Na našem webu jsme již měli různé druhy koloběžek, od malých, vybavených dvanáctipalcovými koly, přes střední modely až po velké závodní stroje. Jezdilo se i na koloběžkovém tandemu či na kufru. Ale klasickou hliníkovou skládačkou jsme se ještě podrobně nezabývali. Tak tuhle chybu pojďme velmi rychle napravit!
Hliníkové skládačky asi není třeba dlouze představovat. Jsou to nejmenší typy koloběžek, velmi často osazené také nejmenšími „inlajnovými“ kolečky. (Aniž bych chtěl předbíhat, můžu vás upozornit, že my se napoprvé naopak budeme pohybovat v kategorii hliníkových skládaček s největšími koly.)
Významným producentem hliníkových skládacích koloběžek je firma Micro (přesněji Micro Mobility Systems). Tento výrobce se sice celosvětově mohutně chlubí svou švýcarskou národností – helvétský kříž najdete i na jejich koloběžkách (fakt to není znak pro lékárničku) – její výrobky ale tak jako tak vznikají v Číně. Považujete to však v dnešní době za něco výjimečného? Tedy kromě toho, že Číňané skládací koloběžky ve stovkách variant okopírovali a zaplavují jimi trh pod nejrůznějšími názvy a samozřejmě v nejrůznější kvalitě. Nyní ale k samotné koloběžce Micro White.
Konstrukce
Zde dohromady není co popisovat, protože konstrukci skládacích hliníkových koloběžek každý zná. Ale přesto, Micro White není úplně běžná „skládačka“. Velkých 20cm kol si prostě nemůžete nevšimnout. Že to má významný vliv na komfort jízdy, to asi není nutné na našem webu zdůrazňovat. Tato koloběžka je zároveň – a vzhledem k velkým kolům možná také trochu paradoxně – velmi nízká. Rád říkám, že je to taková silnička mezi skládacími koloběžkami. Stroj určený na hladký dlouhý asfalt…
Žijete-li v iluzi, že na těchto koloběžkách se magnet udrží jen na osách kol, rychloupínácích a hlavovém složení, vyvedeme vás z omylu. „Železných“ dílů je zde mnohem víc, resp. ocel je použita v nečekaně velké míře. Magnet přitahující kov totiž najdete jak u přední, tak i u zadní vidlice. Abyste ale nebyli zklamaní, zbytek je (až na šrouby a jiné drobné součástky) opravdu vyrobený ze slitiny hliníku. Kola mají samozřejmě loukotě plastové, „pneumatiky“ jsou polyuretanové.
Kloub v přední části stupačky je aretován jednak dvěma zajišťovacími tlačítky, každým z jedné strany kloubu, a navíc rychloupínákem na pravé straně. Čistě teoreticky je konstrukce kloubu zajištěna tak, aby se ani v případě povolení rychloupínáku koloběžka za jízdy nesložila. Omlouvám se, ale raději jsem to nezkoušel.
V přední části nášlapné plochy je na levé straně pod podlážkou skrytý malý, ale praktický stojánek. Vzhledem ke konstrukci by se vám ho nemělo podařit při nárazu na překážku ulomit – alespoň nám se to za tři roky nestalo.
Druhý rychloupínák aretuje teleskopická řídítka, u nichž je poměrně velké rozpětí nastavitelné výšky od 68,5 cm až do jednoho metru nad vozovkou (výška středem řídítek). Řídítka opatřená pěnovými gripy jsou široká, přesněji úzká jen 34 cm, když započítáme i plastové polokulaté koncovky, tak 37,5 cm. Šířka je ale naprosto dostatečná, nehledě k tomu, že také vodorovná část řídítek je skládací, takže není žádoucí, aby měla šířku jako na sjezdovém horském kole.
Složená koloběžka Micro White není tak kompaktní jako její kolegyně s malými kolečky – to je malá daň z komfortu dvaceticentimetrových kol. Na druhou stranu i tak jsou ale rozměry ve složeném stavu slušné: 74 × 30 × 12 cm.
Jak už to u skládacích koloběžek tohoto typu až na pár výjimek bývá, jedinou brzdu představuje zadní blatník, který – pokud na něj šlápnete – brzdí třením o zadní kolečko. Můžete si říkat, že je to primitivní technické provedení, ale na principu tření funguje většina brzd a navíc – jak říká klasik – je to asi tak všechno, co proti tomu můžete udělat. Pro brždění z normální rychlosti – tedy při jízdě po rovince či z mírňoučkého kopce –je ale účinnost této „blatníkobrzdy“ dostatečná.
Blatník má však ještě jedno ale: drnčí. U blatníků je to sice taková nepsaná klasika, ale když je vám sebemenší nerovnost okamžitě oznamována nepříjemným zvukem, trochu to zkazí dojem z vyjížďky. Pokoušel jsem se drnčení odstranit větším předepnutím pružiny, která jej drží nahoře, ale nepodařilo se. Prostě pitomá vada…
Je ale třeba, abyste také počítali s tím, že brždění je spojeno s úbytkem materiálu. Možná to někoho překvapí, ale více než na polyuretanovém kolečku ubývá materiálu na samotném hliníkovém blatníčku (anebo je to zde možná jen více zřetelné). Jednoho krásného dne tak můžete zjistit, že na kolečko je vidět i skrz blatník, což je jasná signalizace k tomu, abyste jej vyměnili za nový. Jako náhradní díl je vedený, otázkou už je jen jeho dostupnost – to jsem, přiznám se, nezjišťoval.
Ještě o jednom malém zádrhelu, či spíše jen drobnosti, byste měli vědět. Hlavně u nové koloběžky, ale také u intenzivně používaného stroje, je tendence k povolování objímky teleskopické tyče řídítek.
Tyč je na hlavové trubce přední vidlice našroubována jemným závitem (který sdílí s chromovanými matkami hlavového složení) a fixována hliníkovou objímkou dotaženou dvěma imbusovými šrouby. Právě u nich jsem zaznamenal hlavně ze začátku používání Micro White poměrně časté povolování. Po několikerém dotažení potíže zmizely a vše je v pohodě. Ostatně občasné kontrolování pevnosti šroubových spojů obecně není vůbec na škodu.
Jízdní vlastnosti
Předně je třeba říci, že Micro White není sportovní stroj určený k dokonalému propocení dresu, naopak, jde o pohodové přibližovadlo určené ke kratším cestám typu „od MHD (od auta, vlaku, lodě, letadla…) do officu (do krámu pro rohlíky, na úřad, na rande…)“. Kolečka jsou malá, tvrdá – byť mají ve své kategorii nadstandardních 20 cm. Chce to tedy zpevněný povrch – proč to neříci rovnou, ideálně asfalt. Nějaká ta zámková dlažba se sice jednou za čas snese, příjemné poježdění na ní ale není. O nějakém terénu však ani náhodou neuvažujte!
Postoj je vzpřímený, byť záleží také na tom, jak vysoko si nastavíte řídítka. Ani tak ale nepočítejte s tím, že byste překonávali rychlostní rekordy – nějak totiž budete muset také zastavit. A „blatníkobrzda“ rozhodně není konstruovaná na zastavení z padesátky na nulu na deseti metrech. Takže zvolte poježděníčko na pohodičku přátelé – to je to pravé nejen pro White, ale pro všechny ostatní skládací koloběžky tohoto typu.
K jízdním vlastnostem, přesněji spíše k využitelnosti tohoto stroje, je třeba uvést ještě jeden důležitý fakt. Jde totiž o přibližovadlo určené takříkajíc pro celou rodinu. V našem kolobkovém týmu „bílou“ aktuálně nejvíce využívá tříletý benjamínek Albert. Sice by snesl ještě o fous nižší řídítka, ale jezdí i tak jako drak. Jeho o tři roky starší sestra s White pochopitelně také nemá nejmenší problém. No a co vám budu povídat, jejich máma už vůbec ne, jen já jsem malý zádrhel zaznamenal. Pod mými „skorosto“ kilogramy hmotnosti už Micro White trochu naříkala. Vrzaly jí spoje a já jsem je marně dotahoval – vrzaly dál. Tak jsem se raději, abych ostatním jejich oblíbené přibližovadlo náhodou nerozbil, vzdal ježdění na jinak skvělé skládací koloběžce.
Ostatně zkušenosti nejednoho dalšího uživatele jasně říkají, že deklarovaná nosnost 100 kg je spíše teoretická a této koloběžce sluší raději spíše cca tříčtvrtinová zátěž a menší. Pod těžkými jezdci také mnohem častěji „odcházejí“ ložiska v kolečkách, byť jejich výměna je jednoduchá, lze ji provést doma téměř bez nářadí a nová ložiska ani mnoho peněz nestojí.
Celkové hodnocení
Největší výhodou „bílé“ jsou samozřejmě ve své třídě velká 20cm kolečka, která se vyrovnávají s nerovnostmi mnohem elegantněji než stroje vybavené menšími koly. Druhou výhodou, ale zároveň i menším záporem je nízká světlost této koloběžky. Na jednu stranu je nízký nášlap velmi pohodlný pro jezdce, jehož nenutí tolik dřepovat jako na vyšší koloběžce. Z druhého pohledu však musí mít uživatel doslova oči na stopkách, aby se vyhnul či nadlehčil svůj stroj u překážek, u kterých by hrozilo drhnutí „břichem“. Jezdíte-li na takové koloběžce ve městě – což je naprosto přirozené – musíte problém nízké světlosti řešit na každém kilometru cca dvacetkrát i častěji. Z tohoto pohledu jde o ideální stroj na nové kvalitní asfaltové cyklostezky, do historických částí měst s kočičími hlavami jej rozhodně nedoporučíme. Proto také malou výšku nášlapu uvádíme o kousek dál zároveň v plusech i v minusech.
De facto jedinou nevýhodu Micro White, tedy drnčení zadního blatníku/brzdy, však výrobci neodpouštíme. Jde totiž o věc, kterou je možné konstrukčně lépe vyřešit.
Co se týká prodírání blatníku bržděním, to bohužel musíte brát jako spotřební materiál podobně třeba jako brzdové špalky u „véček“, stejně jako se časem ojedou polyuretanová kolečka, o ložiskách již řeč byla také.
Zejména v konkurenci čínských kopií (byť zrovna tento konkrétní model kopii na trhu nemá nebo jsme ji alespoň nezaznamenali) se bezmála čtyři tisíce za tento stroj může zdát docela dost. Pravda je však taková, že zde platíte kvalitu. Jednak kvalitu konstrukční, tedy od základu dobře vymyšlený výrobek, a také pak kvalitu výrobní. Přestože se i Micro White vyrábí v Číně, je vidět, že Švýcaři sedí na výstupní kontrole a úroveň produkce si hlídají.
Ve zkratce
+ velká kolečka
+ integrovaný stojánek
+ nízké stupátko
…ale
– nízká světlost
– drnčení blatníku/brzdy
Výrobce/Zastoupení
Micro Mobility Distributor
Jiří Prkna
Mostecká 2206/22
586 01 Jihlava
tel.: 777 295 131
Cena
ke dni 9. 10. 2011
3 690 Kč
16 komentáře
Tak si říkám, že za tyroky, po které se tyhle mikroběžky, už mohl jejich výrobce napadnout základní brzdící zlepšovák – vyměnitelná vložka ze spodní strany blatníku, která se po obrždění vymění. Pro kutily snadná pomoc i v rámci DYI…
Je třeba dodat, že model 2011 má zadní blatník držený nýty, takže možná tolik nechrastí. Navíc je tam taky přední blatník. My letos koupili, z neznalosti naší i prodavače (u něhož to možná byl záměr) model 2010. Blatník přední se dá dokoupit, ale špinění skládacího mechanismu stejně moc nebrání.
Martin: nove modely (Air Flex, Flex Blue) uz maji konstrukci zadniho blatniku pevnou a v ni se zaslapava cudl brzdy. Cili reseni podobne tvemu. Kdyz jsem na tom jel prvne, bylo to o hubu, protoze jsem to brzditko nemohl najit.
Sy35: Mam uplne tu prvni verzi a blatnik predni zadni jsem resil domacim tuningem. Viz:
https://sites.google.com/site/zlababus/microwhite
Aktualne mam na zadnim blatniku Mamutem prilepeny asi 10cm dlouhy kud s nepotrebneho plastoveho cykloblatniku a kolobezka temer nerachta.
Benny: já vím, četl jsem tvé stránky před koupí White:-) Ale ten origo blatník se mi líbil…no ale je skoro k ničemu. A hlavně, nevím kdes vzal průhledný, ale o tom mi majitel Kbike říkal že je testovací, jinak pouze černý, a to se mi nelíbilo.
Máš pravdu v té brzdě s „čudlíkem“, ale tu mají jen verze Flex, čili s nafukovacími koly.
sy35: pred 3 rokama tenhle blatnik dodaval kbike ke svym kolobezkam. Normalne jsem ho objednal s brndou. Ten cudlik ma nejen Air Flex ale i Flex blue s 200mm PU kolecky, ktera uz se v kapitalisticky cizine prodava a u nas by mela byt nekdy behem listopadu :-)
Tý jo, toho zadního blatníku jsem si všiml až teď Benny;) Ten je teda kúúúl;)))
Mel jsem ji jako prvni kolobku v dospelem veku. Ale jak je psano v recenzi, na vyssi vahy NE!! Navic me neprijemne prekvapily jizdni vlastnosti. Bylo to horsi nez jsem si predstavoval. Kazdopadne by jsem uvital recenzi znacky Xootr. Nechystas neco do budoucna? Ty koloby budou podobne skladne, ale podle vseho bytelneji provedene.
Ta brzda se da koupit u distributora ve webshopu:
http://www.micro-kolobezky.cz/brzda-micro-black-komplet.html
Uz jsem u nich koupit 2 (jo, brzdim jak nezavrenej) a posilaji to obratem.
Benny: Tak za ty prachy je skoro škoda tam cpát nějakej brzdící čudl – dvakrát za sezonu se tahle investice v klidu snese.
Nejvetsi pakarna je tu brzdu vymenit, pac je na takovy priblbly przine zkrz kterou musi projit jeden ze sroubu na spodni desce. To sem dycky sprostej
Asi nahodím SolidWorks a navrhnu si vlastní mikroběžku, která bude prosta technologických a ergonomických nedodělků…
Micro White/Black uz mela mit davno taky stejne koncipovana kolecka jako Micro Speed+ , kde jsou v koleckach tlumici silentbloky, na hrbolatem ceskem asfalte je to znat, mel jsem moznost vyzkouset. XOOTR se zda byt nej, akorat s jejimi duralovymi kolecky bude tuha az moc, opet problem s nasimi „ceskymi“ cestami :-), coz cizi vyrobci resit nemuseji. Treba by mohli nasi vyrobci jako Mibo vymyslet a vyrobit idealni mikro model kolobky at nemusime podporovat svycaro-cinany.
Ahojte, než ji koupíte doporučuji si koloběžku půjčit a vyzkoušet, která vám sedí. V Brně zajděte do http://www.dakosport.cz/pujcovna-kolobezek-lyzi-a-snowboardu (dakosport), rádi vám poradí
Kubajz: Až si zase budete potřebovat udělat reklamu, tak stačí říct, určitě se domluvíme – v tom komentáři to fakt moc lidí neuvidí… ;)
Mam xootr a zadna slava.nechce nekdo v noci na kolobce do Blanky???
Kupoval jsem ji ted (4/2019) a zadni blatnik jiz nedrnci, navic ma zevnitr na nytech zpevneni-zesleni dalsim plechem, tak se podle meho nazoru tak rychle neprodre. Se zvetlou vyskou ve meste neni problem a ani s dlazbou. V praze neprojedu pouze jednim terenem, a to sterkovou cestou s kaminky. Jezdim s kolobezkou kazdy den 2 x 12km, pokud treba rano prsi, mohu jet Metrem a odpoledne zpet nakolobezce atp. Kolobezka je maximalne skladna a vejde se mezi kolena v Metru. Mohu ji vezt i v preplnenem voze Metra.