Search
Close this search box.

Kostka Racer Pro – test modelu pro rok 2013/14. Maratonci vědí, aneb závodníkům navzdory…

Celý článek O „nejzávodnějším“ modelu Kostkovic koloběžkové stáje jsme na Přibližovadlech už pár článků měli. Je zde jak test první verze – tehdy ještě pod názvem Kostka 28″ Laser star Racer, psali jsme o tuningu, a to hned několikrát, já jsem ostatně tento stroj také vlastnil. Není tedy divu, že testování nejnovější verze jsem nemohl odolat.

 

Prolog

Testovaný stroj Kostka Racer Pro jste už na našem webu mohli vidět. Ano, je to přesně ta koloběžka, na které Václav Jun s Milošem Škorpilem přejeli Českou republiku z Hodonína do Aše (třetí jezdec Petr Fišer měl o rok starší model Racera). Pánové se tedy se zajížděním nových Racerů moc nepárali – za 46,5 hodiny ujeli jen tak aby se neřeklo 509,5 kilometru. S jednou hodinou spánku, podotýkám.

Nevím, jak Miloš Škorpil, ale Vašek Racera prohání vesele dál. Například minulý víkend na Rollo lize na Šumavě skončil v dlouhém závodu na dvanáctém, v nedělní časovce na desátém místě. Být závody tak desetkrát delší, jistě by stál na bedně. To jsou ti maratonci…

Kostka Racer Pro
Hrdinové dubnového přejezdu ČR na koloběžkách Kostka Racer: Václav Jun, Petr Fišer a Miloš Škorpil
Kostka Racer Pro stručně

Racer je i bez „Pro“ ta nejzávodnější koloběžka od Kostky – to jasně říká kombinace kol 28 + 20 palců, obutých do úzkých silničních slicků. Silniční jsou ostatně i brzdy, ale to už je jen detail. Verze Pro pak vyniká osazením nadstandardními komponenty, které se kromě funkčnosti také starají o snížení hmotnosti, což je faktor u sportovního stroje velmi důležitý.

Nový Racer, který u Kostky (jako všechny ostatní nové modely) označují na můj vkus poněkud předčasně jako model 2014, má – i když to na první pohled není vidět – velmi výrazně přepracovanou geometrii rámu, což z něj činí přímou a dle mého soudu docela ostrou konkurenci vůči například Kickbiku Race Max 20, zhusta oblíbenému u závodních jezdců.

Kostka Racer Pro

Konstrukce

Pokud byste na Racer Pro mrkli jen tak z rychlíku, řeknete si jistě „typická Kostka“. Prohnutý krk z profilu kapkovitého průřezu, na něj navazující široký a dlouhý nášlap, jehož boční trubky plynule přechází v zadní vidlici. Typická Kostkovic konstruce, která v sobě skloubí účelnost s optimalizovaným využitím výrobních technologií. Ale… Nejnovější Racer má, jak jsem již avizoval – výrazně přepracovanou geometrii rámu.

Kostka Racer Pro
Jen poznámka k barvě tohoto stroje: Reflexní oranžová není ve standardní nabídce pro koncového zákazníka. Je to barva pro půjčovny a jiné speciální příležitosti

Když se na tuto koloběžku podíváte pozorněji, zjistíte, že krk ztratil ono spodní negativní prohnutí ve směru jízdy a nyní se na stupátko napojuje de facto kolmo. Kromě toho, že to vypadá mnohem lépe z pohledu designu, můžete začít počítat první body ke zvýšení pevnosti rámu – čím otevřenější úhel mezi krkem a nášlapem, tím lépe.

Zvýšení tuhosti přispívá také postavení vidlice do řekněme „normálního“ hlavového úhlu. Původní Racer ji měl – v dobré víře zvýšení stability ve vysokých rychlostech – výrazně položenější. Stroj kvůli tomu skoro nechtěl zatáčet (trochu přeháním) a kromě toho byl „rozkročenější“ – což byl další z důvodů celkové měkkosti rámu. Dnes je tedy vše jinak a je to dobře. Tím však nekončíme.

Kostka Racer Pro

Mrkněte na míru rozvoru: 1 150 mm! To je oproti prvnímu Raceru o 80 mm více. Nevím, jestli loňský model nebyl delší než ten původní, nic to ale nemění na tom, že Racer 2014 je nyní v rozvoru už jen o jeden jediný centimetr kratší než Kickbike Race Max 20 (nebo třeba Sport G4). Co to znamená? Že Kostka Racer má teď dostatek „prostoru pro jezdce“, a to i pro závodníky vyšších postav, delších nohou nebo majitele obojího zároveň.

K rozměrové fotografii ještě dovolte jednu poznámku: Deklarovaná nosnost 150 kg představuje dovolené zatížení rámu, snesou jej i pláště, nicméně když se podíváte do katalogu Remerxe, zjistíte, že použitá kola Alcyon mají doporučené maximum 85 kg. Více v další kapitole Komponenty, nyní se ještě chvíli budeme věnovat rámu koloběžky Kostka Racer Pro. Jen abyste věděli, onen rám je shodný s rámem modelu bez „Pro“ – ten se pak liší použitými komponentami (mj. i zmíněnými koly). Takže máte-li napjatější rozpočet, týká se kapitola Konstrukce i vás.

Kostka Racer Pro

Stupátko má na závodní stroj až zbytečně luxusní rozměry – délku 400 mm a šířku vzadu 130 mm, vpředu pak 115 mm. Ale budiž, když tam ten prostor je… Nicméně to se týká hlavně délky, šířku já bych osobně zmenšil – už jsem o tom psal – nemůžu se zbavit pocitu, že pokud jezdec nestojí uprostřed stupátka (v podélném směru), rám má tendenci se kroutit. Užší nášlap by to vyřešil, muselo by se ale vzadu použít kolo s užším nábojem, to ale Kostka umí také – viz Rebel.

Jinak je stupátko samozřejmě pohodlné, nerezová loga a malé nýty zabraňují klouzání podrážek dostatečně. Na fotografii si ještě všimněte několika detailů: Jednak zaslepeného otvoru v zadním chrániči paty, který slouží pro montáž blatníku. Já vím, na „závodničku“ se blatník nehodí, ale na tréningu jej určitě snesete, zvláště když díky němu budete mít sucho v botách. Vpředu pak najdete přípravu pro Kostkovic stojánek – ano, ten se na sporťák fakt nehodí. Nevadí, zůstaňme ještě vpředu: Co ty návarky kousek od sváru krku s nášlapem? Pak je čas koloběžku otočit hlavou dolů.

Kostka Racer Pro

Jak vidíte, návarků je zde mnohem více. Mají dvě funkce – předně zpevnit spojení krk-stupátko z pohledu tuhosti, druhak také zvýšit odolnost rámu vůči nárazům, které obvykle schytá právě přední část stupátka. Ostatně na odřeninách laku je to pěkně vidět.

Abychom ale byli přesní, „housenka“ je navařená po celé délce spodní „hrany“ (já vím, že trubka nemá hranu…) nášlapu. Vzadu je pak návarek zdvojený přes ohyb zadní vidlice. Mimochodem, až přijde řeč na tuhost rámu, pak už budete vědět, že přesně toto místo je jeho nejslabším článkem – ale nepředbíhejme.

Kostka Racer Pro

Komponenty

Právě jsme se dostali ke specifiku verze Pro – ke komponentám. Tuto kapitolu je třeba uvést důležitou poznámkou: Racer Pro nemá definitivně stanovené osazení. Budete-li si přát tuto koloběžku s časovkářskými řídítky místo rovných, která má Václav Jun, je to vaše volba – stačí ji jen upřesnit v objednávce. Stejně tak variabilní může být třeba délka představce a další komponenty.

Teď ale konkrétněji: Již byla zmínka o kolech, pojďme informace doplnit. Předně je třeba uvést, že kola Remerx Alcyon jsou luxusní! Jsou lehoučká a otáčejí se skoro bez odporu – co víc od kol potřebujete? Aerodynamický odpor? Nevím, v tom si nejsem jistý. Ale myslím si, že při průměrných rychlostech maximálně kolem 30 km/h nebude hrát zase tak důležitou roli.

Kostka Racer Pro

Každopádně přední kolo – obuté do běžného pláště Schwalbe Durano (duši jsem neidentifikoval, nechtělo se mi to sundávat) – váží přesně 1 000 g, zadní pak 780 gramů. To je krása, níž s hmotností se už u hliníku dostanete těžko. Ostatně kromě nábojů a ráfků jsou hliníkové i ploché dráty, a právě dvakrát dvacet kusů těchto „špic“ představuje onen váhový limit 85 kg. „Jedna pani povidala“, že pokud se limit překročí, dráty se časem natáhnou a kola pak už nejdou vycentrovat. Co je na tom pravdy, to nevím, nicméně bezdůvodně asi výrobce horní hranici zatížení neudává.

Pojďme k dalším komponentám. Kostka často využívá součástky od BBB, nejinak je tomu zde – hlavové složení, oversize představec i řídítka jsou právě od této značky. Dvě posledně jmenované komponenty jsou „karbon-hliníkové“. Ano, základ je hliníkový, vnější vrstva karbonová. Nejde však o nějaké klamání spotřebitele – ostatně výrobce se k tomu jasně přiznává a na obou komponentách je to zřetelně natištěno. Spojení hliníku s karbonem má zajistit kombinaci pružnosti a lehkosti karbonu s pevností hliníku – to vše při menší cenové náročnosti oproti „čistému“ karbonu.

Kostka Racer Pro

Použité gelové ergonomické gripy BBB jsou super, „parohy“ stejné značky pak z mého pohledu hrozné, ale zde vysloveně záleží na tom, co komu vyhovuje. Výrobci bych však vytknul použití brzdových páček Shimano Deore, ovládajících silniční brzdy – zde Ultegry. Příště bych doporučil vzít páčky Shimano XT, které mají možnost přepákování ve dvou polohách a umožňují tak lepší dávkování brzdného účinku silničních čelistí.

Kostka Racer Pro

Abych nezapomněl, karbonová, přesněji karbonová s hliníkovým krkem, je také přední silniční vidlice.

Jízdní vlastnosti

Koloběžka Kostka Racer Pro 2014 je jednak velmi stabilní stroj, který perfektně drží stopu i ve vysokých rychlostech – z prvního většího kopce jsem se položil na řídítka, a když jsem dole viděl na tachometru maximálku 72 km/h, byl jsem překvapen – při jízdě bych to tipoval tak na padesátku. Díky úpravě hlavového úhlu je ale Racer zároveň poměrně obratný, tedy samozřejmě v rámci svojí délky.

Stupátko bych snesl ještě klidně o centimetr níž – ostatně na skoro netknutém spodku Vaškovy koloběžky bylo znát, že s ní moc zem „nelízal“ – prostor by zde tedy byl a pořád by světlost byla oproti Kickbikům luxusní. U stroje s plášti ze silničních kol moc možností ke snížení pomocí obutí nemáte (na rozdíl od koloběžek na „balónech“), takže tohle musí udělat výrobce.

Co více? Málem bych zapomněl – oblíbené téma: pružnost rámu. Jak jsem již uvedl, rám pruží v ohybu před zadní vidlicí. Jak moc ale pruží? Málo! Pokud bych jej měl srovnat s prvním modelem, pak je tuhost dvoj- až trojnásobně zvýšená – a to je znát. Kvalitativní posun je skutečně obrovský a spolu s vylepšenou geometrií je to dá se říci nový stroj s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Chcete-li ale slyšet porovnání tuhosti s Kickbikem, pak je třeba otevřeně říci, že ten je stále ještě tužší. Náskok už má ale jen malý…

Václav Jun na koloběžce Kostka Racer Pro

Celkové hodnocení

Abych tak nějak navázal na předchozí část, pak si prosím dále v textu všimněte, že „komfortně tuhý“ rám dávám na hodnotících vážkách do plusů. Jednak je pozitivní, že se tuhost zlepšila, druhak mírné pružení dělá jízdu pohodlnější. Není-li Racer závodní speciál – jak tvrdí o něco dál Petr Pešta – může si dovolit i malou míru komfortu. Uff, to jsem ale alibista… Tak ještě jednou: I malé pružení je samozřejmě pro krátké závody nebo časovky či sprinty nežádoucí. Na druhou stranu bych to přirovnal k laborování s obutím jezdce – viz náš článek – kdo z běžných závodníků pozná rozdíl?

Mám-li ale shrnout celkové hodnocení spolu s jízdními vlastnostmi dohromady, pak mi nezbývá než jen zopakovat, že jde o „sportovně-závodní“ koloběžku s výbornými jízdními vlastnostmi, krásnou hmotností (na tu bych byl málem zapomněl), nádhernými komponentami a „komfortně pružicím“ rámem. Ještě se divíte, proč tolik vyhovuje ultramaratoncům typu Václava Juna?

Jediným problémem tak zůstává cena. Ať se na mě u Kostků nezlobí, ale čtyřiadvacet tisíc, to je hodně silná káva. Je mi fuk, jestli to odpovídá ceně komponent nebo ne (jako že neodpovídá) – spíš jde o to, kdo bude ochoten takovouto „pecku“ zaplatit? Konkurence je vždy levnější a znáte to: Cena je až na prvním místě…

Druhý – vlastně spíš první – pohled Václava Juna

Kostka Racer Pro a Václav Jun Neobviňujte mě, prosím, ze zaujatosti, protože na koloběžce Kostka Racer Pro jezdím. Jezdím na více strojích a každý z nich mám rád pro nějakou skoro výjimečnou vlastnost.

Velkým Kostkám jsem vytýkal negativní sklon krku. Do oblouku, který míří přímo proti kolenu jsem několikrát při své výšce 176 cm břinknul kolenem, a to dost bolestivě. To už u nového Racera, stejně jako u všech nových modelů Kostky, není. Další výtkou, kterou často slýchávám je, že rámy Kostek jsou moc měkké. To vadí u závodních koloběžek. Horší je ale, že podobné argumenty slýchám i od lidí, kteří jdou koupit svou první koloběžku na výlety. Jezdec hobík naopak pružení rámu zvláště mimo asfalt ocení.

Ale… Ať máte na tuhost rámu názor jakýkoli, na novém Raceru Pro se svezlo i několik opravdových závodníků a k tuhosti rámu neměli žádné výtky. Z tohoto ohledu se rám opravdu povedl a pro svoje dálkové jízdy jsem nenašel lepší. Ostatně Petr Pešta (Přední český koloběžkový závodník. Pozn. redakce.) řekl: „Závodní speciál to není, ale je to krásná sportovní koloběžka.“


Plusy a minusy

výborná geometrie
„komfortně tuhý“ rám
možnost volby komponent

…ale

nosnost pouze do 85 kg (s koly Remerx Alcyon)
vysoká cena


Zapůjčil

KOLOBĚHsport Plzeň
Skvrňanská 54
301 00 Plzeň

tel.: +420 603 218 471
e-mail: kolobehsport@centrum.cz

Výrobce

KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice

tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz

Cena

ke dni 28. června 2013
24 100 Kč (orientační, podle použitých komponent)


Kostka Racer Pro


Konkurence
Kickbike RaceMAX Ultremo Edition | Cena 18 990 Kč Mibo RaceK | Cena 16 990 Kč
Kickbike RaceMAX Ultremo Edition Mibo RaceK


Koloběžka Kostka Racer Pro byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček

Špaček fotostudio


Sdílej:

18 komentáře

  1. Podla mojich znalosti z fyziky, povolena nosnost na koleso 85 kg nie je problem, lebo je to zataz na jedno koleso a kolobezka ma kolesa dve, takze aj tazsi jazdec svoju hmotnost rozlozi na obe kolesa. Mozno nie rovnomerne, ale stale ju len rozlozi. Takze ja tu ziaden problem nevidim.

  2. To je potom povolene zatazenie na jedno koleso iba 42,5 kg? To su co? Kolesa pre detsky bicykel? To sa mi nezda. Aj vyrobcovia plastov udavaju povolenu nosnost, ale vzdy len na jedno koleso, mimochodom tiez to casto byva 85 kg.

  3. Takový kola jsou naprd. Těch pár gramů za tyhle omezení nestojí. Nechápu proč výrobci tyhle komponenty dělají. Furt snižovat váhu nemá cenu, když je to už se na úkor funkčnosti.

  4. V cyklistice se u zapletených kol (pár=2 kola) uvádí max. hmotnost jezdce. A mimochodem, ty kola nejsou nijak extra lehký a vzhledem k tloušťce těch hliníkových drátů ani moc aerodynamický. Zato jsou krásný a drahý.

  5. Přesně tak – v cyklistice je téměř vše podřazeno magické číslovce 85kg :) – ráfky, náby, představce, řídítka, kliky, vidlice …. Pokud jste těžší, máte smůlu. Akorát výrobci nějak zapomínají na to, že normální člověk má jinou hmotnost :) Co se týče zatížení Alcyonů, tak bych se 110kg jezdce nebál, problém u kol je je zadní kolo na kole, které musí zvládat zatížení šlapáním a tudíž i boční síly. U kolobky tohle není. Ale ke 150kg bych byl taky skeptický :)

  6. Když musíš, tak musíš… Tato recenze a koloběžka samotná mi nedovolují nevyjádřit názor.
    Nebudu řešit komponenty, snad jen poznámka, že už i konzervativní Němci – dlouhodobě Kostka fans – začínají brblat něco o rozdílu mezi cenou a funkční hodnotou.
    Je Racer závodní speciál? Ne, ačkoli je „použitelný“. Bylo by úžasné, kdyby v nabídce Kostka koloběžek existovalo „wrcéčko“, které by opravdu bylo hotovou závodní kolobkou připravenou pro okamžité použití. Samozřejmě chápu, že to pro výrobce není prioritou.
    Rám!!! Faktem je, že ještě v roce 2008 vypadal Racer poměrně normálně – slušná kopie plzeňských koloběžek. Pak přišla, dle mého názoru, série kroků špatným směrem kompenzovaná částečně velice dobrým dílenským zpracováním. Nové rámy v tomto ohledu vypadají slibně, ačkoli…
    Můžeme se přít o to, jaká je optimální tuhost rámu. Každopádně je možné dosáhnout určité tuhosti rámu chytře, s úsporou hmotnosti, nebo méně chytře.
    Rám má tři části : přední stavbu, nášlap, zadní stavbu.
    Přední a zadní stavba mají tu výhodu, že je lze dimenzovat bez ohledu na „tloušťku“ trubek. Postup je tedy takový : podle použité slitiny zvolím co možná nejmenší (bezpečnou) tloušťku stěny. (Omylem je představa, že rám z „lepší slitiny“ bude tužší než stejný rám ze slitiny obyčejné. Rozdíl bude minimální, rám bude jen pevnější, víc vydrží.) Pak zvolím „průměr trubek“, což je parametr nejzásadněji ovlivňující tuhost. Hliník je 3x lehčí než ocel, zároveň 3x pružnější. Stěna u kvalitní „hlíny“ stačí 1,5mm. Tady si můžu dovolit trubky „tlusté“ s tenkou stěnou a tak hliník z hlediska poměru mezi hmotností a tuhostí zvítězí. U krku i zadní vidle další váhovou úsporu dosáhnu použitím ovalizovaných trubek (nebo třeba kapky), které zaručí tuhost ve směru, kde je jí třeba.
    Nášlap – kritické místo. Tady je limitem požadavek na co nejmenší „tloušťku“. Obzvlášť pro hliník je to velký problém. Tam, kde oceli stačí jako základ pro nášlap dvě trubky, hliníkových by muselo být šest, navíc jít u hliníkového nášlapu pod 2,5mm stěnu trubky by bylo kaskadérství. Částečně lze řešit využitím jeklů, které jsou o 20% těžší, ale o 40% tužší než kruhové trubky. U nášlapu ale zvítězí ocel, se kterou se u velkých koloběžek dostaneme v pohodě na tloušťku nášlapu 25mm, zatímco hliník pokorně nabobtná na 30mm a více. Samozřejmě se tedy budeme snažit nášlap také co nejvíce zkrátit a prostor pro jezdce zachovat delší přední stavbou.
    Obecně platí, že průhyb zatížené trubky roste s třetí mocninou její délky a klesá s třetí mocninou jejího průměru.
    Kostka Racer : z hlediska tuhosti a váhy je zadní stavba fakticky degradována na součást nejchoulostivější části rámu – nášlapu. Uznejte, že de facto 70-ti centimetrový nášlap prostě pružit musí :) Plzeňská koloběžka to řeší „rozklepáním“ trubek zadní stavby na výšku, což je jednoduché, funkční. Kostkovic mají vybavení pro mnoho elegantních řešení, ale kde nic, tu nic. Dobře, funguje to jako ochrana kotníku, ale je to přece RACER :)
    Dále, zadní stavbu bych klidně zkrátil, Plzeňáci jezdí s dorazem paty i „za nejpřednější částí“ zadního kola. Že by menší rozvor zhoršil stabilitu? Vždyť i horská kola mají méně než 1150mm a silniční si to se svými i méně než 1000mm valí stovkou.
    Vidím dobře? nášlap má tloušťku 32mm? To by znamenalo, že oproti Kickbiku, který to má s hliníkem mnohem složitější, žádná výhoda?Hmm… Osobně bych se nebál kombinace ovalizovaných trubek pro přední a zadní stavbu a jeklů pro nášlap. Kdysi platilo, že je jistější něco ohnout než svařit, ale při možnostech Kostkovic výrobní technologie bych sebral odvahu a maximalizoval a minimalizoval a optimalizoval… a „vo tom to je“.
    P.S. a to zůstalo mnoho věcí na srdci :) Jen toto, co třeba zkusit vyrábět Racery ve 2 velikostech: pro kluky a pro holky (a Fida), to by byla frajeřina :)

  7. Co víc si přát? Mílo, tohle knowhow a jak je mezi koloběžci zatím obvyklé = zadarmo, je super. No a když se ještě chvilku vydrží, tak i překvapení budou. Pro mnohé časem i drastická!

  8. Myslíš, Fido, něco jako kočka s chlebem s máslem na zádech vpletená do zadního kola? Ten chléb padá na zem vždy namazanou stranou, kočka zase vždy dopadne na čtyři, tak by tenhle systém mohl samovolně rotovat… Vašek J. by to určitě uměl i prodat :)
    Teď vážně – těšim se na všechny koloběžecké novinky.

  9. Vzhledem k tomu, že vždycky uvádím skutečně zváženou hmotnost, pak platí údaj, který je v „rozměrové fotografii“, tedy 7,5 kg. Tak, jak koloběžku vidíte – s osazením komponenty zobrazenými na fotce.

  10. U Racera Pro na stránkách Kostky je uvedena světlost 35 mm a tady, u nového modelu , je uvedeno 50. Proč to zvýšení? To u závodního modelu nějak nechápu. Taky je zajímavé, že klasického Racera, který stával cca 11000, jsem v nabídce Kostky nenašel.

  11. To Laďa:
    U Racera Pro na stránkách Kostky je uvedena světlost 35 mm = není! Je uvedeno 45mm (nebo to právě opravili, nevím)
    Jinak souhlasím, závodní model má být žehlička (lízat zem!).

  12. Tak se koukni na výkres a nikoli do popisu u těch Tvejch odkazů. U popisu maj těch 35. A jaká je skutečnost ani nevím.

  13. Výkres jim nesedí ani u Touru, maj zkopírovaný popisky z minulý řady. Asi ještě chvylku potrvá než daj dokupy správný informace

  14. to Miila 29.6. Příspěvek se mi líbil. Je v něm to podstatné o pevnosti a pružnosti materiálů při stavbě rámu. Požadavků na stavbu – většinou protichůdných je víc než dost. Z nich nejvíce hodný pozornosti je podle mě požadavek na co nejmenší tloušťku podlážky. Vyplývá z požadavku na co největší světlou výšku a co nejnižší výšku nášlapu. Kostka tu má trochu nevýhodu v krajových nosných trubkách a široké podlážce. To může být v zatáčce při velkém náklonu problém. Ti co mají centrální nosník, jsou na tom trochu líp, ten je ale jenom jeden a vyjde možná o trošku vyšší.

  15. To Pavel Jan : Přijde mi, že požadavek na co nejmenší tloušťku nášlapu se u závodníků dostává trochu na druhou kolej (Viz Holanďani na Bonderkách. Je to poměrně levný, hodně tuhý rám 28×28, tloušťka nášlapu cca 50mm. A jak jim to jezdí).
    Centrální nosník je fajn věc. Celkem se divím, že ho zatím -alespoň o tom nevím- nevyužil žádný z výrobců ocelových koloběžek. Pokud se nepohybujeme na hranici možností materiálu (třeba nášlap Racka od Miba), většinou jeden šikovně zvolený nosník vyjde při stejné tuhosti o něco lépe hmotnostně (+ Tebou popsaná výhoda při malé světlé výšce v zatáčkách).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *