Elektrifikované e-Kostky nejsou běžné elektrokoloběžky, určené výhradně k jezdění na elektriku – představují klasické koloběžky, u nichž odrážejícímu se jezdci vypomáhá elektromotor. Ale to, pokud jste o nich četli články zde na Přibližovadlech, nejspíš víte. Uživatelům těchto strojů nyní výrobce nabízí zajímavý bezdrátový ovladač, a těm, kteří si ještě svou e-Kostku nevybrali, pak novou „dvacet dvacítku“ navrch.
Hlavně nezastavovat
Koncepci e-Kostek považuji oproti „surikatám“, jak jsou nazývané běžné elektrokoloběžky (nebo možná jejich jezdci či oboje zároveň), za skvělou. Ale o tom jsem už na Přibližovadlech psal. Neznamená to však, že je bezchybná. Jednou z nectností standardního provedení je nemožnost přepínat provozní režimy motoru – Pedelec a Fun – za jízdy. Musíte zkrátka zastavit, v mobilní aplikaci režim přepnout a pak teprve pokračovat v jízdě. Pořídíte-li si však nový bluetooth ovladač na řídítka, toto omezení padá, a navíc se k tomu přidávají další užitečné funkce navíc.
Přece jenom krátké info pro ty, kteří o principu e-Kostek zatím neslyšeli či nečetli. Elektromotor v náboji nepracuje stále, ale rozběhne se pouze, pokud se odrazíte – pak dodá vašemu odrazu takříkajíc švih. V režimu Pedelec se hned po asi jedné až dvou sekundách výpomoci (podle rychlosti jízdy) motor vypne, aby čekal na další váš odraz. V módu Fun pak elektromotor pomáhá při odrazu také, navrch však udržuje dosaženou rychlost čili na další odrazy nečeká. Fun ale umožňuje dosáhnout rychlosti pouze 20 km/h a počáteční energie motoru není tak silná, kdežto Pedelec vás sice krátce, ale silně nakopne, a pracuje až do 25 km/h. Rozdíl pěti kilometrů se zdá být zanedbatelný, ale věřte mi, že to za jízdy poznáte.
Z toho je zřejmé, že režim Pedelec je určený pro sportovnější nebo řekněme dynamičtější jízdu, Fun pak pro „kochací“ projížďky. Jakmile však na e-Kostku stoupnete, brzy zjistíte, že by nebylo vůbec špatné oba módy kombinovat. Dám příklad: Do kopce jezdím na režim Pedelec, protože – jak jsem napsal výše – dodává sice krátkodobý, ale vyšší výkon. Je to tedy vykoupené nutností frekvenčního odrážení, ale pokud je stoupání prudké, mód Fun se kvůli svému slabšímu počátečnímu výkonu moc nechytá. Podotýkám, že mám kolem 90 kg, takže lehčí jezdci by možná měli jiné zkušenosti.
Nicméně když se sklon stoupání sníží, což je velmi často před vrcholem kopců, už bych si rád od rychlého dupání odpočinul… a přepnul na pohodlnější režim Fun. No ale přece kvůli tomu nebudu zastavovat, abych to překlikal v mobilu! Takže jedu dál na Pedelec. Tedy jezdil jsem tak, dokud jsem nevyzkoušel nový bluetooth ovladač na řídítka.
Využít všech možností
Když je něco bluetooth, tak je to bezdrátové – což mimochodem pěkně koreluje s absolutně bezdrátovou koncepcí e-Kostek. Malý ovladač pouze jednoduše namontujete na levou nebo pravou stranu řídítek k vnitřnímu okraji gripu, abyste ho měli pěkně „pod palcem“, v aplikaci bitConnect pro e-Kostky spárujete s motorem a můžete vyrazit. Jo, ještě před tím je dobré ovladač dodávaným USB kabelem nabít :-)
Tři tlačítka a po straně sada indikačních LED diod – nic jiného zde nenajdete, a nic jiného ani nepotřebujete. Tudíž vrátím-li se ke své modelové situaci s výjezdem kopce, pak s ovladačem to bude probíhat trochu jinak. Stoupák jedu stále na Pedelec. Jakmile se však sklon sníží, jednoduše krátce zmáčknu horní tlačítko a motor (se zhruba sekundovým zpožděním) přepne režim na režim Fun za jízdy. A hned si můžu trochu odpočinout.
Možnost přepínání režimů za jízdy samozřejmě nevyužijete jen v kopcích, ale takříkajíc univerzálně. Jedu po rovině na Pedelec a chci si „odfouknout“, tak jednoduše přepnu na Fun. Naopak mě přestalo bavit šourat se na pomalejší Fun, tak přepnu na Pedelec a trochu si dám do těla. A tak dále a tak dále…
Surikatáááá!
To však ještě není konec. Pokud jsem to s dupáním přehnal a dochází mi síly i v režimu Fun, před koncem kopce horní tlačítko podržím trvale, čímž se aktivuje funkce Boost – trvalý chod motoru. Teď už jedu s oběma nohama na stupátku. Jako ta surikata :-)
Na tomto místě je třeba dodat důležitou vsuvku. Úplně totiž vidím, jak uživatelé, ať už stávající (i když ti méně), ale hlavně potenciální majitelé e-Kostek jásají: „Ha ha! Teď už se nebudu muset odrážet vůbec – budu jezdit jenom na elektriku!“ Musím vás zklamat. Nebudete jezdit jenom na elektriku. Motor e-Kostek (potažmo pak akumulátor) je koncipovaný jako pomocný, nikoliv jako hlavní pohon. Lidově řečeno – nemá výdrž a další parametry pro trvalé jezdění bez odrážení. To ostatně poznáte sami, když si vyzkoušíte tlačítko Boost držet delší dobu. Záleží samozřejmě na hmotnosti jezdce, sklonu cesty či teplotě prostředí, nicméně můžete si být jistí, že naplno bude motor pracovat maximálně cca do dvou až tří minut, aby jej poté řídící elektronika odpojila.
Že je to slabota? Není. Je to naprosto přesně v souladu s koncepcí těchto nikoli elektrokoloběžek, ale klasických koloběžek s pomocným elektromotorem. Při testování se mi skvěle osvědčilo zapnutí Boostu typicky před krátkým zvlněním. Mohl bych přidat na intenzitě odrážení a vyjet ho normální režim – ale jsem líný, nebo unavený, bolí mě koleno, můj „srdcař“ mi nedoporučuje prudké změny tepovky… tak zmáčknu Boost, a motor mě přes ono zvlnění přenese. Trvá to deset či dvacet sekund, motor to dá v pohodě, a pak zase jedu dál odraz za odrazem…
Brzdění bez brzd
Malá změna: Jestliže za jízdy dlouze držíte pro změnu spodní tlačítko, zapnete funkci rekuperace elektrické energie. Osobně jsem obecně k rekuperaci u běžných sjezdů poněkud skeptický, podrobněji jsem o tom psal v komentáři u recenze Kostky e-Tour Max Fold (E3), to však neznamená, že jde o zbytečnou funkci. Rekuperace totiž dělá opak toho, co od motoru běžně očekáváte – brzdí. Ono spodní tlačítko tedy výborně funguje jako motorová brzda. Opět modelová situace:
Sjíždím z velmi mírného klesání, což pro řídící elektroniku e-Kostek znamená udržovat motor v chodu, tedy i udržovat rychlost. Vím, že na chodníku se nejezdí, ale znáte to z Bible, že ano? Kdo z vás je bez viny, ať hodí kamenem. Před sebou vidím maminku s kočárkem a vedle ní caparta na odrážedle, křižujícího chodník od jedné strany ke druhé. Asi zahřívá gumy před startem :-) Sáhnu po spodním tlačítku, motor se vypne – a co víc, kvůli rekuperaci začne citelně brzdit. Pomalu projedu kolem kluka, sdělujícího matce „Mami, koukej, velkej pán na velké koloběžce“, mrknu na něj, pustím tlačítko a jedu dál.
Mám-li význam bluetooth ovladače pro e-Kostky shrnout, pak musím suše konstatovat, že poměrně výrazně povyšuje funkcionalitu, přesněji spíše uživatelský komfort těchto koloběžek s pomocným elektromotorem. Samozřejmě, obejdete se i bez něj. Ale jakmile ovladač zkusíte, jsem si skoro jistý, že už bez něj nebudete chtít jezdit.
Zdroj
Cena
2 990 Kč (05/2022)
Nový přírůstek koloběžek – Kostka e-Twenty
Kostka neelektrifikuje celé své portfolio, ale pouze vybrané modely koloběžek. Doposud byly k dispozici modely z krajních poloh velikostních kategorií – velká Kostka e-Tour v pevném nebo skládacím provedení a malá skládací Kostka e-Rebel, plus „něco mezi“ – Kostka e-Hill. Ta je nyní nahrazená univerzálnějším a patrně také oblíbenějším modelem s koly 20/20 palců – Kostka e-Twenty.
V principu jde o klasickou „Twentynu“ v provedení Max, doplněnou pomocným elektromotorem v zadním kole, čili střední až velká koloběžka, osvědčený model se stejně velkými koly, oblíbený zejména u krásnější části koloběžkové populace.
Kostka nabízí e-Twenty, stejně jako větší e-Tour jak v pevné, tak i ve skládací variantě. No a onen výše popsaný bluetooth ovladač samozřejmě funguje i zde :-)
Zdroj
Ceny
(05/2022)
Kostka e-Twenty Max (E3): 34 990 Kč
Kostka e-Twenty Max Fold (E3): 39 990 Kč
9 komentáře
A co prostřední tlačítko? Recenze o něm mlčí. :- )
Autor si říkal, že pokud je to napsaný na obrázku, není třeba o tom psát ještě i v textu ;-)
Mea culpa, teď to vidím. Nevšiml jsem si návodu.
Dík za pochopení, Ondřej
Ahoj. Chápu to správně, že ten pohon reaguje na zrychlení dosažené při odrazu? Blbý na tom asi je, že nemá moc šancí zjistit, jestli je to je silový odraz do kopce a nebo lehčí odraz na rovině a tupé pomáhá, jestli tomu dobře rozumím. Bez pohonu na rovině ten motor neklade čitelný odpor? Dá se to někde v Praze půjčit a vyzkoušet, neví nekdo? Díky.
Chápeš to správně. A bez pohonu na rovině (když se v aplikaci vypne motor) motor samozřejmě odpor klade – jako každý elektromotor, který „jede na volno“. Když se motor v aplikaci nevypne, tak to samozřejmě na rovině odpor neklade, ale motor pomáhá tak, aby nebrzdil. Doufám, že jsem se vyjádřil srozumitelně :-)
Ahoj,
mám dotaz začátečníka: lze nejprve koupit neelektrifikovanou verzi Twenty MAX (20/20ky) a případně až pak po čase případně jen dokoupit zadní kolo a BT ovladač? Vznikne pak totožný stroj jako když bych koupil rovnou e-TWENTY MAX?
Díky za odpověď.
AB
Bohužel nelze. e-Kostky mají jiné rámy než „normální“ modely – zadní stavba je o 40 mm širší kvůli motoru.
Ahoj, mám i starou Tourku 26/20 s ještě širokou stavbou bez průmyslových ložisek. Dalo by se dokoupit zadní elektrické kolo pro manželku, abychom srovnaly síly ? Stačil bych jí? Jezdím cca 10 let, lehce sportovně. Příjde mi, že by se to akorát otočilo.
Dík
Petr
Na staré rámy dát motor nejde. Nejde jen o šíři vidlice, ale taky o průměr osy kola a jejího uchycení. Jinak si ale myslím, že byste manželce na e-Kostce stačil.