Search
Close this search box.

Kobra na steroidech. Crussis Cobra Sport – podrobná recenze

Že kotoučové brzdy vládnou cyklosvětu napříč téměř všem kategoriím kol, to asi každý ví. U koloběžek to není tak jednoznačné, ale i zde se kotoučovky čím dál více prosazují. Crussis – který produkuje především (elektro)bicykly – by tedy měl být jedním z předních podporovatelů této brzdové technologie. A je to tak. První hliníkový model Crussis Cobra, osazený klasickými véčky, letos dostal svého bratříčka s přívlastkem Sport – s kotoučovými brzdami. My jsme se na něj jako obvykle podívali pod drobnohledem…

 
Crussis Cobra Sport
Crussis Cobra Sport

Konstrukce

Čistě logicky by Crussis Cobra Sport měl být modelem, pár slovy popsaný jako Cobra s kotoučovkami. Kola má stejně velká, tedy 26/20 palců, rám se tváří také shodně, jen ty brzdy jsou odlišné. Ale z podrobnějšího pohledu to tak úplně přesně není :-) Cobra Sport má totiž rám shodný s terénním modelem Cross Hard. To znamená především rozšířenou zadní vidlici, která má také nově designovaný chránič paty, jež současně tvoří výztuhu zadní vidle.

Crussis Cobra Sport | Detail zadní stavby
Crussis Cobra Sport | Detail zadní stavby

To vše souvisí právě s kotoučovými brzdami na kolech s náboji šířky 100 mm. Vzadu by se sice dal použít užší náboj, ale už se stalo… „Pozor na kotníky“ jsem psal už v recenzi Crussisu Cross Hard, a zde to musím jenom zopakovat. Všimněte si také, že vzadu již (na rozdíl od první Cobry a stejně jako u modelu Cross Hard) není dvojitá patka. A tak je to také správně.

Crussis Cobra Sport | Stupátko
Crussis Cobra Sport | Stupátko

Crussis Cobra Sport je však původní kobrou ve smyslu celkové geometrie koloběžky. Jediný rozměr, který se mírně změnil – a to k dobrému – je o 5 mm delší prostor pro jezdce. Ten byl prodloužený díky novému chrániči paty, posunutému více dozadu. Rozvor, výška hlavového složení, světlost stupátka… vše ostatní je shodné s první Cobrou. Tedy ještě s výjimkou hmotnosti, která v případě modelu Sport nabyla o 800 gramů. Holt kotoučovky se 180mm kotouči něco váží. Celková hmotnost pod 9 kg je však i tak výborná – Cobra i ve verzi Sport tak zůstává v nikým nedefinované kategorii koloběžek se správnou váhou :-)

Crussis Cobra Sport | Rozměry a hmotnost
Crussis Cobra Sport | Rozměry a hmotnost

Crussis dál pokračuje ve svém – pro mě poněkud zmatečném – označení barevného provedení, kdy jednobarevné modely jsou nazvané One. Takže my jsme testovali zelenou verzi One Cobra Sport. Cobra Sport bez One je pak pětice úplně stejných koloběžek, pouze s dvoubarevným designem. Předem se omlouvám, ale v rámci této recenze se fakt nebudu zabývat rozlišováním, čili budu tuto koloběžku brát jednoduše jako model Cobra Sport. Nicméně i tak musím (zase a znovu) velmi pochválit barevné provedení One, kdy nápisy, loga a grafika jsou provedené lesklým parciálním lakem na metalizovaném podkladu. Vypadá to fakt skvěle!

Crussis Cobra Sport v pěti dostupných barevných provedeních
Crussis Cobra Sport v pěti dostupných barevných provedeních
Crussis One Cobra Sport v pěti volitelných barvách
Crussis One Cobra Sport v pěti volitelných barvách

Ještě poslední drobná poznámka ke konstrukci. U první Cobry jsem chválil dva úchyty na bidon na hlavním rámovém profilu – což platí i v případě verze Sport –, ale zároveň jsem lehce kritizoval příliš nízko umístěný spodní úchyt. To se v případě nového Sportu změnilo (a já si sebestředně říkám, že to možná bylo na můj popud) – úchyty už jsou výš a košík s bidonem nepřekáží stojné noze. (Crussis toto opatření udělal také u modelu Cross Hard.)

Crussis Cobra Sport | Hlavní rámový profil se dvěma úchyty na bidon (vlevo dole pak uchycení volitelného stojánku)
Crussis Cobra Sport | Hlavní rámový profil se dvěma úchyty na bidon (vlevo dole pak uchycení volitelného stojánku)

Komponenty

S Cobrou bez přívlastku Sport se shodují vlastně jen 630 mm široká rovná řídítka a 100mm představec se 7stupňovým sklonem. A v této kategorii koloběžek osvědčené pláště Schwalbe Marathon Racer, dlužno dodat. 

Zbytek kol a brzdy pak naplňují onen přívlastek Sport. Kola mají stále, z mého pohledu, zbytečně vysoké 30mm dvoukomorové ráfky (zbytečně těžké rotační části kol při obvodu), avšak logicky bez brzdných ploch. Náboje pro šestišroubové uchycení kotoučů jsou, jak už jsem uvedl, šíře 100 mm u obou kol. Křížený výplet (který tedy má i první Cobra), v případě kotoučových brzd nezbytný, byl posílený o 4 špice v každém kole – Sport má tedy 2× 28 drátů výpletu.

Crussis Cobra Sport | Přední brzda
Crussis Cobra Sport | Přední brzda

Kotoučovky dodala firma SRAM, konkrétně se jedná o dvoupístkové hydraulické brzdy SRAM Level s post-mount uchycením třmenů na obou kolech. Přestože jsou se svými 180mm kotouči zbytečně předimenzované (hlavně na zadním kole), oceňuji výbornou dávkovatelnost a velmi rychlé zajetí nových kotoučů. Brzdy výborně fungují v podstatě už u nové koloběžky a… jsou velmi návykové, jak je třeba dodat.

Jízdní vlastnosti

Jak jsem psal už v recenzi první Cobry, tato koloběžka je se svým prostorem pro jezdce a výškou hlavového složení vhodnější spíše pro jezdce standardních a menších postav. Mně, s mými 186 cm tělesné výšky, vyhovovala pro klidnou kochací jízdu, avšak když jsem potřeboval trochu máknout, musel jsem při odrazu klikovat rukama, což, jak víme, není nejlepší technika. Určitě by pomohlo nahrazení standardního 100mm představce delším, nicméně tentokrát jsem žádný takový neměl po ruce, abych to vyzkoušel.

Crussis Cobra Sport | Foto Kateřina Nováková
Crussis Cobra Sport | Foto Kateřina Nováková

Zásadní však je, že zůstala zachovaná původní geometrie Cobry, takže se jedná o výborně ovladatelný stroj pro jízdu jak na zmíněnou pohodu, tak i pro svižnější tempo. A co víc… díky novému vyztužení zadní stavby je koloběžka perfektně tuhá, už se zde neprojevuje onen „neklid“ zadního kola ve vyšších rychlostech. Jak ale komentuje dále Bolek, vysoká tuhost má i svá negativa, nebo možná přesněji svá specifika. Ať tak či tak, z pohledu jízdních vlastností nemám novému modelu Cobra Sport absolutně co vytknout. Tedy s ohledem na velikostní kategorii koloběžky.

Crussis Cobra Sport – šotolinové nebo ujezděné lesní a polní cesty nejsou pro Cobru Sport žádným problémem | Foto Kateřina Nováková
Crussis Cobra Sport – šotolinové nebo ujezděné lesní a polní cesty nejsou pro Cobru Sport žádným problémem | Foto Kateřina Nováková

Celkové hodnocení

Toužíte-li po lehké elegantní koloběžce klasického osazení kol 26/20 palců, která má zároveň moderní kotoučové brzdy – a nemusíte sklonit hlavu, když procházíte dveřmi –, do Cobry Sport jděte. Tato koloběžka představuje velmi příjemné zpestření stále patrně nejoblíbenější kategorie velkých strojů s koly 26/20 palců. 

Crussis navíc stále drží velmi dobré ceny, byť tedy, pokud bych se osobně měl rozhodovat mezi modelem Cobra s V-brzdami za 9 990 Kč a o tři tisíce dražším (a také o tři čtvrtě kila těžším) Sportem s kotoučovkami, nevím, jak by to dopadlo. A co vy? Půjdete do Cobry Sport?

Plusy a minusy

dobře navržená geometrie
výborné jízdní vlastnosti
nízká hmotnost
elegantní barevné provedení verze One

…ale

mírně vyšší nášlap (Bolek)
předimenzované brzdy a vysoké ráfky (Petr)

 

Bolek Žemlík: „Škrtnutí bych spočítal na prstech jedné ruky“

Relativně nedávno jsme se na Přibližovadlech blíže podívali na Crussis Cross Hard, a přestože Cobra Sport nese úplně jiné jméno, jsou si oba stroje velmi podobné. Člověk by si možná řekl, že tedy stačí přečíst si recenzi na jednu z nich a zaměřit se jen na pár odlišných detailů. Jenže to není tak jednoduché. Každá z obou koloběžek má trochu jiné určení, a parametr, který je u jedné z nich žádoucí, může být u druhé na škodu. A naopak.

Mezi věci, které jistě oceníte na úplně všech koloběžkách, patří brzdy. Ty jsou na obou modelech totožné, a brzdí skvěle. Kotouče na testovaném kusu lze perfektně seřídit, nevydávají téměř žádné zvuky (nebo alespoň o nic větší, než kotoučové brzdy na koloběžkách obvykle dělají) a brzdí rychle a spolehlivě. Sám jsem musel jednou narychlo dobržďovat večer na ulici Francouzská (brňáci vědí), kde mi ze šikmého parkování nečekaně vjelo do cesty auto I díky brzdám vše dobře dopadlo a vy si můžete přečíst tuhle recenzi :-) Někdo by mohl říct, že na koloběžce tohoto druhu jsou snad až příliš účinné a že by klidně stačila obyčejná „véčka“. S tím souhlasím, dokonce bych řekl, že by v 99 procentech případů, klidně stačila i pouze jedna (kvalitní) véčková brzda, přední. Jenže, kritizovat výrobce/koloběžku za to, že se až příliš stará o naše bezpečí, je trochu mimo mísu, takže za mě jednoznačně palec nahoru.

Crussis Cobra Sport | Bolek na pohodu
Crussis Cobra Sport | Bolek na pohodu

Podobně to platí pro geometrii. Ač se do terénu vozí o něco vyšší řídítka a kratší představec (v případě Cross Hard), u každého modelu musí být rám navržen a svařen tak, aby byl pro jezdce dostatečný prostor, vidlice měla správný úhel a podobně, což přispívá ke stabilitě a k pohodlnosti a správné účinnosti odrazu. I zde lze i Cobru Sport pochválit – prostoru je akorát, dá se na ní pohodlně odrážet a je krásně stabilní jak na rovině, tak v prudkém sjezdu, a dokonce i v lehkém terénu.

Třetí neoddiskutovatelnou a prakticky univerzální výhodou je váha. Nelze obecně říci, že by všechny lehčí koloběžky byly lepší než ty těžké – snaha o extrémně nízkou váhu může vést výrobce ke kompromisům, kvůli kterým prakticky není vhodná k jízdě (viz prototyp karbonky 32/32″ zde na Přibližovadlech), většinou nicméně platí, že jak v terénu, tak na silnici, je vždy lepší, mít koloběžku o chlup lehčí než těžší. Cobra Sport sice není tak lehká, jako obyčejná Cobra, ale pořád patří k tomu nejlehčímu, co v této kategorii na trhu najdeme, a je to paráda. Manipulace, jízda do kopce, rozjezdy… no, asi nemá smysl pokračovat, určitě je vám jasné, o co jde.

Crussis Cobra Sport | Také do města jako dělaná
Crussis Cobra Sport | Také do města jako dělaná

Hned na začátku jsem mluvil o tom, že stejný parametr může být u různých koloběžek plusem nebo minusem. Tak už jsme u toho. Zatímco u Cross Hard jsem na ploché a hladké stupátko nadával, tady mi přijde skvělé. Je dostatečně široké i dlouhé, noha z něj nesklouzává a onen slavný vyzouvák alias chránič brzdy za patou na mě prostě nefunguje – jestli se to někomu děje, asi by si měl pořádně utáhnout tkaničky :-)

U stupátka však ještě zůstaneme, protože co se týče jeho světlosti, a tedy i výšky podrážky nad zemí, tam je to opačně. Co u crossky chválím (že je dostatečně vysoko), u Cobry Sport, přestože je v porovnání s crosskou nižší, mi vadí. Nášlap je zkrátka zbytečně vysoký. Stupátko bylo zbytečně vysoko u obyčejné Cobry, a u modelu Sport je to stejné. Možná už víte, že jsem na výšku stupátka vysazený, a odkojený na koloběžkách, které ho měly proklatě nízko, nicméně tady to mám znovu ověřeno empiricky. Koloběžku jsem testoval nejen na cyklostezkách, ale i ve městě a v lehkém terénu a… počet škrtnutí bych snad spočítal na prstech jedné (ok, dvou, ale i tak) ruky. Kdyby šlo o půl centimetru nebo možná i cenťák dolů, vůbec bych se nezlobil. Když už tu máme právě Cross Hard pro ty, kdo jezdí větší terén, proč bychom v případě Cobry Sport měli dělat nějaké kompromisy?

Abych to shrnul, jedná se podle mě o výborný stroj, jehož prakticky jediným nedostatkem je výška stupátka. Respektive, ono to není nijak extrémní – jezdit se na tom dá, a komu by to moc vadilo, pořád je možné kola přezout do užších plášťů. Jen by to zkrátka mohlo být už v základu o něco lepší. Všechno ostatní – brzdy, rám, roky a několika tisíci jezdci prověřené pláště – funguje samostatně i takto dohromady naprosto skvěle.

Crussis Cobra Sport | A když se k tomu všemu přičte ještě ta luxusní barva… no, hledám si nový domov, protože Cobru Sport potřebuju, ale v mém stávajícím bytě už pro ni není místo. Nevíte o něčem? :-)
Crussis Cobra Sport | A když se k tomu všemu přičte ještě ta luxusní barva… no, hledám si nový domov, protože Cobru Sport potřebuju, ale v mém stávajícím bytě už pro ni není místo. Nevíte o něčem? :-)

Pod čarou

Mám tu ještě takový malý dovětek, který se netýká pouze Cobry Sport, ale řekněme, že je součástí trendu, kam také spadá. Tím trendem je neustálé zvyšování tuhosti koloběžky, a to zejména zadní stavby. Stává se mi to na mém prototypu MIBO Revoo, dělo se to občas i na Kostce Tour Max G7, a dost nepříjemně mě to jednou překvapilo právě i na Sportce. Mluvím o „poskakování“ zadního kola v zatáčce. Když v trošku vyšší rychlosti nebo třeba na méně kvalitním a tedy hůře přilnavém povrchu vyberete ostřeji zatáčku, nestojíte úplně vzadu a nejste přikrčení, zkrátka jedete si tak „na pohodu“, příliš tuhý rám způsobí, že se zadní kolo odlepí od země a začne poskakovat.

Jistě, zvyšování tuhosti je žádoucí kvůli efektivitě odrazu, nicméně je potřeba si uvědomovat, že všechna pro mají svá proti. Jedním dechem hned dodám, že v žádném z případů z poslední doby nehrozil bezprostředně pád, a bylo to spíš nepříjemné než nebezpečné. Ano, stačí jezdit pomaleji a opatrněji, jenže, neměla by být koloběžka stavěná tak, aby zkrátka člověk nemusel být neustále 100% v pozoru?

Zdroj

Crussis.cz

Cena

12 990 Kč (ke dni 25. 9. 2023)

Crussis Cobra Sport – fotogalerie

Sdílej:

5 komentáře

  1. Jak se dívám na rozměry, tak kdyz se dají na Sport terénní pláště, tak mame vlastně Hardku na 26″ kolech, teda pokud se do vidlice větší plášť vleze???

  2. V textu je chyba. „… a o tři tisíce dražším (a také o tři čtvrtě kila lehčím) Sportem…“ Má být těžším.

  3. Tak schválně… zvolit Crussis Cobru Sport nebo Yedoo Trexxe? Základní Cobru dávám o stupínek níže, protože Sportka odstranila neduhy (dolní držák na láhve zavazí noze, měkčí zadní vidlice) a přidala trochu místa.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *