Vážně se nerad chlubím (přátele, kteří mě znají, prosím, aby se tentokrát zdrželi komentářů). Ne, nebudu vám lhát – chlubím se rád. Jsem pyšný, ješitný více než zubaři, smrtelně se mě dotkne každá, byť oprávněná, výčitka. Ovšem ten blatník na koloběžku Sixteen, ten by beze mě nevznikl, to musíte uznat…
Takže chvilku bezuzdného selfproma máme za sebou (tedy jen první díl), pojďme raději k faktům. Koloběžku Sixteen byste ze stránek Přibližovadel už mohli znát. Je to taková ta nepovedená věc, na které chtěl výrobce ušetřit a nedal jí více, než jen jednu stranu vidlice. Bližší info najdete zde a tady.
Mokro v botách? Bejvávalo…
Teď už ale opravdu vážně a seriózně. Sixtýna je nejnovějším přírůstkem českých koloběžek podzimu roku 2014, a jako taková si zaslouží zvýšenou pozornost. Když jsem testoval jeden z prvních produkčních modelů, byl to ještě stroj bez zadního blatníku – a zcela právem se vyrojily dotazy právě na existenci tohoto nesmírně užitečného příslušenství. Však to znáte, jedete-li v mokru na kolobrndě bez zadního blatníku, všechna voda, bahýnko a ostatní vám od zadního kola letí přímo do boty stojné nohy.
Blatník existuje a je – i přes zdánlivou potíž letmo uloženého kola – skvěle funkční. Nejprve se na něj koukněte ze strany vidlice.
Zde není co řešit – běžný blatník firmy SKS je běžným způsobem připevněn na rámu koloběžky. Jenže my víme, že na protější straně jaksi tohle „železo“, k němuž by se dala připevnit i protější vzpěra blatníku, prostě není…
A teď následuje samochvála číslo dvě: Původně se zvažovalo, že blatník bude plechový a vzpěry budou stejně jako kola koloběžky Sixteen uchyceny také letmo – čili jen z jedné strany. Existuje to a funguje to – povídat by mohl třeba brněnský koloběžkář Jarda s jeho vlastnoručně vytuněným Mibem na kotoučových brzdách.
Nicméně já, aniž bych byl na vývoji Sixteen nějak zainteresován, jsem při testování „bezblatníkového“ prvního kusu dostal onen geniální nápad – proč nevyužít magnetu, který je v nábojích kol?! Aby vám to bylo jasné – kola pochází ze skládačky Strida, kde jsou magnety využívány k tomu, aby stroj po složení držel pohromadě – viz jedna z recenzí Stridy. U koloběžky Sixteen ovšem magnety tímto způsobem využity nejsou, to ale nikomu nebrání dát jim nový význam. A tak mě napadlo…
Sixteen na hruškách
To červené, nacvaknuté na náboji kola, to je v odborné terminologii Sixteen hruška. Tedy nacvaknuté – hruška tam drží právě tím magnetem. Je tam prostě položená a otvor, kterým prochází fixační šroub kola, ji udržuje na stále stejném místě. K hrušce je pak samozřejmě připevněna pravá vzpěra blatníku, takže funkčnost je zaručena.
Ne, vážně nemusíte mít obavy – magnet je tak silný, že blatník udrží i při jízdě po polních cestách, po kočičích hlavách, prostě když to fest drncá. Nějakou tu stovku kilometrů jsem s tím najel a nebojím se říci, že by sem mohlo napsat pár dalších lidí, kteří tento fakt potvrdí. Prostě jsem to dobře vymyslel. :)
Než se podzim zeptá
Vpředu je celoobvodový blatník zatím ve vývoji, nicméně už nyní je počítáno minimálně s „lízátkem“, čili tzv. mudcacherem od firmy BBB, pro který jsou na rámu připraveny dva otvory se závity.

Toš tak… Podzimní plískanice vás nyní ani na Sixtýně nemohou překvapit nepřipravené. A kolik že ta sranda stojí? Hruška, trubička, spojující blatník s chráničem paty a spojovací materiál jsou v ceně koloběžky Sixteen. Je na vás, zdali si pak blatník pro 16palcové kolo koupíte u výrobce koloběžky nebo třeba u firmy Kostka-kolobka – cena bude pokaždé stejná: 381 Kč. „Lízátko“ je pak za 149 Kč.
10 komentáře
No tak bych chtěl vidět jak se bude sundávat plášt při defektu. Kdyby se našel dobrovolník a natočil to tak bych se rád podíval. Myslím si že na oblatníkováném kole to nebude moc jednoduché.
pěkný nápad!
jinak co se týče přezouvání, tak to půjde jistě hůř, ale myslím, že půjde, a pro vysvobození pláště se jen odcvakne hruška a plášť se vyvlíkne, ne?
Tady mě chce někdo naštvat! ;-) Tak víte co, já vám to video natočím hoši…
Ale když už, tak by jsme to rádi viděli bez držáků a jiných udělátek. Pouze asfalt, koloběžka a lepení. ;)
A slečnu nahoře bez byste u toho nechtěli hoši? ;)
Chtěli.
No vida, řešení s magnetem je pěkné!
A když už se tady řeší blatník v samostatným článku, zkusím rozvířit ještě o dva palce větší téma. Neví někdo o takovým pěkným lehkým blatníku na 18″ kolo? Zadní blatník na G4 je pořádnej kus železa a když chci snížit váhu tohoto stroje, je to jedna z komponent která vyžaduje výměnu. Ale ať pátram, jak pátram…
Petře, je to pěkně vyřešený. Má to úroveň továrního výrobku.
Pro Malis: Nedávno jsem řešil podobný případ s 22″ kolem. Koupil jsem hliníkové blatníky na libertu 24″. Všechno jsem sundal, až zbyl jen výlisek blatníku z hliníkového plechu. Postavil jsem ho jako jitrnici špejlema nahoru, řek bráchovi ať to podrží, vzal jsem váleček na nudle a s mírným přítlakem jsem válečkoval po vnitřním obvodu. Jako na kolíbce. Blatník se trošku rozšíří, ale zároveň se zmenšuje jeho průměr. Nesmí se to přepísknout. Hliníkové blatníky 20″ na skládačku ESKA se dají sehnat. Ještě něco: Ocelové vzpěry blatníku jsou moc těžký. Používám pletací dráty 3,5 nebo 4 mm. Jsou z duralové trubky, váha nepatrná, pevnost dostatečná.
No já tu hrušku ke koloběžce nedostal. Dá se do objednat někde nebo celá sada? Na sixteen.cz nic o tom není.