″ vs. 26/20″.

Dilema koloběžkáře – co je lepší? Model s koly 20/20


(Skoro) stejná velikost

Nejprve se pojďme věnovat fyzické velikosti, potažmo hmotnosti, prostoru pro jezdce, výšce řídítek a tak dále. „Dvojice“ koloběžek s koly 20/20″ a/nebo 26/20″ najdete v nabídce všech významných výrobců. Kostka – kolobka je nabízí jak v pevné, tak i ve skládací verzi, Yedoo v hliníkovém či ocelovém rámu, Mibo pak má větší model pevný i skládací, aby „dvacet dvacítku“ nabízelo pouze ve skládací verzi. Teď se sice budu pohybovat v rámci jakési nikým neschválené odchylky, nicméně myslím, že můžu uvést základní konstrukční charakteristiku, která je plus-minus společná všem modelům všech značek. 

Když „dvacet dvacítku“ položíte na „šestadvacet dvacítku“, minimálně u „neskládacích“ modelů zjistíte, že od zadního kola až k napojení hlavního rámového profilu na stupátko, jsou tyto stroje obvykle shodné. Pro ukázku jsem si vypůjčil Kostkovic Tourku (26/20″) a Twentynu (20/20″):

„Dvacet dvacítka“ a „šestadvacet dvacítka“, v tomto případě Kostka Twenty a Kostka Tour, „na sobě“
„Dvacet dvacítka“ a „šestadvacet dvacítka“, v tomto případě Kostka Twenty a Kostka Tour, „na sobě“

Naprosto jasně je vidět, že jezdec má na obou modelech stejný prostor na stupátku – a v podstatě také stejný celkový prostor pro jezdce. Pozor, na Přibližovadlech používáme pojem „prostor pro jezdce“ pro horizontální vzdálenost od horní misky hlavového složení po doraz paty na konci stupátka. A používat to budeme dál, protože na rozdíl od prostoru „až po řídítka“, který se může lišit podle délky představce a tvaru a natočení samotných řídítek, se jedná o neměnnou či neměnitelnou hodnotu. Tento „správný“ prostor pro jezdce je v případě koloběžek a koly 20/20″ cca o 60–90 mm kratší nežli u větších strojů.

Nicméně jak vidíte výše na fotografické montáži, celkový prostor „až po řídítka“ je u modelů s koly 20/20″ vs. 26/20″ jednoduše shodný. Pokud tedy řídítka „dvacet dvacítky“ nevozíte nakloněná směrem k sobě, což nedoporučuji, jelikož je to ergonomický nesmysl.

Abyste viděli shodnou výšku řídítek, s jedním strojem jsem trochu popojel :-)
Abyste viděli shodnou výšku řídítek, s jedním strojem jsem trochu popojel :-)

Je-li celkový pro jezdce (až po řídítka) stejný, pak není co řešit, že ano? Mno…, je co řešit. Kvůli menšímu přednímu kolu mají koloběžky 20/20″ v průměru o 70–80 mm kratší rozvor – osa předního kola je posunutá blíže ke stupátku, k jezdci – což nutně ovlivňuje jízdní vlastnosti. K těm se ale dostanu o něco dál, takže nyní pojďme… dál ;-)

Na předchozí „posunuté“ dvojfotce vidíte rozdíl mezi řídítky. Může se to zdát zanedbatelné, ale není. Větší koloběžky s koly 26/20 palců mají logicky výše umístěné hlavové složení, a tudíž mohou využívat běžné cyklokomponenty – představec a řídítka. Těch je na trhu nepřeberná nabídka, takže pokud by vám nevyhovovalo standardní osazení, můžete si řízení přizpůsobit přesně na míru. U vysokých vlaštovek „dvacet dvacítek“ je nabídka silně omezená, zde už si ani zdaleka tak „pískat“ nemůžete, a velmi pravděpodobně stejně zůstanete u továrních řídítek. Aby to ale nebylo tak černobílé, je třeba dodat, že vysoké vlaštovky umožňují poměrně komfortní předozadní polohování aniž by bylo nutné měnit představec. Což je jakási výhoda.

Novou „dvacet dvacítku“ z ocelové řady Yedoo Steel už brzy uvidíte na Přibližovadlech v podrobné recenzi | Zdroj foto Yedoo
Novou „dvacet dvacítku“ z ocelové řady Yedoo Steel už brzy uvidíte na Přibližovadlech v podrobné recenzi | Zdroj foto Yedoo

Zde jen dodávám, že tato „problematika“ řízení se netýká modelů značky Yedoo. Jedůčka na „dvacet dvacítkách“ používají mnou neoblíbená řídítka s hrazdou a vysoký představec v závitovém hlavovém složení, nikoliv vysoké vlaštovky jako Kostka nebo Mibo.

A ještě jedna věc k řídítkům, respektive k výšce hlavového složení: Díky níže položenému hlavovému složení modelů s koly 20/20″, můžete na těchto koloběžkách vozit dětičky v sedačce. To u větší „šestadvacet dvacítky“ dost dobře není možné. Tedy možné to je, ale pokud pominu vysoké těžiště, přes dítě v sedačce byste jaksi jen stěží viděli na cestu :-)

Všimněte si montáže sedačky za hlavovou trubku, což některé modely umožňují. U ostatních koloběžek je třeba sedačku namontovat na „komín“ krku vidlice nad horní miskou hlavového složení. | Foto archiv Petra Mejsnara Kolobky.cz
Všimněte si montáže sedačky za hlavovou trubku, což některé modely umožňují. U ostatních koloběžek je třeba sedačku namontovat na „komín“ krku vidlice nad horní miskou hlavového složení. | Foto archiv Petra Mejsnara – Kolobky.cz

Nezvažujte hmotnost

Je zajímavé, že také porovnání hmotnosti obou modelů vychází plus-minus fifty-fifty :-) Ale vážně: Na rámu a přední vidlici toho u „dvacet dvacítky“ není o mnoho méně než u modelu s koly 26/20″, takže na železe (nebo hliníku) se toho ani moc neušetří. Kupodivu také dvacetipalcové kolo je téměř stejně těžké jako šestadvacetipalcové, takže ve hře už jsou jen vysoká (často ocelová) řídítka „dvacet dvacítek“, která celkovou hmotnost tak nějak dorovnávají. Pojďme se podívat na konkrétní čísla:

Porovnání hmotnosti koloběžek 26/20″ a 20/20″ 
(údaje výrobců)

Kostka Tour Max (G6): 9,1 kg
Kostka Twenty Max (G6): 8,9 kg

Yedoo S2620: 9,2 kg
Yedoo S2020: 9,3 kg

Yedoo Trexx: 7,8 kg
Yedoo Dragstr: 7,4 kg

Mibo Split (skládací): 10,1 kg
Mibo Royal (skládací): 10,1 kg

Jak sami vidíte, na hmotnosti se v případě menší „dvacítkové“ koloběžky skutečně výrazně ušetřit nedá. Číslo na váze je tedy jakýmsi neutrálním parametrem.

Je 26/20″ rychlejší? Jízdní vlastnosti pod lupou

Větší kolo líp jede, protože má menší valivý odpor – o tom jsem před časem zveřejnil samostatný článek, a dovolím si na tom trvat. Samozřejmě za podmínek v předmětném článku uvedených. Zároveň jsem zde ale napsal, že zlepšení valivého odporu 26″ kola oproti 20″ kolu není v řádu desítek, nýbrž spíše jednotek procent. A na tom si dovolím trvat také a stále. Nemůžete zkrátka očekávat, že pokud přesednete – vlastně přestoupnete – z dvacítky na šestadvacítku, bude to, jakoby vás někdo kopnul do [cenzurováno]. Ale lepší to přesto bude!

Větší kolo má totiž i další benefity. Díky většímu průměru bezpečně přejede vyšší překážku, obecně je jízda s větším kolem komfortnější. Jezdíte-li po horších cestách – a nemusí to být hned polňačky – větší přední kolo rozhodně oceníte. Méně se také přenáší vibrace z malých nerovností jízdního povrchu, zkrátka míň to drncá. To je, myslím, hned první věc, kterou naprosto zřetelně pozná každý koloběžkář po změně z modelu 20/20″ na 26/20″.

Porovnání nájezdových úhlů různých velikostí kol. Čím je střed kola výš nad překážkou, tím lépe ji kolo přejede
Porovnání nájezdových úhlů různých velikostí kol. Čím je střed kola výš nad překážkou, tím lépe ji kolo přejede

Ve hře ale není jen samotný větší průměr předního kola. Už jsem psal o delším rozvoru čili horizontální vzdálenosti os kol od sebe, který mají koloběžky s koly 26/20″ právě kvůli většímu přednímu kolu. Rozvor je parametr, který do značné míry ovlivňuje jízdní vlastnosti. Je sice pravda, že hodně záleží také na geometrii přední vidlice, ale obecně lze říci, že delší rozvor znamená komfortnější jízdu a držení stopy zvláště ve vyšších rychlostech. Je samozřejmě otázka, jaká rychlost je pro koho vyšší, nicméně já se například při jízdě na Kostce Tour nebojím ani ve cca 40 km/h pustit jednu ruku z řídítek a dát znamení o změně směru jízdy. Tak dobře tato koloběžka drží stopu. Což je dané větším rozvorem (a jak už jsem zmiňoval, také geometrií přední vidlice). Jinak řečeno, větší rozvor rovná se větší bezpečnost.

Větší rozvor, přesněji poloha osy předního kola ovlivňuje také celkové těžiště koloběžky. Protože stupátko je u obou druhů koloběžek de facto shodné (viz výše), a jezdec tedy stojí stále na stejném místě, je kvůli bližší ose předního kola celkové těžiště posunuté více… k přednímu kolu. Vyžaduje to tedy obezřetnější používání přední brzdy či lépe řečeno důslednější práci s vlastním těžištěm při intenzivním brzdění, ale také při přejíždění nezanedbatelných překážek. Je třeba si uvědomit, že u modelu s koly 20/20″ máte gripy řídítek ve svislé ose nad předním nábojem, kdežto u modelu 26/20″ až za ním. Směrem k jezdci samozřejmě :-) Na „dvacet dvacítkách“ je zkrátka potřeba dávat větší pozor na to, abyste náhodou neplachtili přes řídítka.

U stroje s velkým předním kolem se nemusíte bát pořádně vzít za přední brzdu ;-) Yedoo Trexx „NoCross“
U stroje s velkým předním kolem se nemusíte bát pořádně vzít za přední brzdu ;-) Yedoo Trexx „NoCross“

Zůstaneme-li ještě u delšího rozvoru, je třeba zmínit také jisté negativum. Každý koloběžkář ví, že naše stroje mají na rozdíl od bicyklů otevřený rám, což zvyšuje náchylnost k jeho pružení. Logicky čím delší je rozvor čili i rám koloběžky, tím se šance k pružení zvyšuje. Já jsem na téma tuhosti koloběžek před lety napsal článek Malá úvaha o velké tuhosti koloběžek, přečtěte si jej, platí stále. Pokud už tedy nemáte vlastní názor :-) Každopádně platí, že „dvacet dvacítky“ jsou o něco tužší nežli stroje s koly 26/20″.

Cena až na prvním místě

„Je-li menší, měla by být i levnější“, můžete si říci na adresu „dvacet dvacítek“. Mno…, jsem si jistý, že cena materiálu, komponent, potažmo pak práce či balení a dopravy, bude v porovnání s většími modely plus-minus autobus stejná. Ale pokud právě po nějaké „dvacet dvacítce“ pošilháváte a potřebujete ještě další argument pro její pořízení, mám pro vás dobrou zprávu – modely s koly 20/20″ jsou skutečně levnější nežli stroje 26/20″. I když… úspora vám vystačí možná tak na pořízení levnější helmy nebo blatníků na koloběžku.

Porovnání cen koloběžek 26/20″ a 20/20″ 
(ceníkové ceny výrobců 04/2022)

Kostka Tour Max (G6): 11 990 Kč
Kostka Twenty Max (G6): 11 490 Kč

Yedoo S2620: 10 990 Kč
Yedoo S2020: 9 590 Kč

Yedoo Trexx: 13 990 Kč
Yedoo Dragstr: 12 590 Kč

Mibo Split (skládací): 14 800 Kč
Mibo Royal (skládací): 13 800 Kč

Dilema bez výsledku

Tento článek si neklade za cíl kategoricky rozhodnout, zda ta či ona velikost je lepší než druhá. Jak koloběžky s koly 20/20″, tak i 26/20″ mají jednoduše své přednosti i zápory. Spoustu už jsem toho napsal výše, z těch faktorů, které jsem ještě nezmínil, můžu na závěr uvést například výhodu většího výběru obutí pro 26palcová kola, ale zároveň negativum v nutnosti vozit s sebou dvě velikosti duše (na delší výlety se hodí i přes to, že máte lepení). Jezdíte-li často natěžko, pak na koloběžku s velkým předním kolem lépe (a více) navěsíte nejrůznější bágly. 

Je to zkrátka na vás. Já pro dospělé koloběžkáře normální konfekční postavy doporučuji větší modely s koly 26/20″. Činím to primárně kvůli lepším jízdním vlastnostem. Není to výrazný rozdíl, ale třeba na delších trasách než jenom jezdění kolem komína a za humny, se to pozná. A nemusí jít hned o padesáti nebo stokilometrové výlety. Už jen 20–30 km ukáže přednosti „šestadvacet dvacítky“.

Zároveň je pravdou, že „dvacet dvacítky“ náramně sluší koloběžkářkám a jezdcům menších postav, jsou o fous skladnější, pro pojížďky v přeplněném městě vynikají větší obratností. Při preferování „dvacet dvacítek“ klidně může jít i o iracionální důvody – že se vám zkrátka stroje s koly 20/20″ nebo obecně koloběžky se stejně velkými koly líbí více nežli klasika typu větší přední/menší zadní kolo. I když… stejně tak se vám může více líbit ona klasika, protože stejně velká kola vám u koloběžky připadají divná :-)

Takže dobře vyberte!


„Dvacet dvacítky“ jsou sice často vnímané jako koloběžky pro ženy, nejsou však zapovězené ani mužské části koloběžkové komunity. Když ke koloběžce vyladíte svůj outfit… :-)
„Dvacet dvacítky“ jsou sice často vnímané jako koloběžky pro ženy, nejsou však zapovězené ani mužské části koloběžkové komunity. Když ke koloběžce vyladíte svůj outfit… :-)

Sdílej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

3 komentáře

  1. Protoze bydlím v Nemecku -dovolím si pripomenout , ze se v tomto sousedním státe jezdí ve vlaku ( i S-Bahn v Mnichove) bez bez príplatku pokud kola jsou do velikosti 20″ (platí i pro jizdní kola).

  2. Výborný článok :-)
    Ja mám teda doma 20/20 (Fold G4) a aj 26/20 (Tour Star G6) a platí všetko ako je popísané v článku. Na každom „stroji“ mám nabehané tisíce km (napr. na 20/20 cca 7.000) ateda to viem pri vsetkej skromnosti aj dobre posúdiť. Napriek tomu, srdce mi viac bije viac pre 20/20 a aj preto Tourka išla „z domu“ a doplnil som garáž o uviverzálnejšie riešenie a to Trexx disc (26/20) s dvoma sadami kolies (cesta a terén) ako bolo tiež trefne hodnotené tu na stránke 😁😎👍🏻

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.