Search
Close this search box.

Hliník se odstěhoval do Manchesteru – Swifty One podruhé po dvou letech

Celý článek Zatímco se zdálo, že jedinou opravdovou letošní novinkou na poli tuzemských koloběžek bude nový odstín „anti-theft“ zelené, vylepšující modely rožnovské dílny Mibo, zachytil náš redakční seismograf vzdálenější otřesy – z oblasti za kanálem La Manche, z Velké Británie. Ano, řeč bude o anglické koloběžce Swifty.

 

Minulý týden se na sociálních sítích Swifty Scooters objevila informace o rozšíření modelové řady koloběžek dvěma novými modely, jakož i o mírné evoluci stávajícího nosného – a donedávna jediného – produktu, Swifty One. To zní zajímavě, první model této značky jsme na Přibližovadlech testovali, pojďme tedy mrknout na novinky.

Odtučňovací kůra

Pro českého našince, zvyklého na zlínsko-rožnovsko-hanušovickou školu, je Swifty poněkud šokující: Úzká řídítka, vysoký nášlap, obě kola stejná a zároveň větší dvanácti palců, „trakařová charakteristika“ rámu a rozvor limuzíny. A navíc jen přední brzda a žádné blatníky!

„Jak s tím budu jezdit polem po dešti?“ I tak by se možná dal charakterizovat základní požadavek běžného spotřebitele v ČR, který je možná i zároveň nejnáročnějším uživatelem koloběžky na světě. Ale svět se točí i bez blatníků (a vlastně i lépe, když je tím nižší aerodynamický odpor), Swifty Scooters dále vyrábí a soudě podle výše zmíněného rozšíření produkce, nemají se vůbec špatně.

Swifty One 2014
Swifty One 2014 | Zdroj Swifty Scooters

Swifty One je i v roce 2014 jediným skládacím modelem v nabídce, nyní se však může pyšnit zadní brzdou. Než začnete přemýšlet, jak to při konstrukci skládací zadní vidlice udělali, prohlédněte si detail. Ano, je nášlapná, zabírající do běhounu pneumatiky, ale je tam. Investice do nových pneumatik se však bát nemusíte, protože výrobce přesedlal na standardní rozměr 16“ (305). Jedno oko nezůstane suché, ale pro peněženky uživatelů, jakož i potenciální ladiče, je to skvělá zpráva.

Swifty One 2014 | Zdroj Swifty Scooters
Swifty One 2014 | Zdroj Swifty Scooters

Sluší se připomenout, že účinek přední brzdy byl více než dostatečný, čili není důvod pro prioritní využívání „pedálu“. Díky jeho instalaci se ve své zadní části lehce rozšířil (a snížil) rám pod nášlapem, což však není hlavní konstrukční úprava. Celý rám je totiž nově z hliníkové slitiny! Čísla zatím nejsou známa, nicméně se – spolu s koly menšího průměru – může jednat až o řádově kilogramovou (i „vícekilogramovou“) úsporu hmotnosti oproti původnímu modelu. Skládací mechanismus zůstává stejný, tedy i se mnou nenáviděným rychloupínákem, umístěným na zadní vidlici. Podle webu výrobce zůstává cena neměnná a v porovnání s oběma novinkami se nyní jedná o vlajkovou loď Swifty Scooters – rozuměj, prostě je za nejvíce peněz (499 liber/cca 16 700 Kč dle aktuálního kurzu koruny).

Nechci slevu zadarmo

Jedničku následuje nula – Swifty Zero, s cenou o celých 130 liber nižší (tedy něco přes deset tisíc Kč). Co za tu cenu nedostanete? Je to prosté, milý Watsone – možnost složení. Díky tomu mohla být dosazena plnohodnotná zadní brzda, od osvědčeného výrobce, ne neznámého u české konkurence – ano, dodává je Tektro.

Swifty Zero | Zdroj Swifty Scooters
Swifty Zero | Zdroj Swifty Scooters

Přední brzda zůstává čelisťová, což mají všechny „Swiftyny“ společné. Podle renderů (ilustrace v článku jsou zatím jen počítačové modely) dostal rám mezi krk a přední rámovou trubku návarek, jehož funkcí nejspíš bude zvýšení pevnosti. S podivem je jeho absence u Swifty One, ale může se jednat o chybu při výběru modelu pro prezentaci. Počkejme si na první fotografie reálných výrobků.

Swifty Air | Zdroj Swifty Scooters
Swifty Air | Zdroj Swifty Scooters

Novinky uzavírá Swifty Air, jenž výrobce koncipoval jako „freeride/dirt“ alternativu ke svým městským modelům. Předsazená přední vidlice a hrazda na řídítkách (která se jistě velmi líbí Petrovi L.…) dávají tušit, že by koloběžka měla snést o něco drsnější zacházení. Nahlédnutí do technických údajů pak prozradí chrom-molybdenový rám a vidlici, plus dvoustěnné ráfky se soustruženými brzdnými plochami. Zajímavostí je deska nášlapu, vyrobená z březové překližky. Proti předešlým dvěma modelům je použit jiný, o poznání masivnější představec, kolmý na trubku řízení (nikoli s negativním úhlem). Pro dotvoření dojmu ze sportovního náčiní slouží „krosové“ gripy. To vše za cenu 349 liber (cca 11 700 Kč).

Swifty Air | Zdroj Swifty Scooters
Swifty Air | Zdroj Swifty Scooters

Na fotografie reálných strojů a podrobnější technické údaje si budeme muset počkat do konce dubna, kdy v Manchesteru začnou přijímat první objednávky. Snad do té doby také bude známo, kdy se nové „Swiftyny“ dostanou i do ČR. Určitě je pro vás rádi otestujeme – však nás znáte…


Sdílej:

Jeden komentář

  1. Zdravím. Mám otázku: Jakou mají náboje rozteč pro zasunutí do vidlice? Vzadu to typuju na 100, ale ruku do ohně bych nedal.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *