Osmý ročník veletrhu For Bikes s vročením 2017 před pár hodinami skončil. My jsme se byli tradičně podívat, co prezentovaly koloběžkové firmy, které se zúčastnily tohoto „veletrhu cyklistiky“, jak For Bikes prezentují jeho organizátoři. Žádnou převratnou novinku jsme sice neviděli, ale pár zajímavostí se přece jen našlo.
Koloběžkáři byli na For Bikes jako obvykle v minoritě a navíc – také jako obvykle – nevystavovali všichni výrobci. Abych se někoho nedotkl, vezmu to hezky česky podle abecedy. I když vlastně ne úplně…
Kickbike
Finského výrobce prezentovali jako obvykle borci z Ultimy, kteří ale svůj stánek vcelku logicky pojali spíše jako propagaci projektu Kick Italy 2017 čili zdolání stého ročníku Giro d’Italia na koloběžkách, které odstartuje již za měsíc. Co se týče samotných Kickbiků, byla zde vidět prostě klasika. Nic nového, běžné dobře známé portfolio koloběžek.
Kostka-kolobka
Největší evropský, a dost možná i světový, producent koloběžek na For Bikes 2017 prezentoval hned několik zajímavých novinek a vychytávek. Příznivci kodrcavých sjezdů obdivovali „fatkolobku“, kterou u Kostků vyvinuli pro horská střediska, kde je provozování sjezdových koloběžek v letní sezóně v poslední době čím dál oblíbenější.
Koloběžky Kostka řady Star dostaly nový lak. Po loňských matných pastelových barvách (které ale u ostatních řad zůstávají i letos) se nové „Starky“ lesknou až oči přecházejí. Barvy doplňků připomínají anodizaci, ale stále je to dvouvrstvý lak.
Kostka poprvé veřejně ukázal třetí model svých skládacích (a skladných) koloběžek – model Twenty se dvěma dvacetipalcovými koly. Aktuálně tedy má Kostka ve svém portfoliu tři skládačky: Rubik, zmíněnou Twenty Fold a „skladnou“ Tour Fold, kterou mimochodem právě usilovně testuji.
Osobně mě velmi zaujal koncept expediční Tourky, který je postavený čistě na speciálních brašnách – není třeba žádná modifikace koloběžky.
Největší peckou na Kostkovic stánku byl ovšem Karel II. Co to? Karel druhý je automatická testovací stanice pro koloběžky. Návštěvníci veletrhu mohli v prosklené vitríně vidět upevněnou koloběžku Kostka Tour, na jejíž stupátko a řídítka v nepravidelném rytmu tlačily vzduchové písty. V rytmu reálné jízdy ovšem! Prakticky to funguje jednoduše. Na koloběžce osazené tenzometry odjede testovací jezdec zvolenou trasu, přičemž veškeré průhyby jsou zaznamenané do paměti. Ta se poté přehraje do řídícího počítače Karla II., který poté reálné pohyby jezdce naprosto přesně zopakuje.
U automatické testovací stanice tak bylo možné vyslechnout komentáře návštěvníků jako například: „Teď se nehejbe, to asi jede z kopce.“ „Jo, teď přejel nějakej hrbol.“ „A už zase dupe!“
Každopádně Karel II. testuje skutečný reálný provoz koloběžek, nikoliv nějakou umělou simulaci. Ve firmě Kostka-kolobka data vyhodnocují, sledují, zdali nedochází k deformacím rámu a komponent, k únavovým lomům a podobně. A to mně zní velmi dobře!
Morxes
Morxes poprvé na takříkajíc masové akci ukázal nové modely Cavia, což jsou univerzální koloběžky s koly 26/20″, ne nepodobné strojům Vendeta, ovšem s níže posazenou cenovkou (Cavia V-brake – 12 900 Kč). Ke cti výrobce slouží to, že se „šidilo“ jen na maličkostech, jako jsou nečerněné dráty výpletu či laciné gripy.
Morxes přináší ještě jednu novinku – doživotní záruku na rám svých koloběžek. Týká se sice až modelů prodaných od 1. 3. 2017, nicméně bonus je to velmi pěkný, to se musí nechat.
Yedoo
Yedoo, vystavující tradičně v sousedství Kickbiku (nebo Kickbike vystavuje v sousedství Yedoo?) také neukázalo žádné převratné novinky, pokud tedy za ně nebudeme stále ještě považovat novou modelovou řadu Yedoo Alloy Collection, která je skutečně mimořádně povedená.
A další…
Mibo na For Bikes už nějaký ten rok nevystavuje, pár modelů bylo možné vidět na stánku Veloramy, kde Láďa Bláha ukazoval také expediční koloběžky. Moc fešácky ověšené!
Brněnskou „lefty“ Sixteen bylo možné i s jejím tvůrcem Michalem Homolou vidět na stánku taktéž brněnských Cyklospecialit. Na Crussis jsem, přiznám se, „trochu“ zapomněl :-(
De facto největší koloběžkovou novinkou na For Bikes 2017 tak byly (zase brněnské) koloběžky Mascoot. Stroje o velikosti 20/20″ jsou nepřehlédnutelné už jen díky hořčíkovým loukoťovým kolům, ale také vzhledem k výškové stavitelnosti koloběžky. Tahle vychytávka umožňuje „ladit“ výšku stroje v rozmezí 10 cm jak na zadní vidlici, tak i posunem hlavové trubky (podobně jako to má Vella). Zajímavé… možná se Mascootům podívám na zoubek podrobněji.
5 komentáře
Novinka u Morxes – Strada má širší vidlici, takže se vejdou Schwalbe Apple.
A to mně neřekli! :-)
Já se zeptal :) Vybírám 2x 16“ stroj a to mezi Kostka Street a Morxes Strada. Strada je pěkná a jede hezky (v porovnání s Kostka City, kterou mám, to 12“ kolo vzadu fakt brzdí). Kostka tam Street neměl, trochu fail.
Já tam tentokrát nebyl, tak jsem moc rád za report. Díky. Co říkáte TWENTY FOLD od Kostky, kterou tam prý představili. Mně se tedy líbí.
Uvidíme co bude v recenzi, ale všechny „Foldiny“ od Kostky vypadají letos super.