Mibo RaceK – podrobná recenze

Celý článekNa českém trhu není mnoho sériově vyráběných koloběžek, které by se daly označit jako závodní. Už jsme tady měli „rejsr“ od Kostky, letos už asi nestihneme otestovat nejvyšší model legendární značky Kickbike a to je – samozřejmě kromě právě testovaného Mibo RaceK – asi tak vše.

 

Abych nezapomněl, v tuzemské Rollo lize je ještě samostatná kategorie 12palcových strojů, kterou úspěšně okupují K-biky K5. V jednom tuzemském e-shopu jsem před časem ještě našel italské koloběžky BCS, nyní po nich však pátrám marně.

Pojďme ale k samotnému Mibu RaceK. Mimochodem, v ultrakrátkém preview jsem slíbil, že zjistím, jak je to vlastně s tím názvem. Původně to tedy skutečně bylo myšleno jako „rejs Ká“, ale jak říká majitel firmy Mibo, Břetislav Michálek, „Ať si tomu každý říká, jak chce, klidně Racek…“

Mibo RaceK

Konstrukce

Mibo RaceKRejs Ká/Racek koncepčně představuje velkou koloběžku s předním 28palcovým a – nově – zadním dvacetipalcovým kolem. Znovu (po preview) opakuji, že předchozí typ RacKa měl zadní kolo osmnáctipalcové. Jestli dvacítka oproti osmnáctce lépe „valí“, to si netroufám odhadnout, byť bych to viděl spíše na plichtu, faktem ale je, že pro dvacetipalcové ráfky je k mání větší sortiment plášťů. A pláště jsou synonymem valivého odporu, který je u závodních koloběžek jedním z nejdůležitějších, možná úplně nejdůležitějším parametrem. K obutí se ale ještě dostaneme, nyní zůstaňme u konstrukce Mibo RaceK.

Mibo RaceKMibo RaceK

Hlavní rám, tedy krk a nášlap, jsou tvořené zdvojeným čtvercovým ocelovým profilem 20 × 20 mm. Zadní vidlice nově využívá oválného profilu 15 × 30 mm (z nějž mimochodem Mibo od letošního léta vyrábí také přední vidlice k „menším“ koloběžkám). Veškerá ocel by pak podle výrobce měla být třídy 11524. Přední vidlice je sériová silniční, v karbonovém provedení se sloupkem z hliníkové slitiny.
Elegantně zaoblený krk s krátkou zpevňující příčkou navazuje v pravém úhlu na stupačku, která je také mírně prohnutá – to je ostatně typický znak koloběžek Mibo. Zatímco u menších modelů s vyšší světlostí stupačky by se prohnutí dalo zpochybnit proti lepší ergonomii, v případě Racka má nanejvýš praktické opodstatnění.

Mibo RaceK

Všimněte si světlosti v zadní části. Třicet sedm naměřených milimetrů se po zatížení změní na „méně než 35 mm“ – samozřejmě podle hmotnosti jezdce. To už je světlost, při které si musíte dávat pozor na každou terénní nerovnost. O de facto sto procent zvednutá podlážka v přední části vás pak může u případné kolize jenom zachránit tím, že po překážce sklouzne. Při celkové konstrukční délce nášlapu 57 cm není prohnutí takové, aby to výrazně vadilo v postoji, naopak sportovní jezdci budou cenit nízkou světlost zlatem.

Komponenty

Nelze nezačít u kol, která jsou už na první pohled výrazně odlišná od předchozího provedení Racka. Mibo tentokrát vsadilo na tuzemský Remerx, který dodal na obě kola náboje vlastní konstrukce s průmyslovými ložisky a napřímo usazenými plochými hliníkovými dráty.

Drátů napočítáte na každém kole čtyřiadvacet. Ráfky pocházejí taktéž z produkce Remerxu – vpředu silniční Alcyon (ERTRO 622 × 14), vzadu dvacetipalcový Total Strong (ERTRO 406 × 18). Kola lze hodnotit jedním slovem – super – byť ještě lépe bychom hodnotili odvahu výrobce sáhnout vzadu po užším náboji. O tom ale ještě zmínka bude.

Kola jsou shodně obuta do silničních plášťů Schwabe Durano v provedení s kevlarovou patkou, vpředu o šíři 23 mm, vzadu 28 mm (užší se ve 20palcovém průměru nevyrábějí). Durana jsou výborné pláště, které drží jak na suchém, tak na vlhkém povrchu a přitom se nijak extrémně nesjíždějí – jde tedy o správnou volbu.

Kola jsem samozřejmě zvážil. Přední má obuté 1 150 gramů, zadní rovný kilogram – to jsou na sériový stroj výborné hodnoty. Pro porovnání: Kostka 28″ Laser star Racer v sériovém provedení má přední kolo o celých 250 g těžší, zadní má pak pouze o 40 g více. Stejný stroj vytuněný Janem Horákem má naopak přední kolo lehčí o 150 gramů, zadní o nějakých 120 g méně.

Od kol se nyní přesuňme nahoru k řízení. Mibo RaceK je jediná koloběžka na českém trhu, která je standardně dodávaná s „berany“. V tomto případě jde o 44 cm široká ergonomická hliníková řídítka značky Zoom s oversize středem a zploštělými a sníženými vodorovnými partiemi. Sestavu doplňuje opět aluminiový představec stejné značky o délce 110 mm.

Mibo RaceKMibo RaceK

Čtenáři, kteří znají moje názory, mohou tento odstavec přeskočit, ostatním bych dal rád na vědomí, že berany považuji za jeden z nejgeniálnějších vynálezů, jaké svět cyklistiky zplodil a na závodní koloběžku sedí jako, ehmm… hrnec na prdel. Abych byl ale objektivní – spodní úchop využijete pouze ve sjezdu a celková šířka, či spíše „úzkost“, ke stabilitě koloběžky moc nepřispívá. To je podle mě také hlavní důvod, proč se berany v závodním světě moc nerozšířily. Jinak co se týká váhy, tak rovná řídítka s dlouhými rohy jsou na tom hmotnostně de facto stejně. Osobně na beranech oceňuji (já vím, trochu paradoxně) právě jejich „ramenní šířku“, tedy jedničku s hvězdičkou z pohledu aerodynamiky, a pak také variabilitu úchopu, která je prostě bezkonkurenční.

Hlavní úchop se na beranech odehrává v oblasti brzdových pák. Zde použitá Tektra musím pochválit – mají ideálně tvarované, relativně mohutné tělo, samotné páky jsou ergonomicky prohnuté a dlouhé tak, abyste se při brždění moc „nenadřeli“.
Mibo doplňuje hlavní brzdové páky ještě cyklokrosovými pomocnými páčkami u představce. Já to považuji spíše za zbytečné navýšení hmotnosti – při testování jsem je za cca 300 km použil asi dvakrát, a to jsem si na ně musel vysloveně „vzpomenout“. Na koloběžce se totiž berany za rovnou část poblíž představce moc nedrží – důvodem je vzpomínaná malá šířka řízení, vedoucí k horšímu držení stopy.

Mibo RaceKMibo RaceK

Samotné brzdy jsou klasické silničářské. Na námi testovaném kusu byly provizorně osazeny levné brzdy Shimano RSX, produkční modely již budou mít Tiagry od stejné značky. Ve spojení se silničními pákami můžete očekávat výbornou účinnost, ovlivněnou hlavně použitými špalky a jejich „srozumění“ s materiálem ráfků. Vedení bowdenů je díky velkému rámu bez ostřejších zahnutí, chod brzd je proto hladký. U zadní brzdy jsem měl zpočátku obavy, že bych mohl bowden přiskřípnout stojnou nohou, ty se však v praxi ukázaly jako liché – zadní chránič paty je vtipně tvarovaný tak, že vám na bowden za normálních okolností šlápnout nedovolí.

Jízdní vlastnosti

Než se dopustím hodnocení jízdního projevu, musím ještě prozradit něco o samotné geometrii této koloběžky. Rozvor je o celých 50 mm delší než u kostkovic Raceru, což znamená, že rozhodně nejde o stroj pro jezdce menších postav. Mně s výškou 187 cm naprosto dokonale vyhovoval standardní 110mm představec a snesl bych možná i o centimetr kratší. (Na Kostka Raceru jezdím oproti tomu s představcem o 20 mm delším.)
Jízdní vlastnosti pak nelze hodnotit jinak než jako vynikající. RaceK perfektně drží stopu ve vysokých rychlostech, z kopce se rozhodně nemusíte bát zalehnout na berany a pustit to dolů co to dá. Přitom jde ale o koloběžku točivou a obratnou – byť u takto koncipovaného stroje to nejsou takříkajíc strategické vlastnosti. Díky nízkému nášlapu se stojná noha tak brzy neunaví, naopak pozor si budete muset dávat na kotníky.

Mibo RaceKMibo RaceK

Zadní vidlice se vzhledem k rozměrům klasického náboje vzadu rozšiřuje a co je horší, rychloupínák není nijak krytý. Osobně na okopávání kotníků moc netrpím, u Racka se mi to ale stalo hned několikrát. Zde by to chtělo pobrat trochu inspirace například u Kickbiku, který tento problém řeší užším zadním nábojem.
DOPLNĚNO 10. 1. 2012: To, že jsem si kotník na Rackovi několikrát ukopl je realita. Píšou mně ale spokojení majitelé této koloběžky a tvrdí, že se jim to po X XXX km ještě nestalo. Ano, mohlo se přihodit, že zrovna mojí postavě geometrie Racka nesedla a ostatním vyhovuje. Přibližovadla.cz jsou minimálně zatím neziskovým projektem, který si nemůže dovolit nasadit na každý stroj několik testovacích jezdců různých postav. Nicméně alespoň zamyšlení nad užším zadním nábojem by výrobci (a několika dalším v ČR) určitě prospělo, zvláště kdyby se posléze dostalo i do fáze realizační…

Celkové hodnocení

Mibo RaceK je nepochybně vynikající koloběžka, které to v závodním poli bude jistě velmi slušet. Stejně dobře ale samozřejmě vyhoví i hobbíkovi, který se nespokojí s běžnými modely koloběžek a chce prostě „jen“ jezdit na stroji rychlé koncepce s minimálním valivým i aerodynamickým odporem a slušnou celkovou hmotností. Méně povzbudivá je ale cena, která se u nového Racka zvýšila z původních patnácti na sedmnáct tisíc korun. Jde tedy o nejdražší závodní koloběžku na našem trhu.

Ve zkratce

Výborné komponentové osazení
Závodní geometrie a světlost
Vynikající jízdní vlastnosti

…ale

Široká zadní stavba a nekrytý rychloupínák
Vysoká cena

Výrobce

Břetislav Michálek – MIBO Koloběžky
Sokolská 105
756 61 Rožnov pod Radhoštěm

tel.: +420 571 625 650
e-mail: mibo (at) roznov.info

Cena

ke dni 22. 10. 2011
17 000 Kč


Za zapůjčení ateliéru děkujeme fotostudiu Starling

Starling

Sdílej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

64 komentáře

  1. Tak jsem získal info od agentury JPP o tom, že MIBO vzadu zužuje prostřednictvím fy REMERX na 65mm ala KickBike. Předpokládám, že prvotně hlavně u tohoto modelu.
    Že by první česká vlaštovka? Copa je na tom asi pravdy?

  2. Dobrá zpráva, to jim to ale trvalo. Ještě aby zlikvidovali vzadu na jinych Mibech ty odporné gumové špalky a udělali všude zadní vidlici jako má Racek.

  3. Pro Martyho: Tak jsem hodil voko na ty moje zadní vidlice, a našel jsem tam speciální pryžové klíny na ochranu kotníků. Jsou super. A ještě něco. Rád čtu tady ty skutečně fundované komentáře od autorů, kteří mají opravdu co říct, díky za jejich příspěvky. Klídek, Marty, ne?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít