Až se jaro zeptá… Předsezónní údržba koloběžek

Článek o tom, jak připravit koloběžku na novou sezónu, jsem velmi dlouho – a to tak, že několik let – odkládal. Vzhledem k bezúdržbovosti koloběžek mi to jednak připadalo zbytečné a jednak sezóna je značně relativní pojem, protože spousta nadšenců jezdí v našem klimatickém pásmu zkrátka pořád. Ale protože letos jsem dostal hned několik žádostí čtenářů o tento typ příspěvku, už jednoduše nemůžu odmítnout. Snad vás tedy nezklamu :-)

 

Prolog… a malá novinka navrch

Zapomněl jsem zmínit ještě jeden důvod, proč jsem nechtěl tento článek psát – je jím 16. epizoda koloběžkového podcastu čili Kolobcastu s názvem O údržbě koloběžek… a drnčení blatníků. V něm jsem všechno, co je třeba k jarní přípravě koloběžky na novou sezónu, plus i něco navíc, zkrátka už řekl v polovině loňského roku. Mno, možná jsem to jenom špatně načasoval… Každopádně tento díl je stejně jako všechny ostatní dostupný k poslechu stále, takže bych nyní v podstatě mohl skončit. To by však byl poněkud hloupý článek. Pojďme tedy dál. 

Co ta novinka? Tou je moje rozhodnutí, že budu postupně zveřejňovat jednotlivé díly Kolobcastu také v textové verzi. (Tedy zatím s výjimkou rozhovorů, které budu muset do textové podoby „nějak“ dostat. Ale ani tak to nebude všechno naráz.) Přibližovadla mají pár fanoušků i v „nečeské cizině“ (a nemyslím tím Slovensko) tak snad jim to udělá radost – protože text se přece jenom snadněji překládá nežli audio. A konečně všem „českým domácím“ také nemusí vyhovovat můj způsob podání podcastu, tak i tací si je mohou jednoduše přečíst. Toť tedy ona novinka :-)

Začínám sice od prostředka, ale čert to vem – textovou verzi 16. dílu Kolobcastu O údržbě koloběžek… a drnčení blatníků najdete tady. Podotýkám, že bonusem zde budiž také fotografie, které v audionahrávce jaksi nenajdete. No a pro ty z váš, kteří než by četli hodně dlouhý text, si raději – třeba při jarní údržbě koloběžky – pustí podcast, sem vkládám ještě přehrávač s tímto dílem.

Důvěřuj, ale prověřuj

Přesto, že už bylo vše řečeno ve zmíněném dílu podcastu, potažmo pak napsáno v jeho textové verzi, dopustím se nyní kratšího výcucu. Předně: Osobně vyznávám jednoduchou zásadu – pokud koloběžka před zimní pauzou fungovala bez závad, zbytečně do ničeho nešťourám. Dofouknu pláště a jedu dál. Nicméně základní kontrola rozhodně neuškodí. Pojďme na to postupně ve třech základních oblastech, plus bonus navíc:

1. Kola

Pokud při roztočení kola cítíte, že se něco zadrhává a navrch se ozývají nežádoucí pazvuky, je něco špatně. (Pozor, zadrhávání mohou způsobovat také špatně seřízené ráfkové brzdy čili Véčka ve spojení s nevycentrovaným výpletem – viz dále.) Stejně špatně je, pokud má kolo stranovou vůli – „viklá“ se v náboji. To vše na 99 % indikuje závadu v ložiscích nábojů. Většina moderních koloběžek používá průmyslová ložiska. Já radím je v takovém případě vyměnit (nebo nechat vyměnit). 

Oblíbené náboje s průmyslovými ložisky značky Novatec. Zde v provedení pro radiální výplet na Mibu GT
Oblíbené náboje s průmyslovými ložisky značky Novatec. Zde v provedení pro radiální výplet na Mibu GT

Máte-li na svém stroji tzv. kónusové náboje s věnečkovými ložisky, lze je rozdělat, vyčistit, namazat. Nebo dát také nová ložiska. Pozor na poměrně zažitý mýtus: Přítomnost rychloupínáků ještě automaticky neznamená, že jde o náboj s průmyslovými ložisky. Stejně tak může jít o náboj s kónusovými ložisky. Například Shimano vyrábělo některé náboje s kónusovými ložisky jak s dutou osou pro rychloupínák, tak i v provedení osa s maticemi.

Náboj Shimano Acera s kónusovými ložisky, který se vyráběl ve dvou provedeních osy | Zdroj Shimano
Náboj Shimano Acera s kónusovými ložisky, který se vyráběl ve dvou provedeních osy | Zdroj Shimano

Pohledem a rukou zkontrolujte, jestli náhodou není prasklý některý drát výpletu. Zvláště pokud máte kola s řídkým výpletem čili s málo „špicemi“, obvykle to poznáte i bez kontroly – kolo se při prasknutí drátu rozcentruje, „háže“ do stran. To už je závada, s níž do servisu pojedete dobrovolně i bez mého doporučení :-)

U koloběžky s V-brzdami, není od věci čas od času – předjarní přípravu nevyjímaje – zkontrolovat také brzdnou plochu ráfků. Pokud patříte mezi ty, kteří často a hodně brzdí, a navíc třeba ještě jezdí v mokru, potažmo pak mají koloběžku s malými koly – kontrolujte ráfky o to pečlivěji. Dobrý ráfek pro V-brzdy by měl mít na brzdné ploše indikační drážku. Jestliže drážka zmizí, znamená to, že je plocha obroušená, a ráfek je třeba vyměnit. Hned. Bez dalšího odkladu.

Zmizí-li černá drážka v brzdné ploše ráfku, s výměnou neváhejte. Čím menší kolo, tím dříve – zde 16palcové kolo na Frienda
Zmizí-li černá drážka v brzdné ploše ráfku, s výměnou neváhejte. Čím menší kolo, tím dříve – zde 16palcové kolo na Frienda

Zatímco probrzděný ráfek patří spíše mezi výjimky, ojetý – nebo také probrzděný – běhoun plášťů je mnohem častější závadou. Pořiďte svému mazlíkovi na novou sezónu i nové botičky… litovat rozhodně nebudete. A pozor – koukají-li na vás odněkud (často z bočnic pláště) vlákna kordu, s výměnou ani sekundu neváhejte. Bouchne to, a bude to bolet…

Zkontrolujte také usazení kol v patkách a dotažení rychloupínáků (případně matic). Ale nepřehánějte to s přetažením – nic tím nezískáte. Rychloupínák má jít otevřít a zavřít s použitím normální síly, ne abyste ho museli páčit šroubovákem a zavírat kladivem. 

2. Brzdy

Kola máme za sebou, takže nám to jede. Občas je třeba ale také brzdit neřkuli zastavit. Spolehlivě a bezpečně. Pojďme se proto podívat na brzdy. Nejprve používanější Véčka nebo silniční brzdy:

Předsezónní údržba je ideální pro kontrolu opotřebení brzdových botek. Stejně jako výše zmíněné ráfky, mívají také brzdové botky drážky. Asi nemusím pokračovat dál… když drážky zmizí (nebo se chystají v brzké době zmizet), šup do krámu pro nové brzdiče!

Opotřebení indikují příčné drážky v brzdových špalcích. Mimochodem, zrovna tyto Tri-Stop špalky od firmy BBB mohu vřele doporučit – brzdí skvěle…
Opotřebení indikují příčné drážky v brzdových špalcích. Mimochodem, zrovna tyto Tri-Stop špalky od firmy BBB mohu vřele doporučit – brzdí skvěle…

Tím ale údržba V-brzd či silničních brzd nekončí. Osobně bych zkontroloval také stav bowdenů a lanek. Roztřepená lanka či zlomené bowdeny nevěští nic dobrého. Vyměnit za nové vás nebude stát moc peněz, a budete mít klid a jistotu. Navíc si konečně můžete splnit malý tuningový sen – takové bowdeny v barvě rámu koloběžky (nebo v doplňkové barvě) místo obligátních černých, udělají pěknou parádičku :-)

Ke zlatým doplňkům zlaté bowdeny | Zdroj foto Sixteen
Ke zlatým doplňkům zlaté bowdeny | Zdroj foto Sixteen

Kotoučové brzdy
U mechanických kotoučovek platí to stejné, co bylo napsáno o bowdenech a lankách výše. Vozíte-li hydraulické kotoučové brzdy, doporučuji se s případnými problémy brzdových hadiček obrátit na servis, který je vybavený potřebným nářadím a například také přípravky pro odvzdušnění. 

Sami si ale můžete zkontrolovat a vyměnit opotřebované nebo poškozené brzdové destičky. Co se týče opotřebení, pak se udává, že by se destičky měly vyměnit v případě 70% úbytku brzdné plochy. To se jaksi těžko zjišťuje – nikdo si asi neměří tloušťku nové destičky před nasazením. Takže jinak: Pokud zbývá už jen cca 1 mm brzdné plochy, destičky vyměňte. Pokud zbývá více, neuškodí je před nasazením nazpět – zvláště pokud mají oleštěný nebo dokonce sklovitý povrch – lehce přebrousit jemným smirkem. To platí i v případě, když se destičky z nějakého důvodu zamastí. Vyměňují se vždy obě destičky v jednom brzdovém třmenu, ostatně v páru se také prodávají. 

Kostka Mushing Racer (G6)
Kotoučová hydraulická brzda (nižší) střední třídy – Shimano M355

Opotřebovávají (obrušují) se také brzdové kotouče, i když v mnohem menší míře než brzdové destičky. Nejlepší je nastudovat si doporučení výrobce kotoučů, nicméně obecně se uvádí, že by se kotouče měly vyměnit zhruba po opotřebení o 0,3–0,4 mm. Tloušťku nového byste měli zjistit v technických parametrech, pro kontrolu pak přichází na scénu šupléra čili posuvné měřítko. Nebo odborný servis…

3. Řízení

Málokdo si uvědomuje, jak je důležité hlavové složení, tedy to, v čem se otáčí řídítka, přesněji přední vidlice s řídítky. Protože jsem o něm psal podrobněji v článku Křišťálová koule Přibližovadel… 3. díl – (opomíjené) hlavové složení, omezím se zde jen na základní kontrolu.

Hlavové složení nesmí být ani volné, ani příliš utažené. Pokud je správně nastavené, jde o de facto bezúdržbovou komponentu, s níž si nemusíte lámat hlavu. Takže před sezónou stačí pouze provést kontrolu a případnou nápravu. Vykazuje-li přední vidlice nadměrnou vůli, obvykle stačí „hlávko“ decentně dotáhnout. Neotáčí-li se vidlice hladce, ale zadrhává, budou už poškozená ložiska. Když nepomůže ani jejich výměna, došlo k nejhoršímu – musíte dát nové i ložiskové misky. 

Hlavové složení typu A-head na koloběžce Kostka Tour Max (G6) 
Nejběžnější hlavové složení typu A-head s ložiskovými miskami nalisovanými vně hlavové trubky. Zde Kostka Tour Max (G6)

Je-li nějaká část koloběžky, kde je třeba dbát zvýšené pozornosti na kontrolu dotažení šroubů, pak jsou to řídítka, přesněji tedy představec, v němž řídítka drží. V rámci jarní údržby neváhejte vzít patřičný inbusový klíč a všechny šrouby zkontrolovat, případně dotáhnout. Čím vyšší řídítka vozíte, tím větší pozornost tomu věnujte. Znáte to – velká páka… Komu se někdy sklopila řídítka při prudkém brzdění, ten ví, o čem je řeč. Nikomu to nepřeju. Ale nedotahujte šroubové spoje „na krev“ – stačí silněji rukou, ideálně pak momentovým klíčem, ale ten asi každý koloběžkář nevlastní. Abyste při nadměrném dotažení strhli závit nebo hlavu šroubu, neřkuli pak aby vám praskl hliníkový blok představce, to také nechcete. Jen ještě dodávám, že pokud máte s protáčením řídítek vleklé problémy, nezapomeňte dobře odmastit styčné plochy, klidně z nich i smirkem „sundat barvu“, a neuškodí je také natřít… třeba zubní pastou – viz starší článek. To myslím vážně.

Dokonalé upevnění řídítek v představci zajistí… zubní pasta
Dokonalé upevnění řídítek v představci zajistí… zubní pasta

Bonus navíc – příslušenství

O nikdy nekončícím problému s blatníky jednak také mluvím v epizodě Kolobcastu O údržbě koloběžek… a drnčení blatníků, a psal jsem o tom také v předchozím článku o silentblocích na blatníkové vzpěry od Kostky (čtěte zde). Takže toto téma s dovolením nyní přeskočím. I když to neznamená, že byste mu neměli v předsezónní údržbě věnovat.

Podobnými problémy, tedy povolováním šroubů a praskáním držáků, trpí také nejrůznější nosiče, pokud je tedy na koloběžce vozíte. Zkrátka a dobře, nejen u blatníků a nosičů, nýbrž u všech „přišroubovaných věcí“, doporučuji důsledně zalepit závity šroubů oním legendárním „loktajtem“ či jiným pojistným lepidlem na šroubové spoje (viz výše zmíněný článek a epizoda podcastu). Zvonek nebo držák na bidon do toho nezahrnuji, ale to je asi zřejmé :-)

Originál „Loktajt“ 243 – zajišťovač závitů střední pevnosti | Foto Henkel
Originál „Loktajt“ 243 – zajišťovač závitů střední pevnosti | Foto Henkel

Kdo opravuje, nejezdí

Tak! To je, aspoň myslím, všechno. Nic jiného mě v souvislosti s předsezónní údržbou koloběžek nenapadá. Jestli jsem na něco důležitého zapomněl, dejte mi prosím vědět v komentářích pod článkem. Rád to sem – s odkazem na váš zdroj – doplním. 

Na úplný konec chci jenom volně parafrázovat to, co už jsem napsal na začátku: Koloběžka je v podstatě bezúdržbový stroj. Máte-li všechny komponenty správně seřízené, údržba je minimální, a obvykle spočívá pouze ve výměně opotřebovaných součástek. Tedy typicky plášťů a brzdových botek či destiček. Co je lepší? Motat se kolem koloběžky v dílně, nebo na jí vyrazit ven? :-)

Přeji vám úspěšnou koloběžkovou sezónu 2022, absolvovanou na stroji bez závad!

Sdílej:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.