Za málo peněz hodně muziky. Kostka Tour Fun (G5) v podrobném testu

Obvykle se snažím do testů zařazovat spíše koloběžky střední a vyšší třídy. Důvod je jednoduchý – nechci se trápit testováním špatně navržených a za levný peníz vyrobených produktů, které nepřinesou jinou radost nežli nízkou cenu. A nevidím ani důvod, proč pak obtěžovat čtenáře testy, v jejichž závěru by bylo napsáno nedoporučuji. Je to ztráta mého i vašeho času. 

Ale… už delší dobu mi leželo v hlavě několik levných modelů koloběžek (přesně dva :-) ), o kterých jsem si říkal, že by nemusely být vůbec špatné. Kouknete na technické parametry, na fotky a rámcový obrázek máte hned. Nicméně recenze od stolu nedělám, takže jsem to musel vyzkoušet. Test první z nich je tedy zde – Kostka Tour Fun (G5).

 

Prolog

Kostku Tour můžete z testů Přibližovadel znát, poslední testovaný model Kostka Tour Max (G6) si dokonce vysloužil výjimečné ocenění Super volba (podrobnou recenzi čtěte zde). Tourku obecně řadím mezi nejlepší velké koloběžky s koly 26/20 palců, otázka tedy zní, jak je na tom model Tour Fun (G5), který je za polovinu ceny zmíněné oceněné Tour Max (G6). 

„Někde se musely udělat kompromisy“, říkám v krátkém seznamovacím videu, které už nějaký ten pátek visí na Přibližovadlech. Pokud jste jej ještě neviděli, koukněte nyní. Protože už to znovu opakovat nebudu ;-)

Konstrukce

Kód (G5) na konci označení znamená pátou generaci koloběžky Kostka Tour. Nejde tedy o nejnovější Gé šestku s upraveným stupátkem, hliníkovým chráničem paty a tužším rámem, ale o předchozí model. Ovšem i pátá generace byla výborná, takže tato technologická úlitba ceně je zanedbatelná. Z pohledu geometrie a prostoru pro jezdce jde o takříkajíc klasickou Tourku, což je výborná zpráva. Stejné je i technické provedení – čili ocelový rám s typickým elegantním kostkovic hlavním rámovým profilem kapkovitého průřezu a na něj navazujícím stupátkem z jednopalcových trubek, které plynule tvoří zadní vidlici.

Kostka Tour Fun (G5)
Kostka Tour Fun (G5)

Nechybí zde ani kostkovic „podkova“ – zpevnění spoje mezi hlavním rámovým profilem a stupátkem, stejně jako návarky na spodní straně trubek stupátka a v ohybu zadní vidlice, které rám jednak chrání, ale taktéž jej zpevňují pro vyšší tuhost. Prostě moderní koloběžkový rám od firmy Kostka – kolobka.

„Fanka“ má ale bohužel vyšší stupátko, což však podle mého názoru není dané samotným rámem, ale použitými balónovými plášti. K nim se ještě vrátím později.

Kostka Tour Fun (G5)
Hmotnost je uvedená včetně stojánku

Kvůli obyčejným kolům s běžnými 100mm náboji však musíte počítat ještě s jedním omezením – širší zadní stavbou. (Ona je vlastně širší i přední vidlice, ale tam to tak nebolí – vpředu se kotníky obvykle neokopávají.) Zatímco u ostatních modelů Tour má stupátko šíři 110 mm a tato míra se díky použití 65mm nábojů nezmění po celé délce rámu čili až k zadní vidlici, u varianty Fun se logicky s použitím širších nábojů zadní stavba postupně rozšiřuje až na maximálních 145 mm. 

Netvrdím, že je to dobře, protože úzká zadní vidlice je samozřejmě vždy lepší, ale třeba konkurenční Steelky od Yedoo sice využívají náboje šířky 74 mm, nicméně zadní stavba je i tak široká 130 mm. Což je jen o 15 mm méně. Tudíž lze suše konstatovat, že u Kostky udělali v rámci možností maximum.

Kostka Tour Fun (G5)

Pokud s koloběžkou začínáte, a tato Kostka Tour Fun (G5) je vaším prvním strojem, možná si ani větší šířku zadní stavby neuvědomíte. Já, zhýčkaný koloběžkami s užší zadní vidlicí, jsem se na svých testovacích jízdách párkrát kopl. Ale opravdu jen párkrát. Že by se moje kotníky potkávaly se zadní vidlicí pravidelně, to rozhodně nemůžu napsat. Takže zase tak hrozné to není. Navíc zadní kolo nevyužívá klasický rychloupínák, ale zapuštěný šroubovací „rychloupínák“, čímž se úrazy kotníků minimalizovaly na maximum.

Kostka Tour Fun (G5)

Komponenty

Jak už jsem uvedl, největší úlitbou nízké ceně jsou u koloběžky Kostka Tour Fun (G5) její kola. O širších nábojích už řeč byla. Je třeba ještě dodat, že jsou to běžné no name náboje s kónusovými ložisky a přírubami pro dráty se zahnutou hlavičkou. Prostě cyklistická klasika, která má ale jednu výhodu – případné opravy nebo údržbu vám udělá každý cykloservis. O čemž v případě firemních úzkých nábojů Kostka, používaných u vyšších modelových řad, nejsem úplně přesvědčený (i když dobrý servis si poradí se vším).

Křížený výplet využívá 28 nerezových drátů značky Sapim, ráfky jsou obyčejné jednostěnné Remerx RMX 21. Ano, jsou to přesně ty ráfky, na které nadávají všichni majitelé K-biků, kvůli nepřesnému spoji, který způsobuje zadrhávání při brzdění. U „Fanky“ to není žádná tragédie, větší kola jsou na tom evidentně lépe, nicméně brzdění přesto není tak hladké, jako u kvalitnějších ráfků se soustruženou brzdnou plochou.

Kostka Tour Fun (G5)

Kola jsou obuta do plášťů Mitas Walrus s trekovým vzorkem šířky 47 mm. Prostě balóny… ale kupodivu docela dobře jedou – musel jsem konstatovat hned po první vyjížďce. Maximální huštění je 65 PSI (4,5 bar), což je pro pláště této šíře dostačující. Valivý odpor je poměrně příjemný, i když na prvních jízdách se mně pláště zdály trochu „lepivé“. Po čase však tento pocit zmizel. Asi potřebují nejprve okusit prach českých silnic :-)

V první části jsem se zmínil, že se k obutí ještě vrátím z pohledu výšky stupátka. Sedmačtyřiceti milimetrové pláště jsou totiž nejen široké, ale samozřejmě v poměru k šíři také patřičně vysoké. Proto je také stupátko této koloběžky vyšší než například u modelu s přívlastkem Max, který je obutý do 1,5palcových (38mm) plášťů Schwalbe Marathon Racer. To je celé. I když to nic nemění na tom, že stupátko jednoduše zbytečně vysoké je.

Obyčejná kola však zapříčinila ještě další dva horší parametry koloběžky Kostka Tour Fun (G5) – nosnost i hmotnost. Možná jste si všimli nahoře u fotografie s hlavními rozměry, že nosnost je zde „jen“ 100 kg. Ostatní modely Tour však mají nosnost 150 kg. Ne, že by mně to vadilo, nicméně obyčejné jednostěnné ráfky, potažmo běžné pláště kol… nemůžete chtít víc. No a levné komponenty jsou zároveň obvykle těžké. Například přední plášť Mitas Walrus váží 730 gramů, kdežto již zmíněný Schwalbe Marathon Racer má 465 g (údaje výrobců). Když jsem zvážil celé přední kolo, displej váhy ukázal 1 780 gramů. Což je hodně.

Kostka Tour Fun (G5)

Když už se v tomto textu dopouštím srovnání s vyššími modelovými řadami koloběžky Kostka Tour, pak totéž udělám u řídítek. Jak jsem je poprvé spatřil, polil mě studený pot! No dobře, trochu přeháním. Ale… věděl jsem, že nejsou stejná jako skvělé kostkovic vlaštovky FBH Wings 680-50 Al (čtěte zde), že nejsou hliníková ale ocelová, ovšem nemohl jsem si okamžitě nevšimnout jiného zakřivení řídítek. Jejich konce totiž nejsou tak zahnuté blíže k jezdci, jako u zmíněných vlaštovek. 

Kostka Tour Fun (G5)

Je to problém? Halelujá, není! Jaké bylo moje překvapení, když jsem vyrazil na cesty a moje ruce ani trochu neprotestovaly. Na hliníkové „Wingsy“ jsem si ani nevzpomněl a jelo se mi skvěle. (Mimochodem, tato zkušenost přesně ilustruje, proč nedělám recenze od stolu. Vlastní zkušenost je vlastní zkušenost…)
Jasně, obyčejné gumové gripy nejsou nic moc. Ale zrovna tato komponenta je nejsnáze, a s nejmenším finančním odporem nahraditelnou. A třeba zrovna vám tyto gripy budou vyhovovat.

Zbývají nám brzdy. Omlouvám se, v úvodním videu jsem značku Promax překřtil na Tektro. Takže opravdu Promax. Ovšem Promax se 70mm brzdovými botkami. Brzdný výkon? Perfektní. Brzdy dělají přesně to, co mají, jejich účinnost je dobře dávkovatelná také díky výborně tvarovaným páčkám. Nemám nejmenší problém.

Kostka Tour Fun (G5)

Jízdní vlastnosti

Kostka Tour Fun (G5) je jednoduše cestovní koráb. To, jak drží stopu, je až neuvěřitelné. Při testování jsem se přistihl, že v mírném sjezdu, v rychlosti kolem 35–40 km/h, naprosto přirozeně a v klidu pouštím jednu ruku z řídítek a ukazuji změnu směru jízdy. Co se týče geometrie, naprostá pohoda, značka ideál. Rám páté generace není tak tuhý jako G6, takže lehce pruží. Toto ale není závodní koloběžka nýbrž univerzální stroj, takže to vůbec nevadí. Naopak – ve spojení s balónovými plášti „Fanka“ skvěle pohlcuje vibrace a jízda je tak velmi pohodlná. 

Na této koloběžce se nedá moc jezdit sportovním stylem brzda-plyn – na vině jsou těžká kola. Pokud vás někdo nebo něco donutí zabrzdit rozjetý stroj, bude to chvíli trvat než se zase dostanete na cestovní rychlost. Rozjezdy zkrátka nejsou tak svižné jako u strojů s menší hmotností na obvodových částech kol. Ale jak se dostanete do tempa, začne působit setrvačníkový efekt, a už to pak jede skoro samo :-) 

Kostka Tour Fun (G5)

Ale vážně, musím napsat, že jízdní vlastnosti Kostky Tour Fun (G5) mě velmi mile překvapily. Je to zkrátka pohodová koloběžka, která i přes veškeré kompromisy, které byly kvůli ceně udělané, jede mnohem lépe než jsem čekal. Není to žádná raketa k porovnávání si velikosti (však víte čeho), ale k tomu také není určená. Jen to vyšší stupátko, to trochu bolí. Zvláště při dupání do kopce je větší dřepování nepříjemné.

Pokud trpíte iracionálními obavami z ježdění na horším povrchu než je asfalt nebo letištní beton, pak tento stroj vás zbaví veškerých pochybností. Výborně totiž zvládá také zpevněné polňačky a lesní cesty (samozřejmě ne rozbahněné a plné kamenů). Pokud by vaše toulky směřovaly více právě po nezpevněných cestách nežli po silnicích, můžete navíc (lehce) upustit pláště, a jízda bude ještě pohodovější.

Kostka Tour Fun (G5)

Celkové hodnocení

Budu se trochu opakovat. Výše jsem napsal, že mě překvapily výborné jízdní vlastnosti koloběžky Kostka Tour Fun (G5), ale ona mě vlastně překvapila jako celek. Příjemně :-) Kdybych se měl odrazit od záporů, pak širší zadní stavba se dá přijmout jako daň z nízké ceny. Totéž se týká řekněme průměrných komponent. Jediné, co řadím do skutečných záporů, je zbytečně vysoké stupátko. Jinak jde o výborný stroj se skvělým poměrem cena/výkon.

Jednoduše univerzální cestovní nebo chcete-li turistická koloběžka. Jak jsem říkal v úvodním videu – třeba pro ty, kteří si nejsou jistí, jestli je koloběžkování bude bavit, takže do něj logicky nechtějí příliš investovat. Já si ale Kostku Tour Fun (G5) dovedu velmi dobře představit také například jako druhý stroj. Vlastním rychlou a lehkou závodničku, na níž ale pochopitelně nejezdím kolem baráku na nákupy či na pivo. Tak si pořídím „Fanku“ a mám jistotu, že mě doveze klidně i o pěkný kus dál – a v pohodě, kterou si užiju. 

 

Plusy a minusy

kvalitní rám 5. generace
výborně navržená geometrie
výborné jízdní vlastnosti

…ale

zbytečně vysoké stupátko

Kostka Tour Fun (G5)

Konkurence

Ne, nebudu sem dávat „supermarketovky“ pochybné produkce (z nichž některé jsou mimochodem nepodařenými kopiemi Tourky). To však znamená, že zde bude zmínka jen o jednom stroji – Yedoo Five z modelové řady Yedoo Numbers. Že ji neznáte? V případě modelu Five je to vlastně koncept stejný jako u testované „Fanky“. Základem je Yedoo Steel S2620 (viz náš test zde), na němž se výrobce taktéž dopustil některých úliteb nižší ceně. Nicméně nedostal se s ní tak nízko jako u Kostky. „Pětka“ stojí 6 990 Kč. A já vám můžu už nyní slíbit, že její test se chystá! :-)

Cenové srovnání
(k datu 28. 9. 2020)

Kostka Tour Fun (G5) | 4 990 Kč
Yedoo Five | 6 990 Kč

 


Výrobce

Kostka – kolobka


Galerie fotografií Kostka Tour Fun (G5)

Sdílej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít