Čím se dupou závody? Nohama. Ale dobře obutýma!>Priblizovadla.cz
Partner rubriky Koloběžky  

Čím se dupou závody? Nohama. Ale dobře obutýma! (A čtenářská anketa navíc)


Celý článek Obutí na Přibližovadlech řešíme s železnou pravidelností. Plášťům jsme se věnovali nedávno, o botičkách pro jezdce také padlo nějaké to slovo. Ještě jsme se však nevěnovali čistě závodním botám. Čemu se divíte? Koloběh znamená běhat na kolech a boty jsou velmi důležité!

 

 

Na obrázcích níže uvidíte postupnou přeměnu běžeckých treter určených pro „střední tratě“ tak, aby se daly použít pro koloběh – přesněji pro závodní nebo chcete-li výkonnostní koloběh.

Kromě těchto treter se takto upravují i běžné běžecké boty. Ty ale nemají tak agresivní přenos síly na povrch vozovky – více tlumí – což pro závod není výhodou. Ale na koloběžkách nejezdí jen závodníci a ani mezi nimi v této oblasti nepanuje shoda. Možné je v podstatě cokoli, já se pokusím nastínit způsob předělání treter.
 

Ševcem o vlastní vůli

Výhoda podražení – zde správně podlepení – obou typů výše zmíněné obuvi spočívá v o mnoho větší ochraně původní podešve (lidově podrážky) a možnosti snadné další výměny prodřené přední podpalcové a podmalíkové části za novou. Tady bych zdůraznil tuto výhodu nikoli jen pro závody, ale právě hlavně pro běžné koloběžce – hobbíky. Právě spotřeba bot z důvodu opotřebování přední části podrážky je významnou rozpočtovou položkou nákladů na provozování koloběhu jako takového.

Pozn. redakce: Hodně záleží na tom, jak kdo jezdí, a kolik najede – my například nějaké zvláštní opotřebení obuvi nepozorujeme.

Na tuto úpravu se používá tenká guma určená pro podrážení horolezeckých „lezeček“ (boty na stěny a pískovec). Někdo ji používá tlustší (cca 4 mm), ale i ti, co ji takto silnou mají, svorně konstatují, že stačí – a z důvodu přenosu síly je i lepší – ta slabší guma. Výhodou je měkká, ale zároveň otěruvzdorná, a to ta „lezečková“ beze zbytku splňuje.

Začněme tedy – nejprve vezměte gumu na podrážení. Zde lezečková guma tloušťky pouhé 2 mm.
 

Guma na podražení koloběžkářských bot

Guma na podražení koloběžkářských bot

 
Druhý „díl“ – bota určená pro úpravu – zde běžecká tretra pro střední vzdálenosti.
 

Běžecká tretra před úpravou

Běžecká tretra před úpravou

 
Tu obroušením podrážky (např. na stojanové brusce) do hladka za současného odstranění základen pro hřeby „zmršíme“ do této podoby.
 

Běžecká tretra s částečně obroušenou podrážkou

Běžecká tretra s částečně obroušenou podrážkou

 
Pokud si na to netroufáte sami, přemluvte ševce. Právě toto je ale ta nejpracnější část celého postupu a bude vás stát nejvíce finančních prostředků.

Z podrážky jsme vyjmuli toto: Jsou to základny pro hřeby spolu s hřebem pro názornost uprostřed fotografie.
 

Zbytky hřebů a jejich uložení

 

A teď za obuvníkem

Další postup doporučuji vždy svěřit odborné ševcovské dílně, protože ševci používaná lepidla nejsou běžně k mání. Díry zbylé po základnách pro hřeby se před nalepením podrážky „zatáhnou“ silikonem a vyrovnají do roviny s podrážkou. Toto doporučuji, aby se předešlo zborcení stélky obuvi v partiích děr.

Pak se nanese lepidlo, nechá zaschnout, poté se zaschlé lepidlo tepelně aktivuje a podešev se spojí s nově vyříznutou podrážkou. Ta se ještě dotvaruje – zabrousí s doladěním přechodů. No a výsledek může vypadat nějak takhle:
 

Koloběžkové tretry

Foto Jaromír Odvárka

 

Botička jiného výrobce (majitele) treter může vypadat třeba takto:
 

Koloběžkové tretry

Foto Milan Čtvrtník

 
Jistě jste si všimli, že materiál na podražení je u obou hotových treter odlišný od toho, který jsem vyfotil v úvodu. Liší se jak materiálově, tak tloušťkou. V souvislosti s tloušťkou je třeba ještě zdůraznit výšku patního klínu – ten je právě u treter minimální. A u treter na střední tratě je vhodným kompromisem mezi jeho výškou a tím tlumícími vlastnostmi a stejně tak mezi jeho výškou a zvednutím polohy jezdce nad terénem (tady by byla na místě výška nulová).

Při dokončení odrazu se totiž jezdec zvedá do stoje přes stoj na patě. No a to právě z podřepu, jehož hloubka (potažmo úhly v hlezenním, kolenním a kyčelním kloubu) plyne ze součtu výšky stupátka pod patou boty a právě i tloušťky boty pod patou nohy jezdce.

Neméně významná je i podpatní část podešve, která by neměla klouzat – hlavně za mokra je to velmi důležité. Plastové podešve zde hrají negativní roli a nejlepším materiálem je tedy opět guma. Právě proto se doporučují tretry na střední tratě a nikoli čistě sprinterské. Na druhou stranu spousta závodníků upřednostňuje „klasické“ běžecké boty, byť vpředu také často podražené (např. Pavel Legát). Není to jen o tlumení rázů. Zase jde o kompromis, ale to už tak bývá.
 

Každý, kdo něco znamená…

Otázka zní: Proč právě ty Pumy, na nichž jsem úpravu pro koloběžkáře nastínil? V první řadě proto, že mně bezkonkurenčně dobře sedí na noze. To je samozřejmě nejdůležitější. Z druhého pohledu pak proto, že jsou sice ještě docela lehké, ale mají už z vnějšího vzhledu velice pevnou konstrukci svršku. Pevnost svršku je totiž sekundární vlastnost rozhodující o trvanlivosti boty jako celku. Jinak řečeno, pokud se před ošlapáním podešve rozpadne svršek, tak už nebude znovu proč podrážet. Takže vzhled nevzhled, vizáž nejezdí a závody nevyhrává.
 

Koloběžkové tretry

 
Na úplný konec je třeba uvést, že tento typ treter (středotraťový) prostě vyhrává. Jezdí v nich „létající“ Finové, naše ULTIMA, Marek Kadlec, Jaromír Odvárka a spousta dalších. Z mé strany je to „veřejné vyzrazení know-how zadarmo“ jen a pouze za účelem zvýšení osvěty a konkurenceschopnosti budoucích českých závodníků na mezinárodním poli. Za inspiraci děkuji především Honzovi Vláškovi z ULTIMY a pak Jaromírovi Odvárkovi a „Mílovi“ Čtvrtníkovi za zaslání fotografií spolu se souhlasem k jejich uveřejnění.
 

A teď vy – čtenářská anketa

Tak! Obutí pro závodníky bychom měli probrané, mezi našimi čtenáři je však spousta hobbíků a rekreačních jezdců, kteří sice najezdí spousty kilometrů ročně, nicméně boty zase tak extrémně „nehrotí“. Řekněte nám tedy v následující anketě, v jakých botách nejraději na koloběžce jezdíte.

Abychom situaci nekomplikovali – budeme uvažovat jen o „teplé sezóně“ – nepište tedy, že jezdíte v pohorkách, protože letos ležel dlouho sníh (pokud v nich tedy nejezdíte v létě). Pokud ale i v sezóně botičky střídáte (např. na asfalt jiné než do lesa), zvolte v anketě více variant.

 

V jakých botách nejraději jezdíte na koloběžce?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

 


Yedoo Alloy





,




  1. #1 IaP 12. 4. 2013 - 11:58

    Pěkný článek. Některé statě jsem však musel přečíst dvakrát, zejména tu část, ve které se mluví o úhlech nohy a výšce stupátka. Takto bych to ani popsat neuměl a proto jsem si v praxi popsaný odstavec vyzkoušel a málem se zlomil :o)). Je jasné, že obutí pro koloběžku má své specifika. Dovolím si přesto odbočku k cyklistice. Jednou jsem se bavil s Pepou Zimovčákem o obutí pro extrémní závody na vysokém kole. Tour de France odjel v sandálech s otevřenou špicí. Důvod? Puchýře na prstech. Ale jak jsem uvedl, kolo není koloběžka a tento článek je hlavně o obutí na koloběžku. Ještě jednou díky. Pohodový den IaP

  2. #2 Martin Grill 12. 4. 2013 - 18:43

    Mezi možnostmi chybí obyčejné kecky, vycházející z Conversek.

  3. #3 V.Hudeček 12. 4. 2013 - 20:51

    Já si nic speciálního nepořizuju – jezdím vždycky v takových botách, který momentálně doma mám a dobře mi sedí na noze…
    A v poslední době mám díky tomu, že na kolobce jezdím i do práce, nejčastěji obuté těžké pracovní zimní boty a dvakrát už jsem jel i v gumofilcákách 😉

  4. #4 Vojta 12. 4. 2013 - 20:58

    Velmi zajimavej clanek gumu mam pripravenou doma od Honzy Vlaska akorat premejslim jestli ji dat na botasky ve kterych jezdim nebo si poridit tretry a udelat to presne takhle

  5. #5 paja 12. 4. 2013 - 21:34

    Trailové botky s gumovejma špuntíkama (na delší trasy)….nejlepší, v těch nikdy nohy nebolí…:)

  6. #6 kamil 13. 4. 2013 - 08:53

    Parádní článek, díky za něj.
    Závodní běžci běžně používají jiný pár bot (řekněme pohodlnější a vytlumenější) na objemové tréninky a jiný pak na závody. Jak to řeší naši borci kolobkáři? taky tak, nebo dupou jedny boty na 150km trénink stejně jako sprint na MS? Předem díky.

  7. #7 Miila 13. 4. 2013 - 09:38

    Aho Fido,
    tak Jaromír nebo Onderka? 🙂
    Každopádně, mimo závody tretry u mne maximálně na rychlejší vyjížďku. Krom toho, že šetřím nohy, mám rád ticho, kterýho si člověk při pleskotu treter o asfalt opravdu moc neužije. Úspora za prošoupané podrážky se tedy nekoná.
    Švec Plzeň-Prokopova za 100Kč včetně veškerých „předúprav“ treter – do 24 hodin 🙂

  8. #8 pan Liška 13. 4. 2013 - 12:00

    Zdravím všechny,
    Fido zde skvěle nastínil tretry. Hodně otázek nám pak chodí, kde takové boty pořídit. Nakoupil jsem třeba za 500,- úplně nové tretry od Asics v Outletu ve Štěrboholích anebo doporučuji obchod s běžeckou obuví v Praze v Lucerně – pan Kočárník zde má království a třeba skvělé staré modely tzn. boty ( běžecké asfaltové speciály ). které původně stály 5000,-, se dají sehnat i pod 2000,-. Cena vysoká, ale ty boty nic neváží a jezdí se v nich skvěle….

  9. #9 fido 13. 4. 2013 - 16:43

    To Miila: oba samo, že! Že bych to takhle pohnojil? Toť tiskařský (nyní PC) Šotek.

  10. #10 Radek Botík 13. 4. 2013 - 19:22

    Tak dulezite je aby byla bota pohodlna, dobre drzela na noze a dobre fixovala patu. Ja osobne mam normalni sportovni boty co mi dobre sedly. Jsou trosku ploche, ale ne zas tak jak tretry protoze
    si nechci odpalit klouby a chci aby trochu tlumily. Jedna poznka jeste, ktera se tu neobjevila. Boty mit mensi tak o cislo, protoze se odrazenim natahnou a navic se noha pri odrazuo natlaci do paty a pak by s volnou spickou bolel nart a potazmo cele nohy.

  11. #11 OLo 13. 4. 2013 - 21:28

    Na vyjížďky běžně jezdím ve svých „kameňačkách“, což jsou upravené běžecké boty se zápornou výškou paty. Ale protože jsou poměrné těžké (vysoká podrážka v přední části) nelze je z úspěchem používat v závodě. Tam kopu raději ve zmiňovaných tretrách s úpravenou podrážkou, ale jsou to tretry sprinterské. Mimochodem , min. dva Finové používají ty samé.

  12. #12 Elleonor 14. 4. 2013 - 20:21

    Já teda ráda jezdím naboso. Alespoň 1-2km z každé pohodové trasy.

  13. #13 Fido 16. 4. 2013 - 09:14

    No tak jsem ten svůj výtvor měl včera poprvé na nohou a přes ultratenkou podešev (ty vyfocený jsou 2x tlustší) jsem kupodivu na docela zaflákaný (kamínkama i blátem) nový cyklostezce z HK do Jaroměře ani netrpěl, či spíš cca 1cm kamínky ani moc nevnímal. Něco jinýho je ovšem makadam, tam to není to pravý ořechový, ale tam svý ježdění primárně nesměřuju.
    No a pro měkkost nových botiček jsem asi ani moc „nepleskal“ o asfalt, či to ještě pořádně neumím.
    O hodně větší problémy mívám v běžeckejch botách s „vykradenejma“ podešvema, tedy s těma, kde ve figurách vzorku není materiál, jsou dutý pro odlehčení a časem se do nich propadne a zvlní se vnitřní výstelka boty pod chodidlem a pak od toho i dlouhodobě bolí ploska nohy.

  14. #14 Fido 17. 4. 2013 - 14:52

    Jo a přidanou hodnotou je to, že se v nich skvěle řídí auto! Skoro jako v boxerkách (nemyslím tím samo, že trenky!).

  15. #15 OLo 17. 4. 2013 - 15:09

    Fido, nikdy jsem boxerky neměl na nohou, ale co takhle je použít rovnou ?

  16. #16 Fido 18. 4. 2013 - 12:00

    No nebejt toho, že jsou nadkotníkový, tak proč ne? Ale jsou hodně, hóóóódně poddajný

  17. #17 Slůně 20. 4. 2013 - 14:23

    já jezdím momentálně ve vietnamských keckách za 200 😀
    vydrží mi tak půl roku (i na kole), pak praskne podrážka a jde se pro další.
    zkoušel jsem i běžecké boty, nějaké za 500 z intersportu, je fakt že se mi v nich líp odráželo, ale propadla se mi v nich brzy podrážka, takže jsou na reklamaci.

    na popud možností v hlasování jsem ozkoušel i sandály, jede se v nich kupodivu docela dobře.

    jinak jezdím ještě ve vycházkových polobotkách, nějaký ultralight od Bati. vcelku pohodlné.

    jen mě začaly docela lákat ty pětiprsťáky… který model se dá použít na kolobku? i ten základní classic? případně KSO? zas bych za takovou „srandu“ nerad nechal půl výplaty.

    i když za tu legraci, co z toho bude, by to možná stálo. lepší jak kolotoče 😀

  18. #18 Honza 22. 4. 2013 - 10:26

    No já v těch tretrách jsem uměl jet vždycky do 150km, ale torchu z toho vždycky bolí noha zespoda pak, takže tu Tour to vidim na běžeckou obuv, resp. s sebou potáhnu tyto boty- 2x běžecká, tréninková, 1x závodní silniční běžecká ultralehká, 1x závodní tretry, 1x žabičky, 1x boty do vody, 1 x gumový kroksáče a 1x lakýrky na Champs Élysées

  19. #19 Fido 22. 4. 2013 - 13:27

  20. #20 Miila 6. 5. 2013 - 15:25

    Tak jsem změřil tloušťku lepičky na těch svých Mizunech… 7mm. To mě přežije, ikdyž teda každá ta bota váží asi kilo. No, chybama se člověk učí, takže nové NB LD (má to i na patě hezkou gumu) za lidové EURo k jiným botám teď už dostanou 3mm od Saltica. Abych pak zas tu kolobku nepředběh… 🙂

  21. #21 Slůně 20. 5. 2013 - 10:17

    tak už taky jezdím v pětiprsťácích – mám model Sprint 🙂

    Jsou to neskutečně pohodlné botičky, jen před chvílí mě zastavil pan architekt, který pracuje patro nade mnou se slovy: „Tohle mi po ránu nedělejte…“ 😀

    A včera jsem dojel mladý pár na kolech u přechodu. Zastavil jsem vedle nich, pán se podíval na čem jsem přijel, oči mu sklouzli i k botám. Otočil se a bylo vidět, jak se zasekl. Musel se podívat znovu, jestli viděl dobře. Prý „já jsem myslel, že jste se doma zapomněl obout a jedete jen v ponožkách.“ :-))))

  22. #22 Fido 1. 11. 2013 - 20:46

    Tak po sezoně na výlety, do práce a do „humusu“ jezdím tohle:
    http://www.botas.cz/Produkt/ID46482-7-538/classic-premium/71#.UnQDqo3haAY
    Výhody: to se snad nevojede. Po 2000km se ještě ani nezahladily výstupky v místech největšího namáhání. Ani v mokru to nijak významně neklouže ani na zemi, ani na stupátku. Kupodivu se tím dá odrazit i v listí a světe div se – ze suchýho se odráží hůř než z mokrýho. A není v tom zima, alespoň prozatím. Na závody to je ale těžký, tam bych to nedoporučoval.

  23. #23 Vojta 4. 11. 2013 - 12:35

    botasky sou uplne nejlepsi boty co sem zatim na kolobezce jezdil mam jedny i podbity gumou a to je teprv parada dal sem jim 4000 km a porad sou v pohode 🙂

  24. #24 Fido 4. 11. 2013 - 21:24

    Gumu máš tu 2mm tlustou od Vláška viď?

  25. #25 Fido 4. 11. 2013 - 21:26

    Já sem teď u treter přešel na 4mm tloušťku, tak jsem zítra zvědav. Sic na to už zrovna není počasí (trošku zima na tak odvětranou botku) ani povrch (mokrý listí je žůžo-labůžo), ale nevydržel bych do jara čekat.

  26. #26 Vojta 5. 11. 2013 - 13:12

    jo jo presne tu

  27. #27 Fido 5. 11. 2013 - 13:14

    Takže poslední dojmy. Nalezen skvělý kompromis mezi tuhostí (tloušťkou podešve) a citem. Přesně dle odhadu honíka vláška. 2mm gumy jsou na podlepení běžeckých bot a 3-4mm na tretry na střední vzdálenosti.
    Nově použitá protiotěrová guma neklouže ani na mokru, tedy zůstaly zachovány vlastnosti té 2mm od Vláška.
    No a konečně to vydává ten správnej finskej klapot.
    Pro zájemce mohu zaslat materiál na podražení.

  28. #28 Vojta 5. 11. 2013 - 22:26

    jo jo ty rany sou uplne nejlepsi hlavne kdyz takhle jede cela skupinka 🙂

  29. #29 pavouk 3. 1. 2014 - 20:23

    ahojte, jezdím v asicsech na volejbal a po ujetí 1000 km je podrážka pořád jak nová, a to jsem s nimi odehrál 100-ky hodin v hale (jo a mám přes metrák 🙂

  30. #30 xpokor 23. 5. 2014 - 23:25

    Ahoj nevite u koho si to nechat obrousit/podlepit tretry idealne v Brne? Dekuji

  31. #31 Riči 28. 11. 2014 - 23:11

    Ahoj,koupil sem běžecké boty v Lídlu cca za 500 a jsem spokojen.Dobře drží na kolobrndě(Kostka) a aji se v nich pohodlně odráží.

  32. #32 Pavel Jan 20. 12. 2015 - 20:35

    Za nejdůležitější považuji nulový podpatek. Všichni usilujem o co nejnižší nášlapnou výšku, tak proč to zabíjet podpatkem.

  33. #33 Vladislav Končický 20. 1. 2017 - 13:56

    Jako bývalý vrhač soudím, že by též mohly býti dobré vrhačské speciálky. Koulařské, diskařské nebo kladivářské. Sedí totiž na noze jako ulité a patu mají velice nízkou. Při vrhu koulí nebo hodu diskem se vrhač v podstatě patou podložky nedotýká. Je to technická chyba. Ještě mi jedny koulařské zbyly a myslím, že jsou na kolobku fakt dobré. Nevýhodou je cena.

  34. #34 Aleš Figura 11. 4. 2017 - 12:17

    Souhlasím s p.Končickým. O vrhačských speciálech by to mohlo být.Cena je sice problém ale jen u novinek.Starší modely dva tři roky zpátky jsou už za dobrou cenu.Další výhoda těchto bot je, že mají přes nárt a tkaničky stahovací pásek na suchý zip.

(nebude zveřejněn)


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Rozumím