Search
Close this search box.

Skládací kolo Dahon Mu SL – podrobná recenze

Celý článek„Tady je to v poslední době samá koloběžka!“, mohl by snad pravidelný návštěvník tohoto webu podotknout. Je to pravda, takže malá změna neuškodí. Budeme se ale pohybovat v nedalekém okolí. A co je koloběžce nejbližší? Přece kolo, to dá rozum. Nejlépe pak bicykl s malými kolečky, ať je to dostatečně stylové.

[ad#sklik-468-x-60]

Recenze bicyklů se na našem webu neobjevují zrovna často a také tato si vyhrazuje právo být výjimkou – kolům se programově věnovat nechci – už jen proto, že prostě víc jezdím na koloběžce (koloběžkách). Nicméně touha vyzkoušet některý z modelů skládacího kola ve mně byla, takže když už jsem se k takovému stroji dostal, proč jej trochu neproklepnout?

Na úvod malé seznámení se samotným výrobcem. Americký Dahon je pravděpodobně největším producentem skládacích kol na světě, což je ostatně vidět také na šíři jeho nabídky. Ta je rozprostřená od levných, pro každého dostupných kol, přes dobře vybavenou střední třídu, až po drahé hi-tech modely. Mezi tím najdete také specialitky typu singlespeedů a v současné době také nezbytná elektrokola.

Náhoda tomu chtěla, že se moje seznámení se světem skládacích kol odehrálo na vysoké úrovni. Od firmy Azub bike – dovozce skládaček značky Dahon – mi byl zapůjčen hned nejvyšší, resp. druhý nejvyšší model Dahon Mu SL.

Skládací kolo Dahon Mu SL
Foto: Dahon
Konstrukce

Oproti běžným skládačkám na vás Dahon Mu SL hned na první pohled zapůsobí mnohem sportovnějším dojmem. Mohou za to jednak chybějící blatníky (ty však – jak jste mohli vidět například ve filmu Obecná škola – mezi nezbytně nutné vybavení patřit nemusí), relativně úzké pláště typu slick a třeba také štíhlé sportovní sedlo nebo subtilní řídítka. Nesmím zapomenout ani na velmi skromně vypletená dvacetipalcová kola – o nich ostatně ještě zmínka bude. Byť má tato skládačka pochopitelně kratší rozvor než běžné velocipedy, také posez a celková geometrie jsou více sportovněji naladěné než je u tohoto typu kol obvyklé.

Před sebou zkrátka máte skládací kolo s takříkajíc vyššími ambicemi – více prozradím v části Jízdní vlastnosti. Nyní je ale třeba uvést ještě jednu důležitou informaci: Dahon Mu SL je pravděpodobně nejlehčím skládacím kolem současné doby. Zatímco většina modelů váží mezi 10–13 kilogramy (přičemž deset je spíše výjimka, dvanáct pak běžná hodnota), imaginární ručička mojí digitální váhy ukázala rovných devět kg. Bez ohledu na to, že Dahon uvádí o něco méně – 8,3 kg (výrobci většinou váží kola bez pedálů).

Sborka a rozborka

Pokud jste ještě neviděli moderní skládací kolo, měli byste právě teď zbystřit – přichází čas pro ukázku a hodnocení skládacího mechanismu a vůbec celkové koncepce skládačky. Na kole najdete pouze dva klouby: hlavní mechanismus rámu a kloub pro sklápění řídítek. Díky charakteristické nízké konstrukci rámu ke složení stačí jen zasunout sedlo na dlouhé sedlovce, sklopit řídítka a složit rám. Co vám budu povídat – podívejte se na video, které jsme natočili.

„Zlomený” rám drží magnety – u Dahonu tomu říkají Magnetix systém. Jakkoliv jsem před vyzkoušením k tomuto řešení přistupoval s lehce pozdvihnutým obočím, praxe naopak velmi mile překvapila. Magnety drží složené kolo velmi pevně a troufám si tvrdit, že například malé dítě by je od sebe neodtrhlo.

Abych nezapomněl – zmenšit objem složeného kola lze ještě o vysunuté pedály. Běžnější skládací pedály jsou zde ale nahrazeny systémem nasouvacích pedálů MKS s rychlospojkou, pomocí které lze „šlapátka” jednoduše odejmout. Toto provedení má dvě strany mince. Ta lepší říká, že jsou kvalitnější – hlavně netrpí vůlí skládacího mechanismu. Já jsem ale při testování narazil i na neřest tohoto provedení. Pokud totiž pedál při nasazování pořádně nezacvaknete do lůžka v klikách, může se vám stejně jako mně stát, že po pár kilometrech pedál ztratíte. Mohlo by se říci, že vlastně o nic nejde. Prostě zastavíte a pedál tentokrát už správně upevníte. Jenže, co když upadne zrovna v případě ostrého nástupu ze sedla? To pak může nastat velice nepříjemná situace končící obvykle zraněním. Abych ale zbytečně nešířil paniku – pedál mi upadl jednou a byť se nad tím musím pozastavit, částečně to přisuzuji vlastní nepečlivosti při nasazování, dílem také jisté opotřebovanosti této komponenty. Kolo, které jsem testoval, rozhodně nebylo nové a pár (tisíc) kilometrů jistě najeto mělo. Proto říkám: budete-li pedály před jízdou kontrolovat, neměl by nastat vážnější problém.

Skládací kolo Dahon Mu SLSkládací kolo Dahon Mu SL

Vrátíme-li se ještě ke skládacímu systému Dahonu Mu SL, pak je třeba vyzdvihnout propracovanou konstrukci obou kloubů. Jednotlivé díly jsou spojeny sofistikovanými zámky – na systém à la stará komunistická Eska rovnou zapomeňte. Aretaci zajišťují rychloupínáky, které jsou vybavené pojistkami. Samozřejmostí je perfektní dílenské zpracování, díly dokonale lícují, nevznikají žádné vůle, což je ostatně nezbytné z hlediska bezpečnosti – složené kolo musí být dokonale tuhé. U Dahonu je zkrátka vidět, že skládací kola nevyrábí prvním rokem.

Skládací kolo Dahon Mu SLSkládací kolo Dahon Mu SL

Přestože na konci článku uvádím technické parametry Dahonu Mu SL, v této části se ještě sluší uvést rozměry kola ve složeném stavu. Podle mých pečlivých měření je to 80 × 65 × 45 cm (š × v × h). Porovnejte a ohodnoťte sami podle rozměrů kufrů vašich aut, jachet či soukromých tryskáčů. Vy méně movití se pak koukněte do přepravních řádů dopravních podniků, jejichž služby využíváte a rádi byste v nich alespoň občas vozili složeného Dahona. Například v brněnské městské dopravě by s tímto kolem neměly být zásadní problémy, byť v jednom rozměru o 5 cm přesahuje povolené míry spoluzavazadla (80 × 60 × 50 cm).

Skládací kolo Dahon Mu SL
Foto: Dahon
Komponenty

Nyní musím trochu přeskočit k informaci, kterou obvykle recenze končí – k ceně. Dahon Mu SL stojí 33 000 Kč. To je hodně peněz a podle toho by také mělo vypadat komponentové osazení. Kolo je hodně lehké, to už víme, ale jen záležitost rámu to nebude – v souhře musí být i vybavení bicyklu. Jaká je skutečnost?
Zklamání následovat nebude, začněme však popořádku odshora. Rovná řídítka značky Kore jsou, jak jsem již uvedl, poměrně úzká – šířka 59 cm vám ale zcela jistě bude vyhovovat – toto není horské kolo, kterému by slušely pořádné vlaštovky. Pěnové gripy jsou optimálně silné, vtipné řešení představují koncovky řídítek s odrazkami.

Skládací kolo Dahon Mu SLSkládací kolo Dahon Mu SL

Sedlovka i sedlo pochází ze stejné dílny jako řídítka, opět tedy jde o značku Kore. U sedla si ale všimněte centrální ližiny – toto není zrovna rozšířený způsob upevnění. Pokud vám tedy standardně dodávané sedlo nebude vyhovovat, výběr následníků bude velmi omezený. Osobně jsem našel v Česku dostupná pouze sedla značky Kore, a nedivil bych se, kdyby to také byl jediný výrobce, který používá tyto tzv. T-rail ližiny.
Pojďme však k dalším komponentám – tentokrát k těm, kterým se v cyklistické branži říká pohon. Jak je vidět na fotografiích, Dahon Mu SL využívá klasickou přehazovačku kombinovanou s jedním převodníkem o 53 zubech na klikách FSA Gossamer. Kazeta je klasická devítirychlostní „bajková” v rozsahu 32 až 11 zubů. Pokud se ptáte na ekvivalent převodů vůči běžnému – například horskému – kolu, pak je to zhruba jako byste na něm používali stále jen prostřední převodník. Znamená to tedy, že v kopcovitém terénu se rozhodně neztratíte, po rovinkách a z kopce vás asi cyklisté, používající běžná kola, budou předjíždět. Vzhledem k tomu, že jde spíše o městské kolo nebo chcete-li kolo na kratší dojezdy, je vlastně všechno v pořádku. Ve městě se obvykle průměry přes 30 km/h nejezdí, nemám pravdu?

Řazení obstarává přehazovačka Sram X-9, obsluhovaná na řídítkách páčkovým ovládáním Sram Trigger Shifter. Jestliže bych se měl u nějaké komponenty či skupině komponent zastavit, tak je to právě řazení. Sram v tomto případě odvedl skvělou práci. Za nějakých 250 až 300 km, které jsem na tomto kole najezdil, řazení ani jednou nezadrhlo. Změna převodu na rychlejší nebo na pomalejší byla vždy bezchybná, rychlá a tichá. Podotýkám, že jsem zvyklý řadit v menším i středně silném záběru, ale Sram X-9 ani to nedokázalo rozhodit. Zde velmi chválím a pro úplnost jen dodávám, že řazení Sram Trigger Shifter umí směrem dolů (na menší kolečko) odřazovat o jeden stupeň, nahoru pak o tři až čtyři převody.

Skládací kolo Dahon Mu SL

Na předchozím snímku si můžete všimnout také véčkových brzd, které však nejsou tak obyčejné, jak na první pohled vypadají. Lehce detailnější zkoumání odhalí kratší čelisti než je obvyklé. Běžné V-brzdy mají délku čelisti cca 105 mm, zde jsem naměřil 85 mm. Netuším, zdali výrobce použil tyto brzdy z důvodu maximálního odlehčení či z jiné pohnutky, každopádně musím konstatovat, že na brzdný účinek to nemá žádný vliv. Díky kvalitním špalkům jsou naopak brzdy Dahonu Mu SL pěkně ostré. Za zmínku ještě stojí upozornit na barevně sladěné bowdeny (včetně řadicího) s rámem kola. I takové detaily dělají špičkový výrobek.

No a výčet a hodnocení komponentové výbavy Dahonu Mu SL musí nutně skončit u kol. Předpokládám, že jste si všimli sami, jak výrobce na takto drahém kole šetřil na drátech do výpletu? Přední kolo obsahuje velmi skromných 14 drátů s tloušťkou pouze 1,4 mm (u niplů 2 mm), zadní má pak od dvě „špice“ více. To, čemu dovozce říká svazkový výplet, zde samozřejmě není kvůli úspoře nákladů, nýbrž pro pár desítek gramů hmotnosti dolů, zanedbatelnou trošičku lepší aerodynamiky, a hlavně pak super vzhled a strach, jestli mě to unese. Uneslo a nedělalo žádnou neplechu – o tom můžete číst o něco níže v části Jízdní vlastnosti.

Ke kolům ještě dodám, že mají středně vysoké dvoustěnné ráfky Kinetix Pro s frézovanou brzdnou plochou a specialitou jsou pak ultralehké náboje stejné značky. Přední náboj je navíc široký pouze 75 mm a podle výrobce váží jen 58 g (to by byl náboj na kolobky!). Zadní náboj má pak mít hmotnost 205 gramů, což je opět vynikající hodnota. Jen náboje mají podle mého odhadu cenu cca 1/10 hodnoty celého kola. Mimochodem, přední kolo jsem jen tak cvičně hodil na váhu. Kolik byste řekli, že váží obuté a s rychloupínákem? Nebudu vás napínat – je to přesně tři čtvrtě kilogramu! To je ovšem i na dvacetipalcová kola skvělé číslo, takže třeba raketovému zrychlení s tímto bicyklem se prostě nelze divit…

Kola jsou standardně obuta do plášťů Schwalbe Kojak o šířce 1,35 palce (cca 3,5 cm). Jak příznačný název pro hladké slicky s malým valivým odporem! Jen pro pobavení: ptal se mě kamarád, co že to na tak drahé kolo dávají sjeté gumy? Vám ostatním, kteří byste snad také požadovali vzorek na městský asfalt: buďte v klidu – tyhle pláště výborně sedí na silnici, a to i v mokru. I přes to, že se hustí na 95 psi (6,5 bar), díky své tloušťce mírně pruží, byť jízda jako na Big Applech to není.

Jízdní vlastnosti

Tak už jsem to nakousl na konci minulé části: Dahon Mu SL není klasický pohodlný citybike, i přes to, že do města samozřejmě patří. Hned na začátku jsem avizoval sportovnější ladění, a to se také projevuje na jízdních vlastnostech. Ale po pořádku – jde především o skládačku, takže musíte počítat s trochu jankovitým projevem. Konstrukce a geometrie má posunuté těžiště více dozadu, takže velmi brzy pocítíte lehčí předek, který je ale poměrně dobře vyrovnán sportovnějším předkloněným posezem. Toto jsou vlastnosti, s nimiž se prostě musíte smířit. Zde chci ještě upozornit, že stejně jako asi všechny skládačky, vyrábí se i Dahon Mu SL pouze v jedné velikosti.

Nyní ke specifikům jízdního projevu tohoto modelu. Suše konstatuji, že díky lehkým kolům a „sjetým plášťům” toto kolo akceleruje jako když střelí z praku. Na křižovatce za sebou s přehledem necháte každého bikera na vymazleném horském kole za sto tisíc, a těžko budou vaše rozjezdy stíhat i pravověrní silničkáři. Stejně svižně na tomto kole vylámete každý kopec a po rovině – jak jsem už řekl – se prostě budete kochat.
Osobně jsem měl docela velký strach z tuhosti kol. Přece jenom je výplet extrémně minimalizovaný a já nemám daleko do maxima povolené zátěže (105 kg /to je ta maximální zátěž/). Kola se však ukázala jako bezproblémová. I při nástupu ze sedla si držela potřebnou tuhost, o brzdové špalíky si neškrtla ani jednou. Rozhodně bych ale s tímto modelem necestoval natěžko a obecně bych jej nepřetěžoval. Když totiž u takovéhoto výpletu „špice” přece jenom praskne, rozhodí to centrování kola tak, že neprojde vidlicí.

Celkové hodnocení

Dahon Mu SL je vynikající stroj – o tom není jediné pochyby. Zřetelně vyčnívá na samém vrcholku mezi ostatními skladácími koly a svůj piedestal si zaslouží. Určitě bych jej doporučil sportovněji založeným jedincům, kteří se chtějí dopravovat například do práce, ale z jakéhokoliv důvodu nemohou nebo neradi používají běžné jízdní kolo. O výhodách složení do relativně malých rozměrů u skládacího kola snad ani nemá cenu rozvláčně psát, takže můžeme jít k záporům.
Ano, do nebe volající je samozřejmě cena. Přiznám se, že osobně ji zdůvodnit neumím (a protože nejsem prodejce, tak naštěstí ani nemusím) a stejně tak dodávám, že se mi nezdá adekvátní. Tohle kolo – byť znovu opakuji, že jde o vynikající bicykl – prostě za třiatřicet tisíc nestojí. Jediný argument, který bych chápal, je ten, že skládaček se moc neprodává, a proto jsou dražší. Dahon ale není provinční garážová firma, nýbrž velkovýrobce a v tomto případě bych si nebyl jist, jestli je nezbytné prodávat takto draho. Nicméně to je jen a pouze věc výrobce a dovozce, přejme jim tedy, aby i tak prodali co nejvíce těchto skvělých kol.

Ve zkratce

Nízká hmotnost
Výborné komponentové vybavení
Dílenské zpracování

…ale

Vysoká cena
Nestandardní typ sedla

Výrobce

AZUB bike
Nivnická 422
688 01 Uherský Brod

tel.: +420 777 298 229
e-mail: azub (at) azub.cz

Cena

ke dni 1. května 2011
33 000 Kč

Technické parametry

Podrobné technické parametry a rozměry Dahonu Mu SL najdete zde.

Lindnerovi.cz
Původní článek včetně diskuze na Lindnerovi.cz

Sdílej:

Jeden komentář

  1. Velmi mne těší, že na tomto kolečku jsou použity snížený „véčka“, jak je sám doporučuju, a že nesnižují brzdný výkon, jak je zde podotknuto a připisováno špalkům. Nebude to jen o špalcích, ale o snížení pružení dlouhých brzdových paken, a tím k lepšímu přenosu síly z páky přes kratší čelisti na botky se špalkama a ráfek. Pak samozřejmě na vhodně zvolené kombinaci materiálu špalků a ráfku.
    Navíc to super přední kolo. Kdo ví, kolik by mohlo stát bez obutí a kolik váží samotný ráfek?
    Na Slovensku ho jako zadní kolo kolobky (BCS Racing) jezdí (a dodává na trh) nejlepší veterán na kolobkách p. Cisár. Až přejde KickBike na 20″ kola vzadu, tak bude pasovat i do něj. Zatím by zbytečně zvyšovalo výšku nášlapný plochy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *