Search
Close this search box.

Když dvě kola nestačí. Stříbrná krysa od Matta se představuje. A soutěž nakonec

Martin Ambrozek alias Matt už na Přibližovadlech představil hezkých pár kousků ze své dílny. Přestože Martin umí navrhnout a vyrobit i „normální“ koloběžku, nejvíce přitahují pozornost jeho neobvyklé a nebojím se říct až extravagantní modely. Viděli jsme jich zde více – ať už je to koloběžka Matt nebo „batfootbike“ Red Cat – tím to však nekončí. Nyní přichází chvíle, kdy se můžete seznámit s dalším strojem, který se značně liší od běžné produkce – přijíždí Silver Rat od Matta.

 

Když jsem před Vánoci vybíral poštovní schránku Přibližovadel, našel jsem tam mimo jiné mail, který začínal takto:

„Dobrý den Petře,
nastal čas, abych Vám i čtenářům představil nový projekt Silver Rat, který jsem si udělal pro radost a trval zhruba dva roky. Ne že bych jej dva roky dělal, ale nebyl opět čas – práce na baráku a okolí…“

„Hmm…, dva roky… i když dělal na baráku…, to nebude jenom tak nic obyčejného“, řekl jsem si, a dříve než jsem mail dočetl, mrkl jsem na přiložené fotky. Obyčejné to tedy nebylo (a není doposud :-)). Tříkolová tak trochu steampunková koloběžka…, no prostě Matt :-) Tak si nyní přečtěte, co o ní napsal dál.

Koloběžka Silver Rat od Matta | Foto Martin Ambrozek
Koloběžka Silver Rat od Matta | Foto Martin Ambrozek

Martin Ambrozek | Matt – Koloběžka Silver Rat

Nejdříve jsem přemýšlel co postavit, a při pohledu na dětskou plastovou kolobku, která má vpředu dvě kola, jsem dostal nápad udělat dvě kola vzadu. Samozřejmě, ta malá plastová kolobka má přední kola na pevné ose, a tak nastalo přemýšlení jak udělat v domácích podmínkách bez soustruhu tu zadní nápravu pohyblivou tak, aby v zatáčkách byly v kontaktu se silnicí obě zadní kola. Nakonec jsem použil středové čepy z celoodpružených kol, ty se hodily náramně, dvě přední vidlice z BMX, a dva tlumiče s pružinou také z celoodpružených dárců. 

Celé to nakonec k mé spokojenosti funguje skvěle – jízdní zkoušky se také podařily, je to snad do všech terénů. Sníh ani bláto nevadí, ani asfalt.

Koloběžka Silver Rat od Matta | Foto Martin Ambrozek
Koloběžka Silver Rat od Matta | Foto Martin Ambrozek

Ano, Silver Rat je trošku těžší, ale není divu – o jednu vidlici, o jednu brzdu, o dva tlumiče, o širší nášlap a trochu ozubených koleček. Prostě pro pořádný chlapy. Vytrénovaný :-) Celoodpružení se samozřejmě projevuje na odrazech, ale mou prioritou nebylo se tímto nějak zabývat. Krysa je na pohodovou občasnou jízdu za pěkného počasí.

Trochu bych chtěl vysvětlit výšku nášlapu: Ta se mění podle zátěže jezdce, a je potřeba naštelovat zadní tlumiče podle váhy jezdce, aby – pokud by byl jezdec lehký – nedocházelo k tomu, že by se vnější zadní kolo zvedalo a zadní náprava by neplnila svůj účel. Což ale pro hračičky, co furt něco šroubují a štelují, je super záležitost :-)

Přeji krásné prožití vánočního volna ve zdraví, a šťastný Nový rok!
Váš MATT, Martin Ambrozek

Koloběžka Silver Rat od Matta | Foto Martin Ambrozek
Koloběžka Silver Rat od Matta | Foto Martin Ambrozek

Silver Rat – trocha technických dat

Přední kolo: 26″
Zadní kola: 2 × 20″
Rozvor: 1 240 mm
Nášlap nad zemí (nezatížený): 100 mm
Výška představce: 970 mm
Přední řídítka: kónusová, samovýroba
Hmotnost: nepodstatná…

Koloběžka Silver Rat od Matta | Foto Martin Ambrozek
Koloběžka Silver Rat od Matta | Foto Martin Ambrozek

Malá soutěž nakonec

Předchozí text Martinova mailu jsem nezkopíroval celý, nicméně neochudím vás ani o chybějící závěrečnou část. Její čas nastává až teď. Tvůrce Stříbrné krysy na konci svého mailu napsal:

„Koloběžka Silver Rat má, jak vidno z fotek, tři brzdy. Uhádnou čtenáři Přibližovadel, jakou má třetí brzda funkci? První, kdo odpoví správně, obdrží ode mne malou pozornost. (Můžu jen napovědět že tuto funkci nejspíš nemá žádná klasická kolobrnda.)“

Rukavice je tedy hozená! Pište do komentářů pod článkem svoje odpovědi na položenou otázku. Osobně jsem zvědav, jak dlouho – nebo jak krátce – bude trvat, než první z čtenářů napíše správnou odpověď. S Martinem jsme se dohodli, že vás necháme tipovat přesně týden, a teprve poté prozradíme funkci třetí brzdy. Já to vím, ale nepovím :-)

Koloběžka Silver Rat od Matta | Foto Martin Ambrozek
Koloběžka Silver Rat od Matta | Foto Martin Ambrozek

Sdílej:

16 komentáře

  1. Jelikož jsem asi slepý a tu treti brzdu vzadu nevidím. Tak bych řekl, že bude na tlumicich. Dejme tomu rovina bez zatáček a docileni toho aby našlap se nehybal? Třeba rychlostní test a podobně ptákoviny?

    1. Zdravím, zkusím vysvětlit, dvě brzdy véčka vzadu, kotoučová vpředu, tím je myšleno tři brzdy.
      Co se týká pohybu nášlapu, hýbe se stejně jako u běžných koloběžek, je součástí rámu a vzadu jej drží dva tlumiče s pružinami které musí mít stejně nastavenou tuhost aby vše jelo a stálo stejně. Tím že jsou vzadu kola samostatně zavěšená se to do zatáčky chová jako klasická koloběžka. No a po rovině se nášlap moc nehýbe, záleží jestli je otázka míněna při odrazu, to potom záleží na nastavení pružin.
      Rychlostní test? Ćím budu mít svalnatější nohy, tím rychleji pojedu, no a z kopce je to jasný :)
      Moc díky za komentář. Martin

  2. Viděl bych to na parkovací brzdu. Koloběžka nepotřebuje stojánek a tím pádem může v nerovném terénu někam odjet.

  3. Podle mě je to jedna z těch dvou zadních véček, červená nebo černá a plní funkci parkovací, prostě ruční brzda. Místo stojánku ;-)

  4. Třetí brzda bude na ta červená véčka páčkou na rámu. Vzhledem k tomu, že páčka zůstává v poloze, do jaké se nastaví, nevrací se, tak jak říkají ostatní, asi parkovačka.

  5. Mě hrozně baví, jak normálně na koloběžkách řešíme váhu, výšku a šířku stupátka… A pak se objeví toto :-) Domů bych to nechtěl, ale MATT má mojí úctu, že něco takového dokáže vymyslet a vyrobit. Hlavně ať dělá radost!

    1. Zdravím, :) děkuji moc, samozřejmě váha a to všechno se řeší, taky bych nechtěl na výlety nic těžkýho, nebo na každodenní ježdění, ale nic méně jezdit se na tom dá :)
      Každopádně moc děkuju za komentář.

  6. Tím jsem myslel.. Zamezení pohybu tlumičů při odrazu a pohlceni části energie. V tom případě zkusím toto.. Aby kolobezka při brzdění nešla do smyku kdyby bylo brzdeno jen jedno kolo a druhé by dal jelo?

    1. To se nestává, tím že jsou zadní kola blízko sebe. Kdyby byl rozchod větší určitě na mokru by se toto stávalo. To odskakování při odrazu může být v případě že ty tlumiče nebudou nastavený na váhu jezdce, to jsem práce popisoval v textu, to je ale potřeba opravdu nastavit.

      1. Ok. Když ani to ne. A psát parkovací, brzda se mne nechce. Protože to mají všichni ostatní, tak zesílení brzdneho účinků? 2 brzdy (3) brzdí líp než 1(2) :-D. Vím že na klasických kolobezkach se především brzdí přední. Když se moc sahá na zadní. Tak jde kolobezka do smyku. Proto někteří zavadnici zadní nemají. Ale co kdyby u 3 kol se to nestavalo :-)

  7. Tak já taky tipuju parkovací brzdu, ovládanou páčkou od přehazovačky na krku stroje. Asi to bude ta červená, vzadu vlevo. Jinak vyjadřuji obrovskou úctu autorovi stroje, je to nádherné.
    Ondřej Wolf

  8. Ahoj všem sázkařům ;-) Mám pro vás dobrou zprávu: Martin „Matt“ se dodatečně rozhodl, že drobný dárek neobdrží jen první správně tipující čtenář, ale hned první čtyři! :-) A těmi jsou podle pořadí vložení správné odpovědi: Martin, Jakub Kapr, David a Milan. Gratuluji! V mailu dostanete žádost o zaslání poštovní adresy přímo Mattovi, který vám slíbenou pozornost následně pošle. A správná odpověď? Tu už jistě znáte: Jedno z dvou zadních véček se ovládá páčkou na rámu, a… slouží jako parkovací brzda :-)

  9. Ano, nachystáno, zabaleno, děkuji všem za účast a zájem. I tobě Petře moc dík. Martin.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *