Jako každým rokem představil největší tuzemský výrobce Kostka-kolobka novou řadu pro letošní sezónu, a už tradičně si pro to vybral pražský veletrh For Bikes. My jsme ale jeden z modelů, oblíbenou Hill Twenty, měli k dispozici už před oficiální premiérou, takže vám nyní tuto koloběžku můžeme detailně představit.
Aktualizace 1. 4. 2014
Podle informací firmy Kostka-kolobka nebudou nové modelové řady označovány letopočtem, ale číselnou řadou. Testovaná koloběžka se tedy oficiálně jmenuje Kostka Twenty 3. Omlouvám se proto za malou mystifikaci, ale v textu to již nechám „při starém“. Vy už ale budete vědět…
Stará známá v novém
Hillku ve verzi Twenty, čili model se dvěma dvacetipalcovými koly, už z Přibližovadel znáte – testovali jsme ji loni, a také jsme ji postavili do duelu s Mibáckým Expressem. Pokud jste recenzi nečetli, doporučuji na ni jedním okem mrknout – v tomto textu se na loňský model totiž budu občas odkazovat. Recenzi najdete zde, duel tady.
Je tedy zřejmé, že model pro letošní rok je upgradem první Twenty, aniž bych ale chtěl předjímat, jde o inovaci zásadní a nebojím se ji nazvat i do jisté míry přelomovou. Co se stalo tak důležitého, že používám tato silná slova? Laik se nad tím zřejmě nepozastaví, odborník však významně pozvedne obočí – Kostka Hill Twenty 2014 je totiž postavena na úzkých 65mm nábojích! A sluší se dodat, že to není jen tento jeden model, u kterého u Kostky použili „pravé“ koloběžkové náboje. Jak se brzy dozvíte z reportáže o veletrhu For Bikes, strojů vybavených touto vychytávkou má nyní Kostka v portfoliu více.

Pětašedesát musí stačit
Proč jsou úzké náboje tak skvělé? To pro koloběžkáře nejsou dost dobré běžné cyklonáboje šířky 100 mm? Jsou i nejsou, mohla by znít šalomounská odpověď. Na předním 28palcovém kole silniční závodničky (což není případ této naší Twenty) nechť klasický cyklonáboj klidně zůstane, když ale půjdeme na opačný konec koloběžky, je zřejmé, že uplatnění úzkých nábojů je vzadu – u menších – v současné době obvykle dvaceti-, šestnácti- či dvanáctipalcových kol. A protože Hill Twenty má obě kola o průměru 20″, a bylo by poněkud pitomé, kdyby každé z nich využívalo náboj jiné šířky, logicky má tento stroj obě dvě kola osazená úzkými náboji. Pořád ale ještě neznáme odpověď na otázku proč…
Je to možná až překvapivě jednoduché – úzký zadní náboj umožňuje zúžit celou zadní stavbu koloběžky. Už jste si někdy „ukopli“ kotník o zadní vidlici nebo rychloupínák? Pak nyní by se vám to už stát nemělo. To je ale, řekl bych, ten nejmenší – byť možná nejviditelnější – přínos úzkého náboje. O 35 mm zmenšená šířka je přínosná také z dalších důvodů. Konkrétně u Kostkovic konstrukce s průběžnými trubkami, tvořícími boky stupátka a v plynulé návaznosti na něj i zadní vidlici, umožňuje kromě samotného zúžení zadní vidlice také zúžení stupátka. Zatímco u modelů s běžným 100mm cyklonábojem se stupátko směrem dozadu rozšiřuje, nyní bylo možné jej vyrobit po celé délce stejně široké. Kostka Hill Twenty pro rok 2014 má při délce stupátka 420 mm konstantní šířku 115 mm.

Pokud čtete moje recenze koloběžek pravidelně, pak jistě víte, že jsem si v minulosti u širokých Kostkovic stupátek stěžoval na mírné příčné kroucení rámu – v případech, kdy jezdec nestojí přesně uprostřed nášlapné plochy. Výrobce tento problém postupně eliminoval jinými konstrukčními úpravami rámu, nicméně až nyní, se zúžením celé zadní stavby koloběžky včetně stupátka, příčné kroucení zcela zmizelo. Toto je důsledek použití úzkého náboje takříkajíc učebnicový.
Další úpravy rámu
Teď se prosím podívejte na počítačovou montáž „staré“ a nové Hill Twenty – právě zde si totiž nejlépe všimnete dalších úprav rámu – zúžení zadní stavby totiž není jedinou letošní konstrukční změnou rámu.

Zůstaneme-li ještě vzadu, pak si všimněte celkového přepracování vidlice. Ohnutí je teď realizováno hned za stupátkem, v místě uchycení brzdy jsou příčné výztuhy (ty na fotografii nevidíte). Celá tato úprava je kvůli vyšší pevnosti zadní stavby, která u dřívějších modelů Kostky trochu pružila. Nová konstrukce je na tom výrazně lépe, byť „beton“, jako je třeba zadní stavba Kickbiků, to stále není. Dlužno ale dodat, že nová konstrukce přinesla také malou úsporu hmotnosti, a to se také počítá.
Pojďme dopředu. Hlavní rámová trubka koloběžky, tvořená pro Kostky nezaměnitelným kapkovitým profilem doznala taktéž redesignu. Na stupátko nyní navazuje v otevřenějším úhlu (u loňského modelu to bylo v pravém úhlu), což jednak poskytuje více prostoru pro jezdce, respektive jeho kolena, a spolu s taktéž mírně odlišným hlavovým úhlem přední vidlice navíc o 15 mm delší rozvor koloběžky. Jezdce, kteří mají rádi vzpřímený postoj, na svém stroji pak navíc potěší o 50 mm vyšší trubka přední vidlice.
Ovšem pozor přátelé, to ještě není všechno. U Kostků pravděpodobně lehce pozměnili názor na „univerzální světlost“ stupátka a u Hill Twenty 2014 šli o 10 mm níž! Toto opatření samozřejmě kvituji s povděkem (ostatně jako vše, co zatím bylo zmíněno). Sportovněji založení jedinci mohou standardní 1,5palcové pláště Schwalbe Marathon Racer zaměnit za oblíbené Kojaky, čímž se dostanou ještě o fous, přesněji 5 mm níže. Podle tabulek firmy Schwalbe by na použité ráfky šlo dokonce nasadit i silniční pláště Durano.
No a poslední plus – hmotnost stroje se snížila o 400 gramů, čili s mírným optimismem o půl kila. To se také hodí, co říkáte? I s blatníky letošní model váží 9,2 kg.
Komponenty
Plynule jsme se dostali k osazení koloběžky Kostka Hill Twenty. Vychvalované červeně eloxované náboje (v sériové produkci bíle lakované, jak jsem již uvedl) jsou z dílen firmy Remerx, vyráběné exkluzivně pro firmu Kostka-kolobka. Jde samozřejmě o náboje s průmyslovými ložisky, stejně jako 100mm typy, kterými jsou osazována „široká“ kola. I úzké náboje se zvýšenou rozetou tedy mají čtyřiadvacet děr pro dvakrát křížený výplet. Stejné značky jsou i ráfky s brandem Scooter o vnitřní šířce 19 mm.
V-brzdy dodalo Shimano – jde opět o nejvyšší model XT v provedení pro rok 2014 (BR-T780). Zatímco ramínka se od loňského modelu neliší, přepracovány byly brzdové páčky XT (BR-L780). Ty jsou aktuálně delší, nemají už možnost přepákování, celkově působí „méně sportovně“. Na funkci to ale nemá vůbec žádný vliv, brzdy svoji práci odvádějí na výbornou. Ještě k páčkám – ty mají nově dělenou objímku, takže je lze odmontovat z řídítek bez sundání gripů. Jen si říkám, jak často to asi děláte…
Než ale „zpomalovače“ opustíme, mrkněte se ještě jednou na zadní stavbu koloběžky a všimněte si zde protiběžného vedení bowdenu, typického například pro stroje značky K-bike. Neupozorňuji na to ale z žádného důležitého důvodu – jen abyste věděli, že je to další konstrukční úprava, spojená s úzkými náboji a rekonstrukcí zadní stavby.

Řídítka typu BMX s hrazdičkou patří k mým „oblíbeným“ komponentám, zvláště tato z vlastní produkce Kostky, která mi doposud nikdy nesedla ergonomií. Ejhle, i zde se dějí věci! Řídítka šířky 620 mm byla lehce přepracována a problémy jak se zdá zmizely. Abych to ale mohl tvrdit s jistotou, musel bych koloběžku pořádně otestovat bez rukavic, což ale při počasí, které panovalo při testování. dost dobře nešlo. Ale i v rukavicích lze poznat jisté „přetvarování“. Ovšem podotýkám, že velmi záleží také na sklonu řídítek. A dost možná letos také k lepší jízdní pohodě přispěla i vyšší poloha řídítek, kterou jsem si nechal po vzoru borců, jež loni jeli Kick France a letos na propagaci vysokých řídítek posazených dozadu pravděpodobně hodlají založit PR agenturu…
Bystrým očím jistě neunikl červenohnědě eloxovaný CNC představec s logem Kostka. Ne, v tomto případě nejde o žádné přebrandování sériové asijské produkce – představec je skutečně Made in Kostka. A po rozhovoru s jeho konstruktérem, Markem Kostkou jr., mohu nenápadně prozradit, že vlastních představců bude časem více typů (ostatně také skládací představec Rebela je ze stejné konstrukční kanceláře).
Jízdní vlastnosti
Ke všemu dobrému – tedy hlavně výborné jízdní stabilitě v zatáčkách i ve velké rychlosti – je třeba přičíst nové vlastnosti, či spíše zlepšení, dosaženého díky konstrukčním úpravám. Budu se tedy opakovat: Vzhledem k položenější hlavní rámové trubce se nebudou kopat do kolen ani ti největší čahouni, stejně jako si v důsledku zúžení zadní stavby ukopnou kotník jen ta největší nemehla. Užší stupátko a zadní vidlice zabraňují příčnému křížení rámu a o centimetr nižší světlost přispívá k menší únavě stojné nohy – to ví každý koloběžkář.
Díky lehkým kolům tento stroj ochotně zrychluje, vcelku dobře udržuje setrvačnou rychlost a když už vám nic jiného nezbývá (kdo brzdí, nevyhrává, znáte to), také spolehlivě zpomaluje a zastavuje. Svůj podíl na výborných jízdních vlastnostech mají také velmi vhodně zvolené pláště Schwalbe Marathon Racer.
Celkové hodnocení
Je to už více než rok, kdy jsme na Přibližovadlech začali vážně přemýšlet o udělování ocenění pro špičkové produkty. Ale znáte to – hlavně, když to takzvaně „chleba nežere“, se to vleče – a dokud vás něco nenakopne, uplyne rok jako voda. Už asi tušíte, že oním „nakopávadlem“ se stala právě koloběžka Kostka Hill Twenty ve verzi 2014.
Ano, je to po všech stránkách vychytaný stroj, u kterého se jeho tvůrcům podařilo odstranit starší neduhy a posunout jej tak zase o velký kus dál. Když si vážně nemohu vybavit, co bych tak na Twenty 2014 podrobil sžíravé či jen decentní kritice, bude to nejspíš ten pravý adept na prémiové ocenění Super volba Přibližovadel.cz, co říkáte?
Doslov: Kostka mění budoucnost koloběžkového světa
Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když bez nadsázky prohlásím, že ne v Česku či v Evropě, ale rovnou na celém světě neexistuje firma, která by se vývoji koloběžek věnovala tak systematicky, ale hlavně inovativně a se zaujetím pro věc, jako je Kostka-kolobka. (Jen upřesňuji – řeč je o koloběžkách pro běžné uživatele, nikoliv o závodních speciálech a jiných „ultraminoritách“.) Je-li Česko nazýváno koloběžkovou velmocí, pak Kostka na tom má lví podíl. A jak říká klasik, můžete se mnou nesouhlasit, to je ale asi tak všechno, co proti tomu můžete dělat.
Plusy a minusy
výborná geometrie a jízdní vlastnosti
vynikající komponenty
kvalitní dílenské zpracování
…ale
vysoká cena (v ceně nejsou blatníky, brašnička ani stojánek)
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz
Cena
ke dni 31. března 2014
9 070 Kč
Konkurence
| Mibo Express Top | Cena 8 990 Kč | Vella Offroad | Cena 8 890 Kč | |
![]() | ![]() |
Fotogalerie Kostka Hill Twenty 2014
Koloběžka Kostka Hill Twenty 2014 byla fotografovaná v ateliéru fotostudia Špaček













65 komentáře
Navigace pro komentáře
Díky za nepotěšující recenzi. A to píšu proto, že mám pár měsíců původní model twenty a najednou bych chtěl tenhle, protože máme doma i Rebela a ty úzké náby a nízké stupátko je hodně znát. Na kolobce mám Kojaky a ani tak není výška stupátky ideální, další pár milimetrů by se hodilo. Tímto taky potvrzuji, že ráfky tyto pláště bez potíží akceptují, takže kdo chce jít s výškou stupátky opravdu hodně nízko, tak není problém.
Těším se na reportáž s novinkami. Začínám totiž uvažovat, že bych kolobku prodal a pořídil si dvojici kolobek nových – jednu velkou sportovní a jednu malou skladnou do kufru auta a do města.
Potěšitelné je, že vývoj směřuje žádoucím směrem. Zlepšení je podstatné, cena zůstala stejná.
Pro Davida: Taky by mě to mrzelo, ale asi tak deset minut. Tak to prostě je.
Já mám rozestavěnou koloběžku a taky jsem uvažoval o 65 mm nábojích. Ty byly ale běžně nedostupné, tak jsem zůstal u 100 mm. Trh mohou změnit jen výrobci koloběžek. Pár amatérů s výrobcema komponentů nehne.
Ješte ke komponentům: Když jsem koncipoval svojí kolběžku, tak jsem dospěl k závěru, že na stavbu koloběžky se cyklistické komponenty moc nehodí. Jedině tak brzdy, možná řidítka, ráfky a dráty u velkých kol. Jinak nic. Takže mě čeká stavba vidlice, představce a samozřejmě rámu.
Recenze se mi četla velmi dobře. Kostku mám a značce fandím. Velmi sympatický je právě zmíněný neustálý vývoj, ochota ke změně, když se ukáže, že je něco předmětem kritiky. A cena? Vždyť je naprosto srovnatelná s uvedenou konkurencí. Bravo ,Hill je pro mě příjemným jarním překvapením.
Výborně odladěná koloběžka. Konstrukčně vysoce povedený rám (tj. to nejdůležitější), kola (náby s výměnnými ložisky, extrémně pevný ráfky + výplet), co každýho „přežijou“. Ostatní komponenty taky bytelný. Prostě v této třídě vynikající = jednička.
Není co tunit. Už je vytuněná. Tak už jen blatníky do kterých je recenzovaný model ustrojen a kvalitní osvětlení a hurá na výlet, či kamkoli jinam.
Jakákoli jiná dobastlená (tuněná) koloběžka se této zatím nemůže rovnat, protože podstata je v kvalitní konstrukci a provedení, nikoli v naskládání byť sebedražších dílů na konstrukčně nedořešený rám.
Myslím, že by se Kostkům měli všechny ty inovace zakázat! To aby si člověk každý rok kupoval nový model :)
Fido, konecne kolobezka podle gusta :- ) ,ze?
Výborná a krásná kolobka! Má dle mne pouze drobnou chybu jako všechny Kostky, a to, že láhev je umístěná příliš nízko. Pouze nechápu, proč nás autor recenze dráždí barevným provedením, které není k dostání?
2 ZdeněkB: Autor neměl v úmyslu nikoho dráždit barevným provedením – co jsem dostal k testu, to jsem otestoval. Až na For Bikes jsem se dozvěděl, že se tento stroj bude vyrábět v jiných barvách :)
2Petr Lindner: já to nemyslel osobně, bylo to myšleno jako otázka na fu Kostka, proč by toto krásné provedení nemohli běžně vyrábět.
No jen by mě zajímalo v čem je jiný zadní blatník. Mě připadá na pohled stejný jako ten co se mě už ulomil.
Opět parádní recenze, jenom jedna věc. Loni jsem kupoval inovovaný model Tour už značený jako model 2014, takže podle logiky výrobce by se mělo jednat o Hill 2015. Vědět, že bude změna tak možná počkám nebo taky ne :D čím dýl mám Kostku, tím víc se mi líbí rámy Mibo :D
K PJ. Ono je to běžný, že člověk pokukuje po něčem, co nemá /nebo mít nemůže/. No a když se k tomu po velkým snění třeba i nakonec dopracuje, tak bývá občas zklamanej.
První skutečně pěkná koloběžka od Kostky. A ta cena je podle mě adekvátní. Poprvé od nákupu K7 uvažuju o druhém kousku do stáje…
už se těším jak malej kluk:) podle informací od Kostky by měla být dostupná za 2 až 3 týdny
abych se přiznal, tak rám od Miba se mi taky líbí víc, ale ten trčící stojánek a šikmá plocha stupátka jsou jednoznačné –
svezl jsem se na obou a Hill se mi sednul více, otestoval jsem i 26″+20″, ale na 20″+20″ se mi pocitově jezdilo lépe, závodní ambice nemám, takže 20″ vyhrává
Všimli jste si, že u Kostků začali u rozměrový fotky udávat prostor pro jezdce? Vzájemná nejkratší vzdálenost svislic spuštěných z osy řízení (v místě středu horní misky hlavového složení) a dorazu paty stojné nohy. Zde 600mm a namalováno na středový šroub představce.
Vleze pod ty řidítka Klik Fix?
ohledne klickfixu tady
https://priblizovadla.cz/klickfix-brasny-a-jine-prislusenstvi-nejen-pro-kolobezky-nyni-take-na-ceskem-trhu/
je třeba použít rozšiřovací adapér – KLICKfix distanční sada 43 mm
To je paráda. Před pár dny jsem objednal starou a dorazí mi nová, i když se zdržením. Zatím mám půjčenou Hill Fun, a když jsem pročítal změny v tomto skvělém článku, vnímám je všechny pozitivně. I když je fakt, že to široké stupátko si celkem užívám a i to pružení je takové až zábavné…
Jinak musím říct, že jsem nečekal, že kvůli zdržení dodání dostanu do té doby koloběžku zdarma, i s dovozem domů. To super. Připadám si, jako kdybych kupoval letadlo. http://www.nakolobce.cz
Když jsem si v roce 2011 kupoval svojí první koloběžku, tak jsem po týdnu brouzdání na netu zvolil právě Kostku Hill, tenkrát v provedení Cross.
Rám byl tehdy ještě bez spodních návarků na jeho zpevnění a byl měkký. V té době jsem měkkost rámu vůbec neřešil. Po asi třech měsících si Hilku pořídila i přítelkyně a tam již návarky byli, rozdíl mezi tuhostí rámů byl značný.
Dál jsem svoji Hillku vyměnil na podzim roku 2012 za Hill pro. Na té je vidět další zlepšení tuhosti a dle mě super jízdní vlastnosti dvou dvacetipalcových kol. Verze Pro je trochu dražší a tak později přidala Kostka verzi Hill Twenty což je podle mě zajímavý kompromis mezi cennou a kvalitou proti verzi Pro.
V té době Kostka udělala podle mě zásadní skok v kvalitě komponent, myslím tím hlavně kola, která jsou pěkná jak po designové stránce – barva nábojů v červeném eloxu, tak po stránce funkčnosti. Cena sice také narostla téměř na dvojnásobek, první Kostku jsem měl za 4500, ale zase to jde vidět na kvalitě stroje..
Současný model Hill jsem měl tu čest trochu ojezdit na For Bikes v Praze a je to pěkné svezení. Počet návarků a jejich umístění se změnilo a rám doznal dost změn oproti loňským modelům. Povození to bylo fajnové a koloběžka se mi moc líbila. Je dobře, že kostka se snaží vyvíjet a vyrábět nové díly jako je třeba letošní novinka v podobě představce a užší náboje, i když tam je pak menší možnost pro doladění samo doma, protože moc nábojů v tomto rozměru asi nebude běžně k dostání. Tedy ne že by ty nové koloběžky ten tuning potřebovali.
Kostce fandím, líbí se mi ten pokrok co dělají. Jen tak dál.
Pokud je Česko koloběžkovou velmocí, tak mi tu chybí testy Yedoo minimálně ve stejném zastoupení jako má Kostka.
jenže třeba ten stojánek od Kostky – musí se k němu ohýbat, relativně složitě zaháknout, nevím jak dlouho vydrží, je, přijde mi na čem jako pavouk na autě. Mibo to má na kopnutí a když jsem to viděl live na Forbikes, nevypadá ani tak ošklivě.
Ahoj celkem by me zajimalo na jake konkretni modely bude davat/dava ty uzsi rafky, bohuzel to nejak z jejich webu nemuzu vycist.
Tak jsem si dnes po další projížďce, stále ještě na širším stupátku, říkal, v čem to užší bude lepší, vzhledem k tomu, že jsem si zatím, slovy recenze, nestihnul „ukopnout“ kotník o zadní vidlici nebo rychloupínák. Při sjezdu dám obě nohy (s botami velikosti 47) dozadu vedle sebe a jedu jak na lyžích, přičemž nemusím baletit s nohami za sebou. Zkoušel si to porovnat s předkem a ten centimetr a půl je obrovský rozdíl. V čem je to užší lepší? Umí tady někdo vyjmenovat důvody? Díky za všechny postřehy.
Jinak Mibo se mi taky líbí na fotkách, ale v reálu vítězí Kostka. Mibo je na mě tvrdé, jakoby odlidštěné, kostka je pohodlná „americká kára“. A taky se musím připojit k pochvalám nového designu, dá se na to vážně koukat. Ještě upravit logo a nemám námitek (pokud odmyslím můj předchozí dotaz na šířku stupátka). Držím kostkovic palce.
Výrobce zodpověděl můj dotaz ohledně dostupnosti této koloběžky v tomto barevném provedení. Bude se vyrábět na zakázku za příplatek 1200 Kč, takže autor by dle mne měl recenzi o tuto informaci doplnit.
Autor doplnil, díky za upozornění :)
Za tu bílou by nemuseli chtít tolik, přeci jenom bílé kolobežky občas dělají. Kdyby to byla barva co nemají v nabídce tak to chápu, ale takhle mi to přijde moc.
Oni chtějí 1200 Kč za každou nestandardní barvu (aspoň dle Petra Lindnera). Speciálně bílá barva, pokud vím, se musí dát v tlustší vstvě (vrstvách) kvůli horšímu krytí podkladu.
Skoro je i divný, že ji nabízej na různý kvalitativní řady. Většinou firmy dodržujou hierarchii modelových řad a v ní i barevnou škálu. prostě řada pro by měla být bílá a ostatní jiné. Ale je to věcí firmy, jako takové.
No a zeregistrovali jste, že z tý zadní vidle ven nic nečumí a nejen ze zadní. Tahle kolobka nemá rychloupínáky! Je tam skrz duralovou osu průchozí 5mm inbusový šroub. Takže další změna u Remerxů, dřív byl ten šroub 6mm, což bylo mimo zvyklosti. Klasickej rychloupínák má táhlo o průměru 5mm.
Navigace pro komentáře