Pražskému cykloveletrhu For Bikes nelze upřít zásadní výhodu oproti Bike Brno – jarní termín. Letos sice bylo docela frišno, nicméně drtivá většina exponátů byla umístěna ve vytopených halách letňanského výstaviště, takže jsme nezmrzli. I když se převratné novinky nekonaly, přesto byla výstava zajímavá.
Kostka-kolobka
Největší český výrobce koloběžek byl k vidění spolu s Yedoo hned na venkovní ploše před pražským letňanským výstavištěm, kde mnohé zaujala nová „svítící“ barva koloběžek pro půjčovny. Moje žena se sice snažila Marku Kostkovi vnutit svoji ideu, že jde o růžovou, nicméně většina zúčastněných se shodla spíše na oranžové (o opravdové růžové ještě řeč bude).
Trochu překvapením byl naopak na Kostku nezvykle maličký stánek v hale, jak jsme ale slibovali, koná se zjednodušení-zpřehlednění portfolia, takže stačila i tahle prezentace. Na vědomost se tedy dává, že od každé koloběžky bude jen jeden model (s výjimkou Hill, který bude ve dvou provedeních) plus k tomu samostatná prémiová řada Pro. Novinkou či spíše „staronovinkou“ mezi koloběžkami Kostky je model Twenty, charakteristický dvěma 20palcovými koly. Na jeho základu je pak postavená dámská specialita – skutečně růžová koloběžka s bílými doplňky Kostka Flower. Jak se vám líbí?
Co je však důležitější, u koloběžek Kostka dochází k významným komponentovým změnám. Začněme u kol, protože ta doznala největší posun – pozitivní pochopitelně. Kostky pro rok 2013 budou mít nové vysoké náboje Remerx s průmyslovými ložisky, které mohou být eloxované nebo lakované podle potřeby. Čtyřiadvacet 2mm nerezových „špic“ spojuje náboje s dvoukomorovými ráfky, pocházejícími opět od Remerxu. Ráfky s příznačným názvem Scooter mají soustruženou brzdovou plochu a drážky jako indikaci probrzdění. To vše včetně nejmenších, 16palcových rozměrů. Kola jsou s výjimkou nejmenšího modelu Rebel obuta do plášťů Schwalbe Marathon Racer. Zapomeňte na balónové pláště, letos je v módě štíhlá a rychlá elegance!
Velmi očekávaná byla u firmy Kostka-kolobka premiéra skládacího představce pro Rebela. Byť v této fázi jde stále ještě o prototyp, který projde malými úpravami, systém skládání je jasný – řídítka se díky šikmému kloubu sklápí podél předního kola, čímž je dosaženo kompaktnějších rozměrů Rebela.
Na praktické zkušenosti si tedy ještě chvíli počkáme, už nyní lze kromě příjemných přínosů očekávat i malé zádrhele. Jednak mírně vyšší hmotnost, která by vás ale nijak zásadně trápit neměla, druhak větší přesah složeného řízení v případě, že preferujete více „položená“ řídítka.
V našem přehledu novinek nelze také nezmínit nový závodní Racer, jehož rozvor byl prodloužený o 35 mm – nyní má 1 150 mm, což je o pouhých deset milimetrů méně než u Kickbiku Race Max 20. Jako bývalý majitel první verze tohoto modelu, která měla rozvor 1 070 mm, musím i po letmém projetí po výstavišti suše konstatovat, že na jízdě je prodloužení stavby skutečně pozitivně poznat.
Na Racera se těší také Vašek Jun, pro kterého u Kostky připravili speciálně vytuněný model, s nímž Václav se svým parťákem Milošem Škorpilem hodlá ani ne za tři týdny přejet ČR z Hodonína do Aše – viz náš kalendář koloběžkových akcí a závodů.
Mibo
Výrobce z podhůří Beskyd také významně zapracoval na svém portfoliu – hlavně co se týče designu. „Zlomené jekly“ krku budiž minulostí (až na výjimky), nyní vládnou elegantně prohnuté profily. Přední i zadní vidlice jsou vyrobeny ze zaobleného profilu, díky tomu jsou zapuštěné rychloupínáky a je tedy eliminováno ukopávání kotníků.
Historií je také guma na podlážce, kterou nahradila protiskluzová samolepicí páska. Mezera mezi profily podlážky dostala novou výplň, využívající motiv nového loga. O tom jsme již psali, zajímavé jsou také barvy – Miba jsou pro letošní sezónu k mání kromě černé a bílé barvy také v pískovém nebo terakotovém odstínu.
Zůstaneme-li ještě u detailů, pak Mibo má nový stojánek, a zdánlivě i nevýznamnou drobnost – standardní závity pro košík na bidon (dříve byly na přání). Stojánek na první pohled vypadá dobře, uvidíme, jak se osvědčí po delším používání. Na rozdíl od například Kostkovic stojánku je zde přece jenom více mechanických součástí, patrně bude nutné sem-tam promáznout uložení, ale jak říkám, to ukáže čas…
Zajímavě inovovaný je také skládací představec pro modely Tiny a Master, kdy už se nepovoluje trubka představce v krku vidlice, ale díky speciálnímu mechanizmu se představec „láme“ a sklápí se celá řídítka.
A jsme u nových modelů koloběžek Mibo… Naprostou peckou je prototyp s názvem Revoo, tedy závodní stroj se dvěma 28palcovými koly. Pro Mibo už trochu typické berany jsou v tomto případě oproti celkové konstrukci „příliš normální“. Jak sami vidíte na fotografiích, konstrukce rámu se kvůli dostatečné pevnosti neobešla bez relativně vysoké výztuhy, kterou má jezdec mezi nohama zhruba ve výšce kolen. Výztuha se bude pravděpodobně ještě snižovat, nicméně je třeba počítat s tím, že jezdec má na úzkém stupátku této speciální koloběžky méně komfortu než je obvyklé.
Na druhou stranu, kdo se na Mibo Revoo projel, potvrzuje i můj názor, že jede „jako z praku“. Hmotnost tohoto stroje se nám nepodařilo zjistit (Břeťa prý nemá váhu…), odhaduji mezi 8–9 kilogramy.
Mezi inovované koloběžky Miba je třeba počítat avizovaného Geroje se zadním dvacetipalcovým kolem a mezi „skoronové“ pak model Express s dvojicí 20″ kol (původně 20+16 palců). Na jeho test se docela těším – koncept koloběžek se dvěma stejnými koly se mi moc pozdává a 2× 20 palců je prostě tak akorát…
Yedoo a Kickbike
Pokud se vám spojení těchto dvou značek zdá divné, měli bychom to upřesnit: Správně je Yedoo a Kick France – protože tento koloběžkový výrobce je jedním z hlavních sponzorů Tour de France na koloběžkách. Které však jedou převážně kluci z Ultimy, jež prodává Kickbiky. Toť tedy ono zapeklité propojení… Logicky byly oba stánky vedle sebe a na obou byly k nalezení víceméně známé produkty.
Jak jsme již psali v upoutávce na For Bikes, Yedoo má nové stroje, které ukázalo loni na Bike Brno stále jen ve fázi prototypů, kromě stávající produkce byl tedy na jejich stánku zajímavý hlavně „designový koutek“ s rozličně vyšperkovanými koloběžkami této značky.
Ultima trading ukázala například novinku pro rok 2013, zelený Kickbike Cross Max 20V, zájem návštěvníků budil také Cruise Max. Fajnšmekry pak zaujala sada závodních kol od Remerxu, který už dodává i zadní úzké náboje. Hlavním cílem stánku ale byla samozřejmě propagace Kick France 2013. Přiznejte se, kdo si koupil tričko nebo dres?
Skládací kola
Kromě takříkajíc standardní nabídky Dahonu, Ternu či Bromptona bylo možné podle očekávání na For Bikes vidět ještě Birdy, které také znáte z našeho webu. Dvě nejzajímavější novinky se udály v Brně, respektive u brněnských firem. Cyklospeciality.cz dovezly anglickou příhradovou vychytávku Moulton, dovozce elektrokol 4freetime zde oznámil svoje zastoupení skládacích kol Strida.
Moulton je taková cyklospecialita, že nám jej na stánku se slovy „To není tak jednoduché“ nebyli ochotni ani složit. „Jedna pani povidala“, že prý je to tak na čtvrt hodiny… Tak snad časem se k tomu dopracujeme. Nicméně i z fotografií je vidět, že jde o takzvaně celoodpruženou skládačku velmi netradičního designu a také nijak lidové ceny. Na Moultona TSR 9 ručně vyráběného ve Velké Británii si nachystejte 35 tisíc kaček.
Stridu znáte také z Přibližovadel, od tohoto roku však bude díky novému zastoupení pro ČR k mání de facto kompletní sortiment této značky. Už nyní mohu slíbit recenzi modelu EVO s třístupňovou převodovkou Sturmey Archer v klikách. Musím říci, že po zkušební jízdě v Letňanech jsem nadšen! Představte si tu situaci: Žádné bowdeny, žádné páčky, gripshifty a podobné. Rozjedete se a chcete přeřadit na těžší převod. Tak pootočíte klikami „o jedno cvaknutí“ dozadu a máte ho tam! Pro přeřazení na lehčí převod cuknete klikami o dvě cvaknutí. Jednoduché, bezúdržbové, perfektní…
Fotogalerie koloběžek a skládacích kol na veletrhu For Bikes 2013
Doslov a poděkování
Málem bych zapomněl: Musím poděkovat našim čtenářům, kteří na For Bikes přijeli také kvůli tomu, aby se potkali s mojí maličkostí. Byl jsem nevýslovně poctěn a připadal jsem si jako nějaká mediální hvězda. I ten Vašek Liška s Hankou Holišovou trochu záviděli ;-)
21 komentáře
Perfektní shrnutí, odvedli jste kus poctivé práce a za to vám patří díky!
Byl jsem tam též, ale přes to se moc těšil na tuhle reportáž. Jsem rád. Přibližovadla nezklamala. Díky!
Celkově z kolobek u mne nejvíce zabodovaly kolobky Kostka a Mibo. Fakt je z čeho vybírat. Mibo Express na dvacítkových kolech vypadá moc zajímavě. Tak pro mne velká bomba je ten skládací představec na Rebela. Pokud to nabídnou i jako náhradní díl, tak vážně uvažuji to skrze ahead adapter naroubovat na K-bike! Přeci jen je to elegantnější řešení než muset vyndavat celý představec a řídítka ukládat volně podél koloběžky.
Výborná reportáž. Tešil som sa, lebo výstavu som sledoval z veľmi ďaleka. Zmeny u Kostku vítam s nadšením. Bolo načase, lebo si myslím, že kolobežky vedia robiť výborné, len ten marketing im nič nevravel. Veď sa v tom ani oni sami nemohli vyznať. Konečne sviežy závan na rozlíšenie modelových rad.
Mibo sa mi bez tej gumy páči, vyzera to už vymakano. Chcel by som si skúsiť ten prototyp. Ale z toho už v prípade núdze nevybehneš, ale nakoniec ani z bicykla sa nedá vybehnúť. Proste len človek zd…valí na zem a je to.
Ešte raz, vďaka za príjemné „počteníčko“.
Také jsem se těšil na tuhle reprtáž. Krásné čtení, skvělé fotky parádních koloběžek. Díky moc.
Terakotové Mibo si získalo můj obdiv – ta barva je prostě luxusní! A rozhodně sdílím Petrovu „podporu“ koloběžek se stejným rozměrem kol vpředu i vzadu. Od chvíle, kdy jsem jel na Swifty One, na to nedám dopustit. Mít dostatek prostředků a místa, hned zfleku bych si nějako „stejnokolku“ poskládal taky… :)
Teď koukám na další fotky toho představce od Kostky: Vidím správně, že to „visí“ na kolíku s pružinou? Anebo je to bez pružiny, ale s nějakou aretací? Vypadá to jednoduše a funkčně, ale chtělo by to info o materiálech – pokud je představec z hliníku, předpokládám, že je tam ocelové pouzdro (vložka). Anebo je to celé z oceli? :)
Normálně jsem doma dostal za úkol vyzjistit, co stojí ta růžová kostkova specialita :)
Haha :) To já nevím, ceny jsem nezjišťoval. Mám se ti zeptat nebo si tam zavoláš sám?
(y)
Pro Martina Grilla: Terakotové Mibo (Crazy)mám doma. Je to opravdu zajímavá barva. Pořídil jsem ho vloni v Přerově za 3600 (pův.5800). Ty stránky (koloběžky Přerov) už nejsou. Byla to referenční brnda měla najeto tak 10 km.
Výborný článek a shrnutí všeho, co bylo k vidění. Je pravda, že jsem po loňsku čekal trošku větší stánek Kostky, ale bylo se na co koukat. Naopak hodně překvapil Břeťa s Mibem. Referenční kolobky už nejsou, stránky koloběžek nicméně již od pondělí fungují (ale v nové podobě). Mibo na nich bude do cca 14 dní (záleží jak rychlý bude Břeťa Michálek)
Mibo Express 2×20 je hodně zajímavá koloběžka. Ví se o ní něco více? Jako cena, hmotnost, výška nášlapu? Byla by možná recenze? :-) Na stránkách Mibo jsem o téhle kolobce bohužel nic nenašel. Jen ten stojánek na té kolobce působí nějak rušivě.
Nejvíce mě zaujal stánek Miba. Celkem jsem zalitoval, že jsem si koupil Mastra loni, protože letošní verze je o dost vychytanější – řešení zadní vidlice, zmizela guma na nášlapu, stojan, skládací představec… na druhou stranu cena je taky vyssi, tak je to něco za něco. Celkově Mibo příjemně překvapilo. U Rebela se mi líbil skládací představec, je to velká přidaná hodnota. Ze skládaček Moulton-další anglická legenda, nádherný rám. Těžko říct jestli si najde u nás nějaké zákazníky, při tak velké konkurenci Bromptonu,Ternu a Dahonu. Těším se na recenzi Stridy tady na přibližovadlech, obzvláště to jejich řazení pomocí klik vypadá výborně.
Ten Moulton zaujal aj mna a je škoda, že som ho nevidel rozložený. Na druhej strane výborný stánok mala tradične Velorama a v nej nadherný Birdy. Myslím, že by tiež stál za test. Vcelku márne som tam hladal Svifty, škoda…
Nějaké Birdy bychom tady měli… :)
https://priblizovadla.cz/skladaci-kolo-birdy-world-sport-podrobna-recenze-a-dve-videa-k-tomu/
https://priblizovadla.cz/skladaci-kolo-birdy-world-comfort-neco-pohodlnejsiho/
To sú pekné recenzie a cital som ich. mal som na mysli ten nový model s tým rámom z výliskov.
Ách ták :) Uvidíme, nechci slibovat, možná bude… :)
Zdravím, nevíte náhodou, kdy přibližne by měla být v prodeji ta vylepšená Kostka Hill?
Ahoj, mám podobný dotaz jako Cůca nademnou. Jáká je pravděpodobnost že když si půjdu třeba zítra koupit Hillku, že dostanu tu s novými ráfky a náboji, nebo obdržím ještě donedávna osazované komponenty? A zásadní dotaz jestli se ty nové ráfky a náboje týkají i verze Cross nebo jen Speed?
Omlouvám se, ale takto detailně do továrny Kostky nevidím – obraťte se, prosím, přímo na tohoto výrobce.
Pro Thomase:
Minulý čtvrtek jsem se rozhodl objednat si koloběžku. Mám celkem problém s místním kopcem. Je to cca 800m po kočičích hlavách s klesáním 11%, takže to znamená držet obě brzdy, nebo letět střemhlav. :D 12″ kolečka jsem zavrhl rovnou, protože bych pod kopcem sbíral rozteklé pláště. :) Rozhodoval jsem se tedy mezi modelem Hill Speed (20/16 s ráfkovou brzdou) a Hill Pro (20/20 s kotoučema). Jelikož kolobka bude sloužit jako přibližovadlo do práce, nechtěl jsem tak luxusní brndu jako je Hill Pro za 17000. Přeci jen bude denno denně stát 8 hodin venku a já na ní budu akorát smutně koukat. Napsal jsem tedy do Kotky, jestli ráfkové brzdy zvládnou tenhle „kopeček“. Ujala se mě milá a vstřícná paní/slečna Bc. Foltýnová. Její odpověď byla, že do města stačí ráfkové brzdy a ten kopec s 20″ koly zvládnou. Nabídla mi tedy alternativu Hill Pro s ráfkovýma brzdama za cenu Speedky. Po krátké e-mailové komunikaci mi spontálně nabídnula i právě ty nové náboje namísto XTéček od Shimana (které jsou osazeny na verzi Speed). Cena zůstává stejná 8360. Proto se už nemůžu dočkat mé Kostky Hill (pracovně jí říkám Semi-Pro) v tomto složení: Rám a vidlice Hill Pro, brzdový set Shimano XT, ráfky Remerx Scooter, náboje Remerx a pláště samosebou Schwalbe Marathon. Já vím že stačilo napsat, že je už nabízejí jako samozřejmost, ale musel jsem se pochlubit, že mám novou brndu. :D