V reportáži z letošního veletrhu For Bikes jsem se rozplýval nad zadním nosičem pro koloběžky Kostka Tour a Trip 26/20″. Cestování natěžko na koloběžce mě baví moc, a nosič tedy přišel jako na zavolanou. Samozřejmě jsem slíbil, že nosič otestuji a… svoje slovo držím. Test čtete právě teď.
O tom, že obložit koloběžku bágly není tak snadné jako třeba naložit bicykl, jsem už na Přibližovadlech psal několikrát, tudíž zopakuji jen zásadní předpoklad či spíše podmínku: Při jízdě na koloběžce potřebujete z obou stran volný prostor podél téměř celého stroje – protože zde zkrátka šviháte nohama čili odrážíte se. Zatímco vpředu ještě lze – byť s jistou mírou diskomfortu – akceptovat boční nosiče na nohách vidlice, vzadu je to víceméně nereálné. Odraz by se značně zkrátil a daleko byste nedojeli. Zadní nosič – a náklad na něm – tedy může být jen o něco málo širší než je zadní stavba koloběžky.
Klícka na kolech
Základem zadního nosiče Kostka Travel box 2065 je jednoduchá konstrukce z ocelových trubek, tvořící obdélníkovou „klec“, která je vpředu uchycená na chrániči paty, vzadu, respektive uprostřed pak ve standardních úchytech blatníků na zadní vidlici. Uvnitř je integrován celoobvodový plastový blatník šíře 8 cm, který zajistí sucho ve vašich botách při jízdě v mokru. Boky a horní strana nosiče jsou opatřené drátěnou mřížkou. A to je vše…
Oprava, vše to není. Součástí nosiče jsou také čtyři ploché boční brašny, které se montují pomocí suchých zipů. Brašny jsou zhotovené z nepromokavého materiálu, jsou opatřené vodotěsnými zipy, uvnitř každé z nich je síťovaná kapsa. Zip obepíná tři strany každé brašny, takže plnění je naprosto pohodlné.
Datová žurnalistika
Tolik krátký popis, nyní k technickým datům. Samotný nosič má šířku nebo přesněji spíše délku 56 cm a hloubku, přesněji spíše šířku 12 cm :-) Jinak řečeno, horní plocha má rozměr 56 × 12 cm. Zadní strana, na kterou lze také umístit bagáž, má na výšku 26 mm. Nosnost nosiče je 25 kg.
Brašny mají rozměry 25 × 22 × 5 cm [š × v × h], každá z nich má tedy objem 2,75 litru, dohromady 11 litrů objemu. I když brašny nejsou pevné, a tudíž lze jejich objem „nafouknout“, uvádím čísla záměrně zcela přesně. Proč? Protože u postranních zadních brašen zkrátka není vhodné je nechat příliš vyboulit – abyste se do nich nekopali. Brašny jsou párové, lze využívat všechny nebo jen přední či zadní pár.
A ještě hmotnosti: Set nosiče s blatníkem váží 2,8 kg, brašny (vč. čtyř popruhů pro připevnění nákladu na nosič) pak 900 g. Celkem tedy 3,7 kg. Já pracuji s hodnotou menší – 3,3 kg – protože díky integrovanému blatníku v nosiči jsem ze svojí Tripky sundal běžný hliníkový blatník Kostka.
Naložit co se vejde
Montáž nosiče i s brašnami je otázkou půl hodinky práce i se sundáním původního blatníku. Dva šrouby u chrániče paty, dva šrouby na zadní vidlici a jeden šroub uchycení blatníku vpředu. Hotovo. Brašny doporučuji „nalepit“ suchými zipy na nosič před montáží – je to pohodlnější než potom pracně prostrkávat prsty mezi dráty nosiče. Bagáž, kterou dáváte nahoru na nosič, připevníte popruhy nebo gumicuky a můžete vyrazit.
Náklad, který vidíte na fotografiích, bylo maximum, se kterým jsem zatím jel. Včetně koloběžky něco málo přes 30 kg… což už bylo dost na to, abych každý středně prudký kopeček tlačil – tomu se zkrátka nevyhnete. Měli byste ale vědět, že v tomto „setupu“ jsem vezl dva letní spacáky, tři hamaky s moskytiérami, dvě zimní zateplení na hamaky (velikostí a hmotností de facto další dva letní spacáky), dvě plachty (3 × 3 m plus 3 × 1,5 m), nějaké to oblečení, duše a nářadí – a samozřejmě věci na přípravu kávy, bez kterých z domu nevyjíždím.
Dá rozum, že všechny ty krámy jsem samozřejmě nevezl jen pro sebe, jeli jsme ve třech. Ne, že by se ostatní flákali – chtěl jsem zkrátka zadní nosič otestovat v maximálním nasazení. Takže zde jsou moje poznatky:
– Na nosič je vhodné dávat spíše lehčí věci, abyste zbytečně nepřetěžovali menší zadní kolo. Takže karimatku, spacák, hamaku…
– Boční brašny jsou ideální na oblečení nebo plachty – zkrátka věci, které lze složit naplocho
– Náklad, který máte nahoře na nosiči, je lepší posunout kousek dozadu, abyste se do něj nebouchali při protaženém odrazu stehny
– Na zadní plochu nosiče připevňujte ty nejlehčí věci (na fotografiích karimatka ve voděodolném obalu)
A jedem!
Předně je třeba říci, že jízda s naloženou koloběžkou je takříkajíc o něčem jiném, než když jedete prázdní. Nosič je sice patřičně úzký, ale kontaktu noh s brašnami se ani tak občas nevyhnete, stejně jako kontaktu vašich stehem s nákladem, umístěným nahoře. Po pár kilometrech si ale zvyknete a osvojíte si lehce úspornější švih nohama. Každopádně při „normálním“ naložení (nikoliv 30 kg brutto), čili s věcmi pro jednoho člověka, je jízda s nosičem naprosto pohodová. Nemusíte se bát ani rychlých sjezdů – jízdní vlastnosti koloběžky se téměř nezmění. Jel jsem takto přes 60 km/h a fakt jsem se nebál.
S plným naložením je to už opravdu dřina. Ve členitém terénu to chce změnit styl jízdy – nezpomalovat ve stoupání až „do kroku“, ale snažit se udržovat jistou malou rychlost (alespoň cca 12–15 km/h), abyste využili setrvačnosti těžké koloběžky. A jak se sklon kopce zvýší, přijde na řadu tlačení. Není to žádná ostuda a navíc se můžete kochat krajinou :-)
Dva postřehy navrch: Dobře se to za trubkovou konstrukci nosí a dá se na to sednout. I za jízdy (nedoporučuji v rychlé jízdě).
Celkové hodnocení
Zadní cestovatelský nosič Kostka Travel box 2065 považuji za výborné, nicméně takříkajíc „heavy duty“ řešení. Typické využití vidím kupříkladu, když jedete ve dvou, a váš parťák má jen nějakou tu brašnu na řídítkách a třeba ještě loďáček na rámové trubce. Nebo část cestovatelského setu Kostka Trip (viz naše recenze). A v řízení a pohonu tohoto náklaďáku se pak prostě střídáte.
Pro jednoho cestovatele se mi zdá prostoru pro náklad až zbytečně mnoho, navíc v tomto případě se také hůře „rozpočítá“ hmotnost samotného nosiče. Ale je pravda, že osobně jsem zvyklý jezdit hodně nalehko, zkrátka netahat s sebou mnoho věcí. Nejezdím se stanem, nevozím kotlík, cestovní sprchu, solární panely ani přenosnou televizi :-)
Výrobce
KOSTKA – kolobka, s.r.o.
Potůčník 449
788 33 Hanušovice
tel.: +420 583 231 025
e-mail: dotazy@kolobka.cz
Ceny
ke dni 11. 7. 2018:
Nosič Travel box 2065 – 4 490 Kč
Brašny FTB Travel bag 20 – 990 Kč/1 pár
Řemínek FTS Travel strap – 59 Kč/1 ks
4 komentáře
Diky za super clanek. Jen jsem se chtel zeptat, co je zac ten modry pytel nahore na nosici? Prumer a delka vypadaji idealne. Potrebuju nekam nacpat spacak, underquilt atd. To neco zabere ;-). Jeste jednou diky.
Modrý pytel je obyčejný 12litrový loďák od Gemmy. Pro letní spacák a underquilt ideální věc. I když já to vozím v tubusu pod řídítky :-)
Dobrý den,
zajímavý článek viděl jsem že na fotce pán sedí na zadním nosiči do jaké váhy je konstruován.
Mám elektro koloběžku kostka mushing a při delší jízdě bych si rád sedl.
Dobrý den, nosnost je napsaná v textu – 25 kg. Ta fotka je jen taková legrace, není to určení k sezení jezdce – jízdní vlastnosti jsou pak (i kdyby to mělo správnou nosnost) špatné, těžiště je vzadu, koloběžka se blbě ovládá… Na koloběžce se prostě stojí :-)