Search
Close this search box.

Skládací koloběžky – všechno, co jste o nich chtěli vědět – 2. část

Celý článek Na českém trhu je, pokud mi tedy nic neuniklo, pouze devět „dospělých“ skládacích koloběžek. I když se to může zdát málo, přesto je z čeho vybírat – jeden jako druhý jsou to stroje velmi zajímavé, funkční a hlavně… dobře „jezditelné“. Možnost skládání u nich totiž nijak neomezuje jízdní vlastnosti. A to je super!

 

Aktualizace 5. 2. 2019:
Těsně po vydání tohoto článku došlo ke zdražení některých modelů koloběžek Kostka, ale také zlevnění skládacího Rebela. Veškeré ceny jsou tedy aktualizované k 5. 2. 2019.

Jak zlomit koloběžku

Na konci první části tohoto dvojdílného článku jsem slíbil, že se v úvodu druhé části budu věnovat konstrukčnímu řešení skládání koloběžek. Pojďme tedy na to.

Nejbližšími příbuznými skládacích koloběžek jsou skládací kola. Většina z nich má hlavní kloub čili místo, kde se stroj láme, zhruba v polovině kola, někde plus minus uprostřed hlavního rámového profilu. Kdyby se tak měly skládat koloběžky, musel by být kloub ve stupátku. A to z mnoha pochopitelných důvodů dost dobře nejde. Většina skládacích koloběžek má tedy hlavní kloub umístěný před stupátkem ve spodní části hlavního rámového profilu.

Proč o tom píši? Protože to je příčinou větších rozměrů, respektive větší šířky po složení než u skládacích kol. Například skládací bicykl Brompton, s koly o fous většími než 16 palců, má ve složeném stavu šířku cca 60 cm. Šířka složené koloběžky Kostka Rubik s 16palcovými koly činí de facto rovný metr čili 100 cm. Také výška složeného balíčku bývá větší, ale… složené koloběžky jsou oproti skládacím kolům zpravidla „placatější“ a lehčí. Mám-li mluvit sám za sebe, pak si myslím, že tímto se „šířkový handicap“ smaže.

I velká skládací koloběžka může být po složení „placatá“
I velká skládací koloběžka může být po složení „placatá“

Ke konstrukci skládacích koloběžek už jen jednu poznámku. Měli byste vědět, že skládačky jsou téměř vždy (výjimky potvrzují pravidlo) zhruba o jeden kilogram těžší než srovnatelné pevné koloběžky. Skládací mechanismus – má-li poskytovat nezbytnou pevnost – zkrátka něco váží. Odlehčit na jiném místě koloběžky nelze, takže se s tím zkrátka budete muset smířit. Je to holt daň z možnosti skládání – a já se domnívám, že jde o akceptovatelný ústupek.

Superminorita

Koloběžky jako takové jsou minoritou mezi ostatními „human power“ přibližovadly, přičemž jejich skládací verze pak představují „superminoritu“ nebo chcete-li minoritu v minoritě. Pokud tedy nepočítám hliníkové skládačky s polyuretanovými kolečky. A ty nepočítám :-)

Z výrobců „české konstrukční koloběžkové školy“ produkuje skládací koloběžky pouze Mibo a Kostka – kolobka. K Mibu, jak už jsem uvedl v prvním dílu, patří skládací stroje skoro odjakživa, Kostka se přidal později, ale náskok smazal a v současné době má největší nabídku skládacích strojů. Na českém trhu pak najdete ještě dva stroje z dovozu (viz následující přehled), a to je asi tak všechno.

Na konec úvodní části jen malou perličku. Skládací koloběžky nedají spát ani homemade výrobcům, kteří tvoří svoje stroje vlastním umem po garážích a domácích dílnách. Na Přibližovadlech jsme o jednom takovém psali před třemi lety. Ano, jde o skládací K-bike K5 Pepe Kvity – čtěte zde.

Skládací K-bike K5 z dílny Pepe Kvity | Foto Pepe Kvita
Skládací K-bike K5 z dílny Pepe Kvity | Foto Pepe Kvita
Od nejmenší k největší – přehled skládacích koloběžek na našem trhu

Skládací koloběžky dělím – stejně jako pevné stroje – podle velikosti, respektive průměru kol. Jak jsem ale slíbil, krátce se zde zmíním také o kategorii hliníkových skládacích koloběžek.

Zcela objektivně: Je nesporné, že jsou to nejmenší a nejlehčí stroje, na kterých se dá jezdit, a nejmenší jsou samozřejmě i ve složeném stavu. A nebývají ani drahé. Ale… už jen vzhledem ke svojí „malosti“, a tím i špatné ergonomii, jsou určené pro krátké přejezdy v řádu jednotek kilometrů. Kvůli malým kolům vyžadují nejlépe hladký asfalt, což je také docela velké omezení. Mají také omezení zátěže obvykle limitované metrákem čili maximálně 100 kilogramy jezdce.

Ano, kdybych pracoval v rozlehlém továrním komplexu s asfaltovými spojovacími cestami, nebo třeba na výstavišti, letišti či v nemocničním areálu, neváhal bych, a takovou koloběžku si pořídil. Kdybych jezdil autem či MHD do centra a pak se přibližoval řekněme jeden až tři kilometry od místa parkování k pracovišti, škole či jinému cíli, také bych se nebál hliníkové skládací koloběžky. Smysluplných možností využití by se dalo najít více. Jakmile jde ovšem aspoň o trochu delší trasy, o sport, komfort a ergonomii jízdy, nebo třeba i převážení bagáže – je třeba jít do vyšší kategorie, o tom žádná.

Micro White – skládací hliníková koloběžka s nadstandardně velkými koly (průměr 20 cm)
Micro White – skládací hliníková koloběžka s nadstandardně velkými koly (průměr 20 cm)

Hliníkové skládací koloběžky jsou doménou čínských výrobců, což mimo jiné znamená, že jich je na trhu nespočet. Velká nabídka, rozličné cenové a kvalitativní úrovně mi – i kdybych chtěl :-) – nedovoluje udělat ucelený přehled modelů. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit osvědčenou švýcarskou značku Micro nebo Oxelo jakožto brand sportovního řetězce Decathlon.

Než hliníkovky opustíme, ještě dovětek: Tyto koloběžky jsou neocenitelné pro nejmenší děti řekněme do 4 let – ostatně psal jsem o tom v článku Dětské koloběžky aneb rodičovské dilema. Chcete-li svoje ratolesti vést ke koloběhu odmalička, v prvních letech jejich věku vám nic jiného než hliníkové skládačky nezbudou.

A ještě jedna věc: mezi hliníkovkami lze nalézt i nejrůznější speciality. Například trojkoloběžky, tzv kickboardy, čili stroje se dvěma kolečky vpředu a jedním vzadu, které se řídí nakláněním přední tyče či řídítek. Do této třídy se řadí také extraspecialita – „kufroběžka“ – viz naše recenze.

„Kufroběžka“ Micro Luggage
„Kufroběžka“ Micro Luggage
Skládací koloběžky s koly 16/12 palců

Ještě před pár lety vyrábělo Mibo nejmenší skládačku s koly 12/12″ – Mibo Tiny (viz naše recenze), nicméně to z portfolia tohoto výrobce zmizelo, takže musíme jít o stupeň výš ke strojům s koly 16/12″. Přesněji k jedné jediné koloběžce tohoto typu na našem trhu.


Kostka Rebel Fold (G5)

Aktuálně nejmenší skládací „dospělá“ koloběžka vejde do kufru toho nejmenšího auta, doma nebo v práci ji odložíte pod stůl, v MHD či obecně ve veřejné hromadné dopravě za ni – po nastrojení do nenápadného oblečku – pravděpodobně nebudete muset připlácet. K plusům můžete přičíst i velmi malou hmotnost, zvýhodňující samotnou jízdu i přenášení, nebo také integrovaný ochranný obal.

Kostka Rebel Max Fold (G5)
Kostka Rebel Max Fold (G5)

Kola: 16/12″
Rozvor: 885 mm
Celková délka: 1 245 mm
Výška řídítek: 950 mm
Rozměry ve složeném stavu: 835 × 630 × 180 mm
Hmotnost: 6,6 kg

Cena (ke dni 1. 2. 2019): 11 999 Kč

Zdroj Kostka – kolobka
Recenze na Přibližovadlech zde

Kostka Rebel Max Fold (G5)
Kostka Rebel Max Fold (G5)
Skládací koloběžky s koly 16/16 palců

Stačí zvětšit zadní kolo a rázem máme na trhu hned čtyři modely. Ale vážně, větší nabídka skládacích koloběžek s koly 16/16 palců úzce souvisí s koncentrací pevných modelů. Stejně velká kola se už nějaký čas nosí téměř ve všech velikostních kategoriích, takže proč ne také u malých skládacích koloběžek.


Kickbike CliX

Jediná skládačka v našem přehledu, která má hliníkový rám, což je zárukou vysoké tuhosti a zároveň malé hmotnosti. Druhou zvláštností – byť pro značku Kickbike typickou – jsou dvojité patky zadního kola, umožňující měnit světlou výšku koloběžky. A do třetice – ten kousek trubky s gripem, který šikmo trčí z hlavové trubky, to je rukojeť pro přenášení složené koloběžky. Kickbike CliX je s rozvorem 1 100 mm absolutně nejdelším „jezevčíkem“ s koly 16/16″. Má dokonce větší rozvor než koloběžky s koly 20/20 palců.

Kickbike CliX | Foto Kickbike
Kickbike CliX | Foto Kickbike

Kola: 16/16″
Rozvor: 1 100 mm
Celková délka: 1 500 mm
Výška řídítek: 910–1 040 mm
Rozměry ve složeném stavu: 960 × 590 × 270 mm
Hmotnost: 7,8 kg

Cena (ke dni 1. 2. 2019): 11 990 Kč

Zdroj Kickbikecz.cz

Kickbike CliX | Foto Kickbike
Kickbike CliX | Foto Kickbike

Kostka Rubik 4

Rubikem 4 začala novodobá éra skládacích koloběžek Kostky s otočným mechanismem hlavního rámového profilu a dalšími konstrukčními prvky, které činí skládání pohodlné, rychlé a efektivní. Už jen to, že tato koloběžka ve složeném stavu „drží“, nerozpadá se, když ji špatně uchopíte, nebývá mezi všemi skládacími kolobrndami samozřejmostí. Také to, že ji můžete za sebou táhnout na zadním kole je velmi příjemné. O možnostech přepravních vaků ani nemluvě.

Kostka Rubik 4
Kostka Rubik 4

Kola: 16/16″
Rozvor: 915 mm
Celková délka: 1 300 mm
Výška řídítek: 910–950 mm
Rozměry ve složeném stavu: 860 × 610 × 210 mm (s nasazeným zadním kolem)
Hmotnost: 8,2 kg

Cena (ke dni 1. 2. 2019): 11 549 Kč

Zdroj Kostka – kolobka.cz
Recenze na Přibližovadlech zde

Kostka Rubik 4
Kostka Rubik 4

Mibo Mastr

Mibo Mastr byl v původním osazení koly 16/12″ před lety pionýrem skládacích koloběžek u nás. A dlužno dodat, mezi koloběžkáři velmi oblíbeným. Mastr časem prošel evolucí v podobě sjednocení velikosti kol na šestnáctky, což zlepšilo jízdní vlastnosti a nijak zvlášť neublížilo skladnosti. Jako všechna skládací Miba, využívá Mastr „lámací“ kloub s rychloupínákem na hlavním rámovém dvojprofilu, plus otočná řídítka, taktéž aretovaná rychloupínákem. Hmotnost 10 kg bohužel nepatří ke kladům této malé skládací koloběžky.

Mibo Mastr | Foto Mibo
Mibo Mastr | Foto Mibo

Kola: 16/16″
Rozvor: 990 mm
Celková délka: 1 390 mm
Výška řídítek: 900–980 mm
Rozměry ve složeném stavu: výrobce neuvádí
Hmotnost: 10 kg

Cena (ke dni 1. 2. 2019): 10 390 Kč

Zdroj Mibo.cz

Mibo Mastr | Foto Kolobky.cz
Mibo Mastr | Foto Kolobky.cz

Swifty One

Britská Swifty One mezi všemi skládacími koloběžkami v tomto přehledu „vyčnívá“ díky svému specifickému systému skládání… ovšem výborně vymyšlenému. U Swifty je rám pevný, neláme se ani neotáčí. Zde se o zmenšení stará zadní vidlice, která se i s kolem zasouvá, přesněji řečeno pootočí na kloubu dopředu do „dutého“ stupátka s výklopnou nášlapnou plochou. Řídítka s dlouhým a vysokým skládacím představcem se pak přiklopí k rámu, čímž vznikne „nejplacatější“ složený balíček o hloubce 160 mm. Nevýhodou Swifty One je hodně vysoký nášlap.

Swifty One
Swifty One

Kola: 16/16″
Rozvor: 1 010 mm
Celková délka: 1 370 mm
Výška řídítek: 915–1 015 mm
Rozměry ve složeném stavu: 1 065 × 660 × 160 mm
Hmotnost: 8,3 kg

Cena (ke dni 1. 2. 2019): 15 990 Kč

Zdroj Cyklospeciality.cz
Recenze na Přibližovadlech zde (starší první verze Swifty One)

Swifty One
Swifty One
Skládací koloběžky s koly 20/20 palců

Koloběžky se dvěma dvacetipalcovými koly jsou doménou Kostky a Miba, logicky tedy obě firmy dodávají také jejich skládací verze. K nim snad jen jednu zajímavost – byť přední kolo je menší, jsou skládačky 20/20″ o něco těžší než jejich větší kolegové s koly 26/20 palců.


Kostka Twenty Max Fold (G5)

Jízdní vlastnosti skládací verze Kostky Twenty se nijak neliší od pevné verze této koloběžky. Klouby zajišťující složení jsou velmi pevné a nijak jízdní projev neovlivňují. Jak je u Kostky zvykem, také Twenty Fold má výborně navrženou geometrii, která zajišťuje výbornou stabilitu i při vyšších rychlostech a přesné a neukvapené reakce na řízení. Shodná velikost obou kol poskytuje jistější průjezd zatáčkami.

Kostka Twenty Max Fold (G5)
Kostka Twenty Max Fold (G5)

Kola: 20/20″
Rozvor: 1 080 mm
Celková délka: 1 565 mm
Výška řídítek: 940 mm
Rozměry ve složeném stavu: 1 180 × 765 × 215 mm (s nasazeným zadním kolem)
Hmotnost: 10,2/10,5 kg („normal“/dog)

Cena (ke dni 1. 2. 2019): 13 999/14 499 Kč („normal“/dog)

Zdroj Kostka – kolobka.cz
Recenze na Přibližovadlech zde (starší verze Twenty Fold)

Kostka Twenty Max Fold (G5)
Kostka Twenty Max Fold (G5)

Mibo Royal

Je-li vám klasika Miba – 16/16″ Mastr (viz výše) – malá, máte možnost sáhnout pro větší konfekční velikost, pro Mibo Royal se dvěma dvacetipalcovými koly. Na fotografiích byste možná Royal od Mastra na první pohled nerozeznali – jsou to zkrátka bráchové – jeden menší, druhý větší. Mibo je pověstné vysokou tuhostí rámů svých koloběžek a vůbec festovní konstrukcí, takže Royal zkrátka využijí zejména koloběžkáři vyšších a objemnějších postav. Nicméně nezapovídáme jej ani „normálním“ jezdcům, vyrážejícím na delší výlety – dvacetipalcová kola jedou lépe než malé šestnáctky.

Mibo Royal | Foto Mibo
Mibo Royal | Foto Mibo

Kola: 20/20″
Rozvor: 1 090 mm
Celková délka: 1 600 mm
Výška řídítek: 980–1 050 mm
Rozměry ve složeném stavu: výrobce neudává
Hmotnost: 11,5 kg

Cena (ke dni 1. 2. 2019): 11 500 Kč

Zdroj Mibo.cz

Skládací koloběžky s koly 26/20 palců

Jak jsem psal v první části tohoto dvojdílného článku, velké skládací koloběžky představují jakýsi „absurdní fenomén“ – skládací velká koloběžka na první pohled vypadá nepochopitelně, v praxi se však ukazuje, že je možná ještě praktičtější nežli malá skládačka. Opakuji, více jsem o tom psal v první části.
Velké skládačky má stejně jako stroje s koly 20/20 také pouze Kostka a Mibo, pojďme se tedy na ně podívat blíže.


Kostka Tour Max Fold (G5)

Stroj s výborně navrženou geometrií, takříkajíc standardním až mírně větším prostorem pro jezdce, a univerzální světlostí/výškou stupátka. Hmotnost 9,8 kg odpovídá takříkajíc standardní „nezávodní“ koloběžce s ocelovým rámem (neskládací Kostka Tour váží 9 kg). Kostka Tour Fold jakožto velká koloběžka s koly 26/20″ samozřejmě po složení nevytvoří balíček, který byste vzali pod paži a s pocitem, že nic nenesete, odkráčeli. Ale je po složení „placatá“, a to je podstatné.

Kostka Tour Max Fold (G5)
Kostka Tour Max Fold (G5)

Kola: 26/20″
Rozvor: 1 160 mm
Celková délka: 1 730 mm
Výška řídítek: 960 mm
Rozměry ve složeném stavu: 1 195 × 990 × 170 mm
Hmotnost: 9,8/10,4 kg („normal“/dog)

Cena (ke dni 1. 2. 2019): 14 199/14 599 Kč („normal“/dog)

Zdroj Kostka – kolobka
Recenze na Přibližovadlech zde

Kostka Tour Max Fold (G5)
Kostka Tour Max Fold (G5)

Mibo Split

Split je výborná koloběžka pro řekněme turistické jezdění, kombinované s přepravou autem, vlakem, lodí či jakýmkoliv jiným přibližovadlem. Díky možnosti složení ale Mibo GT Split ocení také majitelé malých bytů bez kočárkárny nebo garáže, překážet jistě nebude ani v nablýskaném kancelářském open spacu. To vše při zachování dobrých vlastností velké koloběžky – a přesně to je výmluvný důvod pro velké koloběžky ve skládacím provedení.

Mibo GT Split
Mibo GT Split

Kola: 26/20″
Rozvor: 1 130 mm
Celková délka: 1 700 mm
Výška řídítek: 950–1 000 mm
Rozměry ve složeném stavu: 1 175 × 780 × 250 mm
Hmotnost: 10,4 kg

Cena (ke dni 1. 2. 2019): 12 990 Kč

Zdroj Mibo.cz
Recenze na Přibližovadlech zde

Mibo GT Split
Mibo GT Split


Související články

Skládací koloběžky – všechno, co jste o nich chtěli vědět – 1. část


Sdílej:

4 komentáře

  1. Trhnite si ?
    Mám otázku pre skúsenejších: Ktorý skladací mechanizmus hodnotíte ako pevnejší a s dlhodobého hľadiska trvacnejší Kostka alebo Mibo? Potrebujem malú skladaciu kolobežku a tak zisťujem ktorú z dua Rubik, Mastr kúpiť ako ďalší stroj do rodiny. Lebo som v situácia kedy jednú kolobežku okupujú 4 členovia rodiny ….? Vďaka za odpoveď…..

  2. Nemám žádnou, jen jsem koukal na videa, zajímá mě to. Přežije mi, že festovnější je systém Miba. Nevím, jak přesně je řešen mechanismus u Kostky, ale říkám si, že tam je zátěž v ose toho otáčení… I když pokud by s tím byly problémy, po četných reklamacích by asi od toho Kostka upustila. Ale jak říkám, větší důvěru ve mně budí skládání dle Miba.

  3. prosím o zkušenost/změření – když sundám i kolo/a, vejdu se do přepravního rozměru ČD 90/60/40? dík

  4. milan: Je třeba upřesnit, jakou konkrétní koloběžku máte na mysli. Jinak ale u recenzí skládaček na Přibližovadlech rozměry ve složeném stavu udávám. A co se týče převozu vlakem: Pořiďte si transportní vak, a na rozměry skoro nebudete muset hledět. I když samozřejmě záleží na průvodčím… :-)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *