Koloběžky Kostka v době elektrické

Není tomu tak dávno, kdy jsem psal jednomu čtenáři chtivého testů elektrokoloběžek, že těmito přibližovadly se zatím nehodlám zabývat. To jsem ale ještě nevěděl, co vymyslí firma Kostka – kolobka. Nikoliv elektrokoloběžku, ale skutečnou koloběžku s pomocným elektromotorem. Čtěte dále…

 

Prolog

Na úvod bych rád krátce vysvětlil důvody svého odmítání elektrokoloběžek. Jsou v principu dva – jeden „sportovní“, druhý „technologický“. Když jsem si před dvanácti lety „něco začal“ s koloběžkami, bylo to proto, abych se hýbal, protáhl tělo, zkrátka sportoval. Nejsem závodník, jezdím na pohodu, pro radost. Radost z pohybu. Prudké či dlouhé kopce klidně vytlačím, nestydím se za to. Chůze je taky pohyb :-) Proto nechci elektrokoloběžku ze „sportovního důvodu“.

Ale zároveň uznávám, že spousta lidí může mít mnohem vážnější důvody pro pořízení elektropřibližovadla než jen vlastní lenost nebo nadváhu ze špatné stravy a… přežírání. Myslím tím lidi více či méně tělesně postižené, nemocné, zkrátka lidi se zdravotním handicapem, nedovolujícím ani tu ze všeho nejvíc kochací jízdu.

e-Kostka

A „technologický důvod“? Při současném elektroboomu jsem jedním z mála, kdo si dovolí, ehmm…, dámy prominou, čůrat proti větru. Nadšení z elektropohonu mě totiž nijak nebere. Tedy přesněji: Elektromotor pro všechny jeho dobré vlastnosti, jako je třeba okamžitý náběh výkonu, tichý a bezemisní provoz (i když, jak známo kouří na jiném místě :-)) uznávám. Co se mi nelíbí, to jsou současné akumulátory, které jsou velké a těžké, mají malou kapacitu a malou životnost. O ekologii výroby a jejich likvidace raději ani nemluvě.

Nicméně věřím tomu, že to nebude trvat dlouho, a někdo vymyslí (dost možná je má už minimálně „na papíře“) úplně nový způsob akumulace elektrické energie. A těším se na to. Současná technologie mě však, opakuji, nevzrušuje.

Ale teď už pojďme ke Kostkovic e-kolobkám, protože ty jsou… minimálně z části jiné.

Kostka e-Tour Max Fold (E1)
Kostka e-Tour Max Fold (E1) | zdroj foto: Kostka – kolobka
Koloběžet nutno

Na konci loňského roku představené e-Kostky sice také trpí oním „technologickým důvodem“, nicméně „sportovní problematiku“ řeší velmi inovativně a chce se mi napsat i vtipně. Než se tedy dostaneme k samotné konstrukční stránce těchto strojů, je třeba si ozřejmit, jak elektro výpomoc u e-Kostek funguje.

Většina mainstramových elektrokoloběžek funguje jako skútr bez sedátka – typicky malé městské (sdílené) koloběžky nebo „Šaomi“ z hypermarketu. Zmáčknete čudlík nebo páčku či otočíte rukojetí, a ono to jede samo. Když vám dojde šťáva v baterce, odrážet se na ní nechcete. Ono to totiž ani moc nejde, a ostatně výrobci s tím ani nepočítají. Tyto stroje s opravdovými koloběžkami mají společný snad jen název a podobný vzhled. Koloběžka je totiž složena ze slov „kolo“ a „běžet“. To zde dost dobře možné není. Pokud tedy neběžíte vedle ní :-)

Pak existují také běžné sériové kolobrndy (do)vybavené elektropohonem, na který se koloběžet dá. Mezi ty patří i nové Kostkovic stroje, ovšem ty mají jednu zásadní odlišnost: Zatímco u všech ostatních e-koloběžek opět musíte – aby to jelo samo – zmáčknout čudlík nebo páčku či otočit rukojetí, u e-Kostek nic takového dělat nemusíte. Ne, nefungují na hlasové ovládání, ani nečtou vaše myšlenky, přesto něco udělat musíte. Odrážet se!

Kostka e-Hill Max Fold (E1)
Kostka e-Hill Max Fold (E1) | zdroj foto: Kostka – kolobka
Do kopce jako po rovině

Možná teď nevěřícně kroutíte hlavou, ale nevěšte ji :-) Vysvětlení je jednoduché. e-Kostky totiž nejsou klasické elektrokoloběžky, ale klasické koloběžky s pomocným elektromotorem… který pomáhá při činnosti koloběžkáři vlastní – při odrážení. Už vám to dává logiku? Tak už také asi tušíte, jak to celé funguje.

Motor zkrátka (až na jednu výjimku) neběží stále, nýbrž vás – díky senzorům, monitorujícím zrychlení a aktuální rychlost – „pouze“ popožene při odrazu. Pro zjednodušení: pojedete-li do kopce, musíte se sice odrážet, díky „elektrice“ však vynaložíte jen tolik energie, jako byste jeli po rovině. Aktualizace 13. 3. 2020: Bohužel, jak ukázal první reálný test Kostky e-Hill Max Fold (E1), je to zatím trochu jinak :-(

Já jsem zatím na e-Kostce jel jen asi 300 metrů (stroj mám samozřejmě slíbený na podrobnou recenzi), takže nyní budu opisovat z Kostkovic webu:

Dva módy, mnoho možností
Existuje velká řada nastavení, které můžete využít, pak už se stačí pouze odrazit. Pomocí mobilní aplikace lze nastavovat jednotlivé parametry, díky kterým si přizpůsobíte chování koloběžky přímo vašim potřebám.

V režimu PEDELEC přidá elektrokoloběžka každému vašemu odrazu požadovanou sílu přípomoci a vy se tak budete moci pohybovat s nevídanou lehkostí. Pokud se vaše rychlost sníží na 6 km/h koloběžka tuto rychlost udržuje, jelikož se jedná o rychlost člověka při svižné chůzi, lze se tak snadno pohybovat mezi lidmi. Maximální rychlost přípomoci je 25 km/h.

Mód FUN přidává další funkci, udržuje totiž poslední dosaženou rychlost po dobu, kterou si určíte. Samozřejmě je využita taktéž asistence odrazu, jako při PEDELEC režimu. Součástí obou módů je také rekuperace elektrické energie, maximální rychlost přípomoci při módu FUN je 20 km/h.

Kostka e-Rebel Max Fold (E1)
Kostka e-Rebel Max Fold (E1) | zdroj foto: Kostka – kolobka
Zkuste to bez drátů, pane Marconi!

Co je na Kostkovic e-koloběžkách také velmi zajímavé, je takříkajíc wireless provedení. Nenajdete zde zkrátka ani kousek drátu. Dokonce byste marně hledali i akumulátor. Vše je totiž součástí elektromotoru v zadním (nebo u modelu Rebel v předním) kole. Jak už bylo uvedeno v „opisu“ z webu Kostky, ovládání je taktéž bezdrátové z mobilní aplikace, byť k jízdě smartphone údajně potřeba není.

Kostka – kolobka zatím vyrábí pět modelů – od největšího k nejmenšímu: Kostka e-Tour Max (E1) (kola 26/16“) v pevném nebo skládacím provedení, stejnou dvojici pak u modelu Kostka e-Hill Max (E1) (20/16“) a pouze ve skládací verzi pak malý Kostka e-Rebel Max (E1) s koly 16/12 palců. Vy, kteří znáte Kostkovic produkci, jste se jistě pozastavili nad velikostí zadního kola u Tourky, která ho má jinak dvacetipalcové. „Šestnáctka“ je zde použitá kvůli elektromotoru, podle vyjádření výrobce se už ale pracuje i na 20″ kole s motorem. S motorem ještě souvisí větší šířka zadní vidlice – nelze tedy počítat s tím, že by bylo možné upgradovat běžnou „neelektrickou“ Kostku.

Kostka e-Tour Max (E1)
Kostka e-Tour Max (E1) | zdroj foto: Kostka – kolobka

Ještě nezbytná technická „elektrodata“: Bezkartáčový elektromotor má výkon 250 W, vestavěný akumulátor je typu Li-ion (160 Wh; 5,3 Ah; 33,6 V). O maximální rychlosti již řeč byla (25 km/h v režimu Pedelec, 20 km/h v módu Fun), jak jsou na tom ale tyto stroje s dojezdem? Kostka uvádí pro režim Pedelec více než 50 km a pro Fun přes 20 km na jedno nabití. Uvidíme, vyzkoušíme.

A cena?

Za pohodlí je třeba zaplatit, o tom žádná. V cenách se zorientujete rychle, jsou totiž jen dvě. Ale počítejte s tím, že nyní platí zaváděcí ceny, které se později zvednou. Uvádím tedy dvakrát dvě ceny – zaváděcí/standardní.

Pevné e-koloběžky
Kostka e-Tour Max (E1)
Kostka e-Hill Max (E1)
cena: 24 990 Kč/29 990 Kč

Skládací e-koloběžky
Kostka e-Tour Max Fold (E1)
Kostka e-Hill Max Fold (E1)
Kostka e-Rebel Max Fold (E1)
cena: 27 990 Kč/32 990 Kč

Jdete do toho hned? Nebo si počkáte na moji recenzi? :-)


Všechny dostupné e-koloběžky Kostka najdete zde

Kostka e-Hill Max (E1)
Kostka e-Hill Max (E1) | zdroj foto: Kostka – kolobka

Sdílej:

Yedoo – Road to joy
reklama

9 komentáře

  1. me by zajimalo zda se na ni da jezdit bez aktivní učasti propojeni na mobil jako že to nastavim a  pak si uziju výlet bez neustaleho prepinani nebo ovladani prez mobil ??

  2. Ano dá. Mobil ani není třeba vozit s sebou.
    A právě naopak, změna nastavování přes aplikaci se nedá provádět za jízdy.

  3. Můj názor je jednoznačně negativní. Lidé jsou čím dál víc líný a tohle je důsledek a argumetny typu, že to přitáhne na ekoloběžky více tlustejch, línejch, především zbohatlejch důchodců mě neuchlácholý. Škoda to dávat sem, na jinak docela zajímavej web.

  4. Já bych raději neodsuzoval. A už vůbec ne předem. Na koloběžce jezdím moc rád, Rozhodně NEPLÁNUJI přechod na elektrickou. Je mi 50. Jaký budu za 10 – 15 – 20 let? A třeba se taky rád ještě svezu. Ostatně, nikdo nemá povinnost si elektriku kupovat.
    Uznávám, ekoloběžky mají (hlavně ve městech) děsnou pověst a často oprávněně. Mne taky prudí.Jenže to jsou v podstatě ty nájemné zakuklené motorky.
    Myslím, že tyhle Kostky jsou fakt něco jiného. Ať si každý jezdí na čem je mu milo, hlavně ale v dobré vůli k druhým. Pak bude moci mít radost i z vlastního jezdění.
    Ahoj a TRHNĚTE SI VŠICHNI!

  5. Máte pravdu, elektrokolobky jsou neštěstí, podporují jen lenost lidí. Kdyby el. koloběžky zakázali, tak…. aha, ti líní lidé by si nevlezli na kolo nebo kolobku, nešli by pěšky, aby udělali něco pro své zdraví. Ale sedli by do svého tunového vrčícího a pod nos smrdícího auta tak jako doposud, aby zajeli 5 km na návštěvu, do pojišťovny, obchodu atd…

  6. Režim pedelec by mohl být celkem použitelný. Pokud se navíc dá omezit ta rychlost pomoci (klidně pod 20), tak pak to prakticky bude skutečně pomáhat jen v kopci a do protivětru a na rovince si člověk pojede převážně za svoje. Myslím, že tohle nemusí být pouze pro lenochy, ale prostě to může prodloužit výlet a nikde není řečeno, že člověk nemusí propotit triko. A dá to díky rychlejšímu výjezdu kopců rychleji.

  7. Taky nejsem zastánce tramvají ale tenhle systém má oproti elektrickým klasikám jednu výhodu a to že se člověk stejně musí hýbat. A když už to je tak je to hlavně bez zbytečných kabelů. Trhněte si nohou! (a je jedno jestli pravou nebo levou :) )

  8. Mám dvě kolobežky yedoo, dále elektro Perut s dojezdem 100km a elektrokolo. Vše používám podle momentální potřeby. Auto jsem nikdy neměl. Je zbytečné elektro odsuzovat. Vše se dá používat cíleně podle potřeby.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *